Testy Woodcock-Johnson • MICHAL JABŮREK • ONDŘEJ STRAKA PSY438 – Psychodiagnostické praktikum Výsledek obrázku pro Richard Woodcock Historie – zahraničí q1977 – 1. verze WJ (Woodcock & Johnson) §Woodcock-Johnson: Psycho-Educational Battery §V zásadě bez teoretických východisek q1989 – revize WJ-R (Woodcock & Johnson) §Woodcock-Johnson-Revised: Tests of Cognitive Ability §Po setkání s Hornem – napasování na Gf-Gc teorii §Kevin McGrew společně s Woodcockem q2001 – WJ III (Woodcock, McGrew, & Mather) §operacionalizace C-H-C q2014 – WJ IV (Schrank, McGrew, & Mather) Historie – Česká republika q1998 – WJ IE COG §Mezinárodní edice Woodcock – Johnson: Testy kognitivních schopností §Lotyšsko, Slovensko, Maďarsko, ČR §7 subtestů q2010 - WJ IE II COG §8 subtestů – doplněno Formování konceptů §NÚV (IPPP ČR) ve spolupráci s The Woodcock-Muñoz Foundation (Anton Furman) q2016-? (asi 2019) – adaptace WJ IV §Vydává Jiří Laciga a Propsyco §Počítá Tomáš Urbánek a Hynek Cígler Části testu WJ IV – 3 baterie qWJ IV COG (cognitive) §Standard battery – 10 subtestů §Extended battery – 8 subtestů qWJ IV ACH (achievement) §Reading, written language, mathematics, and academic knowledge §Standard battery – 11 subtestů §Extended battery – 9 subtestů qWJ IV OL (oral language) §Determination of English (and Spanish) language proficiency, e.g. oral expression, listening comprehension §12 subtestů WJ IV ACH - subtesty STANDARD BATTERY • Test 1: Letter-Word Identification • Test 2: Applied Problems • Test 3: Spelling • Test 4: Passage Comprehension • Test 5: Calculation • Test 6: Writing Samples • Test 7: Word Attack • Test 8: Oral Reading • Test 9: Sentence Reading Fluency • Test 10: Math Facts Fluency • Test 11: Writing Fluency EXTENDED BATTERY • Test 12: Reading Recall • Test 13: Number Matrices • Test 14: Editing • Test 15: Word Reading Fluency • Test 16: Spelling of Sounds • Test 17: Reading Vocabulary • Test 18: Science • Test 19: Social Studies • Test 20: Humanities WJ IV OL - subtesty • Test 1: Picture Vocabulary • Test 2: Oral Comprehension • Test 3: Segmentation • Test 4: Rapid Picture Naming • Test 5: Sentence Repetition • Test 6: Understanding Directions • Test 7: Sound Blending • Test 8: Retrieval Fluency • Test 9: Sound Awareness • Test 10: Vocabulario sobre dibujos • Test 11: Comprensión oral • Test 12: Comprensión de indicaciones Základní pravidla administrace •Přes roh stolu – úhel 45 stupňů •Záznamový list za testovacím sešitem • Základní pravidla administrace •Výchozí (vstupní) bod – dle věku, respektive odhadu schopností dítěte – uvedeno na začátku daného subtestu v testovém sešitě •Bazální úroveň – musí splnit určitý počet položek, pokud má pozdější výchozí bod – v případě, že ne, vrací se k lehčím •Pravidlo stropu (ukončení) – přerušení subtestu po určitém počtu chybných odpovědí v řadě, zabraňuje frustraci; pozor na pravidlo celé strany (doadministrujte položky na dané straně) •Při více odpovědích s časovým odstupem skórujte poslední odpověď probanda •Při více odpovědích naráz – „Jaká je tedy tvoje odpověď?“ • Zaměření baterie COG: 7 faktorů (širokých schopností) qComprehension-Knowledge (Gc) qLong-Term Retrieval (Glr) •Aktuálně po rozdělení Glr na Gl a Gr jde o Learning efficiency (Gl) qVisual Processing (Gv) qAuditory Processing (Ga) qFluid Reasoning (Gƒ) qCognitive Processing Speed (Gs) qShort-Term Working Memory (Gwm) Comprehension-Knowledge (Gc) qVe WJ IE II COG §Obrázkový slovník – přesunuto do Oral language §Synonyma – ponecháno ve WJ IV COG §Antonyma – ponecháno ve WJ IV COG §Verbální analogie – odstraněno (důraz na znalosti více než na logické myšlení) qVe WJ IV COG §Slovník - Synonyma a Antonyma §Všeobecné znalosti – Kde a K čemu §„Kde obvykle bývá… míza, porota, kopyto?“ §„K čemu se obvykle používá… zubní pasta, mobil, tachometr?“ Long-Term Retrieval (Glr) qVe WJ IE II COG §Paměť na jména – nahrazeno audio-vizuálním učením qVe WJ IV COG §Vyprávění příběhů §„Několik dětí foukalo v parku bubliny. Ale nebyly to obyčejné bubliny z bublifuku, byly to jedlé bubliny! Děti a jeden pes zkoušeli chytat bubliny do pusy.“ §Audio-vizuální učení Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Muž Pes Kůň A Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Ten kůň byl pod tím zeleným stromem nebo u toho velkého domu s tím mužem a s tím černým psem. Visual Processing (Gv) qVe WJ IE II COG §Prostorové vztahy – doplněny o mentální rotace qVe WJ IV COG §Vizualizace §Prostorové vztahy §Mentální rotace §Rozpoznávání obrázků §Vizuální paměť na obrázky Auditory Processing (Ga) qVe WJ IE II COG §Zvukové vzorce – odstraněno qVe WJ IV COG - změna uchopení faktoru §Fonologické zpracování §Vyhledávání slov – „Řekněte mi slovo, které začíná skupinou hlásek /ží/. §Slovní fluence – „Řekněte za minutu co nejvíce slov začínající hláskou /m/. §Substituce – „Změňte /m/ ve slově může na /r/.“ §Opakování pseudoslov §„nepředvyrumakačila“ §„opražtamininovačný“ Fluid Reasoning (Gƒ) qVe WJ IE II COG §Formování konceptů – ponecháno ve WJ IV COG §Kvantitativní vyvozování - rozsekáno §kombinace znalostí, číselných řad a matic qVe WJ IV COG §Číselné řady §(Číselné matice součástí WJ IV ACH) §Formování konceptů §Analýza-syntéza Fluid Reasoning (Gƒ): Analýza-syntéza Cognitive Processing Speed (Gs) qVe WJ IE II COG §Vizuální porovnávání – ponecháno ve WJ IV COG qVe WJ IV COG §Porovnávání písmen §Porovnávání čísel §Vyhledávání dvojic (Pair Cancellation) §Pracovní sešit plný 3 střídajících se obrázků, proband má za úkol vyhledat všechny stejné dvojice – míč následovaný psem Short-Term Working Memory (Gwm) qVe WJ IE II COG §Obrácené číselné řady – ponecháno ve WJ IV COG qVe WJ IV COG §Verbální pozornost §kráva…1…opice…3…9…6. Řekněte mi první a pak poslední uvedené zvíře. §kachna…9…3…5…ryba…2…vlk…7…4. Řekněte mi číslo mezi rybou a vlkem. §Obrácené číselné řady §Třídění názvů a čísel §Vyjmenovat názvy v prezentovaném pořadí a následně čísla v daném pořadí. §židle…4…7…čepice…cukr…6…5. §Paměť na slova §žádá…pod…držet…užít. Bednářová, Jabůrek, Cígler: Testy školních dovedností q2 baterie §Český jazyk (Bednářová) §Matematika (Bednářová, Jabůrek, Cígler) q1 doplňkový subtest §Grafomotorické tempo Testy školních dovedností: Český jazyk qTesty čtení §slabiky, bezobsažný text, hlasité čtení, tiché čtení, práce s textem qTesty písemného projevu §diktát, opravy chyb v textu qJazykové roviny §slovní fluence, morfologická kompetence, syntaktická kompetence, fonologická kompetence qZraková diferenciace Testy školních dovedností: Matematika qPředmatematické dovednosti §soubor subtestů pro předškolní děti qSubtesty s rychlostní složkou §Automatizace – operace §Číselné řady §Doplnění znaků operací §Porovnávání operací §Sériové operace qMatematické znalosti qAplikace matematických znalostí qSlovní úlohy