FSS v Brně, 24. 10. 2018 Mgr. Iveta Urbánková, sociální pracovnice \\serverData\serverNewData\PR\PREZENTACE Persefony (obsahová a formální)\grafika_persefona\LOGO_persefona\PRO TISK\persefona.jpg •Krizová intervence • Brainstorming… • •co si představíte pod pojmem krize, krizová situace? • •zažili jste někoho v krizi? • •jak to vypadalo? • •co se dělo? (průběh i intervence) • •vaše zkušenosti s KI (teorie, profesní praxe) • Obsah přednášky •Pojem krize •→ definice, typy krizí • •Krizová intervence •→ formy, východiska, cíle, požadavky na pracovníka, fáze • •Sebevražedná tematika •→ KI v suicidální krizi • •Modelová situace • → telefonická krizová intervence Krize • •subjektivně ohrožující situace s velkým dynamickým nábojem, potenciálem změny • •krizi provází výrazné emoční, tělové i behaviorální změny („normální reakce na nenormální situaci“) • •k řešení nestačí běžné vyrovnávací mechanismy a strategie zvládání zátěže • •krize jako nebezpečí a zároveň příležitost • • Typologie krizí • •situační • •z očekávaných životních změn – „tranzitorní“ • •vývojové – „krize zrání“ • •pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru • •krize v kontextu psychopatologie • •neodkladné krizové stavy • Krizová intervence - pojem •práce s klientem v situaci, kterou on osobně prožívá jako zátěžovou, ohrožující a nepříznivou • •pomáhá zpřehlednit a strukturovat klientovo prožívání a zastavit ohrožující či jiné kontraproduktivní tendence v jeho chování • •pracuje s klientovou minulostí a budoucností, jež bezprostředně souvisí s jeho krizovou situací • •podpora klienta v jeho kompetenci řešit problém tak, aby dokázal aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly a využít potenciál přirozených zdrojů a vztahů • •odehrává se v rovině řešení klientova problému a překonávání konkrétních překážek • Formy KI • •ambulantní • •telefonická • •terénní • •hospitalizace • •v přirozeném prostředí • klienta • • • Východiska a principy KI •okamžitá a snadná dosažitelnost pomoci • •individuální charakter • •časová ohraničenost krizového stavu • •zaměření na bezprostřední minulost i budoucnost • •těžiště práce - řešení problému • •malé kroky v procesu řešení • •zaměření na systém • •posilování kompetence klienta • •zázemí týmu • •kontinuita (zajištění návazných služeb) Cíle KI •zajištění bezpečí, stabilizace klienta • •zorientování v situaci, správný odhad problému • •stanovení priorit • •pomoc s vyjádřením emocí a usnadnění prožívání • •poskytnutí informací • •hledání zdrojů podpory • •podpora kompetencí a sebedůvěry klienta • •hledání účelných řešení problému • Požadavky na krizového pracovníka •„Nástrojem“ KI je samotná osoba krizového interventa! • •osobnost • •znalosti • •schopnosti • •dovednosti • • • C:\Users\iveta.urbankova\Desktop\refugees-1020261_960_720.jpg Fáze KI • •Úvodní fáze • •Práce s klientem a jeho příběhem • •Závěrečná fáze Úvodní fáze KI •přivítání – představení sebe, pracoviště • •první odhad situace, akutnost, domluva s týmem, organizační a personální zajištění • •zajištění bezpečí a základní potřeby klienta • •informace v jednoduché formě – kdo se klientovi bude věnovat, časový rámec, anonymita, bezplatnost aj. • • • Práce s klientem a jeho příběhem • •formulace problému klientem • •co se stalo, co krizi předcházelo, „poslední kapka“ • •určení kdo je v krizi nebo jiném akutním ohrožení • •vyrovnávací strategie a před/krizové fungování • •klientovo očekávání a zakázka • •katastrofický scénář/mapování reálných rizik • •otázka na sebevražedné myšlenky • •dohoda s klientem o bezprostředních krocích a jejich realizaci • Závěrečná fáze •shrnutí setkání • •ověření, s čím klient odchází, reflexe případných změn na začátku a po setkání • •reflexe emocí, ocenění klienta • •dohoda o další spolupráci nebo ukončení • •předání písemných informací - o dalším setkání, kontaktech na organizaci, návazných službách aj. • Sebevražedná tematika - mýty •práce s člověkem v suicidální krizi budí „omnipotentní“ fantazie o roli interventa • •sebevražda je záležitostí slabošských, duševně nemocných, divných lidí, je dědičná… • •člověku v tísni lze myšlenku na sebevraždu „podsunout“ hovorem o ní • •ten, kdo o sebevraždě mluví, ji nikdy neuskuteční •(vývoj, který předchází sebevražednému jednání popisuje tzv. „Ringelův presuicidální syndrom“) • • KI v suicidální krizi ØIdentifikace a pojmenování problému •po „naznačení“ od klienta by měl následovat přímý dotaz na sebevražedné myšlenky a po jejich potvrzení otázka na sebevražedný plán • ØProstor pro vyjádření emocí •ujištění a potvrzení, že může plně vyjádřit i „negativní“ emoce – ØPotvrzení kompetence klienta •neupírat právo na rozhodnutí sebevraždu spáchat, nehodnotit • ØHledání alternativních řešení a zdrojů pomoci •očekávání od smrti → zjištění ústředního problému, kontrakt o odložení • ØDohoda o konkrétních krocích •vedeme klienta k písemnému záznamu, vyhledáme mu případné kontakty na návazné služby apod. • • C:\Users\iveta.urbankova\Desktop\Příprava_Podané ruce\Fotky_DN\alone-513525_960_720.jpg Modelová situace – telefonická KI •Práce ve trojicích: •role klientky – oběť DN •role krizového interventa – sociální pracovnice v Persefoně •role pozorovatele (+ hlídání času) • • •Časový rámec cvičení: •příprava (5 minut) •vedení telefonické KI (10 minut) •reflexe ve skupinkách (5-10 minut) •evaluace s ostatními (15 a více minut) • Øzpětnou vazbu dává nejprve pozorovatel, poté intervent a nakonec klientka. Možná struktura a témata TKI •navázání kontaktu (příprava rámce hovoru) •formulace problému klientem •co vedlo ke krizové situaci •zjištění aktuálního ohrožení, stabilizace •zakázka klientky •katastrofický scénář (mapování rizik) •poskytnutí relevantních informací •mapování zdrojů podpory •dohoda a rekapitulace o realizaci konkrétních kroků •ukončení telefonátu • Øv průběhu TKI vhodně používejte nebo si všímejte použitých technik aktivního naslouchání a dalších nástrojů, postupů, znalostí či dovedností! • • Doporučená literatura •Literatura z oblasti krizové intervence: • •Krizová intervence (D. Vodáčková a kol., 2002, 2007, Portál, Praha) •Krizová intervence pro praxi (N. Špaténková a kol., 2004, Grada Publishing, Praha) •Telefonická krizová intervence – Linka důvěry (D. Knoppová a kolektiv, 1996, Remedium Praha) •Terénní krizová práce (B. Baštecká, 2005, Grada) •Lidský vztah jako součást profese(K. Kopřiva, 1994, Hestia – Nadace pro rodinu) •Probouzení tygra. Léčení traumatu ( P.A. Levine, A. Fredericková, 2002, Pro Familia) • •REMEDIUM Praha o.p.s. Ø http://www.remedium.cz/download/vzdelavaci-programy/doporucene_literatura_z_oblasti_krizove_interve nce.pdf • • Dotazy…? • • • Otázka, Otazník, Reakce, Symbol, Znaků Otazník, Otázka, Reakce, Vyhledávací Stroj, Symbol