HEN448 Práce s odborným textem Lekce 5, 29. listopadu 2018 Prezentace práce Co udělat proto, aby moje práce zaujala ostatní? • obhajoba DP • jak vybrat to podstatné a zaujmout publikum • základní zásady a tipy pro přípravu prezentace • trénink ústní prezentace vlastních textů Obhajoba DP • O tom, zda práce vyhověla požadavkům a o její klasifikaci, rozhoduje při obhajobě komise. Obecně platí, že pro komisi jsou rozhodujícími podklady text práce a průběh obhajoby, zatímco posudky vedoucího práce a oponenta mají poradní hlas. • Výsledná klasifikace závěrečné práce se proto může lišit od návrhů vedoucího i oponenta práce. Obhajoba DP Obhajoba DP je komisionálni a veřejná. Průběh obhajoby Prezentace DP (pěti až desetiminutové slovo diplomanta). Má komisi informovat o: • důvodu volby tématu • základních výsledcích (oponenti se v posudku tlumočením obsahu práce již většinou nezabývají) • případně o dalším možném bádání na dané téma. • Pokud je to zajímavé, zmínka o hlavních obtížích při zpracování. Zajímavé bývá sdělení „co bych nyní udělal jinak". • Poznámky: V této fázi se ještě nevyjadřujte k posudkům! Obhajoba DP POZOR! Kdo přesáhne desetiminutovou lhůtu, bude přerušen. Doporučujeme držet se raději pěti minut, zejména proto, aby se dostalo na diskusi, která bývá zajímavá. Posudek vedoucího práce (bude přečten) Posudek oponenta (bude přečten) Odpověď na posudky - jádro obhajoby - Není třeba vždycky reagovat na všechny připomínky. Ale je třeba si odpovědi připravit - komise spolu s posuzovateli na místě rozhodne, co z posudků lze vypustit. Reakce posuzovatelů Diskuse, v níž o práci debatují s diplomantem členové komise, ale i ostatní účastníci. Jednání komise a vyhlášení výsledků Doporučení k obhajobě • Zdravé sebevědomí + respekt a vstřícnost • Poděkovat za posudky a doporučení • Soustředit se přednostně na výhrady klíčové pro hodnocení • Uznat si zjevné chyby • Věcná diskuse o problematickém aspektu práce Doporučení k obhajobě • Diplomatické formulace • „v zásadě by to bylo vhodné, práce by se tím však rozrostla do neúměrné délky" • „celkové vyznění práce by se posunulo jinam" • „bohužel se mi zřejmě nepodařilo patřičně zdůraznit/ důkladně vysvětlit" • „teď vidím, že jsem měl být obšírnější" Ken Robinson: How schools kill creativity Why Some Ideas Survive and Others Die Chip Heath & Dan Heath • Chip Heath je profesor na univerzitě ve Stanfordu, zabývá se strategií podnikání a organizací chování • Dan Heath je konzultant sociálního podnikání, na DUKE School of Business „Často, když dostanete radu, jak komunikovat své myšlenky, bývá to o způsobu vyjadřování: „Stůj rovně, udržuj oční kontakt, používej vhodnou gestikulaci.... nebo je to rada typu: „TelI 'em what you gonna tell 'em. Jeli 'em, then tell 'em what you told 'em." Nebo třeba „Poznej své publikum..." Procvičuj, procvičuj, procvičuj... Ale jedna důležitá rada většinou chybí: Co máte vlastně říci nebo napsat?..." STICKY - CHYTĽAVÉ = pochopitelné = zapamatovatelné = efektivně umožňuje měnit myšlení nebo chování Proč se zabývat tím, aby naše myšlenky byly chytlavé? • Curse of Knowledge Co si představíte pod pojmem „curse of knowledge"? Měli jste někdy učitele, který trpěl „curse of knowledge"? Jak souvisí „curse of knowledge" s chytlavostí myšlenek? Curse of Knowledge The curse of knowledge is a cognitive bias that occurs when an individual, communicating with other individuals, unknowingly assumes that the others have the background to understand. • For example, in a classroom setting, teachers have difficulty teaching novices because they cannot put themselves in the position of the student. A brilliant professor might no longer remember the difficulties that a young student encounters when learning a new subject. This curse of knowledge also explains the danger behind thinking about student learning based on what appears best to faculty members, as opposed to what has been verified with students. MADE to STICK SUCCESS Model A sticky idea is understood, it's remembered, and it changes something. Slick)'ideas of all kinds ranging from the "kidney thieves" urban legend to JFK's "Man on the Moon" speech—have six traits in common. Ifyou make use of these traits inyour communication.you'll make your ideas stickier. (You don't need all 6 to have a sticky idea, but it's fair to say the more, the better!) PRINCIPLE 1 PRINCIPLE 2 PRINCIPLE 3 PRINCIPLE 4 PRINCIPLE 5 PRINCIPLE 6 SIMPLE Simplicity isn't about dumbing down, it's about prioritizing. (Southwest will be THE low fare airline.) What's the core of your message? Can you communicate it with an analogy or high-concept pitch? UNEXPECTED To get attention, violate a schema. (The Nordie who ironed a shirt...) To hold attention, use curiosity gaps. (What are Saturn's rings made of?) Before your message can stick, your audience has to want it. CONCRETE To be concrete, use sensory language. (Think Aesop's fables ) Paint a mental picture. ("A man on the moon...") Remember the Velcro theory of memory—try to hook into multiple types of memory. CREDIBLE Ideas can get credibility from outside (authorities or anti-authorities) or from within, using human-scale statistics or vivid details. Let people "try before they buy." (Where's the Beef?) EMOTIONAL People care about people, not numbers. (Remember Rokia.) Don't forget the Wl I FY (What's In It For You). But identity appeals can often trump self-interest. ("Don't Mess With Texas" spoke to Bubba's identity.) www.MADE to STICK.com STORIES Stories drive action through simulation (what to do) and inspiration (the motivation to do it). Think jared. Springboard stories (See Denning's World Bank tale) help people see how an existing problem might change. s