Management diverzity Programy sociálního rozvoje organizací (VPL 434) Podzim 2016 Mg r. Tereza Pospíšilová Obsah o Vysvětlení pojmu, potřeba dm, definice dm o Legislativní ukotvení o Rovné příležitosti/afirmativní akce x management diverzity o Primární a sekundární dimenze diverzity o Aplikace dm o Přínosy a rizika dm o Model změny organizace při zavádění dm o Případové studie DlVERZITY MANAGEMENT (DM) - ŘÍZENÍ RŮZNORODOSTI o Pochopení, v čem se individuální odlišnosti doplňuj při dosahování společných organizačních cílů o Využití různorodosti pro naplňování poslání organizace a efektivní podporu plnění stanovených cílů o Vytvoření takových podmínek, které umožní zaměstnancům - bez ohledu na jejich individuální odlišnosti - plně rozvinout jejich osobní potenciál o Návaznost na misi, vizi, strategii (Eger, 2009, Velíškové, 2007) Definice diverzity managementu o DM jako „proces plánování pro organizování, řízení a podporu mixu společenské různorodosti a to tak, že přináší měřitelný rozdíl pro výkon organizace" (Hubbard, 2004, s. 27) o DM „je aktivní, vědomé vytváření strategického, hodnotově orientovaného komunikačního a řídícího procesu orientovaného na budoucnost, spočívající v akceptaci a využití určitých rozdílů a podobností jako potencionální hnací síly organizace." (Keil a kol., 2007, s. 7) o Systematický postup o Využití různorodosti jako strategické výhody o Proaktivní podoba o Má dopad na vizi, strategii, organizační kulturu a komunikaci o Smysl: vytvoření inkluzivní organizační kultury o Ovlivňuje vztah podniku k trhu a zákazníkům o Důležitá součást strategie a rozvoje lidských zdrojů Potřeba DM o Reakce na odmítání afirmativních akcí o Demografická situace o Rozdíly v sociálních a kulturních identitách lidí, kteří koexistují společně v definovaném pracovním a tržním prostředí (Cox, 2001) o Důvody: morální, ekonomické, legislativní o Posiluje zejména organizační a kulturní kapitál, který společně se znalostním kapitálem nastoluje konkurenční výhodu a přináší hodnotu (The Cost and Benefits of Diversity, EC 2003 in Eger, 2009) Legislativní ukotvení DM o Listina základních práv a svobod o Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a právních prostředcích ochrany před diskriminací o 262/2006 Sb. zákoník práce o 435/2004 Sb. Zákon o zaměstnanosti (ze dne 13. května 2004) oAntidiskriminační zákon Politika rovných Příležitostí/afirmativní akce x Management diverzity Politika rovných příležitostí/afirmativní akce Management diverzity Počáteční opatření Rozvíjející opatření Reaktivní - reaguje na problémy Proaktivní - řízená příležitostmi Napravující - zaměřená na změnu historických vzorců diskriminace Strategická - zaměření na zvyšování inovativnosti a vytváření konkurenční výhody Tlak vně organizace - např. vládní nařízení - předepsaná a často odmítaná Dobrovolný - požadavek na změnu od organizace, je interně řízený a vítaný Zvýhodnění jedinci - chráněné skupiny Zvýhodnění jedinci - všichni Rovné příležitosti jako náklad (x odpor managementu) Diverzita jako zisk, spíše investice než náklad (Hubbard,2004) Primární dimenze diverzity o Věk o Etnická příslušnost o Gender o Rasa o Mentální a fyzické schopnosti o Sexuální orientace (Hubbard, 2004, 2009, Thomas, 2004, Hunter and Swan, 2007 in Gatrell, Swan, 2008) Sekundární dimenze diverzity o Komunikační styl o Vzdělání o Rodinný stav o Náboženství o Mateřský jazyk o Geografická příslušnost o Organizační role a úroveň o Mzda o Pracovní zkušenost o Pracovní styl základní aspekty diverzity o Pracovní diverzita o Behaviorální diverzita o Strukturální diverzita o Obchodní (podnikatelská) diverzita (Hubbard, 2004) Aplikace diverzity managementu v organizaci o Flexibilní úvazky pracovní doby, práce z domova o Částečné pracovní úvazky o Posilování postavení žen v řídících strukturách organizace a jejich podpora o Zahrnování problematiky do firemních školení o Podpora žen na mateřské/rodičovské dovolené, usnadnění návratu do zaměstnání o Podpora profesního rozvoje všech zaměstnanců o Family friendly opatření - firemní školky apod. o Dodržování BOZP přínosy DM ve vztahu k zaměstnancům o Eliminace komunikačních nedorozumění o Zvýšení spokojenosti a angažovanosti zaměstnanců o Zlepšení motivovanosti, efektivnosti a produktivity stávajícího personálu o Zvýšení kreativity na pracovišti o Zvýšení efektivnosti týmů a týmové spolupráce přínosy diverzity managamentu ve vztahu k organizaci o Posílení kulturních hodnot v organizaci, lepší klima na pracovišti o Zlepšení pověsti společnosti o Větší možnost získat a udržet si kvalitní zaměstnance o Překonání dočasných problému s nedostatkem pracovních sil o Snížení fluktuace personálů o Snížení absencí personálu o Zaměstnanci jsou otevřenější ke změnám o Umožnění přístupu na nové trhy éfk o Omezení sporných nákladů přínosy DM ve vztahu k dalším stakeholderům o Zlepšení úrovně služeb a větší spokojenost klientů o Sociální odpovědnost organizace přínosy DM ve vztahu ke společnosti o Kultivování vztahů ve společnosti o Zvyšování respektu a pochopení pro vzájemné odlišnosti o Potírání všech forem otevřené i skryté diskriminace o Budování tolerance o Snižování xenofóbie a rasismu (The Cost and Benef its of Diversity, EC 2003, Diverzita - Motor globální konkurence, MŘ 2008, obojí in Eger, 2009, Velíškové, 2007) Rizika při implementaci DM o Finanční a časové náklady o Neefektivnost o Obtížná měřitelnost o„diverzita jako image" o „bludný kruh diverzity" (Eger, 2009, Velíšková, 2007, Gatrell, Swan, 2008) Rizika, pokud dm na pracovišti není zvládnuta o Snížení produktivity o Vytváření konfliktů o Selhání v komunikaci o Neférové jednání při náboru (Hubbard, 2004) překážky, které musejí být při implementaci DM překonány oSpolečenské tradice oSpecifika průmyslového odvětví oStereotypizace oPředpojatost - sexismus, rasismus, diskriminace na základě etnické příslušnosti, věku, sexuální orientace či příslušnosti k sociální vrstvě (Hubbard, 2004) Model změny organizace při zavádění managementu diverzity Leadership Nastavení manažerskéh o systému ve vztahu k politikám, pravidlům a praktikám v organizaci (oblast ŘLZ) Cox, 2001 in Eger, 2009 Komparativní studie - DM ve 2 organizacích o Velká energetická firma (cca 3000 zaměstnanců) x malá dentální klinika (cca 30 zaměstnanců) o Vychází ze zakotvené teorie o Metody: zúčastněné pozorování (po dobu cca 1 měsíce), rozhovory a analýza dokumentů Velká energetická firma Diverzita: kulturní setkávání a vzájemné obohacování se, rozvoj organizační kultury skrze setkávání s jinými kulturami o Zaměření: zaměstnanci se statusem imigranta ■ Program: ■ Zvýšit podíl zaměstnanců „mezinárodního původu" Zvýšit podíl těchto zaměstnanců v projektech Studie o rovnosti a kulturní diverzitě uvnitř společnosti Manažerský program o kulturní diverzitě Každoroční analýza platové (ne)rovnosti s účelem předcházet platové diskriminaci Letní škola se zaměřením na multikulturní a genderově vyvážené složení účastníku Informování vybraných stakeholderů (dodavatelé, konkurence) o pozici firmy ohledně kulturní diverzity ■ Zaměstnancům „s mezinárodním původem " je nabídnuta možnost participovat v programu mentoringu pro nově příchozí zaměstnance též jiného původu, než je země, ve které organizace sídlí • Svým jednáním ovlivňovat veřejný názor Velká energetická firma II. o Problémy s implementací: o Hierarchická organizační struktura o Nejasná definice „kultury" kdo jsou její nositelé, z jakých se skládá elementů a které prvky by měly být uznány a respektovány? o Jedinci se musejí přizpůsobit organizační kultuře, jsou do organizace zahrnuti jako identičtí, neměnní a neproblematičtí o Se zaměstnanci je nakládáno stejně, i když jsou různí x dm: uznat lidi, i když se různí oproti majoritě a jejich cíle a hodnoty nejsou všeobjímající Malá dentální klinika o Diverzita: součást RLZ o zaměření: lidé s různými znalostmi, životními zkušenostmi, různým pohlavím, různého věku, profese a sociálního, ekonomického a kulturního zázemí o Není sepsán ani artikulován speciální program, úzké navázání na osobu manažera Malá dentální klinika II o Pluralistická organizace, plochá organizační struktura o Tlak na vysokou participaci zaměstnanců (sdílení názorů na různé otázky) o Zaměstnanci rozdílného etnického původu se cítí jako „vyslanci" svého etnika o Harmonie a konzistence mezi slovy a jednáním o Silná vazba na osobu vedoucího Zdroje o EGER, L. a kol. 2009: Diverzity management, Česká andragogická společnost, Praha: Educa o GATRELL, C, SWAN, E. 2008. Gender and Diversity in Management. A Concise Introduction. SAGE o HUBBARD, E. 2004. The Manger's Pocket Guide to Diversity Management. Amherst: HRD PRESS o NILSSON, A. 2000. Diversity in Theory and Practise o VE LÍSKOVÁ, H. 2007. Víc (různých) hlav víc ví. Diversity management - přínosy rozmanitých pracovních týmů. Praha: Nový Prostor