SAN108 Etnografické metody a terénní výzkum (podzim 2018) Obsahuje opravené datum u posledních dvou setkání a nové zadání úkolu č. 7. Vyučující kurzu: Mgr. Adéla Souralová, PhD. asouralo@fss.muni.cz konzultační hodiny: 9:00-11:00 Podmínky úspěšného ukončení kurzu: § průběžné úkoly – max. 30 bodů (3 body za každý; odevzdání všech úkolů je povinné, za pozdní odevzdání sankce – za každý den prodlení 0,5 bodu dolu) § závěrečná zkouška (test pokrývající témata povinné literatury i přednášek) – max. 40 bodů § závěrečná esej na předem dané téma – 30 bodů Všechny dílčí části hodnocení jsou povinné! Za jejich pozdní odevzdání budou uděleny sankce v podobě snížení počtu bodů. Hodnocení: 100 – 96 A 95 – 90 B 89 – 80 C 79 – 70 D 69 – 60 E 59 – F Program přednášek 1) 19.9.2018 Úvodní setkání, diskuse sylabu a uvedení to tématu 2) 26.9.2018 Úvod do metodologie v sociálních vědách. Povaha sociálně vědního výzkumu. Základní pojmy. Věda versus selský rozum. Interpretace. POVINNÁ LITERATURA: · Kapitoly 1 a 10 z DISMAN, MIROSLAV. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. · Kapitola 1 ze SILVERMAN, DAVID. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar. ÚKOL 1: Ø V čem se liší věda od selského rozumu? Ø Rozsah: +-200 slov Ø Deadline: 25.9.2018 3) 3.10.2018 Kvalitativní výzkum. Paradigmatická východiska kvalitativního výzkumu. POVINNÁ LITERATURA: · Kapitola 2 z HENDL, JAN. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. ÚKOL 2: Ø Vyberte si jednu ze škol kvalitativního výzkumu a stručně ji definujte- Ø Rozsah: +-300 slov Ø Deadline: 2.10.2018 4) 10.10.2018 Etické otázky sociálně vědního výzkumu a vztahy v terénu POVINNÁ LITERATURA: · Kapitola 11 z DISMAN, MIROSLAV. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. · Kapitola 15 z SILVERMAN, DAVID. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar. ÚKOL 3: Ø Jaké jsou hlavní etická dilemata, se kterými se v sociálněvědním výzkumu potýkáme? Jak je správně řešit ve výzkumnické praxi? Ø Rozsah: +-200 slov Ø Deadline: 9.10.2018 5) 17.10.2018 Etnografie a pozorování. SAMOSTUDIUM (výuka se nekoná z důvodu účasti vyučující na konferenci) POVINNÁ LITERATURA: · Kapitola 10 z MURPHY, R. 1999. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon. · Kapitola 3 z ERIKSEN, T.H. 2008. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál. ÚKOL 4: Ø Co je to etnografie? Shrňte hlavní principy na základě povinné literatury. Ø Rozsah: +-200 slov Ø Deadline: 16.10.2018 6) 24.10.2018 Etnografie a pozorování. Etnografie jako hustý popis. POVINNÁ LITERATURA: · GEERTZ, CLIFFORD. 2000. Interpretace kultur. Praha: Slon. Kapitola „Zhuštěný popis“. ÚKOL 5: Ø Vyberte si libovolnou reklamu v televizi a napište její hustý popis. Ø Rozsah: dle potřeby a hustoty Ø Deadline: 23.10.2018 7) 31.10.2018 ČTECÍ TÝDEN Výuka neprobíhá, samostudium 8) 7.11.2018 Rozhovor. Epistemologická východiska a principy rozhovoru. POVINNÁ LITERATURA: · Kapitoly Úvod, Metodologická diskuze a Vstup do problematiky z KAUFMANN, JEAN-CLAUDE. 2010. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ÚKOL 6: Ø V čem se liší vědecký rozhovor od žurnalistického či od „popovídání u kávy“? Argumentujte na základě povinné literatury. Ø Rozsah: +-300 slov Ø Deadline: 6.11.2018 9) 14.11.2018 Jak se dělá rozhovor? Rozhovor jako inter-view. POVINNÁ LITERATURA: · Kapitoly Dělání rozhovoru a Proč lidé mluví z KAUFMANN, JEAN-CLAUDE. 2010. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ÚKOL 7: Ø Na základě povinné literatury odpovězte na otázku: „Proč lidé mluví?“ Ø Rozsah: +-300 slov Ø Deadline: 13.11.2018 10) 21.11.2018 Nevtíravé techniky, studium stop, věcí, artefaktů, dokumentů a podobně 1 POVINNÁ LITERATURA: · Kapitola 7 z DISMAN, MIROSLAV. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ÚKOL 8: Ø V čem se liší kvantitativní obsahová analýza od kvalitativní? Vysvětlete tento pojem s odkazem na povinnou literaturu. Ø Rozsah: +-200 slov Ø Deadline: 20.11.2018 11) 28.11.2018 Nevtíravé techniky, studium stop, věcí, artefaktů, dokumentů a podobně 2 SAMOSTUDIUM POVINNÁ LITERATURA: · SHOVE, E. – SOUTHERTON, D. 2006. Mrazák dobře rozmrazený: Od novosti k pohodlí (příběh normalizace). Biograf (39): 3-21 ÚKOL 9: Ø Na co by se měl výzkumník soustředit při studiu materiálních předmětů? Jaké jsou výhody a nevýhody studia věcí? Ø Rozsah: +-200 slov Ø Deadline: 27.11.2018 12) 5.12.2018 Interpretace dat, analýza. POVINNÁ LITERATURA: · KONOPÁSEK, ZDENĚK. Co znamená interpretovat text? Dostupné na: http://zdenek.konopasek.net/docs/Konopasek-Co-znamena-interpretovat-text.pdf. ÚKOL 10: Ø Co je to interpretace? Vysvětlete tento pojem s odkazem na povinnou literaturu. Ø Rozsah: +-200 slov Ø Deadline: 6.12.2018 11) 12.12.2018 ZÁVĚREČNÝ TEST.