Odborný text a práce s informačními zdroji ZUR787 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 3. 11. 2017 •Práce s EIZ • §2 x 45 min. vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v databázích vzadání praktického úkolu – §2 x 45 min. vcitace, plagiátorství – §2 x 45 min. vkontrola úkolu + diskuse vEBSCO Discovery Service a další nadstavbové nástroje velektronické knihy • • •Vyhledávání • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 1. Téma a klíčová slova •1) Zamyslete se o čem chcete psát v je nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém v lze využít tzv. myšlenkových map - grafické znázornění tématu • Téma a klíčová slova II. •3) Vyjádřete téma ve formě v klíčových slov (hesel) •- používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájména a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) – př. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace – vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla – př. novináři – Česko – 20. -21. st. • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 2. Další specifikace q Před začátkem vlastního procesu vyhledávání je • třeba si ujasnit: včasové rozmezí vtypy dokumentů (např. odb. časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) vtyp dat (text, audio, video) vjazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) vforma (odborná x populárně naučná) • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 3. Výběr zdrojů qSpecializované odborné databáze qKnihovní katalogy qSpecializované vyhledávače odb. informací qRepozitáře qKnihovny qDalší • Google (Scholar) - tipy pro vyhledávání qVyhledávání na konkrétní stránce • Př. burgr site:fss.muni.cz • qDefinice • Př. define:cyberbullying • qVyhledávání stránek, které jsou podobné určité adrese URL • Př. related:medzur.fss.muni.cz • qTyp dokumentu • Př. filetype:pdf • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace Infographic: Get More Out of Google 4. Boolovský model qLogický součin, průnik - operátor AND qLogický součet, sjednocení - operátor OR qLogická negace - operátor NOT qKrácení termínů (truncation) qVyhledávání prostřednictvím fráze • Zdroj: Steinerová qStrategie Boolovského modelu vnejrozšířenější vkombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT • or and not Zdroj: http://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html Operátor AND qLogický součin, průnik vVyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova vVýsledek průzkumu se zužuje vMůžeme jej znázornit jako průnik množin • př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR qLogický součet, sjednocení vVyhledání dokumentů, které obsahují alespoň jeden ze zadaných výrazů vVýsledek průzkumu se rozšiřuje vMůžeme jej znázornit jako sjednocení množin • př. mediální pedagogika OR mediální výchova or Mediální pedagogika Mediální výchova Operátor NOT qLogická negace vVyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo vZáleží na pořadí klíčových slov vVýsledek průzkumu se zužuje • př. reklama NOT "sociální sítě" not reklama „sociální sítě" Krácení termínů (truncation) qHledaný termín je zkrácen na kořen slova v Systém dohledá všechny možné tvary podle tohoto kořenu v Přípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným znakem v Výsledek vyhledávání se rozšiřuje v Pozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé symboly –př. žurnal* - vyhledá žurnalisté, žurnalistika, žurnalistický atd. • Vyhledávání prostřednictvím fráze qBližší specifikace dotazu vSlovní spojení vVšechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru vNejčastěji se využívají uvozovky vVýsledek vyhledávání se zužuje – –Př. "mediální komunikace" • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 5. Technika vyhledávání qProhlížení (browsing) • q Vyhledávání (searching) vjednoduché vpokročilé • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 6. Vlastní vyhledávací proces qMálokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání • qVždy je třeba rešeršní dotaz ladit q qKaždý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz • Máte-li málo výsledků vyhledávání: qRozšiřte dotaz vpřidejte další klíčová slova • q Zrušte omezení vnapř. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. • Máte-li mnoho výsledků vyhledávání: qZužte dotaz vkonkretizujte vlépe definujte klíčová slova vzaměřte se pouze na nějakou oblast apod. • qPřidejte omezení vnapř. jenom slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 7. Hodnocení vyhledaných záznamů qrelevance qdůvěryhodnost zdroje vjména autorů, instituce, kontakty na správce… qpravidelná aktualizace qodbornost • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 8. Další operace qtisk quložení qexport do citačního manageru (např. EndNote Web, Zotero, Citace.com) • Praktické vyhledávání v databázích a citační software EndNote Web qAnopress Monitoring Online qSage Journals Online • qCitační software EndNote Web • • • • • • v •Praktické ukázky vyhledávání v databázích •Anopress - pokročilé vyhledávání • • • • • • v •Vyhledávací dotaz •Vyhledávací parametry •Anopress – seznam výsledků • • • • • • v •Plný text článku •Anopress – uložení do profilu • • • • • • v •Anopress – otevřený profil • • • • • • v •vybraný profil •články v daném profilu Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web 1)Vytvoření účtu v EndNote Web. 2) 2)Vyhledání záznamů v databázi Sage a jejich výběr ("Download selected citations" nahoře pod záznamy). 3) 3)Poté zvolit "Format" - EndNote a kliknout na "Download Citation". 4) 4)Objeví se další stránka s hláškou "Otevíráte soubor" – např. sage_dsna9.enw. Zvolte "uložit". Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web II. •5) Otevřete si citační manager EndNote Web a přihlaste se pomocí zvolených přihlašovacích údajů. • •6) Vyberte soubor, v našem případě sage_dsna9.enw, "Import Option - EndNote Import" v poli "To" zvolte složku, do které chcete záznamy přidat, případně si vytvořte novou. • •7) Objeví se hláška sdělující, kolik záznamů bylo naimportováno (např. " references were imported into "Political Science" group.") 6) • • Zadání praktického úkolu •STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. • Literatura •Děkuji Vám za pozornost • •Mgr. Dana Mazancová, DiS. •mazancov@fss.muni.cz • • •infozdroje@fss.muni.cz • • • •