Struktura rozhovoru 1. Údaje o respondentovi: a) pracovní pozice na úřadu práce Jakou pracovní funkci vykonáváte? Na jakém oddělení pracujete? b) Popište, jak a kdy se dostáváte do pracovního kontaktu s dlouhodobě nezaměstnanými. Jak je to pro Vás pracovně důležitá skupina klientů? (Dlouhodobě nezaměstnanými chápeme v našem výzkumu osoby 12 měsíců a déle v evidenci UP jako nezaměstnaní hledající práci.) c) pohlaví d) věk e) profesní kvalifikace Nejvyšší dosažený stupeň vzdělání, Má vaše vzdělání nějakou obsahovou specializaci, pokud ano, jakou; Jaké kurzy dalšího vzdělávání jste absolvoval/a v roce 2018 f) pracovní zkušenost Jak dlouho celkově pracujete na Úřadu práce ČR? Jak dlouho pracujete na uvedené pracovní pozici? Pracovala jste ještě v nějakém jiném zaměstnání, kde jste pomáhala řešit problémy lidí. Pokud ano, co to bylo za práci? g) S kolika klienty jste v současnosti v pracovním kontaktu za pracovní týden? Uveďte odhadovaný počet. 2. Postoje a představy vztahující se k dlouhodobě nezaměstnaným klientům (dále jen DN) a) Mezi dlouhodobě nezaměstnanými (déle než 12 měsíců) jsou poměrně velké rozdíly. Pokuste se popsat, jak si tuto kategorii klientů při své práci rozdělujete na menší podskupiny nebo typy. (Například: lidé se zdravotním nebo tělesným omezením, osoby závislé na omamných látkách, lidé bez vzdělání a s výrazným kulturním handicapem, lidé s psychickým onemocněním, osoby bez vlastního domova; lidé, kteří nechtějí pracovat; lidé s neoficiálním pracovním příjmem; lidé s exekucí, lidé pasivní, lidé nezvladatelní a sprostí; osoby, které se dnes již plánovaně živí na sociálních dávkách) b) Zkusme si vyjasnit, jaká kritéria při tomto dělení používáte? (kritérium chování DN na úřadu práce; kritérium osobní vlastnosti, které tvoří bariéru nebo podporu pro vstup na trh práce, kritérium rodinný a širší společenský kontext života DN atd.) c) Podle Vaší zkušenosti jaké typy problémů musí nebo by měli dlouhodobě nezaměstnaní řešit především? Postupujte zase podle uvedených podskupin. d) Co je podle Vás pro tyto skupiny lidí v jejich současné životní situaci nejdůležitější? Čeho by měly dosáhnout především? Postupujte zase podle uvedených podskupin. e) Podle Vaší zkušenosti co vlastně tyto skupiny dlouhodobě nezaměstnaných očekávají od pomoci úřadu práce v první řadě? (finanční podporu; informace a radu, podporu v jejich sociálním postavení, zajištění pracovního místa, možnost vypovídat se, získat vzdělání, získat schopnost orientace v problémech, které mají) 3. Názory na realizaci opatření aktivační politiky pro DN a) Čím se obvykle snažíte ovlivnit možnosti uplatnění DN na pracovním trhu? Opět – pokud je to možné - uveďte různé nástroje a opatření podle uvedených skupin DN. b) Stručně popište současnou nabídku opatření aktivační politiky (opatření APZ, lokální služby a programy) pro DN, které máte k dispozici na úřadu práce. c) Posuďte, které z nich jsou podle vašeho názoru účinné a které je málo účinné pro pomoc DN klientům. (zprostředkování práce, poradenství na TP, SÚPM, rekvalifikace, VPP, speciální terapie od externí služby) Pro každé opatření prosím uveďte, proč si to myslíte? 4. Pracovní problémy a náměty pro zlepšení práce s DN klienty a) Popište, jaké jsou nejčastější pracovní potíže při jednání s DN klienty? (Požadujte popis více problematických stavů či situací, motivujte k dalším odpovědím na otázku) a) Uveďte prosím oblasti a podmínky vaší přímé práce s DN klienty, kde vidíte možnosti nějakého dalšího zlepšení. (Například: další vzdělávání; rozvoj týmové spolupráce, zlepšení informací o klientech a dalších oblastech práce; oblast pravomocí zprostředkovatelů a poradců na úřadu práce, zapojení a rozvoj mezi organizační spolupráce, koordinace různých služeb, nedostatek času na individuální práci s klientem, nedostatečně rozpracované metodiky od nadřízených složek) (Pokud respondent těžko hledá oblasti a podmínky pro zlepšení práce, pomáhejte postupnou nápovědou či celkovým výčtem uvedených příkladů.) b) Vraťte se k jednotlivým Vámi uvedeným oblastem a popište, proč cítíte potřebu jejich dalšího zlepšování. c) Vaše práce s klientem je organizována spíše jako individuální poradenství nebo je prováděna na úřadu práce skupinově? Uveďte, proč si to myslíte. - Uveďte, o čem se rozhodujete vy sám/sama a co je předmětem společné diskuse. d) V čem spočívá kontrola vaší práce a kdo všechno ji provádí? e) Co vám v současnosti brání v rozvoji individuálního přístupu k DN klientům? f) Uveďte prosím, jaký by měl být podle Vás ideální individuální přístup k dlouhodobě nezaměstnaným klientům? g) Mají podle Vás DN klienti k dispozici všechna legislativně dostupná opatření, která by jim mohla pomoci v jejich obtížné životní situaci? Pokud ne, která jim podle Vás obvykle chybí. h) Co byste potřeboval/a k tomu, aby se zlepšila provázanost vašich opatření se službami, které vašim DN klientům nabízí ostatní organizace a instituce?