Možnosti a limity zpravodajské analýzy a otevřených zdrojů BSS476 Analýza otevřených zdrojů Ondřej Rojčík přednáška - blok I/III Žijeme v Post-Truth World? Cíl kurzu Rozšířit okruh lidí, kteří dokáží prosazovat informované rozhodování Co Vás BSS476 naučí?  Psát výstupy, které zůstanou klíčovým lidem v hlavě  Rozdíly mezi akademickým a zpravodajským psaní  Pracovat s OSINT nástroji 3. října 2018 BSS476 3 So What? aneb k čemu Vám to bude  Analytické pozice  Efektivně zprostředkovat informace napříč pracovními pozicemi a institucemi  Rychle dostat správné informace k dobrému rozhodnutí VŠUDE 3. října 2018 BSS476 4 Feedback  Kurz běží podruhé a rád bych na něm dále pracoval Ve formuláři pro zpětnou vazbu se prosím rozepište  co vám chybělo  čeho více  čeho méně  i co se Vám líbilo 3. října 2018 BSS476 5 Průběh kurzu 1) Blok přednášek (Čt 27. 9.) 2) Blok seminářů (OR + Pavel Titěra; Čt 26. 10., U44) 3) Individuální konzultace 1 (29. 10. – 1. 11.) 4) Workshop (2. 11., U44) 5) Vaše prezentace (23.11., U44) 6) Individuální konzultace 2 (10. – 14. 12.) 3. října 2018 BSS476 6 Obsah blok I/III: možnosti a limity zpravodajské analýzy a OSINT  „Analýza otevřených zdrojů“ / Zpravodajská analýza / Otevřené zdroje  Silné a slabé stránky otevřených zdrojů  Role analytika  OSINT a ZS  Zpravodajský a analytický (OSINT) cyklus  Zákazník a zadávání témat výstupů  Triáda: kvalita - rychlost - cena  Experiment  Zpravodajská selhání a jak se jim vyhnout  Seminární práce / Prezentace / Organizační poznámky 3. října 2018 BSS476 7 „Analýza otevřených zdrojů“? „Analýza otevřených zdrojů“ Zpravodajská analýza a otevřené zdroje 3. října 2018 BSS476 8 Co je to zpravodajská analýza? 3. října 2018 BSS476 9 . ve dvojici 4 min. spojení dvojic do dvou velkých skupin 6 min. DEFINICE ZA a OZ Co jsou otevřené zdroje? Co je to zpravodajská analýza? 3. října 2018 BSS476 10 CIA: the application of individual and collective cognitive methods to weigh data and test hypotheses within a secret socio-cultural context RAND: the process by which the information collected about an enemy is used to answer tactical questions about current operations or to predict future behavior UK GOV: the process of taking known information about situations and entities of strategic, operational, or tactical importance, characterizing the known, and, with appropriate statements of probability, the future actions in those situations and by those entities Michálek: proces transformace dat a informací získaných zpravodajskou činností do produktu použitelného v rozhodovacím procesu zadavatele… Co je to zpravodajská analýza? 3. října 2018 BSS476 11 Věda nebo řemeslo? Co jsou otevřené zdroje?  Kniha? (platí se za ni)  Příspěvek na konferenci? (platba/pozvánka)  FB? (uzavřené skupiny) 3. října 2018 BSS476 12 Co jsou otevřené zdroje?  Kniha? (platí se za ni)  Příspěvek na konferenci? (platba/pozvánka)  FB? (uzavřené skupiny)  získání nevyžaduje utajované metody (a plně respektuje autorská práva)  …i když je šíření omezené nebo zpoplatněné (qwarie.com) 3. října 2018 BSS476 13 3. října 2018 BSS476 14 Síla otevřených zdrojů • 95% všeho co potřebujete vědět • poskytuje komplexní kontext informací • dostupnost • cena • nízké riziko • možnost sdílení • množství Z pohledu zpravodajských služeb OSINT 3. října 2018 BSS476 15 Slabiny otevřených zdrojů • …množství • nevíme kde a jak hledat • nutnost ověřovat více než jiné zdroje • slabší taktické a „actionable“ zpravodajství Z pohledu zpravodajských služeb OSINT a ZS  Podstatných 5% informací, které v OZ nejsou  Hledají exkluzivní a „actionable“ obsah  Snaha o informační náskok před OZ  Nerady publikují pouze na základě OZ 3. října 2018 BSS476 16 OZ informační základ Analýza mezer Doplnění ze zpravodajských zdrojů Role analytika ve ZS Analytická pracoviště ve SZ neuralgický bod křižují se informační toky Zná kontext nikdo nemá úplnější obraz Odhad co by rozhodující činitelé měli znát Odhad kdy dodat rychlou a kdy kvalitní informaci Hledá informační mezery a úkoluje sběrová pracoviště Odhaduje co se stane na základě neúplných informací 3. října 2018 BSS476 17 Zpravodajský cyklus 3. října 2018 BSS476 18 Plánování Sběr informací Analýza informací Distribuce Zpětná vazba Zpravodajský cyklus 3. října 2018 BSS476 19 Identifikace hrozby Nastavení cílů Sběr informací Analýza informací Vyhodnoce ní a výstupní činnost Přehodnoc ení hrozby Target-centric cykle (Clark) 3. října 2018 BSS476 20 Zákazník a zadávání výstupů Nic z toho mít nebudete… …pokud na tom nebudete pracovat 3. října 2018 BSS476 21 Zadání od zákazníka Kontakt s odběrateli Zpětná vazba Odběratel a zadávání výstupů  90% vaší práce bude na základě sebeúkolování  Žádosti o informace - důsledek důvěry zákazníka ve Vaše schopnosti  Žádost o informace nebo zrušení Vašeho pracovního místa = jediný upřímný feedback  Na feedback nemá nikdo čas… 3. října 2018 BSS476 22 Kultivace vztahu se zákazníkem 3. října 2018 BSS476 23 Které instituce? zmapujte instituce, které by mohly odebírat Vaše výstupy Jejich role poznejte jejich roli a potřeby Klíčoví lidé kdo jsou konkrétní lidé, kteří budou číst Vaše výstupy? Kultivace vztahu se zákazníkem 3. října 2018 BSS476 24 Co Váš zákazník potřebuje? • jaká je jeho role v organizaci • zájmy (např. znát kalendář předsedy vlády/ministra zahraničí atd. a jejich zahraniční cesty a dle toho plánovat výstupy) • jaká je jejich odbornost (laici nebo experti v dané oblasti?) Některé výstupy jdou širokému spektru čtenářů • i tak byste ale měli vědět koho především chcete o něčem přesvědčit • komu hlavně chcete předat své analytické závěry Kultivace vztahu se zákazníkem 3. října 2018 BSS476 25 Snažte se zákazníky poznat osobně  Lépe zacílíte na jejich potřeby  Vytvoříte osobní vazby  Budou vědět, kdo pro ně píše Možná dostanete náznak zpětné vazby 3. října 2018 BSS476 26 Potřeby zákazníků Čas vašich zákazníků je omezený! Pište tak, abyste na co nejmenší ploše sdělili co nejvíce TRUMP CASE STUDY  Trump rád studuje vizuální pomůcky — mapy, grafy, obrázky a videa, stejně jako “killer graphics”, Mike Pompeo, bývalý ředitel CIA  “Mám rád odrážky nebo maximální stručnost”  “Nepotřebuji, vždyť víte, 200 stránkovou zprávu o něčem, co může být zvládnuto na jedné stránce”  Zvyky realitního magnáta, který pracoval s plány budov a vizualizacemi toho, jak budou vypadat  “pictures do say a thousand words” Dan Coats, DNI Zdroj: How President Trump consumes — or does not consume — top-secret intelligence, The Washington Post, 29/05/2017 BSS476 Potřeby zákazníků  Nepředpokládejte, že si zákazníci pamatují vaše předešlé výstupy  Chtějí vidět transparentní fakta a informace  Chtějí jasně vidět, jak jste došli k vašemu závěru  Buďte analyticky transparentní  Denně vytváříte značku vaši organizace její dlouhodobá důvěryhodnost může přesvědčit zákazníka 3. října 2018 BSS476 28 Výstup na zakázku  Výstup jako reakce na žádost o informace od zákazníka (5-20% případů)  Šéf vaší organizace nebo vnější vysoce postavený zákazník: velmi nepravděpodobné, že u toho budete  Pokud ano, ptejte se a zjistětě maximum možného o tom, co chce slyšet  Pokud ne, ptejte se na maximum možných informací toho, kdo u zadání byl 3. října 2018 BSS476 29 Výstup na zakázku Měli byste mít co nejvíce podrobností o dotazu  Proč se ptá?  Čeká jej nějaké rozhodnutí, jednání?  Má klient nějaký specifický zájem?  Chtějte znát celý kontext  Rozsah a deadline 3. října 2018 BSS476 30 Výstup na zakázku  Příležitost ukázat co umíte dejte si extra záležet  Berte v potaz každé slovo ze zadání  Předjímejte, co chce klient vědět  Nesmějí zůstat nezodpovězené otázky  Ani ty, které nezazněly  Klienti oceňují, pokud jim řeknete i to co se nestane: nebude jaderný konflikt, nepadne vláda, nebude krize atd. 3. října 2018 BSS476 31 Triáda: kvalita – rychlost – cena Včasná reakce na zásadní události max. 2-3 dny – tj. do 24h napsat text + schvalování VS. kvalita analýzy Vtah mezi kvalitou, rychlostí a cenou výstupů  kvalitní + levný ≠ rychlý  kvalitní + rychlý ≠ levný  rychlý + levný ≠ kvalitní 3. října 2018 BSS476 32 Levně Mizerná kvalita Počkáte si Dotazník: pravděpodobnostní výrazy  Neexistují „správné“ odpovědi  Odpovídejte pohledem zákazníka: jak to „cítíte“  5 minut 3. října 2018 BSS476 33 Limity ZA: zpravodajská selhání Proč zpravodajská analýza selhává?  politizace zpravodajství  analytická lenost aneb kognitivní zkreslení (bias)  nedostatečné sdílení informací  neochota na základě informací jednat 3. října 2018 BSS476 34 Politizace zpravodajství  Top-down – snaha politiků/nadřízených o přizpůsobení analýzy nějaké politické linii  Bottom-up – promítání politických postojů analytiků do jejich produktů  Tendence analytiků resp. managementu organizací k sebecenzuře a snaze uspokojit zákazníka upravím analytické závěry tak, aby odpovídali tomu, co chce zákazník slyšet Separace od politiků – není řešení, protože pak neznáte potřeby svých zákazníků 3. října 2018BSS476 35 Kognitivní zkreslení Kognitivní zkreslení = cognitive bias Availabilit Rule upřednostňovat při rozhodování informace, které si snadno vybavíme vybavujeme si je, protože se o nich často mluví, nebo jsou momentálně aktuální Anchoring začátek práce na nové analýze jsou závěry té předešlé na podobné téma nebo podobný způsob jak dojít k závěrům bráníme se novému nahlížení na problém Satisficing | Premature closure Analytik si vybere první hypotézu, která se mu zdá dostatečně dobrá nebo se jeví jako nejpravděpodobnější Data jsou sbírána podle toho, zda tuto hypotézu podporují 3. října 2018 BSS476 36 Kognitivní zkreslení Etnocentrická předpojatost zrcadlení - na ostatní se díváme jako na sebe očekáváme stejný přístup k „racionalitě“ Wishful thinking v analýze se snažíme vyhnout možným nepříjemnostem na které by jinak poukazovala 3. října 2018 BSS476 37 Kognitivní zkreslení Parochial interests upřednostňování zájmů vlastní organizace nebo osobní agendy jednotlivců Status quo bias předpoklad, že další vývoj půjde ve známých kolejích 3. října 2018 BSS476 38 Nejlepším řešením… …je poctivé dodržování pravidel řemesla  nabídnout čtenáři konkurující/alternativní vysvětlení  použít strukturované analytické techniky  objasnit použitá data, předpoklady i možná zkreslení  zřetelně vysvětlovat jak jste došli ke svým závěrům a co podporuje, kterou hypotézu  pravděpodobnostní jazyk  poctivě hodnotit zdroje 3. října 2018 BSS476 39 Nedostatečné sdílení informací  Kumulace informací v různých organizacích bez jejich propojení  Extrémní příklad 9/11  Proti tomu stojí: sdílení informací, které ohrožuje zájmy organizací a životy jednotlivců  Need to know vs. Need to share  Ochrana zdrojů vs. efektivita  9/11 vs. Chelsea Manning 3. října 2018 BSS476 40 Neochota na základě informací jednat „There are no policy failures. There are only policy successes and intelligence failures.“ Popíchnutí, ale mělo by to být bráno jako výzva k akci: zaangažovat zákazníky do analytického procesu, tak aby výsledný produkt braly v potaz v okamžiku, když je třeba jednat 3. října 2018 BSS476 41 Zpravodajský výstup 1 a 2 3. října 2018 BSS476 42 Předem si ujasněte  kdo je zákazník? (napsat do výstupu)  jakou instituci zastupujete? (napsat do výstupu)  téma analýzy a zpravodajská otázka  hlavní sdělení  zdroje: co nejkonkrétněji, mohou být i čistě primární na základě OSINT šetření  může to být taktická, operativní i strategická analýza – jedna z nich Termín pro zpravodajský výstup 1: 23. 10. 2018 23:59 Individuální konzultace 29.10. až 1. 11. 2018 Termín pro zpravodajský výstup 2: 4. 12. 2018 23:59 Individuální konzultace 10. až 14. 12. 2018 Nebudeme diskutovat vaši známku! odevzdání přes Odevzdávárnu na IS.muni.cz Zpravodajský výstup 1 a 2 Požadavky  Zpracovat jako analytický výstup ZS  dva výstupy, každý 1500-1750 slov (penalizace za překročení)  Využijte informace ze všech tří přednášek  Musí obsahovat: shrnutí a implikace pro zákazníka  Doporučuji: vizuály, tabulky, grafy (nepočítají se do limitu slov), přílohy (pokud textové, tak se do limitu slov počítají!)  Titulní strana mimo jiné: název instituce, datum, název zákazníka  Záhlaví a zápatí každé stránky„Seminární práce pro kurz BSS476“  Může být i více sloupců na stranu  Forma a styl na základě informací z kurzu  Dále twitterová zpráva a meme (nepočítají se do limitu 1750 slov) 3. října 2018 BSS476 43 Prezentace 3. října 2018 BSS476 44  Ve dvojici (prezentují oba dva)  Maximálně 15 minut + 5 min diskuse  Téma jedné z vašich analýz nebo i jiné – záleží na vaši domluvě  Prezentace i v elektronické podobě  Vysvětlete jakou instituci zastupujete; kdo je zákazník  Implikace pro zákazníka (pokud to bude opodstatněné, tak i doporučení)  Taktická/operativní/strategická úroveň (jedna z nich!)  Na závěr post na twitteru a meme Témata seminárních prací a prezentací  Přijďte s vlastními nápady  Dne 2. 10. rozešlu své návrhy (především kybernetická bezpečnost)  Pokud si nejste jistí, napište mi 3. října 2018 BSS476 45 Kontakt o.rojcik@nukib.cz 5. 10. 2017 BSS476 46 Shrnutí I/III  Komunikujte se zákazníky – zjistěte si jejich potřeby  Počítejte s tím, že nemají čas číst ani dávat zpětnou vazbu – Vaše analýzy ale potřebují  Zadaní od zákazníka je Vaše odměna a projev důvěry  Zvažujte, kdy je třeba psát rychle a kdy si můžete dát více záležet  Poctivě dodržujte pravidla řemesla – vyhnete se tím mnoha problémům 3. října 2018 BSS476 47 Jak píše zpravodajský analytik? Znaky dobrého analytického výstupu BSS476 Analýza otevřených zdrojů (Blok II/III) Jednoduché zásady, složitá aplikace Při každém psaní si je znovu připomínat 5. 10. 2017 BSS476 49 Obsah  Analytické úrovně  Rozdíl mezi akademickým a zpravodajským textem  Zpravodajské téma > problém > otázka  So What?  BLUF  Extrapolace │ Projekce │ Předpověď  Pravděpodobnostní výrazy  Osobnostní charakteristiky analytika 5. 10. 2017 BSS476 50 Analytické úrovně Strategická Operativní Taktická Výhled (časový) Účel Předmět Metody Zákazník 5. 10. 2017 BSS476 51 Analytické úrovně Strategická Operativní Taktická Výhled měsíce až roky dny až týdny hodiny až dny Účel Vytváření strategií a politik Podklad pro rozvojové plány a investice Analyzuje problém v kontextu Pro plánování a exekuci strategií a politik Aktuální zpravodajství pro podporu operací Předmět Záměr (intentions) Kapacity Konkrétní kroky Metody Sofistikované analytické techniky Jednodušší metody Zákazník Top management Vyžaduje podporu ze strany zákazníků i managementu: jinak se organizace zaměření na aktuální otázky (tj. Op./Takt. Zp) Střední management Pracovní úroveň 5. 10. 2017 BSS476 52 Příklady zpravodajských problémů Strategický  Vývoj kapacit syrské armády Operativní  Připravenost syrské armády na operace v jižní Sýrii Taktický  Vývoj bojů v oblasti východní Ghouta 5. 10. 2017 BSS476 53 Praktické důsledky rozlišování taktická vs. strategická úroveň V rámci CyberIntell nebo MilInt Potřebujete úplně jinak zaměřené analytiky: technické/vojenské vzdělání vs. sociálně vědní/ekonomické 5. 10. 2017 BSS476 54 Rozdíl mezi akademickým a zpravodajským textem 5. 10. 2017 BSS476 55 ve dvojici 4 min. spojení dvojic do dvou velkých skupin 6 min. Pár odrážek rozdílů Struktura textu Účel atd. Závěry Na začátku Na konci Informace Vyberete nejdůležitější Veškerá dostupná pro doložení závěrů Publikum Laické Expertní Časový horizont Budoucnost Historická fakta Zpravodajský styl Akademický styl 5. 10. 2017 BSS476 56 Výzkumná otázka Přehled literatury Data a hypotéza Testování Zjištění Závěr Nadpis a hlavní sdělení Shrnutí • Co? • Proč nyní a dopad (So What?) • Výhled a implikace Analýza Přílohy Struktura zpravodajského textuStruktura akademického textu 5. 10. 2017 BSS476 57 Zpravodajské téma > zpravodajský problém • Zpravodajské téma (topic): široká zájmová oblast Severokorejský jaderný program • Zpravodajský problém (issue): něco nového a odlišného v rámci tématu – zaměření tématu; obsahuje změnu nebo pohyb Nárůst severokorejských jaderných kapacit Zpravodajské téma Zpravodajský problém Zpravodajská otázka 5. 10. 2017 BSS476 58 Zpravodajský problém > zpravodajské otázky  Zpravodajský problém - stále příliš široký  Lepší zacílení - zpravodajská otázka Měla by být  Relevantní  Včasná  Actionable (praktické využití)  Přesně formulovaná 5. 10. 2017 BSS476 59 Zpravodajské otázky  Rozčlenit zpravodajský problém sérií (obecných) otázek Jak a proč se jaderné kapacity KLDR zvyšují? Jaké jsou dopady na další části ozbrojených sil, jaké na ekonomiku? Jak na změny reagují sousedi (Jižní Korea, Čína, Japonsko)? Může někdo/něco vývoj změnit? Zpravodajské otázky mohou sloužit jako osnova vašeho výstupu 5. 10. 2017 BSS476 60 Zpravodajské téma Zpravodajský problém Zpravodajská otázka 5. 10. 2017 BSS476 61 Zpravodajské otázky Obecné – aplikovatelné na každý výstup:  Co se děje nového či odlišného?  Proč se to děje?  Co jsou cíle hlavního aktéra událostí?  Jaké faktory ovlivňují zda aktér uspěje nebo ne?  Jaké jsou implikace pro zákazníka?  Co se bude dít dále? I tyto otázky můžete použít pro členění výstupu do kapitol Především se ale ujistěte, že na všechny ve výstupu odpovídáte 5. 10. 2017 BSS476 62 Na základě odpovědí jedna jasná zpráva 5. 10. 2017 BSS476 63 Kdo Co Kdy Kde Jak? Proč? Co to znamená? Jaký bude další vývoj? Jak píše zpravodajský analytik?  Úderně  Okamžitě miřte k podstatě problému  Uchopte a zpracujte problém tak, abyste byli schopni sdělit jeho podstatu svému šéfovi po cestě výtahem do pátého patra  Hlavní sdělení: jedno nebo dvě  Odpovíte na So What?  BLUF (Bottom Line Up Front) 5. 10. 2017 BSS476 64 Hlavní sdělení Pro každý výstup si definujte jedno nebo dvě hlavní sdělení Definujte si, co vaší analýzou chcete zákazníkovi říct Co by si měl zapamatovat, aby mohl udělat informované rozhodnutí 5. 10. 2017 BSS476 65 BLUF (Bottom Line Up Front) Začátek každého odstavce začíná jeho shrnutím a hlavní myšlenkou Stejným způsobem je organizován celý výstup „Závěr“ (conclusion) je na počátku BLUF aplikujete na každou kapitolu a každý odstavec Až za shrnutím (BLUF) uvádějte skutečnosti, které jej vysvětlují 5. 10. 2017 BSS476 66 So what?  Neobdivujte problém  V odpovědi na „so what?“ hledejte implikace problému pro zákazníka  Nepíšete akademickou práci  Nepíšete pro vlastní potěchu  Musíte znát zájmy zákazníka 5. 10. 2017 BSS476 67 Co zpravodajský výstup neobsahuje? Co má zákazník dělat… 5. 10. 2017 BSS476 68 Predikce  Zákazníci ocení dobré vysvětlení aktuálního dění  Co je skutečné zajímá je, co se stane dál  Možné scénáře vývoje - zákazník nesmí být překvapen z dalšího vývoje It´s difficult to make predictions, especially about the future („pravděpodobně neznámý dánský autor“) Druhý zákon termodynamiky: Enthropy always increases in time 5. 10. 2017 BSS476 69 Extrapolace ▪ Projekce ▪ Předpověď Extrapolace síly, které ovlivňují současnost, se nezmění Projekce známé síly se změní Předpověď síly se změní a přibydou k nim nové síly 5. 10. 2017 BSS476 70 Extrapolace  Určete si entitu, kterou chcete analyzovat (teroristická organizace, stát, ozbrojená skupina, technologie, průmyslové odvětví)  Analýzu její stav v minulosti  Určete síly/faktory, které ji přivedly do současného stavu  Určete jejich relativní sílu  Extrapolujte tyto síly do budoucího vývoje 5. 10. 2017 BSS476 71 Příklad extrapolace Daeš: síly, které ovlivňují jeho současnou pozici - Sílící opozice - Slábnoucí finanční podpora - Snižující se vojenské kapacity - Snižující se schopnost kontrolovat území - Stagnující schopnost rekrutovat nové bojovníky Extrapolace: likvidace organizace v dnešní podobě 5. 10. 2017 BSS476 72 Projekce  Pokuste se odhadnout změny, které ovlivní dané síly/faktory  Zaměřte se na jeden hlavní faktor  Pokuste se nastínit budoucí vývoj při aplikaci těchto změn 5. 10. 2017 BSS476 73 Příklad projekce Daeš - Organizace najde nové finanční zdroje Projekce: přes likvidaci Daeš v dnešní podobě, se dokáže transformovat do úspěšně fungující podzemní organizace 5. 10. 2017 BSS476 74 Předpověď  U předpovědi začněte projekcí a identifikujte nové síly, které by mohly mít vliv  Definujte jejich vliv  Zaměřte se na silné a jisté síly a jejich vliv  Omezte vliv slabých sil a těch o jejichž vlivu nejste přesvědčení 5. 10. 2017 BSS476 75 Příklad předpovědi Daeš - Nová síla: konflikt centrální vlády a iráckého Kurdistánu Předpověď: konflikt vytvoří prostor pro obnovení územních zisků v Iráku 5. 10. 2017 BSS476 76 Analytický závěr Soubor tvrzení, včetně závěru, který se o zbylá tvrzení opírá Založen na důkazech spojených s pozorovatelnými fakty  Tvrzení, zdůvodnění a důkazy by měly být specifické a významné  Zákazníci nemají čas na vágní argumentaci a generalizace, které nepřispívají k tomu, co už vědí  Reflektujte jak jste se vypořádali s nedostatkem informací  Uveďte předpoklady (assumptions) nebo nejistoty (uncertainties) 5. 10. 2017 BSS476 77 Analytický závěr  Vynechte zdůvodnění, které jsou pouhými názory nebo nejsou dostatečně podepřena fakty  Názory jsou založeny na tom čemu věříte, emocích a intuici 5. 10. 2017 BSS476 78 Logické chyby Circular argument • Prezident Raegan byl skvělý komunikátor díky své schopnosti mluvit přitažlivě False analogy • Lidé, kteří se neobejdou bez ranní kávy, jsou jako alkoholici False dichotomy • Jsi buď součástí řešení nebo problému Non sequitur • Jan Novák je milující otec; proto bude skvělým poslancem Slipery slope • Pokud dovolíme gayům a lesbám uzavírat manželství, lidé si budou chtít brát své kočky a psy 5. 10. 2017 BSS476 79 Vyhodnocení experimentu Výrok Průměrná hodnota CIA Šance jsou minimální 8 0-10 Velmi nepravděpodobně 13 0-10 Jen malá pravděpodobnost 20 NA Pravděpodobně ne 25 20-40 Nepravděpodobný 25 20-40 Pochybujeme 27 20-40 Padesát na padesát 50 50 Spíše 60 65-85 Pravděpodobně 71 65-85 Věříme 79 65-85 Velmi pravděpodobně 82 85-100 Velmi dobrá pravděpodobnost 82 NA Téměř jistě 92 85-1005. 10. 2017 BSS476 80 Pravděpodobnostní výrazy US National Intelligence Council • Remote • Very Unlikely • Unlikely Chances • Even • Probably • Very Likely • Almost Certainly UK Defence Intell • Highly Unlikely (<10%) • Unlikely (15-20%) • Realistic probability (25- 50%) • Likely (55-70%) • Highly likely (75-85%) • Almost certain (>90%) Doporučení v ČJ • Velmi nepravděpodobně (<10%) • Nepravděpodobně (15-20%) • Nelze vyloučit/Reálná možnost (25- 50%) • Pravděpodobně (55-70%) • Velmi pravděpodobně (75-85%) • Téměř jistě (>90% ) 5. 10. 2017 BSS476 38 Mind mapping Intelligence pentagram  Lidé  Místa  Organizace  Události  Taktiky, techniky a procedury Free nástroje  MindMapple  Xmind  Text2Mindmap  Coggle  FreeMind 5. 10. 2017 BSS476 82 Název aktéra 5. 10. 2017 BSS476 83 Modely Reprezentuje ideu, objekt nebo systém  Křivky: ilustrace trendu Schémata  Modus Operandi  Grafy: histogramy, sloupcové, spojnicové atd.  Chronologie: schéma aktivity v čase 5. 10. 2017 BSS476 84 Modely Vztahové modely:  hierarchie – organigramy  modely sociálních sítí a sociální vazby - diagram Profily/medailonky Model procesu 5. 10. 2017 BSS476 85 Modely Mapy 5. 10. 2017 BSS476 86 Osobnost a charakteristiky analytika  Introverti i extroverti (Intelektuální procesy vs. networking, týmová práce, brífování)  Zvídavost (driving force)  Pochyby (o svých formulacích a závěrech)  Equipoise – vyváženost: přijímání nových argumentů; vyvážený jazyk  Smysl pro detail  Nedůvěřivost  Odvaha  Prokrastinace (zaměřená) 5. 10. 2017 BSS476 87 Shrnutí II/III  Ujasněte si zaměření: strategické/operativní/ taktické  Zapomeňte na akademický styl (při psaní zpravodajského výstupu)!  Položte si ty správné otázky před tím, než začnete psát  So What? Je ta nejdůležitější  Ale musíte pokrýt i kdo, co, kdy, kde, jak a proč?  BLUF: nejdůležitější princip zpravodajského psaní  Na základě známých faktů nabídněte možnosti dalšího vývoje  Používejte pravděpodobnostní výrazy  Informace převádějte do modelů a vizuálních pomůcek 5. 10. 2017 BSS476 88 Kritické myšlení a strukturované analytické metody BSS476 Analýza otevřených zdrojů Ondřej Rojčík Vaše analytická intuice má své hranice Využívejte nástroje, které vám je pomohou překonat Strukturované metody nezabírají čas, nýbrž jej šetří 03/10/2018 BSS476 90 Obsah  Je zpravodajská analýza umění nebo věda?  K čemu jsou dobré strukturované analytické techniky?  Strukturované analytické metody pro  Třídění dat  Idea Generation  Generování hypotéz a testování  Techniky pro hodnocení příčiny a následku  Challenge Analysis 03/10/2018 BSS476 91 Kritické myšlení a strukturované analytické metody Kritické myšlení v IA = aplikace procesů a hodnot vědeckého bádání na specifické prostředí zpravodajské analýzy Kriticky přemýšlející analytik se dle Heuera a Phersona zamýšlí nad tím: - Kdo je zákazník - Jaká je zpravodajská otázka - Kde mohu najít kvalitní informace - Jak mohu postavit své sdělení - Jak sdělení přitažlivě podat 03/10/2018 BSS476 92 Kritické myšlení a strukturované analytické metody Debata v oboru: Is Intelligence Analysis an Art or a Science? 03/10/2018 BSS476 93 Art vs. Science: definujte, najděte rozdíly 5. 10. 2017 BSS476 94 ve dvojici 2 min. spojení dvojic do dvou velkých skupin 3 min. Pár odrážek rozdílů Erik Kleinsmith: Is Intelligence Analysis and Art or a Science?, inhomeland.com Věda • Powered by technology • Structured, with rules • More deductive in nature • Quantitative over qualitative information • Driven by structured queries and logical reasoning • Made up of hard data sets • Geared for standardization and collaboration • Powered by imagination Umění • Intuitive • Free-flowing, unconstrained • Inductive over deductive • Qualitative over quantitative • Driven by holistic research and critical thinking • Made up of social/fuzzy problem sets • Geared for the individual analyst’s creative thinking 03/10/2018 BSS476 95 Kritické myšlení a strukturované analytické metody “It’s an art. That settles it. Quit talking about it.” Mark Lowenthal, bývalý Assistant Director of Central Intelligence for Analysis and Production, CIA  Tak především to není binární problém… 03/10/2018 BSS476 96 Proč potřebujeme strukturované analytické techniky?  Abychom se vyhnuli chybám, které vedou z intuitivního (IA as an Art) přístupu k analýze  Strukturované analytické techniky jsou využívány k zamyšlení se nad analytickými závěry, identifikování způsobu uvažování, překonání kognitivního zkreslení, stimulování kreativity a řízení nejistot Richards J. Heuer Randolph H. Pherson 03/10/2018 BSS476 97 Kognitivní zkreslení Kognitivní zkreslení = cognitive bias „Umělecký“ přístup je často zdrojem kognitivního zkreslení Anchoring Satisficing Premature Closure Confirmation Bias 03/10/2018 BSS476 98 Jak začít s analýzou komplexního tématu?  Rozbít na menší koherentní komponenty  Seznamy nebo myšlenkové mapy pro klíčové sektory a kategorie  Identifikace klíčových aktérů Organizace a jedinci a jejich aktivity: cíle, kapacity, zájmy, konflikty  Identifikace hlavních faktorů Síly/faktory důležité pro pochopení situace 03/10/2018 BSS476 99 Třídění dat  Getting Started Checklist  AIMS  Chronologie a časové osy  Matice  Síťová analýza  Mind Mapping 03/10/2018 BSS476 100 Getting Started Checklist Úsilí, ale ušetří Vám čas  Jaká je hlavní zpravodajská otázka?  Proč je to důležité?  Už se tím někdo zabýval?  Kdo je hlavní zákazník?  Jaké je hlavní vysvětlení? Jaké jsou alternativy?  Jaké zdroje informací jsou relevantní?  Kde jsou zdroje expertízy?  Jakou zvolit metodologii dalšího zpracování? Poznáváte v tom něco? 03/10/2018 BSS476 101 AIMS  Audience  Intelligence Question  Message  Storyline (Jak message prezentovat) 03/10/2018 BSS476 102 Chronologie a časové osy  Roztřídění událostí  Identifikace klíčových událostí a informačních mezer  Mohou ukázat na korelace Mohou ale také vést k nesprávným závěrům o kauzalitě jednotlivých událostí 03/10/2018 BSS476 103 Matice Využívány k analýze vztahů mezi dvěma sety proměnných Nebo vnitřní vztahy jedné sady Umožní:  Srovnání jednoho typu informací s druhým  Srovnání informací stejného druhu  Kategorizovat informace  Identifikovat vzory informací  Oddělit části problému 03/10/2018 BSS476 104 Matice 03/10/2018 BSS476 105 Síťová analýza Types of Centrality Degree centrality: počet spojení uzlu Betweenness centrality: nejpravděpodobněji v cestě komunikace Closeness centrality: rychlost dosahu na všechny ostatní 03/10/2018 BSS476 106 Mind mapping Intelligence pentagram  Lidé  Místa  Organizace  Události  Taktiky, techniky a procedury Free nástroje  MindMapple  Xmind  Text2Mindmap  Coggle  FreeMind 03/10/2018 BSS476 107 Idea Generation  Structured Brainstorming  Nominal Group Technique 03/10/2018 BSS476 108 Structured Brainstorming Na začátku projektu k identifikaci proměnných, hypotéz, klíčových subjektů, zdrojů informací atd. Cíle by měly být známy předem, aby účastníci mohli přijít připraveni Nikdy nekritizujte jakýkoliv nápad Snažte se, aby se každý dostal ke slovu Tichý brstm: účastníci píšou nápady Zapisujte nápady / pište shrnutí 03/10/2018 BSS476 109 Structured Brainstorming Postup  Řešte vždy jen jeden problém/otázku  Všichni si zapíšou odpovědi a předají je řídící osobě  Jednotlivé nápady se pak diskutují a seskupují  O jejich hierarchii je možné hlasovat  Stejný postup v dalších kolech 03/10/2018 BSS476 110 Nominal Group Technique Použijte při obavě, že se někdo nedostane ke slovu (přítomní průbojní jedinci nebo šéfové) Nápady si každý sepíše a pak je v jednotlivých kolech postupně předčítá Pokračuje se, dokud se nápady nevyčerpají Pak se o nich diskutuje Hlasování o jednotlivých nápadech: každý boduje od nejlepší po nejhorší 03/10/2018 BSS476 111 Generování hypotéz Využitelné techniky: Structured Brainstorming a Nominal Group Technique Předmětem nové hypotézy Založeny na:  Logice situace  Historických analogiích  Teorii Multiple Hypothesi Generator permutace otázek: 3x kdo? – 3x proč? – 3x co? = 27 možností 03/10/2018 BSS476 112 Více dat ≠ lepší analýza Více dat nemusí znamenat lepší analýzu. Analytik potřebuje pomoci s hodnocením a interpretací dat, ne se ziskem nových Experiment se sázkami na koně Zpravodajská selhání jsou většinou důsledkem selhání analýzy nikoliv sběru informací (Heuer: 66) Relevantní informace nejsou brány v úvahu, jsou špatně interpretovány, ignorovány, odmítnuty nebo přehlídnuty, protože nezapadají do převládajícího způsobu uvažování (Heuer: 66) 03/10/2018 BSS476 113 Analysis of Competing Hypothesis (ACH)  Systematický přístup k ověření alternativních vysvětlení  V případě nejistoty nebo proudu velkého množství dat  Logický proces pro hledání podpory vašich argumentů nebo jejich odmítnutí  Ideální v týmu, ale může jej využít i jeden analytik 03/10/2018 BSS476 114 Analysis of Competing Hypothesis (ACH) Postup  Zvažujete vzájemně se vylučující hypotézy (pokud je jedna pravdivá, ostatní jsou neplatné)  Jedna z nich zaměřená na klamání (deception)  Seznam signifikantních informací pro hypotézy: fakta, důkazy, předpoklady  Vytvořte matici s hypotézami nahoře a relevantní informacemi po straně 03/10/2018 BSS476 115 Analysis of Competing Hypothesis (ACH) Postup Zvažujte u každé informace, zda je: - Konzistentní s hypotézou (+ / ++) - Nekonzistentní (- / --) - Not Applicable nebo irelevantní (NA) Příslušné znaménko doplňte do matice Pokud máte pocit, že je třeba říct „záleží na tom, zda…“ zapište to = předpoklad Hypotéza platí, dokud ji nevyvrátíte (Karl Popper) Nejlépe obhajitelná je hypotéza s nejmenší „nekonzistentností“ (tj. nejméně – a – –) 03/10/2018 BSS476 116 Occamova břitva William z Ockhamu (1287–1347) It is vain to do with more what can be done with fewer Jednodušší vysvětlení je obvykle lepší Vysvětlete své pozorování co nejmenším počtem hypotéz Čím více předpokladů, tím méně pravděpodobné je vysvětlení U konkurujících hypotéz je pravděpodobnější ta, která má méně předpokladů 03/10/2018 BSS476 117 Techniky pro hodnocení příčiny a následku  Key Assumtion Check 03/10/2018 BSS476 118 Key Assumption Check  Informační mezery > Analytické závěry založeny na kombinaci faktů a předpokladů  Předpoklady by měly být explicitní (a zpochybňovány) Postup  Sepište si předpoklady o kterých víte  Rozpracujete analytickou linku zpět k argumentům, které ji podporují Kdo? Víme kdo jsou klíčoví hráči? Co? Víme co jsou jejich cíle? Kdy? Víme, že se nezměnily podmínky? Kde? Víme kde se dějí závažné události? Proč? Víme jaké jsou motivy hlavních aktérů? Jak? Víme jaké jsou prostředky, které využijí? 03/10/2018 BSS476 119 Key Assumption Check Postup  Projděte si jednotlivé předpoklady a ujistěte se o validitě předpokladů  Ptejte se na podmínky, za nichž nejsou pravdivé  A dopad na vaši analýzu, pokud by byly nepravdivé Rozdělte na: bezproblémové; správné s dodatky; neplatné a pochybné Jistota analýzy závisí na nejslabší části vašeho zdůvodnění Hlavní nejistoty = úkolování pro sběrová pracoviště 03/10/2018 BSS476 120 Strategické předpoklady vs. taktické indikátory Příklady strategických předpokladů Předpoklad, že Japonsko se v roce 1941 snažilo vyhnout válce, protože uznávalo americkou vojenskou převahu Předpoklad Izraelců v roce 1973, že arabské státy nezaútočí, dokud nezkonsolidují své letecké síly Indický jaderný test z roku 1998, kdy se předpokládalo, že nová indická vláda se bude chtít vyhnout americkým ekonomickým sankcím Chybná rozhodnutí, přestože v těchto případech byly dostupné taktické indikátory, které říkaly opak 03/10/2018 BSS476 121 Strategické předpoklady vs. taktické indikátory Taktické indikátory podávaly jiný obrázek Strategické předpoklady ale nikdo nezpochybňoval Taktickým indikátorům by měla být dána větší váha Minimálně by se mělo přistoupit k detailnější analýze, pokud si předpoklady a indikátory protiřečí Jinak můžeme být překvapeni… 03/10/2018 BSS476 122 Challenge Analysis Zamyšlení se nad vlastními závěry:  Premortem Analysis  Structured Self-Critique 03/10/2018 BSS476 123 Premortem Analysis Snižuje analytické selhání tím, že identifikuje možné selhání před tím, než k němu dojde Situace: dozvíte se z křišťálové koule, že vaše analýza selhala a zamýšlíte nad tím proč Postup  Před započetím psaní  Sepsat si návrhy už před brainstormingem  Nesoustředit se jen na hypotézy, předpoklady a klíčové důkazy  Přidat: změny v prostředí, kulturní rozdíly  Možno použít metodu Nominal Group  Výsledek:  identifikace indikátorů; na jejich základě můžete odhadnout, že se věci nevyvíjejí očekávaným směrem (Early Warning)  může přimět k přeformulování analytických závěrů 03/10/2018 BSS476 124 Structured Self-Critique Malý tým se snaží nalézt slabiny analýzy Postup  Před publikací výstupu  Vžijte se do role kritika výstupu  Zaměřte se na spolehlivost zdrojů, analytický proces, předpoklady, informační mezery, průkaznost důkazů, změny v prostředí, náznaky klamání  Na základě získaných poznatků se zaměříte na míru důvěry, kterou máte ve výsledný analytický produkt a jeho možné úpravy 03/10/2018 BSS476 125 Není na to čas  Používat tyto techniky zabírá čas, ale ještě více času zabírá opravovat chyby v důsledku špatné analýzy 03/10/2018 BSS476 126 Jeden projekt, mnoho technik V každém analytickém projektu potřebujete minimálně  Roztřídit data  Vygenerovat a ověřit nové myšlenky  Identifikovat předpoklady  Porovnat hypotézy  Prověřit závěry 03/10/2018 BSS476 127 Shrnutí III/III  Vaše analytická intuice má své hranice  Využívejte nástroje, které vám je pomohou překonat  Strukturované metody nezabírají čas, nýbrž jej šetří  Překonejte svou mentální lenost a metody v praxi používejte  Budete si mnohem jistější svými analytickými závěry  Protože budete vědět, že jste udělali vše, co je možné 5. 10. 2017 BSS476 128 Děkuji za pozornost! o.rojcik@nukib.cz 03/10/2018 BSS476 129