Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty SPSP SPR155 Ing. Martina Nedomová, DiS. Brno, 5. 11. 2018 Osnova kurzu §Práce s informacemi, základy EIZ, psaní odborných (závěrečných) prací §Práce s elektronickými informačními zdroji vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v oborových databázích §Citace, citování, plagiátorství vzákladní terminologie, citační styly vzáklady citování jednotlivých druhů dokumentů vcitační software, zvláštnosti citování §Práce s elektronickými informačními zdroji vEBSCO Discovery Service a nadstavbové nástroje vdatabáze elektronických knih • Podmínky absolvování předmětu •Zápočet v účast na všech přednáškách a seminářích v vypracování tří praktických úkolu – •Další termíny kurzu vPo 12. 11. 8:00– 9:40 PC25 - seminář vPo 19. 11. 8:00– 9:40 P41 - přednáška vPo 3. 12. 8:00– 9:40 PC25 - seminář •Práce s informacemi • Osnova přednášky qPráce s informacemi vinformační společnost vinformační gramotnost qPsaní odborných (závěrečných) prací qInformační zdroje vtypy informačních zdrojů vlicencované zdroje vkde hledat knihy, odborné časopisy, informace z médií, závěrečné práce, referenční díla, statistické údaje, oborové brány • Zdroj: The Fishscale of Academicness Informační společnost qZaložená na informacích a znalostech § q Problémy při práci s informacemi: v velké množství v snadná dostupnost v kvalita • Kolik existuje informací? qMnožství informací odvysílaných za rok se v roce 2007 blížilo už 2 zettabytům • qSoučasná kapacita všech paměťových zařízení pro ukládání informací se blíží 300 exabytům • Údaje jsou ze studie Hilbert a Lopez 2011. Zdroj: BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Úvod do informační vědy. Doubravník: Flow, 2017. ISBN 978-80-88123-10-1. Kolik existuje informací? II. Zdroj: Na informace je zapotřebí nová jednotka, zettabyte. Novinky.cz [online]. [cit. 2017-10-03]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/internet-a-pc/209215-na-informace-je-zapotrebi-nova-jednotka-zettabyte.html Web of Science – Journal citation report Informační gramotnost qRozpoznání informační potřeby • q Schopnost informaci: vnalézt – znalost informačních zdrojů a vyhledávacích strategií vvyhodnotit – užitečnost/relevance vpoužít – pro daný účel, znalost autorského zákona, problematiky citování a plagiátorství • Psaní odborných (závěrečných) prací •Propagační video Západočeské univerzity v Plzni • Metodika psaní odborných prací qDostatek času pro vyhledání a nastudovaní příslušné literatury q Vypracování námětu závěrečné práce q Vymezení času potřebného k sepsání textu q Dodržení všech předepsaných formálních a odborných náležitostí • •Psaní závěrečné práce • Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Volba tématu qPodívat se do Archivu závěrečných prací IS MU • qPřípadně na práce jiných univerzit: Vysokoškolské kvalifikační práce (theses.cz) • Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Informační průzkum q Práce s informačními zdroji v Hledání dokumentů, které souvisí se zvoleným tématem q Získání dokumentů*: v Výpůjčka z knihovny v Výpůjčka/dodání dokumentu z jiné knihovny v ČR/zahraničí - •MVS/MMVS v E-prezenčka, Copy on Demand (CoD) v Licencované databáze v Internet – •*jako dokument budeme pro potřeby naší výuky označovat texty, obrázky, fotky, videa tj. jakoukoli formu • znázornění informací • • mouse Informační zdroje Informační zdroje qKnihy qPeriodika vodborné časopisy, magazíny qReferenční díla vencyklopedie, slovníky, tezaury, mapy, atlasy, bibliografie, adresáře, ročenky qDalší zdroje vzávěrečné práce, materiály z konferencí, vládní publikace, šedá literatura, noviny, newslettery) qInternet • Surface Web x Deep Web x Dark Web https://www.airsassociation.org/airs-articles/item/16220-how-to-access-the-dark-web Licencované zdroje I. qdalší výrazy - komerční zdroje/databáze, elektronické informační zdroje, e-zdroje, EIZ, databáze, dokumenty v elektronické podobě • qdostupné prostřednictvím databází vvolně dostupné vkomerční (licencované) • qBibliografické – pouze základní "identifikační" údaje o dokumentech (název, autor, rok vydání atd.) + abstrakt • q Fulltextové – plné texty dokumentů • q Multioborové – dokumenty z různých oborů vrozsáhlé databáze – např. ProQuest, Wiley, EBSCO vnení možné mít zaplacený přístup ke všem kolekcím, tj. ke všem fulltextům • Databáze qza úplatu - pro studenty MU zdarma J qinformace jsou prověřené (prochází recenzním řízením) qčlánky většinou dostupné dříve než v tištěné podobě qdoporučený zdroj pro psaní seminárních a závěrečných prací • Licencované zdroje II. q Stránky knihovny FSS http://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje v databáze k oborům vyučovaným na FSS – q Portál elektronických informačních zdrojů MU - http://ezdroje.muni.cz/ vdatabáze i z dalších oborů • Jak se dostanu k licencovaným zdrojům? q Nastavte si na počítači vzdálený přístup vOpenVPN vShibboleth vEZproxy • Jak se dostanu k licencovaným zdrojům mimo počítačovou síť MU? – v EBSCO Discovery Service - "univerzitní Google" – pro licencované i volně dostupné zdroje – v Google Scholar - vyhledávač odborné literatury – v Science Open - vědecká a publikační síť • Kde začít? Vyhledávače, discovery systémy a vědecké sítě qEBSCO qJSTOR qProQuest qSage Journals Online qScienceDirect qSpringerLink qWiley Online Library • Kde hledat odborné časopisy? I. Multioborové databáze jsou dobrým startovním místem pro vyhledávání Můžete je prohledávat hromadně prostřednictvím discovery Multioborové databáze jsou dobrým startovním místem pro vyhledávání Můžete je prohledávat hromadně prostřednictvím discovery Kde hledat odborné časopisy? II. qSocINDEX with Full Text (přístup z databáze EBSCO) qProQuest Social Sciences Databases - Social Science Database (přístup z databáze ProQuest) qSage Journals Online - Social Work & Social Policy qSpringerLink - Social sciences › Social policy • * • • • • v Kde hledat odborné časopisy? III. qVolně dostupné zdroje: vDirectory of Open Access Journals (DOAJ) - přes 10.000 časopisů s otevřeným přístupem v vCentral European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH) - databáze bibliografických údajů a anglických abstraktů článků uveřejněných ve vědeckých časopisech z oblasti humanitních a společenských věd vycházejících v ČR, SR, v Maďarsku a Polsku. • * • • • • v •How to Read (and Understand) •a Social Science Journal Article • qKatalogy vKatalog MU Aleph vSouborné katalogy – JIB, CASLIN vEbsco Discovery Service – qLicencované databáze vEbsco eBooks vSage Knowledge veReading.cz • Kde hledat knihy? qDalší zdroje vOAPEN Library vDirectory of Open Access Books (DOAB) vGoogle Books – qDDA - nový způsob nákupu e-knih dle požadavku uživatelů, platforma ProQuest Ebook Central – • Kde hledat knihy? II. qDenní tisk, TV a rozhlasové vysílání vAnopress Monitoring Online vPressReader - zahraniční deníky a populárně naučné časopisy ze 100 zemí světa, archiv je u většiny titulů 3 měsíce vNEWTON Media – slovenská mediální databáze, retrospektiva do roku 1998 v vČTK (pouze ÚK FSS, PC54) – • Kde hledat informace z médií? vArchiv závěrečných prací MU – Thesis v vVysokoškolské kvalifikační práce – Theses • vDART – Europe E-theses Portal v vProQuest® Dissertations & Theses (PQDT OPEN) - Open Access Dissertatitons and Theses • Kde hledat závěrečné práce? vGale Virtual Reference Library • vThe World Factbook • Kde hledat referenční díla? vČeský statistický úřad • vEurostat • Kde hledat statistické údaje? Kde hledat další oborové zdroje? • qSociální práce q qSociální revue q qVýzkumný ústav práce a sociálních věcí • • • v vICPSR (Inter-university Consortium for Political and Social Research) – sociálněvědný datový archiv • vEuropean Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS) • vGoogle Scholar ;) • Kde hledat další zdroje? II. Vyhledávání 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • •1) Zamyslete se o čem chcete psát v je nutné mít dost informací o daném tématu – (pokud se studiem problematiky začínáte, – nebojte se využít učebnice, encyklopedie, – radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém v lze využít tzv. myšlenkových map - grafické znázornění tématu vaplikace - Pět nejlepších nástrojů pro tvorbu myšlenkových map – – • 1. Téma a klíčová slova žárovka.jpg • • •Zdroj: http://35d50322364c5467929d-116d0a662068ba1c259eb7735f950309.r77.cf2.rackcdn.com/Example%20Educatio n%20maps/science%20investigation.png • Zdroj: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg •3) Vyjádřete téma ve formě v klíčových slov (hesel) »používejte zejména podstatná jména »příd. jména, zájména a slovesa pouze pokud jsou opravdu »nezbytné »vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích »jazycích) – př. sociální chování; poruchy; terapie – vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla – př. sociální chování – poruchy – terapie • Téma a klíčová slova II. Zadání 1. praktického úkolu IS MU - SPR155 – Studijní materiály – Úkol č. 1 Shrnutí qVolba tématu vKontrola v Archivu závěrečných prací IS MU – qInformační průzkum vKatalogy knihoven vLicencované zdroje vVeřejné dostupné zdroje • Psaní odborných (závěrečných) prací qPro vyhledávání odborných informací používejte licencované informační zdroje vOvěřené, kvalitní, jedinečné informace qSeznam databází vStránky knihovny vPortál elektronických informačních zdrojů qMimo počítačovou síť MU si nastavte vzdálený přístup vNapř. OpenVPN, Shibboleth • •KATUŠČÁK, D., B. DROBÍKOVÁ, R. PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra: Enigma, 2008, 161 s. ISBN 978-80-89132-70-6. • •BOTHMA, Theo. Navigating information literacy: your information society survival toolkit. 3rd ed. Cape Town: Pearson Education, 2011, 208 s. ISBN 9781775782278. • Literatura •http://cathryno.global2.vic.edu.au/2010/05/08/deep-web-vs-surface-web/ (deep wep) • •https://www.novinky.cz/internet-a-pc/209215-na-informace-je-zapotrebi-nova-jednotka-zettabyte.html (jak se počítá na počítači) • •https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg (myšlenková mapa) • •http://35d50322364c5467929d-116d0a662068ba1c259eb7735f950309.r77.cf2.rackcdn.com/Example%20Educati on%20maps/science%20investigation.png (myšlenková mapa) • • • • • • Obrázky •Děkuji Vám za pozornost • •Ing. Martina Nedomová, DiS. •nedomova@fss.muni.cz • •infozdroje@fss.muni.cz •