Mezinárodní politika ochrany klimatu Klára Sutlovičová, Glopolis, o.p.s. S. Arrhenius (1859-1927): efekt vlivu CO2 na teplotu Země 1979 první Světová koference o klimatu (WCC) 1988 založen Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) 1990 První hodnotící zpráva IPCC: příspěvky cca 400 vědců hlavní sdělení: změna klimatu je reálná a něco musíme udělat Historie # 1 1992 Summit Země (Rio de Janiero): Rámcová úmluva OSN (UNFCCC) o změně klimatu připravena k ratifikaci společně s úmluvami o biodiverzitě a dezertifikaci Je třeba v zájmu bezpečnosti lidí jednat - a to i přes vědeckou nejistotu Vznešený cíl, ale co to znamená? „at a level that would prevent dangerous anthropogenic (human induced) interference with the climate system“ Vyspělé země nesou hlavní zodpovědnost ve: snižování emisí, poskytování financí, transferu technologií a budování kapacit UNFCCC – hlavní body Emise oxidu uhličitého, 1995 1995 První jednání smluvních stran UNFCCC v Berlíně Požadavky na snížení emisí dané Úmluvou nestačí – zahájení jednání o silnější dohodě (= Berlínský mandát). 1997 přijat Kjótský protokol Historie # 2 Fakticky zmrazil emise skleníkových plynů v Evropě a několika dalších velkých ekonomikách (celkem 36 zemí) Ale USA a Kanada odstoupily (a jejich emise dál rostly) Vznikl v době, kdy země jako Čína nebo Indie měly ještě poměrně malé emise Různé cíle pro snížení emisí: - 8 % až + 10 % Výsledek: účastnící se země snížily emise celkem o 24 % (požadavek byl 5 %) 10 zemí vypouštělo více emisí - nákup emisních kreditů Kjótský protokol – hlavní body 2005 Kjótský protokol vstupuje v platnost (díky Rusku!) 2007 začíná vyjednávání nové dohody (s platností po roce 2012) 2009 Kodaň Historie # 3 Konference v Kodani 2009: velká očekávání 119 vrcholných politiků a političek 45 000 lidí 2009: Kodaň Shoda na cíli: udržet růst průměrné teploty na + 2oC Bohaté státy budou dávat cca 100 miliard USD ročně na: pomoc nejchudším zemím s adaptacemi na nevyhnutelné změny klimatu… … a s investicemi do čistých technologií (Světová banka: změna klimatu ohrožuje 1.3 miliardy lidí ) Rozsah finančních potřeb: stovky miliard USD ročně) 2010: Cancún (Mexiko) – Zelený klimatický fond (GCF) 2011: Durban – nová dohoda v 2015, s platností pro všechny od 2020 Dohoda z Kodaně – hlavní body http://www.climateactiontracker.org/ A zatímco se jedná, emise… Jednotlivé země, nezávisle na mezinárodních jednáních, přijímají vlastní opatření Podobně také města, regiony, byznys, jednotlivci …nicméně Země s opatřeními na ochranu klimatu 2007 vs. 2012 Graf: Dubash et al., 2013 Hledáme řešení Emise CO2 1995 Emise CO2 2014 Dohoda USA-Čína o snižování emisí (pokles spotřeby uhlí v Číně, 1 uhelná elektrárna zavřená každých 10 dní v USA) Čína s Japonskem staví více solárních elektráren než zbytek světa Velcí investoři, města, univerzity přestávají podporovat fosilní paliva Encyklika papeže Františka Historie # 4 • Transparentní proces, bezpočet doprovodných akcí V Paříži (2015) Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Vystoupení hlav států na začátku konference (přes 150 vrcholných politiků a političek, solidarita, důvěra v multilaterální jednání) Transparentní proces, bezpočet doprovodných akcí Dohoda je právně závazná (a má silnou politickou podporu) Všechny státy se budou podílet na naplňování dohody Obsahuje závazný systém pro monitorování a reportování Zpřísnění cíle: udržet růst globální teploty mezi + 2 oC a + 1,5 oC Závazky lze pouze zpřísňovat, nikoli opačně Veškeré antropogenní emise po 2050 by měly být kompenzovány ukládáním uhlíku Adaptace a resilience stejně důležité jako snižování emisí • Revize postupu každých 5 let Výsledky summitu v Paříži Přístup „zdola nahoru“ – národní příspěvky ke globální smlouvě Hlavní bod, drtivá většina vznikla před Paříží (187 zemí) USA i Evropa snižují emise Čína omezí růst emisí Rozvojové země přicházejí s řadou vlastních iniciativ (rozvoj OZE, omezení odlesňování apod.) Prozatím nepostačují ani na 2 oC, ale klíčové jako první krok Revize každých 5 let Výsledky: kdo a o kolik bude snižovat emise Uznání, že klimatické škody budou větší než náklady na řešení posunulo tradiční vnímání role bohatých a chudých států v ochraně klimatu Důvěra, že pokud udělá někdo něco navíc, sníží se rizika pro všechny Jasná odpověď na argument, že „ostatní nedělají nic“ Nové druhy spojenectví mezi státy, regiony, městy, investory, byznysem a nevládními organizacemi Výsledky: nová spojenectví Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Jak to vidí byznys V roce 2016 vláda zastavila výstavbu nových uhelných elektráren v 15 regionech po celé Číně, uhlí je stále více nahrazováno OZE, zemním plynem a jadernými zdroji. Spotřeba uhlí ve třech po sobě jdoucích letech klesla (2013 až 2016). Jak to vidí Čína https://videacesky.cz/video/last-week-tonight-parizska- dohoda Jak to vidí D. Trump 769 000 pracovních míst v čisté energetice (OZE) 187 000 pracovních míst ve fosilní energetice Climate Deregulation Tracker na webu Columbia Law School Jak to vidí V. Klaus „I spor o takzvané globální oteplování patří minulosti. Navzdory evidentní a dobře dokumentované „klimatické pauze“ (18 let nedošlo k žádnému zvýšení globálních teplot) vyhráli klimatičtí alarmisté tento spor - se všemi dobře známými negativními důsledky pro svobodu a prosperitu.“ (září 2017, mítink AfD v Norimberku) 2007 schválen Klimaticko-energetický balíček 2020: 20 % snížení emisí 20 % energie z OZE 20% zlepšení energetické účinnosti 2009 přijata legislativa k implementaci cílů 2014 schválen rámec pro klima a energetiku do roku 2030: alespoň 40 % snížení emisí alespoň 27 % podíl OZE na konečné spotřebě alespoň 27 % zlepšení energetické účinnosti 2016 legislativní návrhy, reforma EU ETS Klimapolitika EU Celá řada jiných výzev: migrační vlna, Brexit, finanční krize eurozóny, radikalizace interních „potížistů“ Máme dost kapacit se ekologickými problémy vůbec zabývat? Klimapolitika EU v době mnoha jiných výzev USA odstupují od Pařížské dohody a potenciálně obstruují mezinárodní jednání Brazílie? Rusko? Další významné země potvrzují své závazky – Čína, Kanada,... Čína v roli globálního hráče v ochraně klimatu Rostoucí role nestátních aktérů: investoři, města, byznys Brexit dominuje politickému dění a bere spoustu sil Životní prostředí a změna klimatu vesměs v debatách o budoucnosti EU chybějí (řeší se více či méně Evropy, společná měna, bezpečnost, migrace). Kontext Pozice Polska k ochraně klimatu se nemění, ale je více konfrontační Zastánci progresivní klimatické politiky jsou onálepkováni jako zrádci národa “Our strategy rejects the dogma of decarbonization. Poland is a very special case when it comes to the role that coal plays in its economy. We want to maintain it. It is relevant for our security…” , Piotr Naimski, State Secretary in the PM’s Chancellery, in charge of strategic energy infrastructure Přístup Polska: výjimky, úlevy a „speciální podmínky“ při plnění společných cílů ALE: Špinavý vzduch: zákon proti smogu z roku 2015 umožňuje místním úřadům zakázat spalování uhlí v domácnostech, 2016 – zákaz uhlí schválen v Krakově (s platností od 2019) Zlepšení energetické účinnosti Interní potížisté Škody související se změnou klimatu v Polsku mezi lety 2001-2010 dosáhly výše 54 miliard PLN (13 miliard Eur) Poslanec J. Zahradník: „Podle podporovatelů Pařížské dohody se zdá, že existuje pouze jeden a jenom jeden důvod, proč k té změně klimatu dochází. ... Tedy vlastně dogma, že důvodem změny klimatu je člověk“... Klimatolog R. Tolasz: „Pařížská dohoda chce dosáhnout toho, aby bylo klima svobodné, bez zbytečných regulací emisemi. Proč se to nelíbí zrovna ODS, která jindy tak horuje za svobodu, nechápu.“ http://blog.aktualne.cz/ blogy/radim-tolasz Zatímco u nás...ratifikace Pařížské dohody Omezení nárůstu teploty na 1,5oC má mnoho výhod pro lidi i přírodu Vyžaduje to ale: rychlou a důkladnou transformaci všech sektorů (využití území, energetika, průmysl, doprava, budovy, města) globální emise oxidu uhličitého musí v příští dekádě klesnout o 45 % oproti úrovni v roce 2010 a dosáhnout „čisté nuly“ do roku 2050 (tj. veškeré zbývající emise, které vyprodukujeme, budou z atmosféry odčerpány pomocí přírodních či technických opatření) Nová zpráva IPCC k oteplení o 1,5oC • Ratifikace – 22. duben 2016, New York Konference OSN, Katowice, PL – pravidla, revize závazků Revize klimatické politiky EU do roku 2030? Integrovaný energeticko-klimatický plán (draft do 12/2018) Politika ochrany klimatu ČR – implementace Adaptační strategie a akční plán – realizace opatření Znečištění ovzduší, lokální topeniště Pokračovat v úspěšné a populární Zelené úsporám Pomoci domácnostem s vlastní výrobou energie Osvěta Další kroky Pařížská dohoda: Nejméně 100 miliard USD ročně od roku 2020 na klimatická opatření Povinně rozvinuté země, rozvojové země dobrovolně Každé 2 roky rozvinuté země zveřejní finanční plány Vyvážené investice do snižování emisí a adaptací (50 % na 50 %) Podstatná část peněz bude rozdělována přes Zelený klimatický fond (GCF) Financování klimatické politiky GCF, stav k 24. 10. 2018 Celkem přislíbeno: 10,3 miliard USD, k dispozici: 4,6 miliard USD Podpořeno 93 projektů, které ušetří 1,6 miliard tun CO2 (Afrika: 36 projektů, Asie: 40, J. Amerika: 20, Vých. Evropa: 6) Příspěvky do GCF (USD/obyv.), vybrané země: Lucembursko: 93,6 Norsko: 50,6 Polsko: 0,001 USA: 9,3 Finance – současný stav Příspěvky ČR 110 milionů Kč do GCF do roku 2018 40 milionů Kč na přípravu projektů v rámci GIZ (Program CF-Ready) (tj. asi 4 promile českého HDP, podobně v ostatních zemích V4) Politika ochrany klimatu (MŽP, 2017) navrhuje růst příspěvků na úroveň cca 1,8 miliard Kč ročně v roce 2030 (tj. na současný průměr zemí EU) Klimatické finance jsou součástí zahraniční rozvojové spolupráce Děkuji za pozornost Mgr. Klára Sutlovičová Glopolis, o.p.s. sutlovicova@glopolis.org