PSY174 Psychologie a internet Online komunity Vliv internetu a médií na tělesný obraz a strav. patologie Poruchy příjmu potravy a užívání digitálních technologií Michal Čevelíček Martina Černíková Alena Černá (in memoriam) Hana Macháčková •JS 2017 •Katedra psychologie •Fakulta sociálních studií •Masarykova univerzita • •Úzké (prostorové) vymezení, vyhraněnost, koheze •Společná historie a cíle •Blízké vztahy, časté interakce, závazky •Pocit náležení a součástí identity (Kam patřím?) • • • • •Sociální kapitál tvořený z mezilidských vazeb •Máme se na koho obrátit •Cítíme se součástí společnosti „Tradiční pojetí“ komunit Existují online komunity? • •Někdy bývá zpochybňována existence online komunit •nedostatečná interakce •nemožnost lokalizace •přílišná individualizace uživatelů internetu • •H. Rheingold •Podobné výtky lze aplikovat také na offline komunity, kyberprostor naopak umožňuje znovuožití komunit. • •Ne všechny online stránky, na nichž probíhá interakce, vytvářejí online komunitu (i když se tak samy nazývají) • Online a offline komunity • •Prolínání offline a online života se týká i členství v komunitách • •Přenášení existujících komunit do kyberprostoru •spolužáci • •Vznik online komunit existující výhradně v kyberprostoru •komunity na chatu • •Internet umožňuje přenesení či rozšíření offline komunity •komunity praxe Online komunity: vymezení • •Společný zájem či cíl (komunity praxe) či historie • •Panují v ní určité normy a role •hrozba trestů (vyhoštění) •převážně však fungují díky vzájemné důvěře • •Sdílený jazyk, diskurz • •Sociální vztahy vznikají a jsou dále udržovány v kyberprostoru •může jít o synchronní i asynchronní komunikaci •např. diskuzní příspěvky a „shoutboard“ • •Reciprocita informací a podpory mezi členy • •Zážitek virtuální komunity •pocity členství, identity, náležení a připoutání • •(Blanchard, 2007; Smith a Kollock, 1999; Yuan, 2012) • • • •„Zážitek, prožitek a vnímání toho, že člen do konkrétní komunity patří, že mu na dalších členech záleží, že členy spojuje určité pouto a závazek, díky němuž vzájemně mohou naplňovat své potřeby, ať už konkrétní materiální nebo sociální a emoční (např. v podobě pocitu náležení).“ • •Dimenze 1.členství (rozlišení ne/členů) 2.vliv členů na komunitu a komunity na členy 3.integrace a naplnění potřeb (na základě sdílených hodnot a zdrojů) 4.sdílené emoční pouto •(Halamová, 2002; McMillan a Chavis, 1986) Psychologický zážitek komunity sociální sítě online hry blogy diskusní fóra webové stránky Online komunity: různá prostředí •Komunity: tradiční pojetí • •Úzké (prostorové) vymezení •Koheze, závazky •Společná historie a cíle •Blízké vztahy •Časté interakce • • •Neohraničenost •Malé závazky •Členové přichází a odchází •Také neosobní vztahy •Různá frekvence interakcí •Online komunity Sociální role v online komunitách (viz Bellini a Vargas, 2003) • •Organizátor •hlavní slovo v rozhodování o chodu komunity • •Člen •pravidla členství implicitní, závisí na zaměření komunity •obecně pravidla tzv. netikety •hostilní a agresivní chování (např. spam či flames) •kolaborativní chování - znakem funkční komunity (emocionální podpora, přátelská výměna informací) • •Administrátor •koordinuje aktivitu v komunitě • •Poskytovatel (jen u komerčně zaměřených komunit) • •Uživatelé zajímající se o komunitu, ale nejsou s ní formálně spojeni •Lurking •nejsou součástí přímé interakce, ale mohou být nejpočetnější částí komunity, vytvářet si vztahy k členům, být ovlivněni členstvím • •(Ridings, Gefen, 2004) • Online komunity – vztahy a interakce • •Motivy k participaci: hledání •informací (nejčastější) •sociální opory •přátelství •…jako odpočinek • •Spíše slabé sociální vztahy •Skupiny jsou někdy velmi široké •Vztahy mělké, bez závazků •Nepravidelná interakce •Mnoho „odpadlíků“ •Mnoho různých cílů • •Přesto vytváření pevnějších vztahů až přátelství • • • •Poměrně častá snaha o expanzi online komunity do offline prostředí – –motivací může být neuspokojivá online interakce a vztahy – –zanikání komunit existujících pouze online • • community-95.png Online komunity – vztahy a interakce • •Podobně jako u offline komunit •Sociální vliv v rámci prostředí •Pozitivní i negativní důsledky • • Vliv členství v online komunitách – •Vlastnosti/specifika online prostředí –Distance (velké rozdíly napříč komunitami) –Anonymita: disociace online a offline prostředí –Bezpečné místo pro sebe-odkrývání –Disinhibice: snazší sebevyjádření (kladného i záporného) –Dostupnost a stabilita informací –okamžitá, napříč prostorem, časem, sociálními skupinami •Podpora a porozumění –Intimita, blízkost Významná sociální skupina • • Vliv členství v online komunitách • •Specifická sociální identita –Pokud je zážitek komunity, náležení •Přebírání norem a hodnot –Normalizace a upevňování chování •Vyčleňování in-group a out-group –Někdy velmi pevné hranice vůči okolí – •Důsledky závisí na tématu –Pozitivní: komunita lidí s HIV –Negativní: pro-ana, sebepoškozování •Musíme zvážit motivaci k členství v komunitě –Sociální odmítání? –Stigma? Vliv členství v online komunitách Častá zjednodušená představa Nebo dokonce jen… Nebo dokonce jen… • • • Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Sociálně-psychologické charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí Online prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí Online prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí Online prostředí • •Pro-ana blogy (pro-anorexie) –stránky, které obsahují konkrétní návody pro snižování hmotnosti a udržování nízké tělesné hmotnosti –Radikální, směřování k rychlému úbytku hmotnosti –Návody k utajení a vyhnutí se hospitalizaci – •Thinspiration (thinspirace) –http://jenny-ana.blog.cz/0806/real-girls –http://rooftops.blog.cz/rubrika/thinspiration Rizikové komunity • •Obsahově –93 % thinspiration a podpůrné skupiny –60 % zkušenosti s užíváním léků a preparátů na hubnutí –53 % varování před vstupem na blog a tedy vyloučení odpovědnosti za obsah a následky –33 % poskytování informací – –tabulky BMI –náboženské prvky: přikázání, vyznání, modlitby (Overbeke, 2008) • • Pro-ana komunity • •Nika –„…krásně jsem hubla, ale necítila jsem se moc dobře... tak jsem začala na netu hledat někoho s podobným problémem... našla jsem jednu super holčinu, která mi se vším pomohla (založit blog, dál hubnout)... taky mi poradila, jak to skrýt před rodiči... tak jsem si založila i já blog a začala hledat přátele, kteří mi pomohou... Chtěla jsem najít někoho, kdo mi pomůže, kdo mě podrží, když mi bude nejhůř a budu chtít všechno vzdát... a naopak někoho, komu můžu i já pomoct...“ –(in Mourová, 2010) • Pro-ana komunity • •Motivace pro založení pro-ana blogu –Získání podpory –Ujištění se o správnosti své vlastní volby –Podpora, kterou dívky nemohou najít offline –Zpětná vazba od podobně smýšlejících osob –Realizace ve vztazích s lidmi, kteří mají podobnou zkušenost Pro-ana komunity Literatura •Bellini, C.G.P., Vargas, L. (2003): Rationale for Internet-Mediated Communities. Cyberpsychology & Behavior, Volume 6, Number 1 •Blanchard, A. (2007): Developing a Sense of Virtual Community Measure. Cyberpsychology & Behavior, Volume 10, Number 6 •Jenkins, H. (1992): Textual poachers. Television fans and participatory culture. New York: Routledge •Mourová, Z. (2010). Dospívající a (ne)bezpečné blogy: Pro-ana komunity online. Závěrečná bakalářská práce, Masarykova Univerzita. •Overbeke, G. (2008). Pro-Anorexia Websites: Kontent, Impact, and Explanations of popularity. The Wesleyan Journal of Psychology. vol. 3, 49 – 62. •Porter, C.E. (2004): A Typology of Virtual Communities: A Multi-Disciplinary Foundation for Future Research. JCMC 10 (1), Article 3, November 2004 •Rheingold, H. (1994). A Slice of Life in My Virtual Community. In L. M. Harasim (Ed.), Global Networks: Computers and International Communication (pp. 57-80). Cambridge: MA: MIT Press. •Ridings, C.M., Gefen, D. (2004): Virtual Community Attraction: Why People Hang Out Online. JCMC 10 (1), Article 4, November •Starzomska, M. (2009). Application of the concept of egosyntonicity to the assessment of anorexic patients' competence. Archives of Psychiatry & Psychotherapy, 11(1), 39-43. •Toma, C.L. (2010) Affirming the self through online profiles: beneficial effects of social networking sites. Proceedings of the 28th international conference on Human factors in computing systems. •Výrost, J., Slaměník, I. (2008): Sociální psychologie. Praha: Grada. •