Specifické sociální prostory na internetu: Online komunity a SNS Téma hodiny •Specifické sociální prostory na internetu. •Koncepty online komunity a online sociální sít. •Sociální život online: bohatost specifických online kanálů a jejich návaznost na offline sociální prostředí. •Vnímání specifik jednotlivých aplikací pro komunikaci. Vnímané výhody a nevýhody. • Úvod •Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů •Vznikají zde a jsou přítomny specifické sociální skupiny ▫Sociální skupinou se rozumí dvě a více osob, které se vzájemně vnímají, ovlivňují a interagují spolu. ▫Znaky: role, status, normy, soudržnost (Baron, Byrne, Branscombe, 1991) •Existují zde určitá sociální uskupení, sociální struktury •Není „jeden“ internet •Mnoho kanálů ▫Připojování – PC, smartphone, apple watch… ▫Aplikace – Skype, Facebook, mail… ▫Umístění – stránky, fóra, blogy… • Specifické prostory na internetu Specifické prostory na internetu •Liší se „affordances“ • - charakter prostředí umožňující specifické akce ▫vlastnost prostředí, příležitost k určitému chování, které může aktér provádět díky svým schopnostem • •Konkrétní charakter daného prostředí • •Charakter života sociální skupiny • • Media affordances •Různá média a kanály díky svým vlastnostem nabízí specifický způsob užívání ▫Možnosti i omezení ▫Např. anonymita, sdílené materiály… •Lidé je používají za určitým účelem ▫V kontextu celkového užívání, motivace, potřeb, zvyků ▫Navázáno na širší kontext – skupiny, kultury •Dohromady ústí v potenciál pro specifické chování a akce •Reciprocita, vývoj na základě interakce • • • Online komunity a online SNS •Zachycení skupinového života online ▫Online komunity ▫Sociální sítě • •Dominují ve výzkumech sociálních aspektů používání internetu •Odlišné pojmy – ale se spoustou podobností „Tradiční pojetí“ ve výzkumu •Komunity •Sociální sítě •Úzké (prostorové) vymezení, vyhraněnost, koheze •Společná historie a cíle •Blízké vztahy, časté interakce, závazky •Pocit náležení (viz ohraničenost – kam? Mezi koho?) • • • • •Bonding social capital • • •Různě pevné vztahy - spíše méně •Rozprostřenost, takřka neohraničenost •Malé závazky, různá frekvence interakcí, i neosobní vztahy •Nemusí být identifikace (S kým? Se sítí?) • • • • •Bridging social capital • •Online komunity •Online SNS •„A virtual community is defined herein as an aggregation of individuals or business partners who interact around a shared interest, where the interaction is at least partially supported and/or mediated by technology and guided by some protocols or norms „(Porter, 2004) •Význam ale také „sense of belonging“ (Blanchard, 2004) •„We define social network sites as web-based services that allow individuals to (1)construct a public or semi-public profile within a bounded system, (2)articulate a list of other users with whom they share a connection, and (3)view and traverse their list of connections and those made by others within the system“ (Ellison & boyd, 2007) Ovšem na internetu… •Online komunity •Online SNS Výřez obrazovky Výřez obrazovky Na internetu… •Online komunity •Online SNS •Mohou být: •I velmi široké •Vztahy mělké, bez závazků •Nepravidelná interakce •Mnoho „odpadlíků“ •Mnoho různých cílů •Bridging social capital • •Mohou být: •Komunikace velmi důvěrná •Vztahy velmi pevné – např. z offline prostředí •Déletrvající vztahy •Společné cíle •Bonding social capital • Online komunity a SNS •Oba koncepty jsou odlišné •Ale vzájemně se nevylučují! • •Mohou být použity k zachycení stejné situace Online komunity a SNS •Vždy je nutno mluvit o konkrétním prostředí a konkrétních členech ▫Není dobré automaticky spojovat komunity/sítě s konkrétním prostředím v kyberprostoru (facebook) •V rámci obou ▫Udržujeme a utužujeme vztahy s lidmi, které známe (jsme potkali) offline ▫Navazujeme nové kontakty (nimiž se pak třeba setkáváme i reálně) ▫Bridging i bonding • Profil uživatelů/profil prostředí •Kdo jsou tedy uživatelé SNS a členové online komunit? •Proč je používají/navštěvují? •Jaké to pro ně má důsledky? Častá – zjednodušená - představa Nebo dokonce jen… Nebo dokonce jen… Profil uživatelů/profil prostředí • • • Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Sociálně-psychologické charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Profil uživatelů/profil prostředí • • • Sociální skupina Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Online SNS http://www.urbanmusewriter.com/wp-content/uploads/2012/01/online-writing-community.jpg Online sociální sítě •Důležité aspekty ▫Vlastní profil ▫Viditelná sociální síť ▫Možnost komunikace přes tuto síť • •SNS – „nonymous environment“ •propojenost s offline životem ▫uveřejnění osobních identifikujících informací (jméno, vlastní fotografie…) ▫interakce s lidmi známými offline • • Motivace k použití SNS •Celkově: udržování a rozvíjení vztahů nejvýznamnějším důvodem k užívání SNS •Především u adolescentů je nejčastějším motivem touha komunikovat s vrstevníky ▫Zůstat v kontaktu s přáteli, společné plánování, nacházení nových přátel, flirtování (Lenhart and Madden 2007) ▫Kim, Sejung, Dongyoung (2008): v USA vysokoškolští studenti uváděli nejčastějších 5 motivů: hledání přátelství, sociální podpory; méně častými pak zábava, získávání informací a pohodlnost. ▫Gangadharbatla (2008) významný motiv „potřeba někam patřit, zapadnout“ Motivace a užívání SNS •Motivace k užívání (a samotné užívání) SNS je •ale ovlivněno mnoha faktory ▫nakolik je lidé považují za užitečné ▫nebo také počtem online přátel https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRYJjQtie2jFBdko7YIr3DyatePHQ7MIakTV7597-ylmy- RgI53gA Motivace a užívání SNS •Vliv na způsob užívání SNS, výběr přátel a komunikaci mají určité osobnostní charakteristiky •Např. kolektivní self-esteem (tj. mínění o skupině): ▫vysoký je spojen s větší motivací ke komunikaci přes SNS s danou skupinou ▫nízký s užíváním SNS ke „kompenzaci“ a komunikaci převážně s jinými skupinami •podobně je užívání SNS spojeno s extroverzí a introverzí ▫extroverze spojena s častějším užitím (Wilson, Fornasier, White, 2010) •narcismus ▫snaha o to mít co nejvíce přátel, častější komunikace ▫víra, že ostatní zajímá, co uživatel dělá… •„Internet Self-Efficacy“ - úroveň schopností vztažených k užívání internetu Důsledky používání •Především pro rozvoj vztahů •Platí to, co již bylo řečeno na hodině o vztazích na internetu •SNS lze vidět jako efektivní cestu ke zvyšování sociálního kapitálu (Ellison, 2007) •SNS je zdrojem sociální opory •Ale záleží na způsobu užívání a na motivaci! ▫uživatelé hledající sociální podporu navazují a udržují méně vztahů, ty jsou ale silnější ▫uživatelé hledající přátelství navazují sice více, ale slabších vztahů (Kim,Sejung, Dongyoung, 2008). • Důsledky používání • • • • • • • • • • •Např. u adolescentů •pozitivní zpětná vazba •pozitivně působí na •self-esteem a well-being •(Valkenburg, Peter, & Schouten, 2006) Důsledky používání •Na SNS – podobně jako kdekoli online - mizí mnoho překážek, které mohou bránit lidem v efektivní komunikaci a navazování vztahů offline • •Potenciál pro rozvoj identity, kontrolovanou sebe-prezentaci • Online sociální sítě •SNS – „nonymous environment“ •propojenost s offline životem ▫uveřejnění osobních identifikujících informací (jméno, vlastní fotografie…) ▫interakce s lidmi známými offline Sebe-prezentace na SNS •Důsledky pro chování na SNS •Tendence prezentovat se před okolím „o něco lépe“ (např. publikování úspěchů, lepších fotek) •Celkově však tendence k pravdivé sebeprezentaci ▫nechceme riskovat následky plynoucí z toho, že jsme o sobě vytvořili obraz, který neodpovídá realitě ▫riziko odsouzení od okolí (kvůli lhaní, vymýšlení...) •Sebeprezentace toho, jací bychom sami chtěli být a současně jak bychom chtěli, aby nás vnímalo okolí ▫ovšem ne ve velkém rozporu s identitou v offline prostředí Sebe-prezentace na SNS •Sebeprezentace často „implicitní“, za pomoci vizuálních materiálů („ukaž, kdo jsi“) •Důraz na zdůraznění skupinové příslušnosti než jen individuálních charakteristik (např. člen hokejového mužstva) ▫Souvislost s chováním na síti (Kam patřím? Koho to zajímá?) •Velká pozornost věnována výběru fotek – profilových i celých galerií ▫Často strategický a vědomý proces (Siibak, 2009): jak si myslíme, že nás chtějí vidět naši blízcí i celá komunita uživatelů SNS (snaha o popularitu) • Sebe-prezentace na SNS •SNS tedy umožňují budovat poměrně pozitivní (přestože ne klamný) obraz o sobě • Důsledky použití SNS •Užití SNS je spojeno i s určitými riziky ▫např. mohou působit problémy v offline vztazích. ▫problémy s přáteli – pomluvy, nedorozumění •Mezi možná rizika patří i následující: ▫Přílišné sebe-odkrývání ▫Kyberšikana ▫Excesivní užívání • https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT2AzoOG1cP3a9gzZGNOtOoCyLcuyfvF4PNc1JmyfDxcBD o3b2RYA Online komunity https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6Dl5YSY9OBkQ1cQg8Y4ufluypZR0kpLYZycRYTbvdGM9 Kx7XpnA Online komunity •SNS – „nonymous environment“ •Online komunity – v tomto ohledu se velmi liší ▫Nemusí být explicitně propojeny se sítí (kruhy) přátel (i totální distance) ▫Ale také výrazné online/offline komunity ▫Komunita na SNS ▫mezi sebou – liší se míra, v níž je člen anonymní •Velmi záleží na typu komunity a motivaci k členství Online komunity - motivace •Online komunity – odlišná vyhraněná sociální prostředí ▫specifické hodnoty, normy, diskurz, forma interakce, obsah interakce, vzájemné vztahy ▫mohou být významně odlišné od skupin s nimiž se stýkáme offline •Velký potenciál pro ▫rozšiřování vztahů ▫poznávání nových sociálních prostředí, skupin ▫získávání konkrétních informací Online komunity - motivace •Nejčastější hledání informací (Ridings and Gefen 2004) ▫rozdíl od SNS zaměřené na vztahy (Gangadharbatla, 2007) • • • • •Přesto i silná potřeba náležení (bonding) •Motivace se s časem může měnit ▫narůstá význam samotných vztahů, poskytované opory • https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ_6vaCiYh4qUJo7M2Uj_uyU1K2K5FfEzR6NY7uT68MXeV n3lgaLw https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLS4hRrsykXWZw176JHGS9bU96PTnGYRNn_TmvPsUjTuU p8TiA Online komunity •I zde význam slabých sociálních vztahů – např. za účelem získání informace. •Vytváření pevnějších vztahů až přátelství. •Extenze online komunity do offline prostředí. • Online komunity - působení •Možnost najít specifickou skupinu, která je odlišná od offline prostředí má velmi různé důsledky •Jaký je význam komunity? Ptejme se… ▫Nakolik je kongruentní s naším „já“ –viz Higgins – jaká jsem, chtěla bych být, měla bych být? Z pohledu sebe, z pohledu druhých? ▫A současně nakolik je kongruentní s obecnějšími normami? Online komunity - působení •Online komunity mohou být dobrým zdrojem informací, opory, pocitu náležení… ▫boom „communities of interest/practice“ ▫Health communities •Což zahrnuje i negativní působení – rizikové komunity ▫posilování nežádoucího chování ▫díky „podpoře“ ze strany dalších členů ▫Nekvalitní informace • • • Online komunity a SNS •Obecné koncepty •Význam konkrétní charakter prostředí •Co ne/umožňuje •SNS a kontrolovaná sebe-prezentace? ▫FB a tagy •Komunity oddělené od offline života? ▫Prolinkování přes SNS profil ▫Srazy, návaznost na offline prostředí (hry) Online komunity a SNS •Různý význam pro různé skupiny •Věkové skupiny, vzdělání/zaměstnání… ▫Deviantart; LinkedIn •Kulturní rozdíly ▫Twitter v ČR a USA ▫Omezení znaků – „no room for drama“ (PEW) •Atd. • • Další prostory, kanály, aplikace •Affordances! Neomezujme se pouze na koncepty komunit a sítí •Blog •Webové stránky •Online chat •Diskusní fóra •File-sharing sites •…. •Interakce? Materiály? Dostupnost? Skills? Frekvence užití? • Příklad: Blogy •„Bezpečný prostor“ ▫Umožněna anonymita •Osobní příspěvky – teoreticky bez limitu •Publikum – myšlené, reakce •Anonymita: ▫Člověk bojující s nemocí ▫Političtí aktivisti • •Literatura •DiMicco, J.M., Millen, D.R., Geyer, W., Dugan, C., Brownholtz, B., Muller, M.J.: Motivations for social networking at work. In CSCW(2008) 711-720 •Siibak, A. (2009). Constructing the Self through the Photo selection - Visual Impression Management on Social Networking Websites. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 3(1), article 1 •Kim, Yoojung, Sejung Marina Choi and Dongyoung Sohn, “Understanding Motives for Using Social Network Site,” American Academy of Advertising Conference, San Mateo, CA (Mar 27-30, 2008) •Gangadharbatla, H. (2008). Facebook me: collective self-esteem, need to belong, and Internet self-efficacy as predictors of the igeneration’s attitudes toward social networking sites. Journal of Interactive Advertising; 18. •Ellison, N.B., Steinfeld, C. & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends”: social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication; 12 •Acquisti, Alessandro, Gross, Ralph (2006): Imagined Communities. Awareness, Information Sharing, and Privacy on the Facebook.PET •Zhao, S., Grasmuck S. & Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior; 24:1816–36. •Kuss, Daria J., Griffiths, Mark D..Online Social Networking and Addiction—A Review of the Psychological. Int. J. Environ. Res. Public Health 2011, 8, 3528-3552 •Baron, R. A., Byrne, D. E., & Branscombe, N. R. (1991). Social psychology (p. 230). Holt, Rinehart and Winston. •Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230. •Porter, C. E. (2004). A Typology of Virtual Communities: A Multi‐Disciplinary Foundation for Future Research. Journal of Computer‐Mediated Communication, 10(1). •Valkenburg, P. M., Peter, J., & Schouten, A. P. (2006). Friend networking sites and their relationship to adolescents' well-being and social self-esteem. CyberPsychology & Behavior, 9(5), 584-590. • • • •