MARKETING NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH eibl@fss.muni.cz eibl@fss.muni.cz KDO JE CÍLOVÉ CO MÁ BÝT CÍLEM JAKMILE TO VÍM, MOHU HLEDAT VHODNÝ KOMUNIKAČNÍ KANÁL A VÉST KOMUNIKACI ŠITOU NA MÍRU WEB 1.0 vs. 2.0 eibl@fss.muni.cz WEB 1.0 vs. 2.0 eibl@fss.muni.cz s t r a n i c k ý web v l a s t n í poslanci veřejnostmédia straníci• kalendář událostí • stranické novinky • nástroje k organizaci • archiv TZ • detailní kontakty • HQ fotografie (PR) • archiv řečí • jasné vymezení cílů • profily leadrů • aktuální komentáře • pozice strany k určitým tématům • možnost podpory • kontakt na místní organizace • policy papery • informace o kampaních • a r c h i v s t r a n i c k ý c h dokumentů WEB 1.0 vs. 2.0 eibl@fss.muni.cz s t r a n i c k ý web v l a s t n í poslanci veřejnostmédia straníci• kalendář událostí • stranické novinky • nástroje k organizaci • archiv TZ • detailní kontakty • HQ fotografie (PR) • archiv řečí • jasné vymezení cílů • profily leadrů • aktuální komentáře • pozice strany k určitým tématům • možnost podpory • kontakt na místní organizace • policy papery • informace o kampaních • a r c h i v s t r a n i c k ý c h dokumentů s t r a n i c k ý web v l a s t n í poslanci veřejnost média straníci sociální sítě single issue microsites stránky evropských poslanců stránky regionálních poboček stránky poslanců stránky místních poboček blogy příznivců zpravodajské servery stránky leadrů WEB 1.0 vs. 2.0 eibl@fss.muni.cz s t r a n i c k ý web v l a s t n í poslanci veřejnostmédia straníci• kalendář událostí • stranické novinky • nástroje k organizaci • archiv TZ • detailní kontakty • HQ fotografie (PR) • archiv řečí • jasné vymezení cílů • profily leadrů • aktuální komentáře • pozice strany k určitým tématům • možnost podpory • kontakt na místní organizace • policy papery • informace o kampaních • a r c h i v s t r a n i c k ý c h dokumentů s t r a n i c k ý web v l a s t n í poslanci veřejnost média straníci sociální sítě single issue microsites stránky evropských poslanců stránky regionálních poboček stránky poslanců stránky místních poboček blogy příznivců zpravodajské servery stránky leadrů WEB 2.0 DYNAMICKÝ A PROMĚNLIVÝ STŘEDOBODEM JE UŽIVATEL eibl@fss.muni.cz MARKETING A KOMUNIKACE VE Α+Ω: • AKTIVNÍ PARTICIPACE A VYTVÁŘENÍ OBSAHU • SDÍLENÍ A VÝMĚNA INFORMACÍ • DIALOG ZTRÁTA KONTROLY NAD OBSAHEM - PROBLÉM? UŽIVATELÉ MAJÍ MOŽNOST POSOUVAT (VÝZNAMY) SDĚLENÍ ASTROTURFING KAMPAŇ MASKOVANÁ ZA NÁZORY UŽIVATELŮ American Red Cross American Red Cross American Red Cross American Red Cross senátor George Allen Matěj Hollan Matěj Hollan eibl@fss.muni.cz KOMUNITA • komunita nikdy není o tobě, produktu nebo o čemkoliv, co je přímo spojeno s tvým cílem (pokud neslouží přímo zájmu komunity)! • komunita kolem tebe je dárek pro tebe - i když nejsi přímo organizátorem, raduj se, máš prostor k rozvinutí možností • na místě je vždy pokora - nezapomínej, že jsi součástí komunity, ne jejím vlastníkem • naslouchej hlasu, kterým komunita hovoří. • nestaň se závislý na jednom kanálu (FB). komunita je na médiu nezávislá a může se snadno a rychle přestěhovat • nemluv jen o sobě a svém produktu, mluv se členy komunity o jich samých, jejich úspěších eibl@fss.muni.cz KOMUNITA • komunita nikdy není o tobě, produktu nebo o čemkoliv, co je přímo spojeno s tvým cílem (pokud neslouží přímo zájmu komunity)! • komunita kolem tebe je dárek pro tebe - i když nejsi přímo organizátorem, raduj se, máš prostor k rozvinutí možností • na místě je vždy pokora - nezapomínej, že jsi součástí komunity, ne jejím vlastníkem • naslouchej hlasu, kterým komunita hovoří. • nestaň se závislý na jednom kanálu (FB). komunita je na médiu nezávislá a může se snadno a rychle přestěhovat • nemluv jen o sobě a svém produktu, mluv se členy komunity o jich samých, jejich úspěších tvůrci obsahu kritici sběratelé couch surfers společenství/komunita vytvoří příspěvek na svém blogu zanechají komentář jsou členy sociální sítě čtou blogy/uživatelské recenze joiners tagují, používají RSS, účastní se anket eibl@fss.muni.cz UNIVERZÁLNÍ RECEPT NA ÚSPĚCH? NEEXISTUJE! • naslouchat publiku • transparentnosti a čestnosti • převedení kontroly • respektu pro jednotlivce • zapojení se do debaty originálním a zajímavým obsahem • pozitivní komunikaci spokojení zákazníci a zaměstnanci jsou nejlepšími agenty • odpadnutí po jedné negativní reakci • falšování. přijde se na to. brzy. • cenzuře. na tu se přijde taky. • spamování - lidé ignorují to, co je obtěžující (např. příliš mnoho zpráv) • nenechat stránky “usnout” • nenechat se zatáhnout do vulgárního dialogu