Komunikace s obětí domácího a sexuálního násilí Mgr. Bc. Pavla Wilhelmová FSS, 10. 10. 2018 Obsah obrázku osoba, interiér, vsedě, žena Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti • Aktivita •Dvojice •Nakreslete portrét souseda (10 min.), pak si povídejte a doplňte (20 min.): •K očím = na co se rád/a dívá, co rád/a vidí •K uším = co rád/a poslouchá, slyší •K ústům = co rád/a říká •K nosu = co rád/a cítí, k čemu si rád/a přivoní •K čelu = co rád/a dělá •K vlasům = co umí • Obsah obrázku silueta Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Komunikace •7 – 38 – 55 nekonzistentní sdělení postojů a pocitů • •„Lidé si nepamatují, co jste jim řekli, ani jak jste jim to řekli, ale jak se u toho s vámi cítili…“ • Aktivní naslouchání •Co to je a co vše to zahrnuje? •K čemu je užitečné? Aktivní naslouchání •Aktivní naslouchání je způsob, při kterém nejen registrujeme, co druhý říká, ale současně jej povzbuzujeme ke sdělování informací, volnému vyjadřování myšlenek, představ, názorů a postojů neverbálními i verbálními prostředky. • •Aktivním nasloucháním získáváme potřebné informace a současně ověřujeme vzájemné pochopení. Aktivní naslouchání •Schopnost koncentrace v delším časovém úseku •Schopnost a ochota pochopit stanovisko druhého •Schopnost číst mezi řádky Aktivní naslouchání •Verbální znaky •parafrázování •objasňování •povzbuzování •reflektování •normalizace •uznání •shrnování Neverbální znaky •otevřený postoj •souhlasná mimika •vzdálenost •oční kontakt •gestikulace § • Chyby v aktivním naslouchání Obsah obrázku obloha, exteriér, stopa, vlak Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Obsah obrázku obloha, exteriér, tráva, oblačno Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Aktivita •Dvojice •Předpokládejme, že všichni máte plán dokončit VŠ studium. • Co už se vám na cestě za tímto cílem podařilo? Jak jste se dostali až sem? Kdo vám byl podporou? •Posilujte schopnosti, důvěru… •10 a 10 min. Obsah obrázku silueta Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Aktivita •Trojice •První řekne souvětí. • Druhý řekne prvnímu, co se dozvěděl. • Třetí doplní, co ještě se dozvěděl – hypotézy. •Každý tři souvětí, prostřídání. Obsah obrázku silueta Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Komunikace •Rozhovor = myšlenka – převedení do slov – slyší druhá strana – zpracovává do hypotéz •Jsme nastavení předpokládat, že si rozumíme… • •Zaměření pozornosti •Př. Chtěla bych se odstěhovat, ale nemám na to. / •Chci přestat kouřit, ale nedaří se mi to. •Neschopnost x chtění, snaha. • Aktivita •Individuálně •Co dává sílu ženám a mužům? • •Ženy jsou silné, když… • •Muži jsou silní, když… • •… je silný, když… • • Obsah obrázku silueta Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Zásady komunikace s obětí násilného trestného činu •Důvěřovat •Nehodnotit •Akceptovat reakce klienta •Zajistit bezpečí oběti a její ochranu •Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu • Klienti… „návštěva“ „stížnost“ „zakázka“ Klient má trápení nebo se chce někam posunout ne ano ano Klient vnímá, že se může podílet na řešení ne ne ano Obsah obrázku osoba, telefon, mobilní telefon, mluvení Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Klienti… •plačící •agresivní •mlčící •depresivní •manipulující • …. • Plačící klient •Naše fyziologická determinace okamžitě „vystartovat“, abychom pláč utišili, komplikuje poradenskou činnost – klienti občas potřebují plakat •Chování k plačícímu člověku ovlivněno mýty: –Pláč je projev slabosti –Kdo pláče, je rozmazlený –Správný muž nesmí plakat –Mohutným pláčem si člověk ubližuje –Projevíme účast, budeme-li říkat „Neplač“ –Čím víc pozornosti mu věnujeme, tím déle bude pláč trvat – Plačící klient •Čekat a dávat klientovi prostor •Nenabízet kapesníky hned – může pláč předčasně zastavit •Říct: „tady se může plakat“ • „klidně můžete plakat“ • „asi to hodně bolí“ • „snad ani není možné takovou věc zvládnout • bez pláče“ • „slyším, že pláčete…“ (v telefonu) Agresivní klient •Různé formy vyjádření vzteku a následné intervence: •Klient o zlosti mluví, vyjadřuje a zpracovává ji •-> vyčkáváme a podporujeme ve vyjadřování • •Klient mluví zvýšeným hlasem a stěžuje si na někoho/něco •-> zlost zrcadlíme a dáváme možnost uvědomit si ji a posunout se dál; hněv reflektujeme a dáváme signály, že je možné se projevit ještě více, naplno – mluvit hlasitěji, dupat,.. • •Klient nadává na celý svět, i nám •-> hněv reflektujeme, vyčkáváme Agresivní klient •Obecně: •Nefixovat klienta pohledem při osobní konzultaci (možný konfrontační význam, zesílení agrese klienta) •Zlost může být jedna z fází vyrovnávání se se ztrátou, případně se také vyskytuje deprese jako potlačovaná zlost • •„Lidské slovo je dar – posiluje, oživuje i zabíjí.“ • •„Nejlepší řeč je ta, která je nejprostší, •všem srozumitelná, která má však hluboký smysl, •protože jí mluví srdce.“ • Závěrem Použitá literatura •Křivohlavý, J. (1993). Povídej-naslouchám. Návrat. •Pokorná, A. (2008). Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně. •Vodáčková, D. (2002). a kol.: Krizová intervence. Praha: Portál. •Zatloukal, L., Vítek, P. (2016). Koučování zaměřené na řešení – 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha: Portál. • •Persefona, z. s. •Gorkého 17, 602 00 Brno • •Email: vzdelavani@persefona.cz •Web: www.persefona.cz •FB: Persefona z. s. • • Tel.: 732 534 024 (organizační), •737 834 345 (klientská linka)