Specifika výzkumu v seniorské populaci SOC 284 PS2017 Lucie Vidovićová Respondent InstrumentInterviewer Výzkum Koho? (základní populace, subjekt(y) výzkumu) Čeho? (témata) Jak? (metody) Deset pravidel pro etický výzkum v seniorské populaci (Weil,2017) • nevstupovat s očekáváním oslabeného kognitivního statusu + kontrolovat své předpoklady (městský slon ve venkovském porcelánu) • altruistické motivy by neměly být předpokládány, vhodné dárky • písemná, explicitní etická pravidla • strávit nějaký čas v místě sběru dat; zajistit, aby byly výsledky k dispozici zpět v terénu (reciprocita vůči komunitě) • studie v souladu s etikou kulturní/SES skupiny, kterou zamýšlíme studovat • nahlédněte design studie (zkreslení, tendenčnost, rizikovost vůči nějakým skupinám) • připravte si plán pro neočekávané události, jaké zdroje máte k dispozici (informace pro účastníky) • připravte si studii ve spolupráci se staršími osobami, proveďte pilotáž • zvažte dopad publikací a prezentací (anonymizace, social relevance) Weil, J. 2017. Research Design in Aging and Social Gerontology: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods; Box 10.7 Recruiting Older Adults into Research (ROAR) Toolkit (Clinical Trials) National Institute for Ageing • https://www.nia.nih.gov/health/recruiting-older-adults-research- roar-toolkit Vstup do terénu: • poslat dopis na hlavičkovém papíře vysvětlující: 1) zájem instituce o výzkum, účel studie a užitek, který ospravedlňuje zájem; 2) procedura (co lze očekávat, kolikrát, po jakou dobu); 3) anonymita všech informací; 4) přínos pro participanta, další osoby; 5) kontaktní informace pro zodpovězení otázek a zvýšení kredibility výzkumu (krátce, stručně, výstižně, přistupně); • telefonicky potvrzení schůzky; informovaný souhlas („Mami, nikomu nic nepodepisuj!“) • gatekeepers Vstup do terénu: • vysvětlit formát situace dotazování • vyvarovat se časovému stresu • homogenita vztahu tazatel - respondent Groups among the elderly that give non-substantive responses consisting largely of “don´t know” answers, and those respondents “tend to be less healthy, less interested in the survey content, less socially involved, less highly educated, ale less likely to be male” (Rodgers and Herzog (1995:138). - duration of the survey response can improve the quality of the data with the elderly respondent gaining greater experience as the survey proceeds vs. fatigue (Burchell and Mars; 1992) Události spojené s vyšším věkem Zažil/a jste v poslední době… Celkem % Věkové skupiny 40-49 50-59 60-69 70+ Nemoc 31 20 23 39 47 Nemoc někoho blízkého 29 25 23 31 38 Úmrtí někoho blízkého 26 20 21 30 34 Narození dítěte/vnoučete 24 14 28 26 28 Nezaměstnanost 15 23 18 9 5 Odchod do důchodu 13 2 9 32 10 Stěhování 11 16 10 8 8 Jiné (rozvod, dluhy...) 4 5 7 3 3 Zdroj: Spotřeba a spotřebitelé ve vyšším věku (2011), N = 1443. Věk 40 + Praktické ohledy • dotazník & pomocné karty velkými písmeny; • ohledy na neslyšící: ne křik, ale hluboký, jasný hlas; • dichotomie – raději širší formáty; • rotování položek; • pozitivnější hodnocení v rámci sebe-obrazu, nebo v situaci závislosti (pečovatelské instituce) – ptát se na konkrétní aspekty (paradox spokojenosti; žába v chladné vodě) • vyvarovat se „problém pro vás“ – defenzivní mechanismy • seřazování položek podle důležitosti – trade off (percipovaných) nákladů („více služeb ale méně dopravy“) • off-scale významové hodnoty (střed; nevím, netýká se mě, nikdy jsem o tom nepřemýšlel, není to pro mne problém, aj.) Výzkum Koho? (základní populace, subjekt(y) výzkumu) Čeho? (témata) Jak? (metody) Stárnutí = vyjednávaný (interaktivní) proces situovaný ve specifických sociokulturních kontextech, které vyžadují adaptaci = ne atribut jedince, ale interaktivní proces zahrnující individuální kapacity, podporu a požadavky, kladené prostředím; - iterativní, sociálně ukotvený, kulturní fenomén, spíše než zvnitřněný (an intrinsic) a nevyhnutelný proces Perkinson, M. A., & Solimeo, S. L. (2014). Aging in Cultural Context and as Narrative Process: Conceptual Foundations of the Anthropology of Aging as Reflected in the Works of Margaret Clark and Sharon Kaufman. The Gerontologist, 54(1), 101–107. https://doi.org/10.1093/geront/gnt128 Themes & Topics: • Sociocultural: Art, media, dance and film • Economic, political economic, applied and development • Kinship, feminism, gender, sexuality • Medical, nutritional, psychological, cognitive … • Political, legal, public • Nature, science, technology (cyborg, digital, ecological, environmental) • History • Religion • Definice (situat, concepts); • experiencing of…; • understandings of; • exploring meaning; • change over time/period/cohort; • employment of strategies; • perceptions; • representations • „Menopause is both an objective hormonal event and a subjectively perceived endocrine transition“ (Martin in Binstock, R., George, L. 2001: 132) Zdroj: Wiki Themes & Topics • Theatre, film, popular music, art, narratives, embodiment, gender, appearances, hair, dress, science, technology, risk and failing body, dementia, suffering and pain, identities, anti-ageing, food, sleep, sex and sexuality, grandparenting, widowhood, loneliness, fourth age, cultures of care, ethnicity, migration, ageing well, consumption, leisure, retirement, money, possessions, gardens, sport, travel and tourism, volunteering, youth culture, celebrity culture, media, latecreativity, time, transitions, rural and urban ageing, lifestyle migration, connectivity, ICT, home, public places, cemeteries… • Twigg, J., Martin, W. (2015) Routledge Handbook of Cultural Gerontology. Výzkum Koho? (základní populace, subjekt(y) výzkumu) Čeho? (témata) Jak? (metody) Metodologie kvantitativní (dedukce) Teorie Hypotéza Pozorování Přijetí/ odmítnutí hypotézy kvalitativní Q (indukce) Pozorování Nalezené vzorce Závěry Teorie Kvantitativní výzkumy najdou řešení pouze pro takový problém, který můžeme opsat jako vztah mezi dvěma pozorovatelnými a pozorovanými proměnnými. QN: Kvantitativní paradigma se vztahuje k otázkám: kdo, kde, co? QL: Kvalitativní se vztahuje k otázkám: jak a proč? (tvorba teorie) Mixed methods • Who, where, and what & how and why (or vice versa) • Kvan]ta → Kvalita / Kvalita → Kvan]ta / • Vyjasňování bílých míst • Hovořit s lidmi mimo naše sítě • Convenience sampling; easy access; gate keepers; fake data QN QLQN QL Jaká korelace/asociace dokazuje správný výsledek? 0,01 – 0,05 0,1 – 0,5 0,59 – 1,0 Jaká korelace/asociace je dostatečná pro vyjádření vzájemného vlivu? 0,01 – 0,05 0,1 – 0,5 0,59 – 1,0 Ta, která dává smysl Korelace • http://tylervigen.com/spurious-correlations Korelace • http://tylervigen.com/spurious-correlations • http://tylervigen.com/spurious-correlations Korelace • http://tylervigen.com/spurious-correlations Korelace Respondent InstrumentInterviewer Surveymonkey https://www.surveymonkey.com/ Rodinná politika Židlochovice - výzkum A co kvalita? T: Úplně taková vykopávací otázka, jestli mně můžete popsat zhruba váš prostě běžnej týden, čím se bavíte, co co probíhá jak váš... 00:01:14-9 R: No můj týden je Lucinko takovej úplně jednoduchý až moc jednoduchý si myslím. … Takže su takovej vlk samotář, nějak takový doma se, zvykla jsem si na samotu. To jsem si zvykla už, i když začátky byly hrozný, když manžel zemřel, ale teď už prostě, teď už to snesu, ráda když každou chvíli někdo přijde, zavolají děti pravidelně volají no a ... ale su ráda sama. 00:04:43-6 T: Úplně taková vykopávací otázka, jestli mně můžete popsat zhruba váš prostě běžnej týden, čím se bavíte, co co probíhá jak váš... 00:01:14-9 R: No můj týden je Lucinko takovej úplně jednoduchý až moc jednoduchý si myslím. Dopoledne si jdu pro obědy, ráno samozřejmě vstanu, poklidím, uklidím všecko, jdu si pro obědy, dvakrát týdně doučuju, úterý středu a v pátek jdu do školy na univerzitu třetího věku to odpoledne no a jinak chodím po lékařích, protože mám těch takových těch pravidelných prohlídek jako cukrovka a všechny takové tyhlety mám jednou za tři měsíce a ono se mi to vždycky nahrne, ten minulý týden jsem byla třikrát v Brně, no tak to je takový, čtu strašně moc, luštím křížovky, sudoku, občas něco upletu, ale teď už začínají bolet i ruce, teď mám 77 a už začínají, takže to je taky takový, no jdu taky do divadla, chodím, to mám ráda divadlo. Buď jdu sama, když nikdo z mladých se mnou nechce jít anebo s vnučkou, a nebo vezmu vnouče do divadla. Není to moc často ale jdu, no a mám zájem o všecko. O dění všude v přírodě, ve státě, to zprávy poslouchám, rozčiluju se, takový ten, víš není to moc extra život, takový já nemůžu chodit na vycházky, já mám hrozně bolesti v kolenech, toto jedno koleno mám na operaci, záda a teď k tomu dýchání, takže já, když jedu do Brna, tak ještě než jdu na nádraží, tak třikrát stojím a vydechuju se a že jsem se tím omezila tady tímhletím strašně. Měla jsem takové představy, že budem v důchodě, že teda budu chodit po vycházkách, na výlety s dětma, no toto všechno je omezený mojím dýcháním a mojí pohyblivostí a to mě to mě nejvíc ve stáří zaskočilo. Nic jinýho jinak bych byla, když nějaké nemoci mám, tak se necítím nemocná, víš, ale tady toto je strašná věc. To mě nemělo postihnout. Takže takhle to vypadá se mnou. 00:03:26-0 T: A liší se to nějak, teďka že jo skoro letní, dneska teda moc ne, liší se nějak léto zima v tom programu? 00:03:32-5 R: No to moc nene, to všechno, co dělám v létě, dělám prakticky i v zimě. Já teda nerada jezdím na dovolené, to já přes prázdniny přijímám návštěvy, všech co mají dovolené z rodiny, vnoučat, dětích moji, takže to já radši tady je hostím, nemám ráda, když mě zvou všude, oni mě zvou všude, ale já nerada a takže já su tak nějak ráda ve svém prostředí. Strašně nerada, třeba jsem mohla jet do lázní, měla jsem teď operaci štítné žlázy, teď jsem měla tady ty zanesené žíly k mozku, takže jsem měla možnost jet do lázní, ale já nemám ráda velké množství lidu. V XXXXX mám ráda, koho potkám, s každým si povykládám, to jo, ale takhle když, zvykat si na někoho... nene. Takže su takovej vlk samotář, nějak takový doma se, zvykla jsem si na samotu. To jsem si zvykla už, i když začátky byly hrozný, když manžel zemřel, ale teď už prostě, teď už to snesu, ráda když každou chvíli někdo přijde, zavolají děti pravidelně volají no a ... ale su ráda sama. 00:04:43-6 Setkání bude trvat cca 2 hodiny. Setkání si představujeme zhruba takto: 1. krátký úvod o veřejném prostoru, co to je a jaké by měl plnit funkce (s důrazem na možný sociální potenciál kvalitního veřejného prostoru) 2. každý bude mít svojí mapu, kam zakreslí: kde bydlí kam nejčastěji chodí (barevné samolepky podle druhu cílů - viz níže) kudy tam chodí kde vnímají překážky, bariéry, ohrožení prostor pro podněty - co by oni uvítali, co jim chybí Tato fáze bude probíhat na individuálních mapách, každý sám podle nějakých hromadných instrukcí. To znamená, že jim třeba řekneme: "vyznačte 10 nejčastějších míst, kam chodíte." a necháme je pracovat, budeme je obcházet a radit. Pak další krok - nakreslete cestu, kudy tam jdete, atd. 3. práce s jednou velkou mapou, kam se budou vyznačovat už jen ta problematická místa, kde nemůžou projít, kde jim chybí lavička, kde je bordel, budeme se ptát, proč tam vnímají problém, co jim vadí, co by jim pomohlo… Uvažujeme o následujících kategoriích cílů: a. zdravotní služby b. zeleň – procházky, se psem, odpočinek c. nákup potravin a základních potřeb d. … Měli by k dispozici barevné samolepky (pro každý typ jednu barvu, takové ty puntíky), v legendě by uvedli jak často tam chodí (např. potraviny každý den, lékárna 1x za 14 dní, knihovna, 1x týdně) …. Ještě k prezentaci výsledků zkoumání… Jak psát srozumitelně (brožura EC) • https://publications.europa.eu/ en/publication-detail/- /publication/bb87884e-4cb6- 4985-b796- 70784ee181ce/language-cs Jak tvořit grafy (muni) • https://www.online.muni.cz/stu dent/6148-10-tipu-jak-tvorit- grafy-do-diplomovych-praci PS. Ani tabulky z SPSS nemůžeme CTRL+C /CTRL+V! 1. Každá tabulka musí mít číslo a název. 2. Všechny popisky tabulky musí být česky. 3. Názvy proměnných jsou ve sloupcích a řádcích jasně vyjádřeny. 4. Nezávisle proměnná je obvykle ve sloupcích (sloupcová procenta). 5. Poslední řádek uvádí celková procenta (obvykle tedy 100%) a absolutní počty případů (N). 6. V poznámce pod tabulkou uvádím zdroj dat. What is a scoping review? http://ktdrr.org/products/update /v4n1/dijkers_ktupdate_v4n1_12 -15.pdf Viz: http://hlwiki.slais.ubc.ca/index.php/Scoping_reviews Doporučení k práci s relevantními zdroji: - predátorské časopisy a nakladatelství Vidovićová, L. (2013). Metrosexuálové, kyborgové, stařenky a jiné oběti „Sociologie stáří a seniorů“ P. Saka a K. Kolesárové aneb o pět let a sedm miliónů korun později. Sociologický Časopis / Czech Sociological Review, 49(4), 653-656. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/23535956 A prosím Vás, k čemu to celé seniorům je?