Postoje a jejich vztah k chování •Struktura sdělení: • •Postoje v běžném jazyce •Původ postojů •Definice postojů •Parametry postojů •Souvislost mezi postojem a chováním •Postojová změna •Aktivní úsilí o změnu postoje - persuase 15.12.2017 1 Struktura přednášky •Postoje v běžném jazyce •Původ postojů •Definice postojů •Parametry posojů •Souvislost mezi postojem a chováním •Postojová změna •Aktivní snaha o změnu postoje - persuase 15.12.2017 2 Podstata a původ postojů •Synonyma: • -přesvědčení, -názor, -stanovisko, -mínění, -víra, - soud, - hodnocení, -vztah • 15.12.2017 3 Podstata a původ postojů •Postoje jsou pozitivní nebo negativní hodnocení objektů • •První charakteristiky postojů (attitude) vycházely z divadelnictví : postoj jako pozice těla, postavení na jevišti (je to užitečná metafora?). • •Postoje jako průvodci životem – pomáhají organizovat chování i prožívání, pomáhají definovat sociální realitu • 15.12.2017 4 Definice postoje •Stav připravenosti odpovídat na určité podněty určitým způsobem •(G.W.Allport) • •Trvalá organizace motivačních, emočních, perceptuálních a kognitivních procesů •(Krech & Crutchfield). • •Psychologická tendence vyjádřená hodnocením určité entity s určitou mírou souhlasu či nesouhlasu •(Eagly & Chaiken) • •Sociální psychologové definují postoje (attitude) jako trvalá hodnocení, positivní nebo negativní, které se týkají lidí, různých objektů, různých myšlenek či teoretických konceptů ¡ 15.12.2017 5 Podstata a původ postojů •Trojkomponentové pojetí: • •Kognitivní • •Emocionální • •Konativní • • • 15.12.2017 6 Trojkomponentové pojetí postoje Postoje jsou produktem K E B procesů a ty se zase v K E B projevují •Kognitivní procesy 15.12.2017 7 Kognitivní procesy Emoční procesy Behaviorální procesy Behaviorální procesy Emoční procesy Postoj 15.12.2017 8 ZÁMĚR CHOVÁNÍ „Dal bych pivo 18-ti letému“ „Zamýšlím hlasovat v referendu za snížení věku povolení podávání alkoholu“ CHOVÁNÍ „Argumentuji v rozhovorech s kamarády ve prospěch podávání alkoholu 18-ti letým“ „Napsal jsem mému senátorovi protest týkající se současné věkové hranice podávání alkoholu “ POSTOJ „Jsem pro, aby se snížil věk povolení podávání alkoholu v USA na 18 “ KOGNICE „Majitelé barů finančně poškozuje zákonná hranice 21 let“ „Snížení věku povolení podávání alkoholu sníži konzumaci tvrdých drog“ „ Konzumace alkoholu v rozumné míře je důležité sociální chování“ AFEKTIVNÍ REAKCE „Rád si s přáteli zajdu na skleničku“ „Rozčiluje mě, že 18-leté můžou poslat do války ale nesmějí si zajít do baru s kamarády na pivo“ Příklad systému postoje, v tomto případě k věkové hranici zákonem povoleného podávání alkoholu mladistvím, která je v USA 21 let. Postoj působí na záměr chování a následně na chování, současně má určitý racionálně zdůvodněný obsah (např.:„Majitelé barů finančně poškozuje zákonná hranice 21 let“) a zároveň je i zabarvený určitými emocemi (např.: „Rád si s přáteli zajdu na skleničku“). (Zimbardo, Leippe, 1991) Zimbardo, Leippe, (1991) Podstata a původ postojů •Klasifikace postojů podle složek •(Katz, Scotland) • •1. afektivní asociace (E) – např. trvalé sympatie či averze vůči některým lidem • •2. intelektualizované postoje - (E, K) - ??? • •3. „na jednání orientované“ (B, E) (stereotypy, předsudky) • •4. vyvážené postoje (K, E, B) k jednotlivým objektům • 15.12.2017 9 Atributy postoje -Valence (pozitivní, negativní, ambivalentní) - -Stabilita v čase - -Kognitivní komplexita vers. simplicita - -Konzistence s chováním • • „Síla postoje“ -je dána attitude accessibility, tj. snadností, s jakou nám přichází postoj na mysl -Je dána vysokou stabilitou a rezistencí vůči přesvědčování a vysokou konzistencí s chováním • - • • 15.12.2017 10 Funkce postojů -Kognitivní funkce – postoj organizuje naše poznávání určitým způsobem - -Instrumentální, adjustační nebo utilitární funkce • (pozitivní postoj se asociuje s odměnou, negativní obecný postoj kompenzuje osobní nezdar v dané oblasti života), -Sebeobranná funkce – postoje chrání integritu tím, že redukují úzkost nebo podceňují některé percipované negativní vlastnosti (např. liberalistické postoje vers. vlastní slabost), -Hodnotově expresivní funkce – člověk nachází uspokojení a smysl života v tom, že usiluje o realizaci jednání, které vyjadřuje určité postoje (např. politické chování) - - 15.12.2017 11 Vztah postoj - chování •Tradiční pohled: • • •Chování se často ztotožňuje se záměrem, rozpor mezi postojem a chováním je ukazatelem nějakého „narušení“ • •Kontext?? • •Kulturní zvláštnosti?? • • • • 15.12.2017 12 Vztah postoj - chování •Jednokomponentové pojetí postoje (M. Fishbejn, I. Ajzen) • • • • 15.12.2017 13 •Subjekt postoje •Přesvědčení •(beliefs) •* Subjektivní normy •* Přesvědčení o mínění druhých •* Snaha vyhovět •* Vědomí důsledků •* Přesvědčení o vlastním vlivu •* Schopnost modifikovat chování sebe i druhých • • • •Záměr • • Chování •Antecedenty • • Jsou postoje naučené nebo získané? •Postoje jsou naučené ale závisí na biologických faktorech •Jako mediátory byly označeny: • •Inteligence - určuje strukturu zájmů a tedy i postoje. V případě protichůdných informací rozhoduje inteligence o řešení problému a zaujmutí nějakého postoje. • •Senzorická strukturace - chuťová citlivost bude ovlivňovat postoj k čokoládě, sluchová citlivost bude ovlivňovat postoj k vážné hudbě. • •Temperament - vliv emocionality a aktivity, extroverze, introverze (postoj k novým lidem • •Potřeby – potřeba blízkosti, sexu, poznávání • 15.12.2017 14 Stabilita postojů a jejich změna •L. Festinger (1957) – Teorie kognitivní disonance • ¡Získáváme-li rozporuplné informace o objektu postoje, zažíváme kognitivní disonanci. ¡ ¡Jiný typ disonance je nesoulad mezi obsahem postoje a vlastním chováním ¡ ¡Disonance je: •a) Nepříjemná •b) Obvykle je spojena se snahou ji redukovat ¡ 15.12.2017 15 Teorie (kognitivní) disonance •Redukce: •změna obsahu kognice – ta vede ke změně interpretace dané situace • •změnou chování – vede ke změnou postoje • 15.12.2017 16 Př.: Já, dieta a zákusek •Změna postoje •„Nemusím držet dietu“ •Přehodnocení aktuální vnímané situace •„Je to velká výjimka, tento jeden zákusek“ •Využití dodatečné , vyrovnávací informace „Čokoláda je velmi zdravá“ •Znevážení důležitosti/významu postoje •„Život je tak krátký“ • • 15.12.2017 17 Za kolik se nechají koupit názory? (Festinger, Carlsmith, 1959) •PO (studenti) prováděli nudné náročné úkoly • náhodně byli rozděleni do : -experimentální skupiny -kontrolní skupiny • •Experimentální skupiny (ES) – sdělila dalším studentům, že pokus je „velmi zajímavý“. •Vznikla tak disonance: „Ve skutečnosti to byla otrava a jemu/jí jsem řekl, že pokus je velmi zajímavý je velmi zajímavý“ •Polovina ES dostala zaplaceno 1 $, polovina 20 $. •Následoval dotaz pro všechny PO: •Jaký byl experiment – nudný nebo zajímavý? • • 15.12.2017 18 Př.: Za kolik se nechají koupit názory? (Festinger, Carlsmith, 1959) • 15.12.2017 19 Disonance mezi postojem a jednáním – zpřesňující teze (Cooper, Fazio, 1984) • •1) Člověk si musí uvědomovat, že diskrepance mezi postojem a jednáním má skutečné praktické negativní důsledky • •2) Člověk musí přijmout osobní zodpovědnost za jednání • •3) Člověk musí prožívat fyziologicky nepříjemný pocit (napětí, tlak v žaludku atd..) • •4) Tento nepříjemný pocit musí přisoudit (spojit si ho) s jednáním, které je v rozporu s postojem • • 15.12.2017 20 Teorie kognitivní rovnováhy (balanční teorie) (F. Heider, 1944) •Bere v úvahu interpersonální kontext. Stabilita postoje je součástí stability triády: •Já a můj postoj k určitému objektu •Druhá (pro mě významná) osoba a její postoj k objektu •Vztah mezi mnou a druhou osobou • •Jinak řečeno, stabilitu zaručuje rovnováha mezi: •vlastním hodnocením a hodnocením druhé osoby •vztahy mezi hodnotiteli • 15.12.2017 21 Balanční teorie (F. Heider, 1944) • 15.12.2017 22 •P •O •S •- •- •- •P •O •S •+ •- •+ •P •O •S •- •+ •+ •P •O •S •+ •+ •- •Příklady rovnováhy •Příklady nerovnováhy •P •O •S •+ •+ •+ •P •O •S •- •- •+ •P •O •S •- •+ •- •P •O •S •- •- •+ Sebepercepční (atribuční) teorie (Bem, 1967) •Postoje jsou důsledkem percepce a atribuce vlastního chování a okolností chování • •Platí u nevyhraněných a předem nedefinovaných postojů • • 15.12.2017 23 Aktivní změna postoje - přesvědčování (persuase) •ELM (elaboration likelihood model) – Petty & Cacioppo, 1986 • •Centrální: (je li sdělení hodně důležité) • pečlivé promýšlení • síla argumentů • •Periferní: (Je li sdělení obtížně srozumitelné) •reputace, plynulost, přehlednost, •jasnost, zapamatovatelnost •atribuce o motivech •Nálada • •HSM (Heuristic systematic model) - Chaiken • •Systematické zpracování informace versus úsudková heuristika (když není čas…) • • 15.12.2017 24 Persuase – Yaleský model (Janis, Hovland, 1959) 15.12.2017 25 Nezávislá proměnná Vnitřní zprostředkující procesy Pozorovatelné vlivy Faktory zdroje: kompetence, důvěryhodnost, status, oblíbenost, rasa, náboženství pozornost Změna počátečního nastavení, změna názoru Faktory informace: pořadí argumentů, jednostrannost vers. protikladnost, přitažlivost, explicitní vers. Implicitní závěr porozumění Změna percepce a myšlení, emocionální změna Faktory příjemce: ovlivnitelnost, iniciální pozice, inteligence, sebehodnocení přijetí Změna jednání Proměnné zdroje informace •Důvěryhodnost komunikátorů - zdá se, že ovlivňuje naši postojovou změnu jen tak dlouho, dokud si ji pamatujeme. Když už byl jednou zdroj zapomenut, může mít informace od málo důvěryhodného zdroje po čase stejně efektivní - má dočasný efekt (sleeper effect) . • •Expertiza nabídnutá komunikátorem - spíše bereme v potaz experty než jiné lidi, a to i když nevíme nic o jejich skutečné odbornosti v daném oboru. • •Pocit, že se nás někdo úmyslně snaží přesvědčit - někdy nás blokuje a jde přímo proti změně (nedůvěra) • •Atraktivita mluvčího - obecně se spíše necháme přesvědčit informací od atraktivní osoby. • 15.12.2017 26 Proměnné zprávy •Jak je zpráva strukturována a co obsahuje • •Emocionální účinek zprávy • •Důležitost zprávy • •Jendnoznačnost argumentů • 15.12.2017 27 Model kognitivní odpovědi •Člověk se obvykle nechá přesvědčit v soulasu s dosavadní zkušeností (Greenwald) • •Je pravděpodobnější, že lidé budou souhlasit s persuazí, která bude potvrzovat jejich předchozí názory, a že nebudou souhlasit s informacemi, které nejsou konzistentní s jejich předchozími názory • 15.12.2017 28 Proměnné příjemce •Styl poznávání •Podobnost s osobou, která je zdrojem zprávy •Inteligence •Self-esteem •Styly sebedefinování 15.12.2017 29 Metody na měření postojů •Explicitní •Implicitní • • •Vycházející z chování •Vycházející z hodnocení 15.12.2017 30