Legislativní vymezení NNO Organizace na pomezí: církevní právnické osoby, organizační složky státu, příspěvkové organizace •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru •1 / 27 •SPR218: •Jakub Pejcal •322799@mail.muni.cz •ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) •Centrum pro výzkum neziskového sektoru cvns.econ.muni.cz •2 Průběh semináře qobecný úvod a zadání úkolu • (cca 20 minut) qrealizace (20 minut) qprezentace úkolů (cca 30 minut) qzábavná vsuvka (5 minut) qshrnutí závěrem (5 minut) q •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Obecný úvod - aktuální úprava qprávní formy proč? q qmotivy založení: qorganizační struktura qkontinuita záměru qmajetková samostatnost qvýhody plynoucí z právní formy q qrozhodující faktory: qstruktura qnáklady na založení a správu (notářské zápisy, účetnictví, audit) qdaně (veřejně prospěšný poplatník, konstrukce základu DPPO) q •3 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Obecný úvod - aktuální úprava I. qk 1. 1. 2014 vstoupil v účinnost Nový Občanský zákoník qzákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (dále jen „NOZ“) q qsouhrnná úprava pro občanské fungování q3.081 paragrafů na 649 stranách (+ důvodové zprávy) qzrušeno 238 předpisů (rozuměj zákonů) q qodstranění provizoria qsjednocení právních úprav qodstranění formalismu (právo pro člověka, základní mantinely) qzásadních 14 prvních paragrafů: qdůraz na autonomii vůle člověka (většina norem má dispozitivní charakter) qvše je dovoleno, co není zakázáno qprincip právní jistoty qpředpoklad poctivosti •4 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Obecný úvod - aktuální úprava II. qjednotná úprava řady NNO – prostředí se výrazně mění (zjednodušuje?) q„čitelnější“ q„přehlednější“ q qrozlišení právnických osob podle charakteristiky „faktického základu“ do dvou skupiny: qkorporace (právnické osoby společenství osob) qfundace (právnické osoby vytvořené majetkem vyčleněným k určitému účelu) q qzřízeny veřejné rejstříky právnických osob (zákon č. 314/2013 Sb.) q qdiskuse kolem veřejné prospěšnosti •5 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Obecný úvod - aktuální úprava III. qpodle nové úpravy (nejen NOZ) lze za NNO považovat: qzájmová sdružení právnických osob (NOZ; § 3051) qspolky (NOZ; § 214 - § 302) qsdružení bez právní subjektivity (resp. společnosti) (NOZ; § 2716 - § 2755) qhonební společenstva (zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti) qprofesní komory (různé zákony – není v nich jednotnost) qpolitické strany a politická hnutí (z. č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách…) qregistrované církve a náboženské společnosti (z. č. 3/2002 Sb., o svobodě náb. vyznání…) qnadace a nadační fondy (NOZ; § 303 - § 401) qobecně prospěšné společnosti (NOZ; § 3050) qspolečenství vlastníků jednotek (NOZ; § 1194 - § 1122) qveřejné vysoké školy (zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách) qústavy (NOZ; § 402 - § 418) qsociální družstva (zákon č. 90/2012 Sb., o korporacích; § 758 - § 773) q qvznik právní neosoby – svěřenecký fond (NOZ, § 1448) qa kolik jich vlastně je? 1, 2 q •6 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Zadání úkolu I. qvybrané právní formy NNO v ČR q qspolek q qsociální družstvo q qústav (obecně prospěšná společnost) q qnadace a nadační fond q q •7 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Zadání úkolu II. qve skupinkách zjistěte: q qpodmínky založení a vzniku - krok po kroku (ideálně i návrh zakládacího dokumentu / stanov) q qzásady fungování (řízení, nezbytné orgány, financování…) q qpodmínky likvidace / přeměny q qdalší podrobnosti a „perličky“ q qpříklady realizací (dle Veřejného rejstříku) q q q“vraťte se” za 20 minut s připravenou prezentací •8 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Realizace a následně… prezentace úkolů! qNa co ještě čekáte?!? Šup do práce… • (potkáme se za 20 minut) q q q q q q q q •9 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru KORPORACE: SPOLEK qnástupnická organizace občanských sdružení qčlenská základna (min. 3 osoby – nenucené členství, možnost i PO) qzaloženo za společným zájmem qčinnost vzájemně či veřejně prospěšná qhlavní činnost vs. činnost vedlejší (možné i podnikání) q qzákladem organizace – stanovy: název, sídlo, cíl, orgány, práva a povinnosti členů (možnost vzniku pobočného spolku) qnázev obsahuje buď slovo „spolek“, nebo slova „zapsaný spolek“, příp. „z. s.“ qpovinné orgány: statutární (5 let funkční období) a nejvyšší orgán (čl. schůze) – (možnost zřízení kontrolní komise) q qvznik zápisem do veřejného rejstříku (rejstříkový soud – místní krajský soud, spolkový rejstřík) qpřechodné období 2 let pro změnu názvu a 3 let pro změnu stanov do stavu v souladu s NOZ, přechodné období pro transformace na jiné právní formy (ústav, sociální družstvo) •10 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru VZOROVÉ STANOVY A SPOLKOVÝ REJSTŘÍK qvzorové stanovy qplný internet, např. qzávazné pouze to, aby obsahovaly, co definuje NOZ qpopis postupu založení a vzniku: např. q qspolkový rejstřík qobsahuje základní veřejně dostupné informace o organizacích qdostupný zde •11 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru FUNDACE: NADACE - OBECNĚ q„právnická osoba soukromého práva, která je tvořená účelovým sdružením majetku, který má svými výnosy sloužit společensky či hospodářsky užitečnému účelu“ q qnová úprava původní právní formy: q(zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník; § 303 - § 401) qzměny proti původní legislativě? qliberalizace (důraz na vůli zakladatele) qhospodářsky užitečný účel q(přidružený fond) q qobecně: qtrvalý charakter qneslouží k výdělečným účelům, může však podnikat (vedlejší činnost) qveřejně prospěšný účel vs. dobročinný účel nadace qdržba tzv. „nadační jistiny“ (resp. kapitálu, v min. rozsahu 500.000 Kč) q q •12 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru FUNDACE: NADACE - KONKRÉTNĚJI qzaložení: qzaložena na základě nadační listiny (zakládací listina vs. pořízení pro případ smrti) – charakter veřejné listiny qobsah nadační listiny: název a sídlo, identifikace zakladatele, účel existence, výše vkladu, výše nadačního kapitálu, identifikace správní rady (statutární orgán) a dozorčí rady (resp. revizora), určení správce nadačního kapitálu, určení podmínek pro poskytování nadačního příspěvku q qfungování: qna základě statutu nadace qnadační jmění ve vlastnictví avšak bez možnosti volné dispozice qforma nadačního jmění může být různá (peníze, nemovitosti, umělecké předměty, cenné papíry...) qnadační příspěvky – ne rozpouštění nadačního jmění ale z jeho výnosů q qmožnost tzv. přidruženého fondu – majetkový soubor bez právní subjektivity (majetek ve správě nadace, resp. nadačního fondu - vlastníkem zakladatel) … nejde o tzv. svěřenecký fond (původní vlastník pozbývá vlastnictví) q q q q •13 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru FUNDACE: NADAČNÍ FOND q„právnická osoba soukromého práva, založená k účelu společensky nebo hospodářsky užitečnému“ • qobecně „zjednodušená“ nadace qnemusí mít nutně trvalý charakter qinstitucionalizovaná veřejná sbírka qnevytváří nadační jistinu ani nadační kapitál qpředmět vkladu ani dar nemusí splňovat předpoklad trvalého výnosu q q •14 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru OBECNĚ PROSPĚŠNÁ SPOLEČNOST q původní právní forma, která dnes dožívá (nahrazuje ji „ústav“) q q „poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro všechny stejných podmínek“ q q (zakladatelem mohla být právnická i fyzická osoba – včetně obcí a státu) q (založení na základě zakládací smlouvy či zakladatelské listiny: název a sídlo, identifikace zakladatele, druh obecně prospěšných služeb a podmínky jejich poskytování, identifikace správní rady a způsob jejího jmenování a jednání, identifikace dozorčí rady a způsob jejího jmenování a jednání, hodnotu a označení majetkových vkladů, způsob zveřejňování výroční zprávy o činnosti a hospodaření) q (nejvyšší orgán: správní rada, statutární orgán: ředitel, kontrolní orgán: dozorčí rada) q (vznik zápisem do rejstříku vedeného rejstříkovým soudem) q q oblasti aktivit: školství, kultura, sociální péče, zdravotnictví •15 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru ÚSTAV - OBECNĚ q nová právní forma (nahrazuje „obecně prospěšnou společnost“) q q „provozuje činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky s využitím své osobní a majetkové složky. Tyto činnosti jsou provozovány za předem stanovených podmínek a jsou každému rovnocenně dostupné“ q q je pro něj charakteristické využití jak osobní, tak majetkové složky •16 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru ÚSTAV - KONKRÉTNĚJI q založení: q na základě zakládací listiny nebo pořízením pro případ smrti q obsah zakládací listiny: název („ústav“, „zapsaný ústav“, „z. ú.“), sídlo, vymezení účelu (případně i předmět vedlejší činnosti), identifikace správní rady a způsob jejího jmenování a jednání, způsob určení ředitele... q nejvyšší orgán: správní rada, statutární orgán: ředitel, kontrolní orgán: dozorčí rada (nemusí nutně být zřízena) q vznik zápisem do rejstříku vedeného rejstříkovým soudem q q fungování: q na základě statutu ústavu q povinnost zveřejňovat výroční zprávu q povinnost auditu při obratu vyšším jak 10 mil. Kč •17 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru SOCIÁLNÍ DRUŽSTVO q„družstvo, které soustavně vyvíjí obecně prospěšné činnosti směřující na podporu sociální soudržnosti za účelem pracovní a sociální integrace znevýhodněných osob do společnosti s přednostním uspokojováním místních potřeb a využíváním místních zdrojů podle místa sídla a působnosti sociálního družstva, zejména v oblasti vytváření pracovních příležitostí, sociálních služeb a zdravotní péče, vzdělávání, bydlení a trvale udržitelného rozvoje.“ q qupravuje zákon č. 90/2012 Sb., o korporacích; § 758 - § 773 q qčlenská základna (právnické i fyzické osoby bez omezení) qfyzické osoby v postavení: zaměstnanců, dobrovolníků, příjemců služeb q qmožnost rozdělování až 33 % ze zisku mezi členy (zbytek zpět do aktivit) qmožnost podnikání •18 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Zábavná vsuvka •19 [USEMAP] •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Shrnutí závěrem qObec ve spolupráci s místními občany chce zřídit dům pro seniory s pečovatelskou službou. q qSkupina nadšených včelařů z regionu, chce vytvořit sdružení, v němž by si vzájemně pomáhaly ve svém koníčku a sdílely své zkušenosti. q qZámožná občanka obce chce odkázat své uspořené prostředky tak, aby z nich měli užitek obyvatelé její milované obce. q qSkupina nadšenců organizujících sportovní aktivity v obci chce přesunout svoji působnost z veřejných prostranství a pořídit si vlastní sportovní areál v obci. q qSkupina dobrovolných herců a nadšenců, kteří doteď hráli bezplatně v budově obce, musejí koupit divadelní budovu, které se obec zbavuje. q qSkupina podnikavých občanů chce dát práci znevýhodněné skupině osob v malé prádelně a nezáleží jim na osobním zisku, pouze na prospěchu svojí cílové skupiny. q •20 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru Legislativní vymezení NNO Organizace na pomezí: církevní právnické osoby, organizační složky státu, příspěvkové organizace •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru •21 / 27 •SPR218: •Jakub Pejcal •322799@mail.muni.cz •ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) •Centrum pro výzkum neziskového sektoru cvns.econ.muni.cz CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY I. qsložka církve a náboženské společnost (CNS) q„dobrovolné společenství osob s vlastní strukturou, orgány, vnitřními předpisy, náboženskými obřady a projevy víry, založené za účelem vyznávání určité náboženské víry, ať veřejně nebo soukromě, a zejména s tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování a duchovní služby“ q qzákladní právo na náboženské vyznání – vycházející z Listiny základních práv a svobod q qupravuje zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech qvětšina církevních náboženských skupin (CNS) má vlastní vnitřní normy, kterými je upravena činnost v rámci instituce (např. Codex Iuris Canonici, kodex kanonického práva ŘKC). q •22 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY II. qcírkev a náboženská společnost se stává právnickou osobou registrací, provedenou na základě žádosti splňující podmínky zákona. qžádost na Ministerstvu kultury qzákladní charakteristika církve a náboženské společnosti, jejího učení a poslání qzápis o založení církve a náboženské společnosti na území ČR qv originále podpisy 300 zletilých občanů ČR nebo cizinců s trvalým pobytem v ČR hlásících se k této církvi či náboženské společnosti qpro přiznání zvláštních práv je nezbytné mít podporu alespoň 1 promile obyvatel ČR a splňovat podmínku minimálně 10 leté registrace qzároveň musí být doložen základní dokument CNS se všemi náležitostmi podle zákona q q…církve mohou také vytvářet tzv. svazy církví a náboženských společností. Také tyto svazy podléhají registraci. Dále mohou zakládat účelová zařízení (evidované právnické osoby) q qspecifikum v podobě zdroje příjmů – státní příspěvek na činnost, dotace •23 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru CNS – SOUPIS I. •24 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru CNS A EPO qevidovaná právnická osoba (EPO) vzniká založením příslušným orgánem registrované církve a náboženské společnosti podle jejího základního dokumentu. qhlavním úkolem EPO je poskytovat obecně prospěšné charititativní, sociální nebo zdravotnické služby a to veřejnosti za předem stanovených a pro všechny uživatele stejných podmínek q qnávrh pro evidence musí obsahovat zakládací listinu (název a identifikace zakladatele, název a sídlo účelového zařízení, označení a identifikace statutárního orgánu, stanovy…) q qevidenci EPO provádí Ministertvo kultury •25 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru ORGANIZAČNÍ SLOŽKY STÁTU qorganizace veřejné správy (tj. veřejného sektoru) q qvzniká a zaniká rozhodnutím zastupitelstva územního samosprávného celku (ÚSC) q qpři jejím zřízení musí zřizovatel vydat zřizovací listinu (viz zákon) qnení samostatnou právnickou osobou qjejí zaměstnanci jsou zaměstnanci obce nebo kraje qnení účetní jednotkou - příjmy a výdaje (rozpočet) organizační složky jsou obsaženy v rozpočtu jejího zřizovatele q qnapříklad ve formě: kulturních a informačních center, knihoven q •26 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE qorganizace veřejné správy (tj. veřejného sektoru) q qvzniká a zaniká rozhodnutím zastupitelstva ÚSC q qpři založení zřizovatel vydá zřizovací listinu a podá návrh na její zápis do rejstříku subjektů qje samostatnou právnickou osobou, která má ve správě majetek svého zřizovatele (vymezeno ve zřizovací listině) qmůže mít vlastní zaměstnance qje samostatnou účetní jednotkou q qmá možnost provádět vedlejší (hospodářské) činnost (vymezeno ve zřizovací listině) •27 •SPR218: Jakub Pejcal, 9. 10. 2018: Legislativní vymezení neziskového sektoru