Principy poradenství http://www.persefona.cz/img/sliderPoradenstvi.jpg Poradenství obecně •informace, rady, vedení a podpora ve vztahu partnerské spolupráce •přiměřeně k situaci klienta a jeho životním cílům a potřebám •mapování vlastních sil a zdrojů klienta i zdrojů okolí • •Cíl - zlepšit schopnost klienta se v situaci orientovat, co nejlépe ji řešit nebo přijmout (včetně přijetí zodpovědnosti za důsledky rozhodnutí) Co proces ovlivňuje •místo, podmínky služby apod. • •klient (PTSP, struktura osobnosti, aktuální situace, očekávání, motivace, nálada…) • •pracovník (osobní/pracovní situace, profesionální angažovanost, očekávání, osobnost, dovednosti…) • •vztah (limity, bezpečí, ohrožení, důvěra) • • • Komunikace s klientem obecně •Přizpůsobit tempo, hlasitost řeči, slovník… •Udržovat oční kontakt •Zrcadlit emoce, parafrázovat •Důvěřovat klientovi, slovně podporovat •Nehodnotit, nebagatelizovat •Doptávat se na významy, emoce - nezevšeobecňovat •Dát pozor na vlastní předpoklady, hodnoty, první dojem atd. •Akceptovat reakce klienta •Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu Cvičení ve dvojicích – neverbálně vyjadřovat odmítání, pohrdání x přijetí a důvěru Práce s obětí DN Formy poradenství •Právní - informace z oblasti rodinného, občanského, trestního, správního a sociálního práva, sepsání příslušného právního podání… •Sociální - úvodní konzultace, mapování, orientace klienta v jeho situaci, příprava na bezpečný odchod, navazující služby, orientace v systému sociálních dávek, problematika bydlení, poskytování informací v oblasti zaměstnanosti, trénink dovedností… •Psychologické – orientace v situaci, ujasnění cílů, podpora, zvýšení náhledu, sebepoznání, mapování zdrojů a možností ovlivnění situace klientem… Úvodní konzultace •představení •voda, usazení •seznámení s průběhem a cílem úvodní konzultace, časem •seznámení s pravidly, principy služby •prostor pro dotazy •vytvoření bezpečí, mapování, domluva •ujasnění práv, zvýšení náhledu •podpora k vlastní ochraně, důkazy, policie… • • Základní model poradenství •1) Naslouchání, bezpečný vztah, emoce •2) Informování, edukace (o právech, DN…) •3) Ulehčování, pomoc v hledání řešení •4) Navracení sebedůvěry, zdroje, podpora • • •Navracení sebedůvěry – ten, kdo oběť zneužívá, činí tak prostřednictvím hrozeb, hrubé síly a vynucování, čímž jí subjektivně odejme všechna práva. •Navrácení sebedůvěry oběti umožňuje, aby se považovala za silnou osobnost, která je schopná se aktivně podílet na ukončení násilí a zajištění bezpečného života. • Obecně je věnována pozornost: •očekávání klienta •osobním cílům a po každé konzultaci jejich zhodnocení •informacím relevantním k naplnění osobního cíle •odhadu nebezpečnosti a intenzitě násilí •možnostem řešení situace •požadavkům klienta •bezpečnostnímu plánu • • Zásady poradenského procesu •Svoboda klienta – co bude řešit, o čem mluvit, jak se rozhodne •Respekt ke klientovi – akceptace, přijetí •Důvěrnost - mlčenlivost •Spolupráce – motivace klienta •Důvěra ve zdroje, možnou změnu – optimismus, naděje •Porozumění – klientovu světu, situaci, hodnotám, problému • Fáze poradenského procesu (Eganův model pomáhajícího procesu) •Fáze 1: Mapování problému • - vytvoření bezpečného prostředí • - akceptace klientových postojů a názorů • - zrcadlení emocí a prostor k ventilaci • - vyjádření zájmu, otevřené otázky • - nedochází k navrhování řešení • - cíl porozumět • •Pozor, ať mapování nepůsobí jako výslech! Oblasti k mapování •Situace obecně + prožívání •Chování násilné osoby •Formy násilí a intenzita, míra ohrožení •Očekávání, zakázka, cíl •Zkušenosti s podobnou situací, pokusy o řešení •Katastrofický scénář •Vztahy – partnerský, rodinné, přátelské, pracovní •Zaměstnání • Oblasti k mapování •Děti •Zdravotní stav •Finance (dluhy, sociální dávky, příjmy…) •Bydlení •Sociální sítě a podpůrné subjekty •Instituce •Zájmy a koníčky, jiné zdroje, vyrovnávací strategie • Modelovka Fáze poradenského procesu •Fáze 2: Formulace zakázky a cíle klienta • - zjistit, čeho by chtěl klient dosáhnout • - hodnocení cílů, výběr cíle • - zkoumání reálnosti cíle • - hodnocení možnosti k dosažení • - hledání konkrétního řešení a zvažování • možných rizik a předností • - sumarizace a parafráze Fáze poradenského procesu •Fáze 3: Plán a prostředky k dosažení cíle • - jak dosáhnout zvolených cílů • - alternativy, důsledky • - podpora k uskutečnění kroků v praxi • - zvyšování kompetencí klienta • - závěr, nabídka Modelovka Cyklus domácího násilí Problematické chování oběti •Manipulace s realitou: oběť vidí realitu pokřiveným způsoben, hledá nějaké vysvětlení •Zablokované ventilování vzteku: utíkání před konflikty, neschopnost vyjadřovat své pocity, potřeby, hranice •Disociace: otupění prožívání emocí (slouží jako ochrana před plným prožíváním bolesti) •Minimalizace násilí: bagatelizace a racionalizace násilí, sebeobviňování a pochyby o sobě samé, popírání, utajování •Přílišná ochota vyhovět: naučený postup, uplatňuje i vůči jiným autoritám • Příprava bezpečnostního plánu •I. Identifikace rizikových faktorů •prostor oběti pro vyjádření jejího subjektivního vnímání násilí a jeho vývoje • -Formy a nebezpečnost násilí ve vztahu -Odhad obecných sklonů násilné osoby k násilí -Odhad zranitelnosti ohrožené osoby -Signály zvýšeného rizika • • •Násilí ve vztahu k blízké osobě •Dopouští se násilná osoba závažného fyzického nebo sexuálního násilí? •Vyhrožuje závažným násilím, sděluje své násilné úmysly? •Dochází ke stupňování fyzického/sexuálního násilí nebo vyhrůžek a úmyslů? •Porušuje násilná osoba příkazy soudu a jiná nařízení? •Má násilná osoba názory a postoje, které schvalují násilí? Odhad nebezpečnosti > Odhad nebezpečnosti •Obecné sklony násilné osoby k násilí •Dopouští se obecné kriminality? •Jsou informace o problémech v předchozích vztazích? •Má násilná osoba pracovní nebo finanční problémy? •Má násilná osoba problémy s toxikomanií a jinými závislostmi? •Má násilná osoba problémy v oblasti duševního zdraví? • • Odhad nebezpečnosti •Zranitelnost ohrožené osoby •Chová se ohrožená osoba rozporuplně ve vztahu k násilné osobě? •Má z násilné osoby extrémní strach? •Má ohrožená osoba problém se zajištěním svého bezpečí? •Existují objektivní překážky, které brání zajištění bezpečí pro ohroženou osobu (nejenom v místě bydliště, ale i v zaměstnání?) •Má ohrožená osoba závažné osobní problémy? • Odhad nebezpečnosti •Signály zvýšeného rizika •násilná osoba je držitelem střelné zbraně •násilná osoba je konzumentem alkoholu, drog •násilná osoba vyhrožuje zabitím •násilná osoba napadá i děti; ubližuje zvířatům •násilná osoba již napadla i zakročující policisty •násilná osoba má sklony ke slídění či pronásledování osoby ohrožené DN, v minulosti tak již činila • •II. Bezpečnostní plán pro oběti • •Bude se stanovovat na základě aktuální situace oběti podle toho, zdali oběť: • •A) je rozhodnutá/musí setrvat v násilném vztahu •B) chce odejít z násilného vztahu •C) již odešla od násilné osoby • Bezpečnostní plán pro oběti •A) Os. ohrožená v násilném vztahu setrvává • - mapování již existujících strategií, zvědomění • - bezpečné místo • - bezp. plán pro děti • - možnost odstranění zbraní z domu • - strategie chování při akutním ohrožení • - pomoc zvenčí – podpora, pomoc, zázemí • - policie : kdo, jak zavolá, co může očekávat • - možnosti zvýšení nezávislosti • Bezpečnostní plán pro oběti •B) Os. ohrožená plánuje násilnou os. opustit • - místo, doprava tam, tel. čísla, finance • - co vzít s sebou, co sbalit předem, u koho nechat • - jak a kdy bezpečně odejít • - přesměrování pošty • - jak zajistit, aby jí násilná os. nenašla • - podpůrná síť (komu se svěřit, požádat o pomoc) • - jak bude jezdit do práce / školy pro děti • - jaká právní opatření/opatření ohledně péče o • děti mohou pomoci (OSPOD) • Obsah bezpečnostního balíčku Obsah bezpečnostního balíčku •občanský a řidičský průkaz, pas •dokumenty (k bytu, rozvodu, rozhodnutí soudu, pojištění) •oddací list, rodné listy •průkazy zdravotní pojišťovny, léky a lékařské zprávy •kreditní karty, vkladní knížky, čísla účtů, peníze v hotovosti •důkazní materiál o násilí •klíče od bytu, kanceláře, auta - případně duplikáty •mobil a adresář s důležitými telefonními kontakty •oblečení, hračky pro děti •předměty citové hodnoty • •Minimum : karta zdravotní pojišťovny, občanský průkaz, platební karta, hotovost, v kopiích – oddací list, rodné listy dětí, soudní rozhodnutí, oblečení, léky • Bezpečnostní plán pro oběti •C) Oběť od násilné osoby již odešla • - zvýšení bezpečí v místě bydliště • - informování blízkých, domluva případné pomoci • - informování OSPODu (důraz na utajení bydliště) • - ochrana dětí – informace ve škole/školce? • - informace zaměstnavateli? – domluva • - sociální síť podpory včetně dalších služeb pomoci • - možnost změnit zvyklosti, místa • - právní aspekty odchodu • • Trojúhelník vzájemné závislosti Pronásledovatel Zachránce Oběť - tři druhy rolí, komunikačně vztahových pozic, které mají svojí dynamiku, zde charakterizovanou jako vzájemná závislost Trojúhelník vzájemné závislosti •Role oběti - bezmoc, bezradnost, pasivita, nedostatek sebepodpory, zbavení se zodpovědnosti. Často potlačuje hněv. Vyvolává vinu, obavy, vztek, přitahuje pozornost, soucit, péči i agresi. •Role pronásledovatele - potřeba ovládat, vychovávat, mít pravdu, moc a kontrolu. Bývá přísný, povýšený, autoritářský. Budí strach, ale i zášť, odpor, zlost, touhu po odvetě. •Role zachránce - potřeba pomáhat, dát do pořádku. Bývá laskavý, altruistický, snaživý, pracovitý. Může vyvolávat vinu, nutnost vděku, závislost na něm. Nepodporuje k samostatnosti, vyvolává pasivitu. Trojúhelník vzájemné závislosti •Vzájemná závislost rolí •Vztahová manipulace •Emoční rivalita a potřeba moci •Ambivalence v prožívání •Nerespektování skutečných potřeb • •Vztahy mezi rolemi v trojúhelníku jsou dynamické a různě rychle dochází k jejich výměně. • Role motivátora Role pečujícího Role posilovaného Jak pomáhat, PhDr. Lubomír Kobrle Trojúhelník autonomie Trojúhelník autonomie •Posilující není na pomáhání závislý, podporuje potenciál druhých, aby byli schopni nezávislého fungování a dokázali potom pomoci sami sobě. •Tyto vztahy jsou symetrické, založené na nezávislosti a respektu, mají povahu kooperace a spolupráce, nikoli manipulace. •Zodpovědnost, pozornost ke svým potřebám i potřebám druhých, jasné hranice • •Děkuji Vám za pozornost! • • • •Mgr. Urbánková Tereza •Persefona z.s., Gorkého 17 Brno