KYBERŠIKANA II. ZUR387 Lenka Dědková Aktéři, dopady, prevence, intervence Opakování •Rysy kyberšikany: •Útoky jsou agresivní a záměrně ubližující (uskutečňované individuálně nebo skupinou) •Opakované •Mocenská nerovnováha (oběť se nemůže efektivně bránit) •Odehrává se prostřednictvím internetu či mobilních telefonů •Oběť útoky vnímá jako zraňující (nejde o přátelské škádlení nebo vtipkování) Známé případy CB •Star Wars kid (Ghyslain Raza) (2003) – „první případ CB se závažnými důsledky“ •Ryan Halligan (2003) •Megan Meier (2006) •Ania Halman (2006) •Amanda Todd (2012) Aktéři kyberšikany •Reminder: šikana a kyberšikana se často prolínají •Šikana vzniká ve specifickém kolektivu, je to skupinový jev •Narušené vztahy a skupinové normy •Šikana se rozvíjí tam, kde to kolektiv nějakým způsobem toleruje a umožňuje •à nepřeceňovat roli osobnostních prediktorů, i když se o nich mluví nejčastěji • Aktéři kyberšikany: kolektiv •V kolektivu (třídě) – různé pozice v hierarchii, většina lidí někde uprostřed •Po ustálení kolektivu se pozice obtížně mění •Šikanu lze chápat jako maladaptivní způsob získávání vyšší pozice •„Funguje“ pouze tam, kde kolektiv takové chování toleruje nebo akceptuje •Pokud jsou skupinové normy nesouhlasné (kolektiv agresivní chování odmítá), pak agresorovi jeho pozice naopak klesá a šikana se typicky dál nerozvíjí •Třída/škola ale může být složena z více skupin, které mohou mít různé normy à pokud vlastní/členská/referenční skupina agresivní chování uznává, vliv jiných skupinových norem (i pokud jsou ze stejné třídy) klesá • Aktéři kyberšikany: kolektiv •Oslabená role pozic ve skupině •I člověk s vyšší pozicí se může stát obětí •I člověk bez (tiché) podpory ostatních se může stát agresorem • •(Anonymní) kyberšikana může přesto stále zvyšovat subjektivní hodnocení vlastní pozice tím, že nad někým získá převahu (sociální srovnávání) •à zvyšování sebehodnocení • Aktéři kyberšikany: oběti •Často ti s nízkou pozicí ve skupině •Ale neplatí, že všechny děti s nízkou pozicí jsou šikanované • •Tradiční šikana: plachost, stydlivost, nejistota, úzkostnost, vzhled, sebevědomí, málo přátel.. • •Olweus: 2 typy obětí: pasivní a „provokatér“ • •Kyberšikana: díky snazšímu provedení mohou být oběťmi častěji agresivní děti (odplata), ale i ti s jinak dobrým zázemím •Častěji používají internet, častěji internet využívají ke komunikaci, častěji navštěvují „rizikové“ online stránky (extremistické, pornografie) •Častěji na internetu sdílejí osobní údaje (jak na profilech, blozích, tak v osobní komunikaci) Dopady u obětí •Bezprostřední •vztek, smutek, bezmoc, strach, sebeobviňování a pláč •Přetrvávající •fyzické (psychosomatické), emoční (úzkost, osamělost, deprese, výkyvy nálad, strach), v chování (hádky s okolím, agresivní chování, zneužívání návykových látek, absence ve škole) •U CB: vyhýbání se internetu •Dlouhodobé •Naučená bezmocnost, sebeobviňování, nízké sebehodnocení, narušené vztahy a potíže v navazování vztahů nových Aktéři kyberšikany: agresoři •Neoblíbené děti, nejistota, osamělost, nižší sebevědomí, nižší sociální dovednosti, impulzivita, hyperaktivita, pozitivní postoje k násilí, vyšší míra delikventního chování •Motivace pro šikanu – kompenzace vlastních nedostatků, upevnění (zlepšení) pozice ve skupině - protože to nedokážou jinak •Někteří ale i velmi oblíbení, zdatní manipulátoři •Motivace – udržení/zlepšení pozice, protože to považují za efektivní způsob, i když by to dokázali i jinak • •Nižší empatie • •CB: •častěji mezi nimi oběti tradiční šikany (záleží na výzkumu) •Častěji online, vyšší vnímané digitální dovednosti Dopady u agresorů •Podobné jako u obětí •psychosomatické potíže, problémy ve vrstevnických vztazích, nepozornost a absence ve škole, zhoršený prospěch, vyšší míra delikvence •sebehodnocení – komplikované, mohou mít vyšší i nižší • Gender •V tradiční šikaně •Přímá šikana – více chlapci (oběti i agresoři) •Nepřímá šikana (vztahová) – více dívky •Avšak – celkově je častější šikana přímá • •CB •Některé výzkumy neuvádějí žádný rozdíl •Často ale větší podíl dívek na straně obětí •Záleží patrně na formě CB a konkrétního měření Aktéři kyberšikany: oběti/agresoři •mix charakteristik obětí i agresorů •Problémové chování, neoblíbení, často i ze strany učitelů • •Nejvyšší dopady Aktéři kyberšikany: přihlížející •Významná role v celém procesu • •Různé „zapojení“ •Aktivní (pomoc oběti/agresorovi) •Pasivní (rozdíl vnitřní souhlas vs. nesouhlas) • •Většina dětí a dospívajících s šikanou nesouhlasí •Přesto ale většina zůstává pasivní •To je často agresorem i obětí interpretováno jako souhlas • • Aktéři kyberšikany: přihlížející •Ti, kteří aktivně pomáhají obětem: •Jsou častěji dívky (chlapci naopak častěji pomáhají agresorovi) •Mladší děti pomáhají více než starší •Starší mají vyšší konformitu vůči skupině, zároveň mezi staršími bývají agresoři populárnější •Jsou empatičtější, emočně vyrovnanější, mají vyšší důvěru v to, že svým chování mohou oběti skutečně pomoci • •Co přihlížejícím brání: •Strach, aby situaci nezhoršili •Strach, aby se sami nestali dalším terčem •Nevědomost (co dělat) Aktéři kyberšikany: přihlížející •Členská skupina – lidé častěji pomáhají členům své vlastní skupiny •Pokud je agresor kamarád, spíše pomůžou agresorovi Aktéři kyberšikany: přihlížející •U kyberšikany vliv online prostředí •Menší zábrany zakročit ve prospěch oběti •Ale také snadnější podpora agresora •Nečinnost může být interpretována jako tichý souhlas • •Významná role v šíření zraňujících materiálů (přeposílání linků, komentáře, ukládání a nové zveřejnění) • Aktéři: COST Bystander effect Výřez obrazovky Výřez obrazovky CB: co ovlivňuje, že si všimneme? Výřez obrazovky Výřez obrazovky CB: obtížná interpretace, probíhá ještě? ? Výřez obrazovky CB: neviditelní ostatní Výřez obrazovky CB: technický coping a sociální opora Výsledek obrázku pro hug cartoon Častěji pomáhají známí oběti, s vyšší empatií, prosociálním chování, vlastní zkušeností v roli oběti a ti, co jsou požádání o pomoc Dopady - přihlížející •Obavy, že se sami stanou obětí – úzkostné pocity, hněv, bezmoc • •Pomáhající oběti •Úspěch – upevňování pozitivního chování •Neúspěch – příště už spíše nepomohou •Pomáhající agresorovi •Pokud je šikana nepotrestána a mají zisk (např. vyšší popularitu) – upevňování negativního chování • •Je otázka, zda v CB jsou dopady na přihlížející tak silné jako u tradiční šikany (spíše ne) • Copingové strategie •Coping – mechanismus zvládání stresových situací •Cílem je snížit stres, uklidnit emoce •Zaměřený na emoce •Na zvládnutí nepříjemných pocitů souvisejících s problémem •(nejen) když je problém neovlivnitelný •Zaměřený na problém •Vymezení problému, hledání řešení, zkoušení řešení Copingové strategie •Technicky zaměřené strategie •Vyhýbání se a ignorace •Disociace – oddělení světa online a offline •Přerámování (nebo také kognitivní přerámování) •Odplata •Přímá konfrontace s agresorem •Vyhledání sociální opory Technologický coping •Mazání ubližujících zpráv •Nahlášení obsahu administrátorovi •Smazání agresora z kontaktů •Blokování účtu/telefonního čísla •Omezení používání internetu – konkrétních stránek nebo celkově •… Prevence CB •Vzdělávání – nejen děti, ale i rodiče •CB, digitální gramotnost, disinhibice •CB jako něco nežádoucího •Sociální kompetence •Neizolovat se, nevracet útoky, svěřit se, dát najevo, že takové chování je mi nepříjemné, požádat o pomoc •Normalizovat oznamování CB •Nestydět se nahlásit, co se děje – administrátorovi, rodičům nebo ve škole Intervence •Známý agresor > tradiční šikana? •Ano > řešení offline (škola, rodiče, PPP) •Ne > technická řešení, vzdělávání •Neznámý agresor •Pouze online > technická řešení •Přechod do RL > řešení offline • •I u CB je možné kontaktovat policii •Ne vždy nejlepší postup (pokud je agresor ze školy) Závěrem •CB je relativně nový fenomén, který se stále zkoumá •Není důsledkem využívání internetu – internet se jen stal dalším nástrojem, kde šikana může probíhat •Potřebná je především osvěta •aby oběti věděly, co dělat a nebály se říct si o pomoc •aby si „agresoři“ uvědomovali, že svým chováním na internetu mohou ubližovat Literatura •Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., Ševčíková, A., & Šmahel, D. (2013). Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. •Gradinger, P., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2009). Traditional bullying and cyberbullying: Identification of risk groups for adjustment problems. Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology, 217(4), 205-213. •Macháčková, H., Dědková, L., Ševčíková, A., & Černá, A. (2012). Online obtěžování a kyberšikana II (Research Report). Dostupné na: http://irtis.fss.muni.cz/wp-content/uploads/2013/06/COST_CZ_report_II_CJ.pdf •Parris, L., Varjas, K., Meyers, J. & Cutts, H. (2011). High School Students' Perceptions of Coping With Cyberbullying. Youth & Society, XX(X) 1–23. •Price, M., Dalgleish, J. (2010). Cyberbullying: Experiences, impacts and coping strategies as described by Australan young people. Youth Studies Australia, 29 (2) •Riebel, J., Jäger, R.S., & Fischer, U.C. (2009). Cyberbullying in Germany – an exploration of prevalence, overlapping with real life bullying and coping strategies. Psychology Science Quarterly, 51 (3) 298-314. •Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 376-385. •Snakenborg, J., Van Acker, R., & Gable, R. A. (2011). Cyberbullying: Prevention and intervention to protect our children and youth. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 55(2), 88-95. •Vandebosch, H. & Cleemput, K. Van (2009). Cyberbullying among youngsters: profiles of bullies and victims. New media & Society, 11(8), 1349–1371. •Ybarra, M. L., Diener-West, M., & Leaf, P. J. (2007). Examining the Overlap in Internet-Harassment and School Bullying: Implications for School Intervention. Journal of Adolescent Health, 41(6), 42-50. •