ZÁVISLOST NA INTERNETU/ TECHNOLOGIÍCH ZUR387 Lenka Dědková Výsledek obrázku pro people listening to radio at home Výsledek obrázku pro family at home computer Výsledek obrázku pro people listening to radio at home Výřez obrazovky • Výsledek obrázku pro people using smartphones on tram Výsledek obrázku pro people smartphone tram Výsledek obrázku pro tv addiction AND book Výřez obrazovky Výsledek obrázku pro technology addiction AND book Výřez obrazovky Výsledek obrázku pro how to overcome internet addiction Výsledek obrázku pro how to overcome smartphone addiction Výsledek obrázku pro smartphone addiction and book Výsledek obrázku pro smartphone addiction and book Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Co je závislost? •Během posledního roku došlo alespoň ke 3 z následujících jevů: • •Silná touha nebo puzení užívat látku •Potíže v kontrole užívat látku (začátek, ukončení, množství) •Somatický odvykací stav •Průkaz tolerance (vyšší dávky pro vyvolání efektu) •Zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů, zvýšené množství času k získání nebo užívání látky •Pokračující užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků •(diagnostická vodítka syndromu závislosti, MKN 10) • •Rozdíl mezi populárním používáním a klinickým významem Když se zkoumá… •Internet addiction (IA) •Internet pathological use •Internet addiction disorder •Addictive behavior on the internet • •Excessive internet use (EIU) •Problematic internet use (PIU) •Pathological internet use (PIU) •Compulsive internet use (CIU) • •ČJ: Závislostní chování na internetu • • Závislost na internetu •Spousta nevyřešených problémů •Existence •Etiologie •Definice •Diagnostika •Léčba • • Závislost na internetu •Pojem závislost na internetu – NY psychiatr Goldberg (1995) – dgn. kritéria jako vtip • •1996 a 1998 – Kimberly Young popsala fenomén závislosti na internetu a na základě diag.kritérií pro gambling navrhla kritéria pro online addiction • Zásadní otázka v debatě o závislosti na internetu •Je to specifická, samostatná porucha nebo je to symptom jiné poruchy? • •Pokud by nebyl internet, byl by daný člověk závislý na něčem jiném nebo by bez něj závislý? • • Internetová závislost se stále zkoumá! Pro x proti •Pro: podobné symptomy jako u drogové závislosti; v důsledku strukturální změny v mozku (ovlivňuje krátkodobou paměť a procesy rozhodování) • •Proti: naprostá většina závislých na internetu má jiné diagnostikovatelné potíže; metodologické problémy ve výzkumech (sampling, cross-sectional, různé způsoby měření) Addiction TO net x ON net •Addiction on the Internet •Závislost projevující se na internetu •internet jen jako prostředí, kde se vyskytuje; pravděpodobně i v jiném prostředí budou patrné problémy; internet se pak dá brát jako ještě relativně dobré prostředí v porovnání se závislostmi jinými •(kyber)sex, gambling, shopping Griffiths & Szabo, 2013 Při odepření preferované aktivity na internetu by lidé spíš přestali používat internet a hledali náhradu offline Addiction TO net x ON net •Addiction to the Internet •Závislost na internetu •spojená přímo s internetem, bez nějž by nevznikla •Některé jevy mimo internet ani neexistují (MMORPG?) • • •Závislost obecně na internetu? (generalizovaná) •Častá ve škálách (měření) • •Závislost na aplikaci, činnosti? (specializovaná) •SNS (např. Fear of Missing Out), MMORPG, chatting, OSA,… • • Generalizovaná nebo specializovaná? •Argument proti generalizované OA •Člověk závislý na online gamblingu •Člověk závislý na online hrách •Člověk závislý na online sexuálních aktivitách • •Je otázka, zda neexistuje obojí •--> technology addiction • • •„Internet users are no more addicted to the Internet than alcoholics are addicted to bottles” •Kim & Kim 2010 Etiologie (aneb jak to vzniká) •Není to látková závislost •Pokud by byla, všichni bychom byli závislí Látková x behaviorální závislost •Závislost nemusí být pouze na nějaké látce, ale i na chování • •Závislost na chování, které přináší danému člověku odměny (ve smyslu potěšení) • •Gambling – jediná (zatím) uznávaná behaviorální závislost •Jiné zvažované: kompulzivní nakupování, hypersexualita, excesivní opalování, kompulzivní cvičení... Etiologie (aneb jak to vzniká) •Nejasná, neexistuje shoda… • •Dominantní pojetí: IA jako klinická porucha – navázaná na kompulzivní chování či poruchu osobnosti • •Young (a další) – internetová závislost jako něco, co se objevuje při obtížné životní situaci jako copingový mechanismus •Předpoklad, že internet dokáže ulevit od rozlad • Závislost jako kompenzace •Odklon od aktivity či látky jako toho, co závislost způsobuje a příklon ke kontextu – závislost jako důsledek interakce osobnostních vlastností a prostředí, ve kterém se pohybuje • •Internet jako určitý kompenzační prostředek • •Různé aplikace pak mohou sloužit pro kompenzaci různých oblastí (např. sociální – FB; achievement – hry; soutěžení, frustrace à hry; únik à cokoliv?) •Některé z nich mohou vést k problematičtějším dopadům než jiné •Chybí teoretické zarámování à i málo empirických výzkumů toto ověřuje Definice IA •Young: jakékoliv online kompulzivní chování, které interferuje s normálním životem a způsobuje vážné problémy s rodinou, přáteli a pracovním prostředím • •Beard a Wolf (2001): používání internetu, které s sebou přináší do života jedince psychologické, sociální, pracovní nebo školní komplikace • •Shapira (2000): neschopnost jedince mít kontrolu nad svým užíváním internetu, což pak vede ke stresu a/nebo zhoršení fungování • •Mitchel (2000): kompulzivní nadužívání internetu a podrážděné nebo náladové chování v důsledku nemožnosti jeho užívání Kritéria behaviorální závislosti (na internetu, Griffiths) •Význačnost – aktivita na internetu se stane nejdůležitější v životě a dominuje kognitivním a emocionálním procesům i chování •Změny nálad – online aktivita ovlivňuje subjektivní prožívání (po zapojení se do aktivity se zlepší nálada) •Tolerance – větší dávky internetové aktivity jsou potřeba k navození původní nálady •Abstinenční příznaky – negativní pocity, když je činnost na internetu ukončena nebo nemůže probíhat •Konflikt – interpersonální nebo intrapersonální •Recidiva – tendence vrátit se k nadměrnému používání internetu i po obdobích kontroly Jak ji změřit? • Měřící nástroje •Velké množství •obvykle zacházejí s konceptem „závislosti“ jako se škálou • • • • • • • •Často měří generalizovanou závislost, ne specifickou •Rychle zastarávají •Neexistuje standardizovaná metoda, neexistuje shoda ohledně cut-off point •Kdy je daný člověk závislý? Výřez obrazovky Výřez obrazovky Co je závislost? V různých článcích různé měření vůbec každý den Význačnost X X X X X Změny nálad X X X X X Tolerance X X X X X Abstinenční příznaky X X X X X Konflikt X X X X X Recidiva X X X X X Musí splňovat všechny body? Alespoň 5 ze 6? 3 ze 6? … Co je závislost? V různých článcích různé měření vůbec každý den Význačnost X X X X X Změny nálad X X X X X Tolerance X X X X X Abstinenční příznaky X X X X X Konflikt X X X X X Recidiva X X X X X Všechna na nejvyšší úroveň? Co je závislost? V různých článcích různé měření vůbec každý den Význačnost X X X X X Změny nálad X X X X X Tolerance X X X X X Abstinenční příznaky X X X X X Konflikt X X X X X Recidiva X X X X X Všechna na nejvyšší úroveň? Co je závislost? V různých článcích různé měření vůbec každý den Význačnost X X X X X Změny nálad X X X X X Tolerance X X X X X Abstinenční příznaky X X X X X Konflikt X X X X X Recidiva X X X X X Všechna na nejvyšší úroveň? Co je závislost? V různých článcích různé měření Považujete se za závislého/závislou na internetu? (sociálních sítích, mobilu ,hrách…) Ano - ne Jak moc jste závislý/á na internetu? Vůbec ne --- Naprosto ano Co je závislost? V různých článcích různé měření •Různé měření vede k různé prevalenci „závislosti“ •Jinak ohraničená skupina se vyznačuje jinými rysy •+ problém s různými populacemi (studenti univerzity, SŠ..) Co je závislost? V různých článcích různé měření •Různé měření vede k různé prevalenci „závislosti“ •Jinak ohraničená skupina se vyznačuje jinými rysy •+ problém s různými populacemi (studenti univerzity, SŠ..) • •Nekonzistentní výsledky •Malé efekty •Málo longitudinálních studií •Vede internet k nižšímu sebehodnocení anebo ti s nižším sebehodnocením využívají internet více? • Dotazníky zjišťující IA (např.) •Internet Addiction Test (IAT) – 20 položek •Online Cognition Scale (OCS) •Internet-Related Addictive behavior Inventory (IRABI) •Compulsive Internet Use Scale (CIUS) •… Internet Addiction Test •K. Young •Klasifikuje uživatele na mírně, středně a závažně „závislé“ •Instrukce – vyplnit s ohledem na čas na internetu, který je spojen s neakademickými a nepracovními aktivitami (především rekreační) •Škála: •0 nehodí se •(1) Výjimečně – (2) příležitostně – (3) – pravidelně (frequently) – (4) často (often) – (5) vždy IAT - položky •1. How often do you find that you stay online longer than you intended? •2. How often do you neglect household chores to spend more time online? •3. How often do you prefer the excitement of the Internet to intimacy with your partner? •4. How often do you form new relationships with fellow online users? •5. How often do others in your life complain to you about the amount of time you spend online? •6. How often do your grades or schoolwork suffer because of the amount of time you spend online? •7. How often do you check your e-mail before something else that you need to do? •8. How often does your job performance or productivity suffer because of the Internet? •9. How often do you become defensive or secretive when anyone asks you what you do online? •10. How often do you block out disturbing thoughts about your life with soothing thoughts of the Internet? IAT – položky II. •11. How often do you find yourself anticipating when you will go online •again? •12. How often do you fear that life without the Internet would be boring, empty, and joyless? •13. How often do you snap, yell, or act annoyed if someone bothers you while you are online? •14. How often do you lose sleep due to late-night log-ins? •15. How often do you feel preoccupied with the Internet when offline, or fantasize about being online? •16. How often do you find yourself saying “Just a few more minutes” when online? •17. How often do you try to cut down the amount of time you spend online and fail? •18. How often do you try to hide how long you’ve been online? •19. How often do you choose to spend more time online over going out with others? •20. How often do you feel depressed, moody, or nervous when you are offline, which goes away once you are back online? AIT výsledky •0-30: normální rozsah •31-49: mírný •50-79: střední •80-100: závažný • •Validizovaný v různých státech, ale.. •Zastaralý •Cut-off skóry zvoleny arbitrárně • •Problém mnoha testů • Blinka a Smahel – na základě Griffithse •Zanedbáváte někdy své potřeby (např. jídlo či spánek) kvůli internetu? •Představujete si, že jste na internetu, i když na něm právě nejste? •Stává se vám, že jste na internetu byl/a výrazně déle než jste původně zamýšlel/a? •Máte pocit, že na internetu trávíte stále více a více času? •Přistihnete se, že brouzdáte po internetu, i když vás to už vlastně nebaví? •Cítíte se veselejší a šťastnější, když se dostanete konečně na internet? •Cítíte se neklidná/ý, mrzutá/ý nebo podrážděná/ý, když nemůžete být online? •Pokusil/a jste se někdy neúspěšně omezit čas, který jste na internetu? •Hádáte se někdy se svými blízkými (rodina, přátelé, partner/ka) kvůli času, který trávíte na internetu? •Strádá Vaše rodina, přátelé, práce či zájmy kvůli času, který trávíte na internetu? • Excesivní užívání vs. závislost •Nadměrné: problémy se sedavou činností, se spánkem •Specificky u dětí – nábytek a zařízení dělané pro dospělé •Nemá všechny znaky závislosti •Lepší pojem než „závislost“! • • Jak ji diagnostikovat? •A proč ji diagnostikovat? Problémy s diagnózou •MKN-10 (1992) •MKN-11 – 2015 à 2017 •Although the inclusion of compulsive sex, compulsive shopping and compulsive Internet use in the newly planned category of behavioural addictions was considered, this will probably not occur due to a lack of convincing evidence on the nature of these disorders (Grant et al., 2014) •DSM-IV (1994) •DSM-IV-TR (2000) •DSM-V – 18.5. 2013 •Kritizována à petice za nové ohodnocení •Online games disorder – experimental diagnosis • • DSM-5 Cover.png Jak ji diagnostikovat? •..když je nediagnostikovatelná? Návykové a impulzivní poruchy •Opakované činy, které nemají žádnou jasnou racionální motivaci a obvykle škodí vlastním zájmům nositelů i zájmům jiných lidí •Impulzy k činnosti, které nelze kontrolovat •Patologické hráčství, pyromanie, kleptomanie, trichotillomanie Diagnostika – zařazení IA •Kam IA zařadit? •Poruchy vyvolané užíváním návykové látky •Obsedantně-kompulzivní poruchy •Jiné návykové a impulzivní poruchy (F 63.8) •Jiné druhy trvale maladaptivního chování, které nejsou sekundární k rozpoznanému psychiatrickému syndromu a kde se zdá, že osoba opakovaně selhává ve snaze odolat impulzům se takto chovat a je tu prodromální období napětí s pocitem uvolnění v době činu (MKN-10) Diagnostika IA •Známky závislosti snadno maskovatelné díky faktické nutnosti internet v dnešní době používat •V počátcích hojně používané měřítko čas strávený online – ten ale sám o sobě nestačí •Základ „závislosti“ – cyklus návratů ke zdroji závislosti i přes negativní důsledky • Stop-start relapse cycle Jak diagnostikovat? •Jediná metoda standardizovaná na klinické populaci •Assessment of Internet and Computer Game Addiction – Checklist (AICA-C, Wölfling, Beutel & Müller, 2012) •Strukturovaný diagnostický rozhovor, zahrnuje 6 kritérií závislosti, každá několik otázek hodnocených 0 (vůbec) po 5 (silně přítomný), cut off 13 Reviews •Kuss & Lopez-Fernandez (2016) •Review studií využívajících klinické vzorky •Kdo jsou lidé, kteří hledají terapii kvůli IA •Častěji muži •Věkové rozpětí 16-30.5 let •Komorbidita (v různých studiích až polovina vzorku): •ADHD, impulzivita •Hypomanie •Úzkostná porucha osobnosti •Dystymie, deprese, bipolární porucha osobnosti •Hraniční porucha osobnosti •Narcistická porucha osobnosti •Porucha příjmu potravy (binge eating) •Další závialosti (gamnling, alkohol, drogy) •OCD, kompulzivní nakupování • • • Reviews •Weinstein & Lejoyeux (2010) •Prevalence mezi 1.5% a 8.2% • •Kuss et al. (2014) •Prevalence 0.8% (Itálie) - 26.7% (Honk Kong) • •Risk factors: •Nízká sebekontrola, vysoká sensation-seeking, ADHD, problémy v chování, zneužívání návykových látek •Emoční potíže: nízký self-esteem, nízké self-efficacy, anxieta, deprese, sociální fobie • •To vše dohromady ukazuje: •Že problematické používání internetu může být spíš symptom širšího spektra potíží než nezávislá porucha • • WIP – závislost podle věku • Problémové oblasti IA •Online hry •Online komunikace/vztahy •Kybersex/OSA •Online gambling • •Prezentace – Závislostní faktory MMORPG + KBT léčba Online hry a závislost •IGD jako doplněk v DSM-V •Zahrnuje IGD i ne-internetové hry? Videohry? Single-player hry? • •Většina výzkumů se zaměřuje na MMORPGs • •Průměrný hráč: •25 let (více dospělých než adolescentů) •víc než 90 % muži •především u mladších, počet žen stoupá s věkem – mezi dospělými +- 20 %; průměrný věk žen – 32 let •Průměrná doba hraní •25h/t, 11 % více než 40h/t •80 % hraje alespoň čas od času v kuse víc než 8 hod, 60 % >10 hod Navržená diagnostická vodítka (DSM V, IGD) •Preoccupation with Internet games •Withdrawal symptoms when Internet gaming is taken away •Tolerance—the need to spend increasing amounts of time engaged in Internet games •Unsuccessful attempts to control the participation in Internet games •Loss of interests in previous hobbies and entertainment as a result of, and with the exception of, Internet games •Continued excessive use of Internet games despite knowledge of psychosocial problems •Has deceived family members, therapists, or others regarding the amount of Internet gaming •Use of Internet games to escape or relieve a negative mood (e.g., feelings of helplessness, guilt, anxiety) •Has jeopardized or lost a significant relationship, job, or educational or career opportunity because of participation in Internet games Závislostní faktory MMORPGs •Flow fenomén – potlačeny ostatní vjemy (hlad, žízeň, únava), typická ztráta pojmu o čase •Nejvíce jej zažívají v počátcích hry •Po intenzivním dlouhodobějším hraní četnost flow klesá • •Sociální aspekt – 80 % hraje s lidmi, kt. zná z RL; 75 % našlo ve hře dobré přátele, 43 % se s nimi sešlo RL • •Nekonečnost hry – rozsáhlé stále se vyvíjející světy s nikdy nekončícím „příběhem“ Závislostní faktory MMORPGs II. •Motivace MMOPRGs (Yee, 2006) – achievement, immersion, social, escapism, .. •Pro každého hráče něco • •Faktory přispívající ke vzniku závislosti na hrách: •Dysfunčkní rodina, nízké sebehodnocení, trávení >20h/t online, hraní her • •Faktory hráče přispívají k IA •Nízké sebehodnocení, nízké self-efficacy •Denní snění o hře, o postavě •Vazba na postavu (attachment) • Varovné signály nadměrného hraní •Přílišné zabývání se hrami – fantazírování o hraní, vymýšlení strategií.. •Lhaní nebo skrývání hraní – nehrají, dělají úkoly, pracují… výmluvy, proč nejít ven s přáteli atd. •Ztráta zájmu o ostatní aktivity •Sociální stažení se – nevídání se s přáteli, komunikace především s lidmi ze hry •Obranný postoj, vztek – když jsou konfrontování okolím nebo donuceni přestat hrát •Psychologické stažení se – když nemohou hrát, jsou vznětliví, úzkostní, depresivní, soustředí se jen na myšlenky na návrat do hry – abstinenční příznaky •Využívání hry jako úniku z RL problémů •Pokračující hraní přes negativní důsledky • Příklady důsledků IAoG •2005 – 28letý muž z Jižní Korey zemřel po 50h hraní Starcraft (v kuse) – pravděpodobně selhání srdce z vyčerpání •2005 –Jižní Korea – zatčený pár poté, co se jejich 4měsíční udusila – sama v bytě, zatímco rodiče v blízkém net-café hráli World of Warcraft •Nevada, USA – pár nechal své děti hladovět a nemocné – obviněni ze zanedbání péče •Extrémy! Léčba •Kuss & Lopez-Fernandez (2016) • •Terapie •Většinou individuální, jen některé studie popisovaly skupinové terapie •Nejčastější kognitivně-behaviorální terapie (někdy nakombinovaná s rodinnou či psychofarmaky) • • • Etiologie a rizikové faktory •IA jako problém kompenzace: •Psychosociální a emoční potíže jako základ pro rozvinutí závislosti •Prediktory: osamělost, deprese, emoční potíže, problémové chování, nízký self-esteem • •IA jako problém klinické poruchy: •Deficity v pozornosti, impulzivita •ADHD, nízká sebekontrola • Léčebné přístupy IA •Odlišnost od jiných závislostí – není možné po zbytek života „abstinovat“ à cílem je kontrolované používání (nebo zastavení používání problematických aplikací) • •IA jako problém kompenzace: •Zjistit, co v životě chybí a hledat uspokojení jinde (lze to vždy?) • • Kognitivně-behaviorální terapie •Efektivní u jiných návykových poruch •Young – několik intervencí využívajících KBT: •Zmapovat strukturu dne a praktikovat její opak •Zmapování zanedbávaných činností •Stanovení cílů – kolik hodin a kdy (doporučuje se často krátké úseky) •Externí upozornění •Abstinence – pokud se nedaří snížit používání problémových aktivit •Upomínkové karty – 5 problémů, které závislost způsobila a 5 přínosů omezení internetu Terapie realitou •Glasser •Lidé jsou zodpovědní za to, co si myslí, co dělají, co cítí •Závislí si mají racionálně zvolit chování, které povede k dosažení vlastních cílů •Nejprve je třeba změnit chování a myšlení, poté cítění a fyziologické reakce Rodinná terapie •Edukace rodiny o IA •Snížení tlaku ze strany rodiny na pacienta •Zaměření se na nevyřešené rodinné problémy •Podpora rodiny, aby pomáhala ve změně životního stylu pacienta Adolescenti a léčba IA II. •Jak mají pomáhat rodiče: •Stanovit časové limity hraní •Odpočinek unaveným očím a svalům – krátká pauza každých +-20min – procvičit oči, protáhnout se •Přehodit z online her na PC hry (nejlépe vzdělávací) •Změnit zdroj moci – děti z úspěchů ve hře čerpají pocit vlastních schopností a pocit moci nad ostatními –najít offline interaktivní aktivitu, která bude mít podobné dopady •Hledat potenciální problémy ve škole – zda dítě nezačalo hrát hry kvůli nim • • Literatura •Grifitths, M.D. (2010). The role of context in online gaming excess and addiction: some case study evidence. International Journal of Mental Health and Addiction, 8, 119-125. •Griffiths, M.D. (2000). Does Internet and computer „addiction“ exist? Some case study evidence. Cyberpsychology and Behavior, 3, 211-218 •Subrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2011). Digital Youth: The Role of Media in Development. New York: Springer. •Kardefelt-Winther, D. (2014). A conceptual and methodological critique of internet addiction research: Towards a model of compensatory internet use. Computers in Human Behavior, 31, 351-354. •Kuss, D. J., & Lopez-Fernandez, O. (2016). Internet addiction and problematic Internet use: A systematic review of clinical research. World journal of psychiatry, 6(1), 143. •Kuss, D., D Griffiths, M., Karila, L., & Billieux, J. (2014). Internet addiction: a systematic review of epidemiological research for the last decade. Current pharmaceutical design, 20(25), 4026-4052. •Wan, Ch.-S. & Chiou, W.-B. (2006). Psychological Motives and Online Games Addiction: ATest of Flow Theory and Humanistic Needs Theory for Taiwanese Adolescents. CyberPsychology & Behavior, 9(3). •Yee, N. (2006). Motivations for play in online games. CyberPsychology & Behavior, 9(6). •Young, K. & de Abreu, C.N. (eds)(2011). Internet Addiciton. A handbook and guide to evaluation and treatment..John Wiley & Sons: New Jersey. •Young, K. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48 (4), 402-415. •Young, K. (2009). Understanding Online Gaming Addiction and Treatment Issues for Adolescents. The American Journal of Family Therapy, 37, 355–372. •Young, K. & Rodgers, R.C. Internet addiction: Personality traits associated with its development. Paper presented at the 69th annual meeting of the Eastern Psychological Association in April 1998. •Weinstein, A., & Lejoyeux, M. (2010). Internet addiction or excessive internet use. The American journal of drug and alcohol abuse, 36(5), 277-283. •Wolfling, K., Beutel, M., & Muller, K. (2012). Construction of a standardized clinical interview to assess internet addiction: first findings regarding the usefulness of AICA-C. Journal of Addiction Research & Therapy. •Widyanto, L., & Griffiths, M. (2007). Internet addiction: Does it really exist?(revisited) (pp. 127-149). Amsterdam: Elsevier/Academic Press. •