Projekt SPOLU je projektem SPOLKU NUDZ, z. s., při Národním ústavu duševního zdraví. Projekt vznikl v roce 2012 v Brně. Jedná se o platformu, v jejímž rámci spolupracují studenti psychologie a medicíny, psychiatričtí pacienti a profesionálové v zařízeních pomáhajících lidem s duševním onemocněním v ČR. Aktuálně je v Projektu SPOLU zapojeno přibližně 250 dobrovolníků působících v Brně, Kroměříži, Olomouci, Ostravě, Praze, Českých Budějovicích a Slavkově u Brna. Zakládáme také pobočku v Plzni. Poskytujeme několik typů aktivit. První z nich jsou VOLNOČASOVÉ TÝMY. Na psychiatrických odděleních zajišťujeme týdně několik volnočasových aktivit. Studenti zapojení v Projektu ve svém volném čase dobrovolně dochází týdně po dobu minimálně jednoho semestru do vybraných zařízení poskytujících péči lidem s duševním onemocněním a zajišťují pacientům rozmanitý volnočasový program: výtvarné aktivity, dramatické vyžití, kognitivní trénink, tanečně-pohybové či hudební aktivity a mnoho dalšího: Nabídka volnočasových týmů: Arte-tým – podpora kreativního výtvarného vyjádření pacientů ve skupině, tvorba za pomoci různých technik a pomůcek (pastelky, vodové barvy, hlína apod.) a závěrečná diskuse nad jednotlivými výtvory; Biblio-tým – čtení, předčítání, rozbor vybraných literárních děl a diskuze, jazykové hry, vlastní tvorba; Drama-tým – trénink komunikačních a vyjadřovacích schopností, seznamovací a jiné hry, netradiční aktivity ve skupině; Kogni-tým – interaktivní trénink kognitivních funkcí, využití tradičních papírových i herních metod; Muziko-tým – podpora kreativního hudebního vyjádření pacientů ve skupině, poslech i aktivní zapojení či vlastní tvorba; Relax-tým – nácvik různých metod relaxace (autogenní trénink, Jacobsonova progresivní svalová relaxace, aktivní imaginace apod.) za doprovodu uklidňující hudby, skupinové sdílení prožitků; Tanečně-pohybový tým – rozvoj psychomotorických dovedností, podpora vyjádření pomocí pohybu a tance; Vařečka-tým – podpora kuchařských dovedností pacientů a návyků zdravého stravování. Volnočasové aktivity kromě zábavy podporují také vitalitu, sebereflexi, resilienci či resocializaci pacientů. V rámci druhého typu aktivit, tzv. KLINICKÉHO TÝMU, nabízí studenti svůj čas pro neformální rozhovory. Student vybranému pacientovi pomáhá přivyknout si na prostředí psychiatrického zařízení, působí jako informovaný průvodce v průběhu léčby, popř. pacienta edukuje o průběhu a okolnostech onemocnění. Prostřednictvím kontaktu se studentem dochází u pacienta také k vybudování a udržování podpůrného vztahu s druhým člověkem. Konkrétní způsob spolupráce se různí v závislosti na požadavcích pacienta – lze například předčítat noviny, hrát stolní hry nebo si povídat. Student do psychiatrického zařízení dochází zpravidla jednou až dvakrát týdně po dobu pacientovy hospitalizace. Studenti v posledním, POMOCNÉM, TÝMU se pravidelně účastní komunitních režimových aktivit na vybraném oddělení (edukačních skupin, individuálních nebo skupinových sezení s psychologem apod.) či jiných aktivit pořádaných daným zařízením. Podporují pacienty v plnění úkolů, vypracovávají zápisy a poskytují je zdravotnickému personálu. Důraz je v pomocném týmu kladen na observační schopnosti studentů, zejména na popis chování a výkonu pacientů. Studenti trénují profesní dovednosti a zároveň pomáhají s dokumentací tam, kde je to možné a žádané. Zajišťujeme hospitalizovaným lidem s duševním onemocněním pestré možnosti využití volného času nad rámec aktivit, jež nabízí dané zařízení. Snažíme se tím přispívat ke zkvalitňování a inovaci poskytované zdravotní a psychologické péče a zároveň obohacovat vzdělávání studentů psychologie a medicíny o bezprostřední praktickou zkušenost již během studia. Širším cílem je pak napomoci destigmatizaci duševních onemocnění a prohloubení celkové informovanosti veřejnosti o duševním zdraví.  Lidem s duševním onemocněním o široká nabídka pravidelného volnočasového programu, o osobní kontakt se zaangažovanými dobrovolníky, o podpora během doby hospitalizace.  Studentům psychologie o získání praktických zkušeností již během studia, o růst profesních dovedností i zvyšování konkurenceschopnosti, o podpora občanské odpovědnosti a činnosti ve prospěch širší společnosti.  Zdravotnickým profesionálům o širší spektrum informací o pacientech, o výpomoc se zápisy z aktivit, o rozšíření možností pro hospitalizované pacienty.  Širší veřejnosti o rostoucí informovanost o psychických nemocech, o snižování stigmatu pojícího se s duševními potížemi. Pacientů, kterých se dotkly aktivity Projektu SPOLU, je odhadem již více než 10 000. Projektem prošly i stovky studentů, které přispěly naší společné vizi a samy získaly množství cenných zkušeností. Díky nim a podpoře mnohých dalších můžeme dále rozšiřovat Projekt SPOLU do dalších měst a poté šířit naši vizi i do zahraničí. I v rámci Evropy se totiž jedná o ojedinělý a inovativní koncept spolupráce mezi studenty, pacienty a profesionály.  realizovat aktivity cílené na studenty VŠ, potýkající se s duševními obtížemi (podpůrná skupina, buddy program)  zapojit uživatele a ex-uživatele psychiatrické péče (vyškolené jako tzv. „peer lektory“, tzn. osoby s vlastní zkušeností duševního onemocnění) za účelem pořádání vzdělávacích a destigmatizačních přednášek pro studenty MU a podpůrných přednášek v psychiatrických zařízeních pro aktuálně hospitalizované pacienty  zapojit studenty dalších oborů (např. sociální práce, výživa a regenerace, sport, pedagogika) Studujete psychologii či všeobecné lékařství v ČR a zaujal Vás náš Projekt? Chtěli byste se také zapojit, podporovat naše cíle a získávat praktické zkušenosti? Kontaktujte nás prosím na: info@projektspolu.cz nebo na www.facebook.com/projektSPOLU/ Rádi Vám Projekt SPOLU podrobněji představíme a prodiskutujeme možnosti spolupráce. www.projektspolu.cz