SPR 476 Kritická sociální práce a sociální změna Magda Frišaufová, Ph.D. Podzimní semestr 2017 Východiska kritické sociální práce I. Postmodernismus, moc, zplnomocnění 2.10.2017 Magda Frišaufová, Ph.D. nPostmoderna nchronologické označení nModerní společnost (1750-1950) nPostmoderní společnost / post-industriální (1950 – nyní) n nPostmodernismus nmyšlenkový směr Pulp Fiction jako obraz postmodernity? nděj filmu vyprávěn skrze jednotlivé příběhy n nsubjektivní vyprávění různých aktérů, která se různě prolínají, ne vždy na sebe logicky navazují n nstejné události interpretovány různě n nrozbití lineární chronologie vyprávění n nmísení prvku tzv. „nízkého a vysokého“ filmového žánru n nintertextualita, porozumění na základě spojování souvislostí s různými významy a symboly, které jsou v něm využity n Postmodernismus nKritika „velkých příběhů“, osvícenství nSkepse vůči pokroku, racionalitě, objektivitě, jediné správné „pravdě“ n nCo je „vědecké“, „profesionální“, „pravdivé“, „účinné“, apod.? n Postmodernismus – klíčové koncepty nDekonstrukce nPluralita, heterogenita, diskontinuita nDiskurz nJazyk nMoc n nJak můžeme definovat moc? Postmodernismus – klíčové koncepty nMoc: nvšudypřítomná = nelze jednoduše dělit na „mocné“ a „bezmocné“ n n„vykonávána“ spíše než „držena“ n nproduktivní, ne (pouze) represivní n nmoc jako „power“/„strength“/„force“ n n Postmodernismus nPostmodernismus jako teorie o zdrojích vědění spíše než teorie o tom v jaké spolčenosti bychom „měli“ žít. n nKritika postmodernismu za přílišné relativizování a zpochybňování „základních hodnot“ n n Postmodernismus a sociální práce nKrize vědění a krize identity sociální práce (Rossiter 2000) Krize vědění sociální práce (Rossiter 2000) nKritická reflexe zdrojů vědění nJak víme to co víme? n nKdo určuje co je zdrojem vědění pro „profesionální“ sociální práci? n nJaké jsou limity tohoto vědění? n n n n Krize identity sociální práce (Rossiter 2000) nPomáhání není „nevinnou“ altruistickou aktivitou nJak uplatňujeme moc v pomáhajících profesích? n nCo tedy znamená být „profesionální“ sociální pracovník? n nJe možné pomáhat bez uplatnění moci? n nJak mohou sami sociální pracovníci přispívat k reprodukci oprese? Zplnomocnění / Empowerment (Pollack 2000) nZplnomocnění jako psychologická kvalita n(pocit že mohu ovlivňovat svůj život /podpora sebedůvěry a přebírání zodpovědnosti) n nZplnomocnění jako sociální změna n(sdílení zkušeností, uvědomění si strukturálního kontextu individ. problému /svépomocné skupiny, aktivismus) n nZplnomocnění jako metoda sociální práce n nGirls going wild in the Red Light district n nhttps://www.youtube.com/watch?v=y-a8dAHDQoo n Práce v sexbyznyse jako zdroj oprese nebo zplnomocnění? n nJak je možné hledat odpovědi? Práce v sexbyznyse jako zdroj oprese nebo zplnomocnění? n1. Je práce v sexbyznysu „dobrovolná“? Jedná se vlastní „svobodnou volbu“? n n2. Strukturální kontext „dobrovolnosti“ a „svobodné volby“. n(jiné možnosti výdělku, znevýhodnění, diskriminace) n n3. Jak strukturální podmínky ne/podporují zplnomocnění? n(kriminalizace, legalizace, dostupnost služeb) Zplnomocnění nIndividuální - co je zplnomocňující pro jednoho, může být opresivní pro jiného. n nSouhra individuálních a strukturálních faktorů. n nDůležité je kdo má jakou moc v definování co je zplnomocňující a opresivní. Literatura nPollack, Shoshana 2000. Reconceptualizing Women’s Agency and Empowerment: Challenges to Self-Esteem Discourse and Women’s Lawbreaking. Women and Criminal Justice. Vol. 12, No. 1, pp. 75-89 n nRansome, Paul 2010. Social Theory for Beginners. Bristol: The Policy Press. n nRossiter, Amy 2000. The postmodern feminist condition. New conditions for social work. In: Fawcett, Barbara (eds.). Practice and Research in Social Work. Postmodern Feminist Perspectives. London: Routledge. n