Persefona_PPT_sablona.jpg Komunikace s obětí domácího a sexuálního násilí Mgr. Petra Vazačová 11. 10. 2017 Aktivní naslouchání •Co to je a co to vše zahrnuje •K čemu je užitečné •Schopnosti pro aktivní naslouchání: -Schopnost koncentrace v delším časovém úseku -Schopnost a ochota pochopit stanovisko druhého -Schopnost číst mezi řádky Chyby v aktivním naslouchání •Cvičení ve dvojicích •Jeden popisuje zážitek z poslední doby •Druhý dělá různé komunikační chyby • •Cíl: ukažte si opravdu špatnou komunikační interakci Chyby v aktivním naslouchání Aktivní naslouchání •Verbální znaky •Zrcadlení •Normalizace •Parafrázování •Objasňování •Povzbuzování •Reflektování •Uznání •Shrnování Neverbální znaky §Otevřený postoj §Souhlasná mimika §Vzdálenost §Oční kontakt §Gestikulace §Předměty • Aktivní naslouchání •Cvičení: •Vyzkoušejte si znovu interakci, kdy jeden prezentuje náročný zážitek a druhý naslouchá (využívá techniky aktivního naslouchání) Zásady komunikace s obětí násilného trestného činu •Důvěřovat •Nehodnotit •Akceptovat reakce klienta •Zajistit bezpečí oběti a její ochranu •Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu • Obtížní klienti •Plačící •Agresivní •Mlčící •Depresivní •Manipulující • …. • Plačící klient •Naše fyziologická determinace okamžitě „vystartovat“, abychom pláč utišili, komplikuje poradenskou činnost – klienti občas potřebují plakat •Chování k plačícímu člověku ovlivněno mýty: –Pláč je projev slabosti –Kdo pláče, je rozmazlený –Správný muž nesmí plakat –Mohutným pláčem si člověk ubližuje –Projevíme účast, budeme-li říkat – Neplač. –Čím víc pozornosti mu věnujeme, tím déle bude pláč trvat – Plačící klient – co dělat •Čekat a dávat klientovi prostor •Nenabízet kapesníky hned – může pláč předčasně zastavit •Říct: „tady se může plakat“ • „klidně můžete plakat“ • „asi to hodně bolí“ • „snad ani není možné takovou věc zvládnout bez pláče“ • „slyším, že pláčete…“ (v telefonu) Agresivní klient •Různé formy vyjádření vzteku a následné intervence: •Klient o zlosti mluví, vyjadřuje a zpracovává ji -> vyčkáváme a podporuje ve vyjadřování •Klient mluví zvýšeným hlasem a stěžuje si na někoho / něco –> zlost zrcadlíme a dáváme možnost uvědomit si ji a posunout se dál; hněv reflektujeme a dáváme signály, že je možné se projevit ještě více, naplno – mluvit hlasitěji, dupat,.. •Klient nadává na celý svět, i nám –> hněv zrcadlíme, vyčkáváme •Obecně: •Nefixovat klienta pohledem při osobní konzultaci (možný konfrontační význam, zesílení agrese klienta) •Zlost může být jedna z fází vyrovnávání se se ztrátou, případně se také vyskytuje a deprese jako potlačovaná zlost Použitá literatura •Pokorná, A. (2008). Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně. •Vodáčková, D. (2002). a kol.: Krizová intervence. Praha: Portál. •Křivohlavý, J. (1993). Povídej-naslouchám. Návrat. • • • •Děkuji za pozornost.