Tiskový odbor MU 1 Public relations Obsah 1. Vymezení PR a jeho role v marketingovém a komunikačním mixu 2. Definice oboru, jeho historie a rozvoj 3. Cíle a metody PR 4. Společenská prospěšnost Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 1. Vymezení PR a jeho role § PR – vytváření pozitivních vtahů mezi organizací a veřejností, vytváření kladných postojů, získávání a udržování pozitivní pozornosti ze strany veřejnosti pro organizaci, její záměry, ideje či produkty § PR – zahrnují komunikaci a výměnu myšlenek pro usnadnění změny Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 PR jakou součást marketingové komunikace § MK = šíření a sdělování komerčních a nekomerčních sdělení od odesílatele k publiku (potažmo trhu), a to za použití marketingového přístupu a produktů § Cílem MK je zpravidla podpora obchodních snah a získání zákazníka § Marketingové postupy lze účinně užívat i v neziskovém sektoru (produktem jsou často myšlenky a ideje) § Marketingový mix 4P Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Složky MK § Reklama § Podpora prodeje § PR § Osobní prodej § Přímý marketing § Sponzoring § Veletrhy a výstavy Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Marketingová komunikace Public relations Media relations Proč budovat dobré vztahy Ø Každá aktivita, firma, instituce působí v nějakém prostředí, společnosti, se kterou je v dlouhodobé interakci. Ø PR usiluje o strategické řízení komunikace s cílem budování těchto vztahů = řízený a dlouhodobý proces Ø PR využívají firmy, politici, neziskovky, města, úřady i státy Ø Nemělo by jít o manipulaci Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 PR využívá poznatky z: § Psychologie § Sociologie § Politologie § Ekonomie § Žurnalistiky § Kulturní antropologie § Filosofie a etiky Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Oblasti PR Public affairs – vztahy s nevýrobní a neziskovou sférou Media relations – práce s tiskem a médii Government relations – vztahy s vládními institucemi Investor relations – vztahy k akcionářům, investorům Community relations – vztahy s komunitou, kde působí Employee relations – vztahy s vnitřní veřejností Industry relations – vztahy s odvětvovými partnery Minority relations – vztahy s menšinovými skupinami Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Další typy členění PR Korporátní PR = „naše firma je dobrá“ Produktové PR = „naše výrobky jsou dobré“ Interní PR = „my to děláme dobře“ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Cíle PR - změna image, - budování dobrého jména a důvěryhodnosti, - překonání nedorozumění, - řešení krizových situací, - zlepšení zaměstnaneckých vztahů, - zlepšení vztahů se stakeholders, - ale taky zavedení značky na trh, zvýšení znalosti značky, zvýšení obratu … Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Klíčové pojmy v PR Reputace – dobrá pověst organizace u veřejnosti založená na věrohodnosti, spolehlivosti, důvěryhodnosti, vědomí, zodpovědnosti Goodwill – hodnota postavení organizace na trhu, její tradice, renomé, známost značky, dlouholeté obchodní vztahy atd. Image – způsob, jímž veřejnost vnímá společnost nebo její produkty Publicita – neplacený prostor v médiích věnovaný organizaci na základě její aktivní snahy. Když se o organizaci a jejích produktech, idejích nebo představitelích píše či mluví v médiích. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Rozdíl mezi reklamou a publicitou Reklama •placený mediální prostor • přesné otištění toho, co chceme • nízká důvěryhodnost, intenzita, agresivita • vyšší náklady • krátkodobý účinek Publicita • neplacený/získaný mediální prostor • omezená kontrola obsahu • vyšší důvěryhodnost • nižší náklady • dlouhodobější účinek Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Teoretické pohledy na PR § Exekutivní přístup: § Legitimní a neoddělitelná součást komunikace firem a institucí, přispívá k rozvoji a růstu a není v rozporu s blahem společnosti § Kritický přístup § PR = propaganda nezákonná neetická manipulace ve prospěch bohatých, mocných (často politické PR) § Vyvážený § Akceptuje roli PR jako legitimního prostředku přispívajícího k rozvoji a komunikaci, definuje praktiky a nástroje Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Čtyři modely PR podle Gruniga a Hunta 1. Tiskový model 2. Model veřejného informovaní 3. Model dvousměrný asymetrický 4. Model dvousměrný symetrický Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14