Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty MVZ221 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 26. září 2018 Osnova kurzu §Práce s informacemi, základy EIZ, psaní odborných (závěrečných) prací §Práce s elektronickými informačními zdroji vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v oborových databázích §Citace, citování, plagiátorství vzákladní terminologie, citační styly vzáklady citování jednotlivých druhů dokumentů vcitační software, zvláštnosti citování §Práce s elektronickými informačními zdroji vEBSCO Discovery Service a nadstavbové nástroje vdatabáze elektronických knih • Podmínky absolvování předmětu •Zápočet v účast na všech přednáškách a seminářích v vypracování 2 praktických úkolů (rešerše a citace) v úspěšné absolvování závěrečného testu. Po – úspěšném vypracování nepovinného online testu – na citace lze získat 3 body navíc v testu. • •Další termíny kurzu vst 3. 10. 8:00 - 9:40 PC25 - seminář MVZ221 vst 10. 10. 8:00 - 9:40 U33 - přednáška vst 24. 10. 10:00 - 11:40 PC25 - seminář MVZ221 • •Práce s informacemi • Osnova q Práce s informacemi vinformační společnost vinformační gramotnost q Psaní odborných (závěrečných) prací q Informační zdroje vtypy informačních zdrojů vlicencované zdroje vkde hledat knihy, odborné časopisy, informace z médií, závěrečné práce, referenční díla, statistické údaje, oborové brány? • Zdroj: The Fishscale of Academicness Informační společnost qZaložená na informacích a znalostech § q Problémy při práci s informacemi: v velké množství v snadná dostupnost v kvalita • Kolik existuje informací? qMnožství informací odvysílaných za rok se v roce 2007 blížilo už 2 zetabytům • qSoučasná kapacita všech paměťových zařízení pro ukládání informací se blíží 300 exabytům • Údaje jsou ze studie Hilbert a Lopez 2011. Zdroj: BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Úvod do informační vědy. Doubravník: Flow, 2017. ISBN 978-80-88123-10-1. Kolik existuje informací? II. Zdroj: Na informace je zapotřebí nová jednotka, zettabyte. Novinky.cz [online]. [cit. 2018-20-08]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/internet-a-pc/209215-na-informace-je-zapotrebi-nova-jednotka-zettabyte.html 85 impaktovaných časopisů Zdroj: http://jcr.incites.thomsonreuters.com Zdroj: https://doaj.org Informační gramotnost q Rozpoznání informační potřeby • q Schopnost informaci: v nalézt - znalost informačních zdrojů a – vyhledávacích strategií v vyhodnotit - užitečnost/relevance v použít - pro daný účel, znalost autorského – zákona, problematiky citování a plagiátorství • Psaní odborných (závěrečných) prací •Propagační video Západočeské univerzity v Plzni • Metodika psaní odborných prací q Dostatek času pro vyhledání a nastudovaní příslušné literatury q Vypracování námětu závěrečné práce q Vymezení času potřebného k sepsání textu q Dodržení všech předepsaných formálních a odborných náležitostí • Zdroj: https://is.muni.cz/do/fss/57816/65190270/MVEB_thesis_guidelines.pdf Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Volba tématu qPodívat se do Archivu závěrečných prací IS MU • qPřípadně na práce jiných univerzit: Vysokoškolské kvalifikační práce • Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Informační průzkum q Práce s informačními zdroji v Hledání dokumentů, které souvisí se zvoleným tématem q Získání dokumentů*: v Výpůjčka z knihovny v Výpůjčka/dodání dokumentu z jiné knihovny v ČR/zahraničí - •MVS/MMVS v E-prezenčka, Copy on Demand (CoD) v Licencované databáze v Internet – •*jako dokument budeme pro potřeby naší výuky označovat texty, obrázky, fotky, videa tj. jakoukoli formu znázornění • informací • • mouse Informační zdroje Informační zdroje qKnihy qPeriodika vodborné časopisy, magazíny qReferenční díla vencyklopedie, slovníky, tezaury, mapy, atlasy, bibliografie, adresáře, ročenky qDalší zdroje vzávěrečné práce, materiály z konferencí, vládní publikace, šedá literatura, noviny, newslettery) qInternet • Surface Web x Deep Web x Dark Web https://www.airsassociation.org/airs-articles/item/16220-how-to-access-the-dark-web Licencované zdroje I. qdalší výrazy - komerční zdroje/databáze, elektronické informační zdroje, e-zdroje, EIZ, databáze, dokumenty v elektronické podobě • qdostupné prostřednictvím databází vvolně dostupné vkomerční (licencované) • qBibliografické - pouze základní "identifikační" údaje o • dokumentech (název, autor, rok vydání atd.) + abstrakt • q Fulltextové - plné texty dokumentů q q Multioborové - dokumenty z různých oborů vrozsáhlé databáze - např. ProQuest, Wiley, EBSCO vnení možné mít zaplacený přístup ke všem kolekcím, tj. ke všem fulltextům • Databáze qza úplatu - pro studenty MU zdarma J qinformace jsou prověřené (prochází recenzním řízením) qčlánky většinou dostupné dříve než v tištěné podobě qdoporučený zdroj pro psaní seminárních a závěrečných prací • Licencované zdroje II. q Stránky knihovny FSS http://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje v databáze k oborům vyučovaným na FSS – q Portál elektronických informačních zdrojů MU - http://ezdroje.muni.cz/ vdatabáze i z dalších oborů • Jak se dostanu k licencovaným zdrojům? q Nastavte si na počítači vzdálený přístup vOpenVPN vShibboleth vEZproxy • Jak se dostanu k licencovaným zdrojům mimo počítačovou síť MU? – v EBSCO Discovery Service - "univerzitní Google" – pro licencované i volně dostupné zdroje – v Google Scholar - vyhledávač odborné literatury – v Science Open - vědecká a publikační síť • Kde začít? Vyhledávače, discovery systémy a vědecké sítě qAnnual Reviews - nově kolekce Social Sciences do 2018 qEBSCO qJSTOR qProQuest qSage Journals Online - nově archiv qScienceDirect qSpringerLink qTaylor&Francis - nově archiv qWiley Online Library • Kde hledat odborné časopisy? I. Multioborové databáze jsou rovněž dobrým startovním místem pro vyhledávání Můžete je prohledávat hromadně přes ESBCO Discovery Service •Volně dostupné zdroje: • vDirectory of Open Access Journals (DOAJ) - přes 10.000 časopisů s otevřeným přístupem – vCentral European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH) - databáze bibliografických údajů a anglických abstraktů článků uveřejněných ve vědeckých časopisech z oblasti humanitních a společenských věd vycházejících v ČR, SR, v Maďarsku a Polsku. • Kde hledat odborné časopisy? II. • vHighWire Free Online Full-text Articles - Rozsáhlý multioborový repozitář plnotextových a volně dostupných vědeckých časopisů z celého světa. Zajišťuje také přístup k webovým sídlům s placeným přístupem. – vDe Gruyter Online - volně dostupný multioborový zdroj, stovky odborných časopisů. • Kde hledat odborné časopisy? III. •How to Read (and Understand) •a Social Science Journal Article • qKatalogy vKatalog MU Aleph vSouborné katalogy – JIB, CASLIN vEbsco Discovery Service – qLicencované databáze vEbsco eBooks vSage Knowledge veReading.cz • Kde hledat knihy? qDalší zdroje vOAPEN Library vDirectory of Open Access Books (DOAB) vGoogle Books – qDDA - nový způsob nákupu e-knih dle požadavku uživatelů, platforma ProQuest Ebook Central – • Kde hledat knihy? II. qDenní tisk, TV a rozhlasové vysílání vAnopress Monitoring Online • Kde hledat informace z médií? vArchiv závěrečných prací MU – Thesis v vVysokoškolské kvalifikační práce – Theses • vDART – Europe E-theses Portal • vProQuest® Dissertations & Theses (PQDT OPEN) - Open Access Dissertatitons and Theses • Kde hledat závěrečné práce? vGale Virtual Reference Library • vThe World Factbook • Kde hledat referenční díla? vČeský statistický úřad • vEurostat • Kde hledat statistické údaje? vROAD - the Directory of Open Access scholarly Resources - časopisy, konferenční sborníky, akademické repozitáře) • vICPSR (Inter-university Consortium for Political and Social Research) - sociálněvědný datový archiv • vOficiální dokumenty OSN • Kde hledat další zdroje? I. Vyhledávání 1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • •1) Zformulujte výzkumnou otázku (téma nebo problém) vzjistěte si dost informací o daném tématu – (e-knihy, rada kolegů atd.) – 1. Výzkumná otázka žárovka.jpg • •Příliš obecná: •Jaký je vztah mezi státní regulací a energetickou účinností? • •Specifická: •Jak program Zelená úsporám přispívá k energetické účinnosti v městě Brně? • •Triviální: •Je Ruská federace vlivným energetickým exportérem? • •Netriviální: •Jak Ruská federace využívá energii v zahraniční politice ve vztahu k pobaltským státům? • • Volba výzkumné otázky Zdroj: https://is.muni.cz/do/fss/57816/65190270/MVEB_thesis_guidelines.pdf • •Nerealizovatelná: •Jaké osobní pohnutky vedly ministra Kubu k prosazování prolomení limitů pro těžbu uhlí v severních Čechách? • •Realizovatelná: •Jaká jsou hlavní témata spojená s energetikou ve veřejném diskurzu vlády České republiky? • Volba výzkumné otázky II. Zdroj: https://is.muni.cz/do/fss/57816/65190270/MVEB_thesis_guidelines.pdf •2) Vyjádřete výzkumnou otázku ve formě klíčových slov (hesel) vpoužívejte zejména podstatná jména vpříd. jména, zájména a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné vvyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) – př. Rusko (federace); energetika; zahraniční politika; (po)baltské státy/země – –Pozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla – př. Rusko (federace) – zahraniční vztahy • Klíčová slova q Při práci s tématem lze využít tzv. myšlenkových map v grafické znázornění tématu v aplikace - Pět nejlepších nástrojů pro tvorbu myšlenkových map • Myšlenkové mapy žárovka.jpg • Zdroj: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg Shrnutí qVolba tématu vKontrola v Archivu závěrečných prací IS MU – qInformační průzkum vKatalogy knihoven vLicencované zdroje vVolně dostupné zdroje • Psaní odborných (závěrečných) prací qPro vyhledávání odborných informací používejte licencované informační zdroje vOvěřené, kvalitní, jedinečné informace qSeznam databází vStránky knihovny vPortál elektronických informačních zdrojů qMimo počítačovou síť MU si nastavte vzdálený přístup vNapř. OpenVPN, Shibboleth • •KATUŠČÁK, D., B. DROBÍKOVÁ, R. PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra: Enigma, 2008, 161 s. ISBN 978-80-89132-70-6. • •BOTHMA, Theo. Navigating information literacy: your information society survival toolkit. 3rd ed. Cape Town: Pearson Education, 2011, 208 s. ISBN 9781775782278. • •GRÖPPEL-WEGENER, Alke a Claire PENKETH. The fishscale of academicness. Staffordshire: Staffordshire university, [2013]. A Tactile Academia book. ISBN 978-0-9927884-0-7. • Literatura •https://www.airsassociation.org/airs-articles/item/16220-how-to-access-the-dark-web (deep web) • •https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg (myšlenková mapa) • • • Obrázky •Děkuji Vám za pozornost • •Mgr. Dana Mazancová, DiS. •mazancov@fss.muni.cz • •infozdroje@fss.muni.cz •