Kulturní antropologie PSY151 povinný kurz vyučovaný v rámci bakalářského studia psychologie Garant: PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (e-mail: romhyt@gmail.com) Typ studijního předmětu: povinný Rozsah předmětu: 4 kredity ETCS Forma výuky předmětu: 1 přednáška a 1 seminář Způsob ukončení: zkouška Základní charakteristika Cílem předmětu je zprostředkovat studentům úvod do kulturní antropologie se zaměřením na relevantní psychologická témata (duševní nemoc a duševní zdraví, výchova dětí, tělesnost, emoce, identita, smrt) především z pohledu kulturní psychologie (Schweder, 2003; Valsiner, 2012). Důraz bude kladen zejména na seznámení se relevantní antropologickou literaturou k vybraným tématům a schopnost aplikovat antropologickou perspektivu v psychologickém výzkumu i praxi. Po absolvování předmětu mají být studenti schopni: - vysvětlit základní pojmy a aplikovat perspektivu antropologického uvažování v psychologickém výzkumu i praxi - orientovat se v historickém vývoji disciplíny - aplikovat poznatky kulturní antropologie pro porozumění současným sociokulturním jevům Forma výuky předmětu: Přednáška a Seminář. Je požadována aktivní účast na seminářích (80%) a odevzdání čtyř příprav na semináře do odevzdávárny v Informačním systému. Po termínu odevzdané přípravy nejsou akceptovány (podrobněji viz jednotlivé přípravy na semináře). Text příprav na druhý a čtvrtý seminář budou bodově ohodnoceny a váš výsledek se bude započítávat do závěrečné zkoušky. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. V průběhu semestru pracují studenti na níže uvedených úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech a uvedeném rozsahu je předpokladem úspěšného ukončení předmětu. Neodevzdání jakéhokoliv úkolu v požadovaných parametrech nebo neabsolvování písemného testu znamená nesplnění podmínek pro úspěšné ukončení předmětu. V takovém případě je předmět studentovi ukončen hodnocením „-“ Podrobný sylabus 1. Úvodní přehled: Proč se jako psychologové zajímáme o kulturu? (18/9) Literatura: Valsiner, J. (2012). Encounter of Inquisitive minds. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 3-22). Oxford, Oxford University Press. Henrich, J., Heine, S. J., & Norenzayan, A. (2010). Most people are not WEIRD. Nature, 466(7302), 29-29. Doplňující Literatura: Arnett, J. J. (2008). The neglected 95%: why American psychology needs to become less American. American Psychologist, 63(7), 602. Voronov, M., & Singer, J. A. (2002). The myth of individualism-collectivism: A critical review. The Journal of Social Psychology, 142(4), 461-480. 2. Krátký přehled historie kulturní antropologie (25/9) Literatura: Rasmussen, S. J. (2012). Cultural Anthropology. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 96-115). Oxford, Oxford University Press. Jagoda, G. (2012) Culture and Psychology: Words and Ideas in History. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 25-42). Oxford, Oxford University Press. Podrobně pro přípravu na zkoušku: Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York, W.H. Freeman and Company (vybrané kapitoly). Příprava na seminář: Vyplňte formulář připravený v Informačním systému. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 30/9 včetně, pro skupiny III. a IV. 7/10 včetně. 3. Seminář skupiny I. a II.: Kdo s kým spí? (2/10) 4. Seminář skupiny III. a IV.: Kdo s kým spí? (9/10) 5. Kdo jsem a co je pro mne v životě hodnotné? (16/10) Literatura: Watzlawik, M., Valsiner, J. (2012). The Making of Magic: Cultural Constructions of the Mundane Supernatural. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 783-795). Oxford, Oxford University Press. Hytych, R., Macek, P. (2010). 2010). Kulturní a historická specifika utváření identity a sebepojetí dospívajících. In P. Macek, J. Širůček, I. Poledňová (Eds.). Sebepojetí a sebehodnocení v dětství a adolescenci. (pp. 71-96). Brno, Masarykova univerzita. Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. ( kapitola 12) Doplňující Literatura: Schweder, R. A., Much, N. C., Mahapatra, M., Parl, L. (2003).The “Big Three” of Morality and The “Big Three” Explanation of Suffering. In Schweder, R. A. (Ed.) Why do men Barbecue: Recipes for Cultural Psychology. (pp. 74-133). Cambridge, Harward University Press. Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224. Baumeister, R. F. (1987). How the self became a problem: A psychological review of historical research. Journal of personality and social psychology, 52(1), 163. Příprava na seminář: Přečtěte si kapitolu „What about Female Genital Mutilation?“ And Why Understanding Culture Matters in Schweder, R. (Ed.). (2003). Why Do Men Barbecue? (pp. 168-216) a vypracujte tzv. „position paper“ (2-3 normostrany). Jeho cílem je prezentovat váš názor na téma pojednané v kapitole takovým způsobem, že čtenáře zkusíte validními argumenty přesvědčit o svém názoru. Je třeba zvážit ty argumenty, které váš názor podporují a kriticky zpracovat argumenty, které jsou s vaším názorem v rozporu. Je třeba též zvážit, do jaké míry je nabídnuté téma pro vás, jako budoucí psychology relevantní a proč. Váš text bude ohodnocen 0-2 body, které se budou započítávat do výsledku závěrečné zkoušky. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 21/10 včetně, pro skupiny III. a IV. 28/10 včetně. 6. Seminář skupiny I. a II.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (23/10) 7. Seminář skupiny III. a IV.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (30/10) 8. Duševní zdraví a duševní nemoc z pohledu kulturní antropologie (6/11) Literatura: Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. ( kapitola 11) Tseng, W. S. (1999). Culture and psychotherapy: Review and practical guidelines. Transcultural psychiatry, 36(2), 131-179. Vogt-Kunovitz, B. (2013). Tovil: Léčebný rituál jako psychoterapie. Praha: Maitrea. (kapitola IV, kapitola IX, s.141-159) Doplňující Literatura: Csordas, T. J. (1990). Embodiment as a Paradigm for Anthropology. Ethos, 18(1), 5-47. Harner, M. (1990). The Way of the Shaman. San Francisco, HarperOne. (kapitola 2, 3). Christopher, J. C., & Hickinbottom, S. (2008). Positive psychology, ethnocentrism, and the disguised ideology of individualism. Theory & Psychology, 18(5), 563-589. Jodelet, D. (1991). Madness and social representations: Living with the mad in one French community (No. 5). Univ of California Press. (https://books.google.cz/) Příprava na seminář: Vyplňte formulář připravený v Informačním systému. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 11/11 včetně, pro skupiny III. a IV. 18/11 včetně. . 9. Seminář skupiny I. a II.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (13/11) 10. Seminář skupiny III. a IV.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (20/11) . 11. Smrt a umírání v odlišných kulturních kontextech (27/11) Literatura: Hytych, R (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace smrti. Praha: Triton. (kapitola 9 a 11) nebo Hytych, R. (2010). Sociální reprezentace smrti v České republice a na Srí Lance. Nepublikovaná disertační práce. Brno, Masarykova univerzita. (kapitoly 4-6). Yamada, Y., & Kato, Y. (2006). Images of circular time and spiral repetition: The generative life cycle model. Culture & Psychology, 12(2), 143-160. Doplňující Literatura: Bradbury, M. (2012). Representations of death: A social psychological perspective. Routledge. (https://books.google.cz/) Příprava na seminář: Přečtěte si kapitolu „Výměna darů a povinnost oplácet je“ in Mauss, M. (1999). Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech (pp. 17-35) a vypracujte esej (2700-5400 znaků). Cílem eseje je srovnat vaši osobní zkušenost s tématem daru a obdarování s perspektivou pojednanou v kapitole. Kontextem pro porovnání je aplikace tématu daru a obdarování v té oblasti psychologie, ve které byste si v budoucnu přáli pracovat. Váš text bude ohodnocen 0-2 body, které se budou započítávat do výsledku závěrečné zkoušky. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 2/12 včetně, pro skupiny III. a IV. 9/12 včetně. 12. Seminář skupiny I. a II.: Obdarování (4/12) 13. Seminář skupiny III. a IV: Obdarování (11/12) Literatura pro přípravu na zkoušku: 1. Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York: W.H. Freeman and Company. vybrané kapitoly: 1-3, 5-6, 8, 10-12; 2. Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. Oxford, Oxford University Press. vybrané kapitoly: a) Watzlawik, M., Valsiner, J. (2012). The Making of Magic: Cultural Constructions of the Mundane Supernatural. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 783-795). Oxford, Oxford University Press. b) Valsiner, J. (2012). Encounter of Inquisitive minds. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 3-22). Oxford, Oxford University Press. c) Rasmussen, S. J. (2012). Cultural Anthropology. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 96-115). Oxford, Oxford University Press. d) Jagoda, G. (2012) Culture and Psychology: Words and Ideas in History. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 25-42). Oxford, Oxford University Press. 3. prezentace z přednášek a seminářů Podklad pro hodnocení 1. Odevzdání příprav na semináře, 80% účast na seminářích znamená možnost zapsat se na zkoušku 2. Hodnocené přípravy na ii. a iv. seminář + 0-4 body 3. Test 41 bodů Celkové hodnocení A(39-41), B (34-38), C (29-33), D (24-28), E (21-23), F (0-20) Doplňující literatura Benedict, R. (1999). Kulturní vzorce. Praha, Argo. Budil, I. T. (1999). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton. Jahoda, G. (2016). On the rise and decline of ‘indigenous psychology’. Culture & Psychology, 22(2), 169-181. Hytych, R (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace smrti. Praha, Triton. Otta, H., Keller, H. (2014). Different faces of Attachment. Cambridge University Press. Schweder, R. A. (2003). Why do man barbecue?: Recepis for cultural psychology. Cambridge, Harvard University Press. Shweder, R. A., Goodnow, J., Hatano, G., LeVine, R. A., Markus, H., & Miller, P. (2006). The cultural psychology of development: One mind, many mentalities. In W. Damon (Ed.), Handbook of child development (6th ed., Vol. 1, pp. 716–792). Chicago: University of Chicago Press. Vogt-Kunovitz, B. (2013). Tovil: Léčebný rituál jako psychoterapie. Praha: Maitrea. (více textů v sylabu a v učebních materiálech v Informační systému)