Celestia-R1---OverlayTitleSD.png •PSY402 Psychodiagnostika dospělých •Přednáška 2 - Proces vyšetření. Pozorování a rozhovor. •Stanislav Ježek, FSS MU Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROGRAM •Proces vyšetření se zvláštním důrazem na zprávu •Pozorování a rozhovor ve vyšetření •Upřesnění zadání seminární práce Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESY VYŠETŘENÍ Kontext a otázka Stanovení potřebných informací (volba metod) Administrace ≈metod Nález - interpretace Komunikace a další práce Informování (souhlas) Zajištění podmínek Vlastní administrace (+ pozorování) (+ inquiry) Vyhodnocení, poznámky Interpretace (propojení s ostatními info) Čtení: Groth-Marnat (2009) podkapitola Phases in Clinical Assessment Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESY VYŠETŘENÍ Kontext a otázka Stanovení potřebných informací (volba metod) Administrace ≈metod Nález - interpretace Komunikace a další práce Informování (souhlas) Zajištění podmínek Vlastní administrace (+ pozorování) (+ inquiry) Vyhodnocení, poznámky Interpretace (propojení s ostatními info) Celestia-R1---OverlayContentSD.png KONTEXT A OTÁZKA(Y) •Co je cílem vyšetření? •Na cíl vyšetření usuzujeme ze zakázky, která přichází v nějakém kontextu a definitivně se na něm domlouváme s klientem, pakliže je to možné. • •Znalost kontextu – oč tu obvykle, obecně jde? •Psychiatrické zařízení, neurologické/neuropsychologické zařízení, obecně zdravotnické zařízení •Soudně-znalecký kontext, obecně posudkový •Školní, vzdělávací instituce •Psychoterapeutický, poradenský kontext •Organizační výběrový, rozvojový •… • Na cíl vyšetření usuzujeme ze zakázky, která přichází v nějakém kontextu a definitivně se na něm domlouváme s klientem, pakliže je to možné. Práce začíná před příchodem klienta. Zbytek při a po prvním/vstupním rozhovoru. Různé kontexty (z americké perspektivy) popisuje G-M v kapitole 2: Context of Clinical Assessment Celestia-R1---OverlayContentSD.png KONTEXT A OTÁZKA(Y) (pokrač.) •Doporučení, zakázka, parere – oč komu jde v tomto případě? •Kdo vyšetření doporučil (zadavatel)? Kdo platí? (a kdo je zákazník) – identifikace stakeholderů •Je vyšetřovaná osoba dobrovolně spolupracující osobou? •Jaký je její postoj k vyšetření? Jaké (právní) následky pro něj může vyšetření mít? • •Explicitní a implicitní zakázka (nabídnutý vs. skutečný problém) •Co naplní očekávání klienta (stakeholderů)? •Konfrontace očekávání s možnostmi vyšetřujícího (popř. psychologie) •Vyjednání oboustranně uspokojivého cíle vyšetření •Ideálně rámcově již při sjednávání termínu vyšetření Práce začíná před příchodem klienta. Zbytek při a po prvním/vstupním rozhovoru. Různé kontexty (z americké perspektivy) popisuje G-M v kapitole 2: Context of Clinical Assessment Celestia-R1---OverlayContentSD.png KONTEXT A OTÁZKA(Y) (pokrač.) • •Sebereflexe – dokážu poskytnout odpověď? •Mám potřebné znalosti a dovednosti? Lze je získat? Předjímám potřebné informace. •Kulturní kompetence – prý 4. vlna v psychologii •Znalost systému – procesy, zdroje informací, lidi, očekávání – zákonné povinnosti • •LZE ODMÍTNOUT ZADÁNÍ! •bez této možnosti se z profesionála-psychologa stává neprofesionální plízr Práce začíná před příchodem klienta. Zbytek při a po prvním/vstupním rozhovoru. Různé kontexty (z americké perspektivy) popisuje G-M v kapitole 2: Context of Clinical Assessment V Zimmermanovi je to kapitola 1. Beginning and Ending the Interview Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESY VYŠETŘENÍ Kontext a otázka Stanovení potřebných informací (volba metod) Administrace ≈metod Nález - interpretace Komunikace a další práce Informování (souhlas) Zajištění podmínek Vlastní administrace (+ pozorování) (+ inquiry) Vyhodnocení, poznámky Interpretace (propojení s ostatními info) Celestia-R1---OverlayContentSD.png STANOVENÍ POTŘEBNÝCH INFORMACÍ KROKY KE ZDŮVODNĚNÉ VOLBĚ METOD 1.Otázky, na které má vyšetření poskytnout odpověď 2.Získání informací o problému – studium 3.Získání a studium záznamů klienta (zdravotní, kariérní…) 4.Identifikace domén fungování, o kterých je potřeba se něco dozvědět •emoční fungování ● intelektové fungování ● paměť a exekutivní funkce ● akademický výkon ● chování ● interpersonální vztahy ● myšlenkové/kognitivní procesy ● sebepojetí ● fungování v rodině ● rodinná anamnéza ● situační stres ● symptomy… 5.Volba testů a dalších diagnostických postupů •…Administrace •…Určení reliability, validity a použitelnosti získaných dat Třeba soudní znalci studium spisu moc nedoporučují. Když se volba testů udělá moc brzy, nebo automaticky bez rozvahy nad cílem vyšetření, nemůžeme s uvědomit tak dobře limity použitých testů, protože budeme mít tendenci přizpůsobovat otázku tomu, co test(y) nabízí. Tohle může někomu vyhovovat (nemusí si nad kvalitami testů lámat hlavu), ale z hlediska péče o klienta to není dobré. Celestia-R1---OverlayContentSD.png STANOVENÍ POTŘEBNÝCH INFORMACÍ EBA •Dnes stále více v kontextu hnutí za Evidence-Based Assessment •příklon ke zdůvodněné volbě nástrojů (vs. komplexní baterie „na vše“) – ve výběrových řízeních to implikuje i legislativa (viz Stříteský) •zvýšené užívání metod specificky zaměřených na určité diagnózy, symptomy, kompetence…. •zvýšený důraz na celoživotní vzdělávání (o metodách) •zvýšený důraz na stanovení diagnóz •jde na ruku hnutí za akontabilitu zdravotnické péče – výkaznictví, formalismus, diagnózy •Připravenost argumentovat co, proč a jak vyšetřením zjišťujeme. • http://www.testforum.cz/domains/testforum.cz/index.php/testforum/article/view/TF2018-10-179#.W7Hnz2 j7TRY Celestia-R1---OverlayContentSD.png STANOVENÍ POTŘEBNÝCH INFORMACÍ •Ve (zkrácené) zkratce Meyera et al. (2001): • •„Za optimálních podmínek nám (a)nestrukturovaný rozhovor poskytne narativní informace o životě,[…] (b)strukturované rozhovory a self-reportové nástroje nám poskytne detaily o klientově vědomém porozumění sobě samému a navenek projevované symptomatologii […], (c)výkonové osobnostní testy (ROR, TAT) nám poskytnou data o chování v nestrukturovaných podmínkách nebo implicitní dynamiku a schémata percepce a motivace […], (d)výkonové kognitivní úkoly nám dají informace o řešení problémů a funkčních schopnostech […] a (e)posuzovací škály nám poskytnou pohled dalších informátorů…“ • Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESY VYŠETŘENÍ Kontext a otázka Stanovení potřebných informací (volba metod) Administrace ≈metod Nález - interpretace Komunikace a další práce Informování (souhlas) Zajištění podmínek Vlastní administrace (+ pozorování) (+ inquiry) Vyhodnocení, poznámky Interpretace (propojení s ostatními info) Celestia-R1---OverlayContentSD.png INFORMOVANÝ SOUHLAS •Informování směřující k získání souhlasu s… •…s cílem vyšetření, •…s provedením vyšetření zamýšleným způsobem, •(zajistíme patřičnou úroveň informovanosti o plánovaných metodách) •…s možnými konsekvencemi (různých výsledků) vyšetření, •…s možnými riziky, •…se způsobem nakládání s osobními údaji (zprávou z vyšetření), zejm. informování dalších osob, institucí a … •Zahrnuje také informování o právech a povinnostech klienta/vyšetřované osoby. • •IS shrnuje vše, co předpokládáme, že klient o průběhu vyšetření ví. Řadu věcí ví jen implicitně a jen možná a proto je v souhlasu explicitně uvádíme. Jeho účelem je nejen naše ochrana. Klientova představa o vyšetření má na úspěch vyšetření vliv – mylná, zkreslená představa může vyšetření zkomplikovat i zhatit. Přesná představa je základem důvěry v psychologa a mj. umožňuje psychologovi klást otázky, které by v jiném kontextu byly nepřípustně intimní. Absence nebo nejasnost souhlasu může psychologa brzdit, zvlášť začínajícího. MANDÁT >> RAPORT Souhlasí s …. Je si vědom, že… NE „Byl informován…“ A co souhlas s informacemi o druhých (př. příbuzní v anamnéze)? Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZAJIŠTĚNÍ PODMÍNEK, VLASTNÍ ADMINISTRACE, VYHODNOCENÍ •dle manuálu metod a případného kurzu, výcviku •s doplněním, osvěžením souhlasu •Standardizace umožňuje připisovat pozorované rozdílnosti v chováním charakteristikám vyšetřované osoby •Kontrolní skupinou je standardizační vzorek, ale také psychologovi dřívější vyšetřovaní • • •obecně proaktivní přístup k zajištění pohodlí dle specifik klienta •práce se soukromím (čelem, zády) •vteřinovka na stěně •ticho, bílý šum •obecně zajištění možnosti záznamu poznámek z pozorování • •Samozřejmosti? Ne nutně: http://cmps.ecn.cz/EK/EK_cerven2017.pdf • Písemnou část znaleckého šetření musel stěžovatel absolvovat v čekárně mezi ostatními pacienty. V průběhu ústní části znaleckého šetření psycholog kouřil cigarety a měl po celou dobu otevřené okno, přestože byl venku mráz, což mělo za následek onemocnění stěžovatele zánětem močového měchýře Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESY VYŠETŘENÍ Kontext a otázka Stanovení potřebných informací (volba metod) Administrace ≈metod Nález - interpretace Komunikace a další práce Informování (souhlas) Zajištění podmínek Vlastní administrace (+ pozorování) (+ inquiry) Vyhodnocení, poznámky Interpretace (propojení s ostatními info) Informovaný souhlas více rozveden v G-M. v Etických aspektech Celestia-R1---OverlayContentSD.png INTERPRETACE •Znovuujasnění ohniska – hlavního důvodu vyšetření •Rozpomenutí na hlavní domény fungování •chování – emoce – kognice – interpersonální – sebepojetí + specifické oblasti •Organizace a integrace dat •co jsme se kterou metodou (vč. rozhovoru a pozorování) o každé doméně dozvěděli vzhledem k ohnisku vyšetření •Vyřešení nesrovnalostí a rozporů •Zamyšlení nad nečekanými zjištěními •Formulace odpovědi na otázky vyšetření •Navržení doporučení Čtení: G-M(2009) „Interpreting the data“ – doporučuje využít pravděpodobnostních modelů, pokud jsou k danému účelu k dispozici. Interpretace by měla ideálně probíhat jako psaní zprávy, aby zpráva neobsahovala jen závěry zbavené všech pochybností. Alternativně se to dá formulovat tak, že konečná interpretace vzniká při psaní zprávy. Celestia-R1---OverlayContentSD.png MALONEY & WARD (1976) Celestia-R1---OverlayContentSD.png INTERPRETACE •Znovuujasnění ohniska – hlavního důvodu vyšetření •Rozpomenutí na hlavní domény fungování •chování – emoce – kognice – interpersonální – sebepojetí + specifické oblasti •Organizace a integrace dat •co jsme se kterou metodou (vč. rozhovoru a pozorování) o každé doméně dozvěděli vzhledem k ohnisku vyšetření •Vyřešení nesrovnalostí a rozporů •Zamyšlení nad nečekanými zjištěními •Formulace odpovědi na otázky vyšetření •Navržení doporučení Čtení: G-M(2009) „Interpreting the data“ – doporučuje využít pravděpodobnostních modelů, pokud jsou k danému účelu k dispozici. Interpretace by měla ideálně probíhat jako psaní zprávy, aby zpráva neobsahovala jen závěry zbavené všech pochybností. Alternativně se to dá formulovat tak, že konečná interpretace vzniká při psaní zprávy. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA (NÁLEZ) •Účelem zprávy je •Vytvořit záznam (někdy i právně relevantní dokument) •Lépe interpretovat - psaní vyjasňuje myšlení, omezuje percepční zkreslení, vede ke generování hypotéz •Komunikovat výsledky vyšetření •Odpovědět na otázky zadavatele, poskytnout relevantní doplňující informace • •Hlavním adresátem je zadavatel vyšetření (referrer) •Zohlednění potřeb adresáta – účel, vzdělání, odbornost •Zohlednění dalších adresátů může/nemusí vést k různým verzím zprávy Celestia-R1---OverlayContentSD.png DRUHY ZPRÁV •G-M, Davis (2014) – kognitivní, neuropsy, osobnost, forenzní, kariérní •Svoboda – n. klinický, testový, exploračně testový, narativní, osobnost •Komplexní zprávy vs. omezené, automaticky generované •Každá organizace/praktik si postupně vytvoří své „šablony“ zpráv, které zahrnují vše, co si zainteresované strany potřebují sdělit. •Obecné návody k psaní zpráv: •Edward Zuckerman (2010) •Elizabeth Lichtenberger et al. (2004) – česky vydalo ProPsyCo •Gary Groth-Marnat, Ari Davis (2014) •Karen Goldfinger, Andrew Pomerantz (2014) •Pavel Říčan (1979) Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA •Obecné schéma pro konstruování zprávy •Úvod – staré informace, kontext vyšetření, anamnéza •Osoba ve vyšetření – informace ze vstupního rozhovoru a pozorování při vyšetření, fungování ve vyšetření •Testové informace z vyšetření •Osoba v sociálním prostředí – fungování v životě •Závěry, dojmy, doporučení Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA ÚVODNÍ INFORMACE •Základní informace •Data (kdy, co), zdroje informací, kdo a jak dorazil, informace o informování a souhlasu s vyšetřením, deklarace důvěrnosti •Důvod doporučení k vyšetření •Dle klienta, dle toho, kdo ho doporučil, popř. dle dalších zainteresovaných •Stanovené cíle vyšetření •Historie - anamnestická data •Relevantní údaje z dokumentace (zdravotní, školní, právní…) •Historie problému/zakázky (…zdroj zvědavosti) •Anamnéza – zdravotní, rodinná, sociální. •Vše není z dokumentace, něco z rozhovorů s různými lidmi, vč. klienta. Důraz na uvádění zdroje informace. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA VYŠETŘOVANÁ OSOBA •Popisuje aktuální fungování klienta – v kontaktu s vámi. • •Výsledky pozorování při rozhovoru i testech •Reagování na předkládané otázky a úkoly •Vystupování, chování, sebeprezentace •Emoce •Myšlení •Symptomy, psychopatologie •Osobnost • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA VÝSLEDKY TESTŮ •Poskytuje výsledky testů, které specificky doplňují předchozí informace. • •Představení testů a administrovaných částí (implicitně/explicitně zdůvodňující) •Relevantní skóry – standardní skóry, intervaly spolehlivosti, percentily a jejich vysvětlení. Volba norem (je-li). •Informace důležité pro zhodnocení validity a použitelnosti dat •Elementární interpretace • •Obecně nepředpokládáme, že čtenář použité testy zná. •Pozor na uvádění testových materiálů! • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA OSOBA V SOCIÁLNÍM PROSTŘEDÍ •Jak klient (s tím, co už o něm víme) funguje v každodenním životě. • •Sebeobsluha, každodenní fungování i plánování •Sociální fungování – stabilní kontakty s lidmi mimo rodinu – práce, komunita •Partnerské a rodinné vztahy •Akademické/pracovní fungování – dovednosti, kompetence, problémy •Volnočasové fungování • •Příležitost konstatovat bezproblémovost, zdroje zvládání i možná rizika. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA ZÁVĚRY, DOPORUČENÍ •Formulace odpovědí na otázky a návrh dalšího postupu •Zformulování závěrů s vícezdrojovou podporou. Vyřešení rozporů mezi různými zdroji informací. •Úvaha o validitě, reliabilitě závěrů •Odpověď na dg. otázku/y •Etiologické dojmy, diagnóza, je-li na místě •Doporučení •Potřeba další informace, vyšetření, pozornosti •Způsoby intervence, terapie (zohlednění klientovy historie) •Závěr •Poděkování. Jsem/nejsem k dispozici pro další Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESY VYŠETŘENÍ Kontext a otázka Stanovení potřebných informací (volba metod) Administrace ≈metod Nález - interpretace Komunikace a další práce Informování (souhlas) Zajištění podmínek Vlastní administrace (+ pozorování) (+ inquiry) Vyhodnocení, poznámky Interpretace (propojení s ostatními info) – Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPĚTNÁ VAZBA •Často se odehraje zasláním, předáním zprávy •Podle APA povinnost vysvětlit výsledky - = alespoň projít •PATI – psychological assessment as therapeutic intervention •Poskytnutí podpory při sdělování špatných zpráv •Možnost přechodu k psychoeduakci, intervenci Celestia-R1---OverlayContentSD.png PŘÍKLADY REÁLNÝCH ZPRÁV V IS •žádná není dokonalá, podle Zuckermanna Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZADÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE ZPRÁVA Z VYŠETŘENÍ •Smysluplně a eticky provést vyšetření •Stanovit se zvoleným klientem co nejreálněji diagnostickou otázku/cíl i potřebné informace. •Samozřejmé využití rozhovoru a pozorování jako dalších zdrojů informací. •Využít alespoň 1 standardizovanou psdg metodu. •Struktura nálezu dle Zuckerman (2010). •Pište to reálně, se zohledněním limitů situace (žádné „kdyby“). Zadavatel je vyšetřovaná osoba či odborník, člen týmu, s nímž byste se pak rozhodovali o tom, zda a jakou péči/službu nabídnout. Zpráva natolik kompletní, aby umožňovala přezkum. •Zkuste výsledek prezentovat i svému klientovi •Důvěrnost - anonymita •0 až 25 bodů Termín: 29.11. 2018 Celestia-R1---OverlayContentSD.png ČTENÍ •Groth-Marnat, kap. 3 a 4 •Zuckerman, kap. 1 a 2 (klinikové asi i 3) •pro porovnání Svoboda, kap. 11-14 •Elizabeth Lichtenberger – Essentials of assessment report writing – kap. Behavioral Observations •Materiál Josefa Bejčka •pročtěte si kazuistiku (v ISu u nálezů v učebních materiálech) Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png „KLINICKÉ“ METODY •Tradičně flexibilní způsoby vytváření úsudků, informací o klientovi • •Pozorování •Rozhovor, anamnéza •Analýza produktů – umělecká tvorba, deníky, odborná, profesní práce Anamnéza – case (psychatric) history Celestia-R1---OverlayContentSD.png POZOROVÁNÍ •Jako doprovodná metoda - prakticky vždy •při rozhovoru, vyšetření •součást testů •Jako samostatná metoda •V klinice spíše v dětské diagnostice (př. BASC, GATSB pro WISC) •V personalistice (AC), organizační psy., poradenské •Ideově v základu behaviorální diagnostiky behavioral assessment Zatím asi nejlepší stručný popis v Lichtenberger (2004) Essentials of assessment report writing. Wiley. Celestia-R1---OverlayContentSD.png CO OBECNĚ POZORUJEME (S+L) •Vzhled, úprava •Snadnost nastolení a udržení raportu •Mimika, pantomimika, gestika, neobvyklé behaviorální (zlo)zvyky •Řeč •Reagování na neúspěchy, úspěchy, podporu/povzbuzení … vztah k sobě •Pozornost, její kolísání a rozptýlitelnost •Úroveň aktivity •Úroveň úzkosti, nálada •Impulzivita, reflektivita •Strategie řešení problémů, postoj k testování •Interakce s psychologem, popř. dalšími lidmi, •Zacházení s věcmi, objekty •Jakékoli chování ovlivňující validní interpretaci testu • •Příklad detailů Vernon ve Svobodovi, Zuckerman Vzhled ve S chyběl. Emoce jsou v L dekomponované na konkrétnější zdroje emocí. Celestia-R1---OverlayContentSD.png OBSERVAČNÍ DOVEDNOSTI •připravenost – vědět, co je třeba pozorovat •rychlý záznam •video nebývá možností •blok, v rámci ostatních metod do formulářů či okrajů •zvládnutí observačních zkreslení – haló, očekávání… •dokonalé zvládnutí ostatních metod (rozh, test), aby na pozorování zbyla kapacita Celestia-R1---OverlayContentSD.png PRÁCE S VÝSLEDKY POZOROVÁNÍ – DO NÁLEZU (L) •ANO •Sepsat seznam (interpretací) interpretativních hypotéz o klientovi hned po setkání/sesi •Zamyslet se nad poznámkami o pozorovaných chováních •Propojení interpretativních hypotéz a konkrétních chování do odstavců v nálezu •Vyjma velmi výrazných chování nezakládáme interpretace na jednom výskytu chování - triangulace •NE – seznam chování nebo seznam interpretací • Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png ROZHOVOR •Vstupní (první, intake) •Diagnostický, MSE •Terapeutický •Krizový •Součást většiny testů a dalších metod •Pojivo G-M prezentuje zajímavou historii zkoumání rozhovoru jako nástroje. V organizačním prostředí je validita rozhovoru aktuální otázkou. Celestia-R1---OverlayContentSD.png VSTUPNÍ ROZHOVOR (INTAKE) •hloubkové porozumění silným a slabým stránkám, problémům klienta, vyjasnění případných rozporů s parere či prezentovaným problémem •společné identifikování cílů dalších postupů •zevrubný pohled na to, jak může současné fungování klienta souviset s psychologickými, biologickými a situačními vlivy •současný stav/fungování + anamnéza •často zahrnuje facilitační metody - kresby, stavění • •obvykle předchází dalším případným diagnostickým krokům, rámuje setkání z Berman, Shopland Celestia-R1---OverlayContentSD.png STRUKTURA VSTUPNÍHO ROZHOVORU (Z) •Představení, uvědomění si možných komunikačních obtíží (sluch, zrak, řeč) •Klientovo porozumění situaci vyšetření/rozhovoru •Získání informovaného souhlasu (účel, proces, následky) •Medikace, násilí, ztráty a truchlení, závislosti, suicidální ideace •Hlavní problém, s nímž klient přichází •Klientovo porozumění problému •Charakteristiky problému – trvání, frekvence, intenzita, spouštěče, očekávání, význam, proces, vývoj, možnost změny •Anamnéza (case history) – rodinná, osobní (viz G-M) •… •Ukončení rozhovoru Na … lze vložit další věci, např. MSE, anamnéza Obecně sedí i na jiné než klinické kontexty. Assessment interview and case history Celestia-R1---OverlayContentSD.png MENTAL STATUS EXAMINATION – STATUS PRAESENS ORIENTAČNÍ VYŠETŘENÍ PSYCHICKÝCH FUNKCÍ • •Kombinace nestru/stru rozhovoru a pozorování… •Hlavně ve zdravotnictví • •Existují krátké screeningové metody zaměřené na kognitivních funkcí – MMSE, MoCA (http://www.mocatest.org/) • • • • •Struktura dotazování-pozorování •vzdělání •orientace osobou , místem, časem… •pozornost, soustředění •porozumění jazyku •koordinace, motorika •paměť – od pracovní po dlouhodobou •znalosti – běžná fakta •verbální usuzování – opozita, rozdíly, analogie •počítání •abstraktní uvažování, přísloví •praktické uvažování •sociální usuzování •rozhodování •sebepercepce •náhled •silné stránky a zvládání • Celestia-R1---OverlayContentSD.png (POLO)STRUKTUROVANÉ ROZHOVORY •Obecné MSE - •Diagnostic Interview Schedule – pro DSM-IV •SCID www.scid4.org – Př. v Plante. T. (2001) Současná klinická psych. •WHO SCAN whoscan.org •WHO CIDI http://www.hcp.med.harvard.edu/wmhcidi/index.php (DSM i MKN) •Specifické •WHO International personality disorder examination, IPDE – i česky • Substance Use Disorders Diagnostic Schedule (SUDDS)… •Polostrukturovaný •Vinelandské škály adaptivního chování Neklinické rozhovory? Celestia-R1---OverlayContentSD.png BEHAVIORAL ASSESSMENT •Zaměření na chování a jeho situační vlivy •ABC – antecendents, behaviour, consequences •BASIC-ID Lazarus •Behavioral interview (G-M >>Witt, Elliott) – 9 kroků •Behavioral observation •Deníky – narativní, intervaly/události, rating •Záznam kognicí – nestru záznamy i strukturované škály • Celestia-R1---OverlayContentSD.png TAZATELSKÉ (ROZHOVOROVÉ) DOVEDNOSTI •Naslouchání (attending behavior) – verbální i neverbální •Reagování na neverbální chování •Kladení otevřených a uzavřených otázek •Reflektivní komentáře •Empatické komentáře •Shrnování, sumarizace •Přesměrování (redirecting) •Procesní komentáře •Schopnost překonat typické zdroje zkreslení – haló efekt a konfirmační zkreslení • •Různé teoretické/terapeutické orientace – různé preference z Berman, Shopland naslouchání konfrontovat se Svobodou Vynechávám Podpůrná konfrontace, ažto je popsána jako ryze terapeutická technika. Celestia-R1---OverlayContentSD.png NASLOUCHÁNÍ •dává klientovi najevo, že pečlivě posloucháme, snažíme se porozumět, uvědomujeme si důležitost, toho, co říká •buduje důvěru •Verbální •tón, tempo řeči •vz/nádechy, uhmm apod •shrnutí , reflexe, empatické poznámky •Neverbální •oční kontakt, orientace a poloha těla, výraz ve tváři, pauzy v řeči, oblečení, dýchání, pocení …. zrcadlení (/parodování) •Kulturně specifické, učit se, těžko poznám, i explicitně s klientem probrat If verbal and nonverbal behaviors are incongruent, the client is likely to trust the non verbal message over the verbal one. Zkušenosti z loňských reflexí – velké stížnosti na nezájem prvního psycholoha, kterého jsem navštívil(a). There are no universal criteria for what is appropriate or inappropriate nonverbal attending. Nonverbal attending behavior varies across ethnic and racial groups as well as across individuals within an ethnic or racial group. Zrcadlení je spíše neuvědomovaná tendence. Nemusí nutně fungovat, záleží na tom, jak to vnímá klient. Taky bychom ho tak neměli podporovat ve všem – např. zlehčování toho, co nám nepřipadá dobré zlehčovat. Celestia-R1---OverlayContentSD.png REAGOVÁNÍ NA NEVERBÁLNÍ CHOVÁNÍ •Prostá identifikace – „všiml jsem si, že když …, vy … … nevím, co to znamená“ •Identifikování emoce – ne autoritativní interpretace, otevřenost opravě od klienta, spíše později než dřív v rozhovoru • •Asymetrie moci – bedlivě hlídat známky nesouhlasu s nabízenou interpretací, popř. explicitně nabídnout možnost nesouhlasu/reinterpretace Celestia-R1---OverlayContentSD.png REFLEKTIVNÍ KOMENTÁŘE •zaměřují pozornost klienta k jeho myšlenkám a emocím spojeným s aktuálním obsahem rozhovoru •nejde o interpretace (proč), ale o reflektování (vypíchnutí) toho, co klient řekl •pozor na dojem parodování, automatičnosti reflective listening comment Celestia-R1---OverlayContentSD.png EMPATICKÉ KOMENTÁŘE •jdou za pouhé reflektování •k vyjádření toho, že klientovi rozumím - svými slovy, posílení/explicitní vyjádření toho, co klient jen naznačil •k potvrzení klientových zkušeností – má právo cítit, co cítí, jeho emoce/reakce jsou přijatelní, normální, očekávatelné… •k podpoře emoční kontroly, když se emocemi cítí klient zaplaven, přemožen Celestia-R1---OverlayContentSD.png SHRNOVÁNÍ •vlastními slovy, klíčové body toho, co klient řekl •k demonstrování naslouchání •k vypíchnutí témat •jako přechod k nové oblasti, tématu •ke snížení emoční intenzity • Celestia-R1---OverlayContentSD.png PŘESMĚROVÁNÍ •přerušení, změna toho, kam klientovo vypovídání směřuje •podpůrný komentář + přesměrování • •k vyjasnění (tohle důležité, potřebuju porozumět .. tohle a tohle …. jak tomu mám rozumět?) •k zabránění vyhýbání se nějakému tématu, vracení k tématu •ke změně tématu Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESNÍ KOMENTÁŘE •odklon od obsahu rozhovoru k procesu •přivedení pozornosti klienta k procesu rozhovoru, interakce •popsání toho, co se právě děje v rozhovoru + vybídnutí k exploraci, porozumění tomu, co se právě děje (Teyber) •k upozornění na interpersonální vzorce klienta napříč vztahy/situacemi •k popisu interpersonálního procesu s psychologem • Teyber (1997) Interpersonal Process in Psychotherapy: A Relational Approach – aplaudovaná knížka Celestia-R1---OverlayContentSD.png IDENTIFIKACE SILNÝCH STRÁNEK •Větší tradice např. v sociální práci než v psychologii •Strukturovaně WHO ICF – International Classification of Functioning, Disability, and Health •Česky Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví http://www.mzcr.cz/obsah/mezinarodni-klasifikace-funkcnich-schopnostidisability-a-zdravimkf-_1982_3 .html •Rozsáhlý katalog… •Redukce v podobě „Core sets“, např. http://www.amazon.com/ICF-Core-Sets-Clinical-Practice/dp/0889374317 Celestia-R1---OverlayContentSD.png RELIABILITA A VALIDITA POZOROVÁNÍ A ROZHOVORU •Ano, reliabilita a validita nás zajímají i u nestrukturovaných, flexibilních procedur •R a V jsou charakteristiky výsledků, úsudků, interpretací, nikoli procesu. Zajímá nás tedy: •Dojdou různí odborníci ke stejnému závěru, diagnóze? •Dojdou ke stejnému i za týden? •Vedou alternativní procedury ke stejným závěrům? •A související otázky •S jakou jistotou stanovujeme závěr? •Jaká je cena za chybu? Celestia-R1---OverlayContentSD.png RELIABILITA A VALIDITA POZOROVÁNÍ A ROZHOVORU •Oproti výzkumnému kontextu nemáme možnost je zvyšovat cestou zúžení zaměření •Reliabilita roste se •strukturovaností •dovedností •Validita roste •s oborovou úrovní znalostí (co jsou validní indikátory) •strukturovaností •dovedností •…Strukturovanost •- časová náročnost, rigidita •+ možnost delegace na méně kvalifikovanou osobu •- hrozba nárůstu pravděpodobnosti falešných pozitiv (široká paleta diagnóz) Celestia-R1---OverlayContentSD.png SHRNUTÍ •Rozhovor i pozorování vždy součástí vyšetření •Tréninku nemůže být nikdy dost, (trénink vs „zkušenost“) •Obecné dovednosti •Konkrétní rozhovory •Management setkání •Boj s konfirmačním zkreslením •Strukturované nástroje •pro učení •zvýšení R a V •specifické samostatné nástroje •Automatické integrování POZ-ROZ+TESTY Celestia-R1---OverlayContentSD.png VIDEA ROZHOVORŮ •MSE, klinické prostředí, http://www.youtube.com/watch?v=xkqLRsvSSFw, •MSE, klinické prostředí, série „Understanding the MSE“ http://www.youtube.com/watch?v=83i2MWMqph8 •Vinelansdká škála: http://www.youtube.com/watch?v=HeSWc4BS3ZM • Přednáška o MSE: http://www.youtube.com/watch?v=VmMKGDkHFx8 Kanál bahaashaaban: early assessment videos Přenáška o MMSE: http://www.youtube.com/watch?v=9qRH8dUOIKM DSM – katalog na vše: http://www.youtube.com/watch?v=PcuhhJ1BaMk