ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ •ZPĚTNÁ VAZBA •A •HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ • •Přednáška pro MU FSS •Studijní obor „Řízení a rozvoj lidských zdrojů“ • •Studio CTC s.r.o. • •PhDr. Maria Řičánková ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ O ČEM TO BUDE? ÚCo je to zpětná vazba a proč o ní mluvit v souvislosti s pracovním hodnocením? Ú ÚCo je to pracovní hodnocení? Ú ÚJaké jsou systémy hodnocení v praxi? Ú ÚJaké jsou zásady hodnotícího rozhovoru? Ú ÚJak vypadá ideální hodnotící rozhovor? ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ NA ZAČÁTEK NĚKOLIK PŘÍBĚHŮ Z PRAXE Ú1. příběh: Pohled do historie - „Komplexní hodnocení na dvojí způsob“ Ú Ú2. příběh: „Jak na hodnotící rozhovory“ Ú (Käser, Thyssen, WBB) Ú Ú ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ MOTTO • •„Jistota v práci začíná tím, že víme, •jak jsme vnímáni a hodnoceni.“ • A. Leigh • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ MOTTO • •„Systémy hodnocení jsou často •jen rozcvičkou v papírování.“ • •Jack Welch – CEO General Eletric • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO VÍME O ZPĚTNÉ VAZBĚ ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO JE TO ZPĚTNÁ VAZBA? • •ZPĚTNÁ VAZBA je informace upozorňující na to, zda chování nějakého systému je nebo není na žádoucí cestě. • •V chování lidí jde o informaci, •kterou člověku poskytuje jeho okolí, • a tak mu zprostředkovává náhled na jeho vnější (příp. vnitřní) projevy. Výsledek obrázku pro zpětná vazba hodnocení ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO JE CÍLEM ZPĚTNÉ VAZBY? Ú Ú CÍL > •Cílem zpětné vazby je •pokus o úpravu (regulaci, nasměrování) chování ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO JE TO CÍLENÁ ZPĚTNÁ VAZBA? • • • •CÍLENÁ ZPĚTNÁ VAZBA je CHTĚNÁ zpětná vazba, •která je zaměřená na určitou konkrétní oblast jednání. •Je vyvolána ZÁMĚRNĚ, většinou někým zvenčí , kdo ji iniciuje. • •Konkrétní •osoby • •Konkrétní •projevy •Konkrétní •situace ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO VÍME O PRACOVNÍM HODNOCENÍ; HODNOTÍCÍM ROZHOVORU? JAKÉ MÁME ZKUŠENOSTI? ctc ‹#› CO JE PRACOVNÍ HODNOCENÍ ? Ú„Hodnocení pracovníka znamená posuzování jeho vlastností, postojů, názorů, jednání a vystupování vzhledem: Ú Ú- k určité situaci, ve které se pohybuje, - k činnosti, kterou vykonává, Ú- k druhým lidem, s nimiž vstupuje do kontaktu.“ Ú Ú ÚE. BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. Psychologie a sociologie v řízení firmy. Praha. 1994, s. 365 • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO JE PRACOVNÍ HODNOCENÍ ? Ú ÚPracovní hodnocení v personálním řízení je systematické ocenění ÚHODNOTY, Úkterou má jednotlivec v důsledku Úsvého výkonu a svých osobních charakteristik pro organizaci, Újejíž je součástí. ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO JE PRACOVNÍ HODNOCENÍ? Ú ÚPracovní hodnocení je proces, jimž organizace hodnotí vykonanou práci. Ú ÚPracovní hodnocení je srovnání pracovního výkonu a pracovního chování s normami organizace (psanými x zvykovými). Ú ÚPracovní hodnocení se týká výsledků práce hodnoceného zaměstnance a jeho chování, ne hodnocení osobnosti člověka. Ú ctc ‹#› ZÁKLADNÍ PILÍŘE PRACOVNÍHO HODNOCENÍ • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ MĚŘITELNÉ CÍLE CO JE ÚKOLEM KOMPETENCE JAK BYL ÚKOL PROVÁDĚN • •HODNOCENÍ •CÍLŮ • •HODNOCENÍ •CHOVÁNÍ •CELKOVÉ HODNOCENÍ SPOLUPRACOVNÍKA ctc ‹#› CO JE CÍLEM PRACOVNÍHO HODNOCENÍ? • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ZÁKLADNÍ FUNKCE PRACOVNÍHO HODNOCENÍ Ú Ú POZNÁVACÍ Øjaký pracovník je Øco dělá dobře/špatně Øco potřebuje změnit SROVNÁVACÍ Øv rámci výkonu pracovníka Øv rámci útvaru, týmu, projektu Øv rámci profese REGULAČNÍ Ønasměrování Øusměrnění Øzacílení Ørozvoj, kariéra STIMULAČNÍ Øpochvala Øpodpora Ømotivace ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO NENÍ CÍLEM PRACOVNÍHO HODNOCENÍ? Ú Ú is MP900316768 MP900178867 ctc ‹#› JINÝ POHLED NA FUNKCE PRACOVNÍHO HODNOCENÍ • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ • •1. •SEBEPOZNÁNÍ •5. •CHÁPANÍ A RESPEKTOVÁNÍ DRUHÝCH • •4. •KLADENÍ OTÁZEK • •6. •ZVLÁDÁNÍ EMOCÍ • •3. •JASNÉ VYJADŘOVÁNÍ SE • •7. •OTEVŘENOST • •2. •NASLOUCHÁNÍ • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ SYSTÉM PRACOVNÍHO HODNOCENÍ V ORGANIZACI • • • • •František Hroník: Hodnocení pracovníků, Grada 2006, str. 16 • • ctc ‹#› JAKÉ JSOU DRUHY PRACOVNÍHO HODNOCENÍ? ÚHodnocení průběžné (každodenní) ÚHodnocení příležitostné ÚHodnocení účelové ÚHodnocení systematické (periodické) • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ Výsledek obrázku pro zpětná vazba hodnocení ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ DRUHY PRACOVNÍHO HODNOCENÍ ÚMetody hodnocení: §formální §neformální – situační hodnocení Ú ÚMetody hodnocení zaměřené na: §minulost §přítomnost §budoucnost § ÚMetody hodnocení zaměřené na: §výkon (vázáno především na odměňování) §kompetence (vázáno především na rozvoj) ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ PRINCIPY SYSTÉMU HODNOCENÍ ÚPracovní hodnocení musí tvořit ucelený a důsledně všemi akceptovaný a prosazovaný systém! Ú ÚSe systémem pracovního hodnocení musí být seznámeni všichni zaměstnanci! Ú ÚPracovní hodnocení musí být založeno na faktech! Ú ÚHodnotitelé musí dobře ovládat způsob hodnocení! Ú ÚHodnotitelé musí vědět, že hodnocení není cílem, ale nástrojem působení na lidi! Ú ÚTěžiště hodnocení výkonu zaměstnanců spočívá v dialogu hodnoceného a hodnotitele. Hodnotící rozhovor se v žádném případě nesmí změnit na monolog hodnotitele! ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ÚČASTNÍCI PRACOVNÍHO HODNOCENÍ ÚVEDENÍ ORGANIZACE: §musí vyjádřit svůj postoj a jednoznačnou podporu §musí ukázat, jakou důležitost pracovnímu hodnocení přikládá §musí sdělit, jak bude systém pracovního hodnocení a jeho výsledky používat pro zdokonalení činnosti organizace, pro rozvoj zaměstnanců a další cíle § ÚPERSONÁLNÍ ÚTVAR: §projekce systému pracovního hodnocení §informační kampaň k systému hodnocení §tréninky hodnotitelů i hodnocených §metodická pomoc hodnotitelům §zpracování výstupů a využití výsledků pro zlepšení řízení organizace a rozvoj zaměstnanců § ÚVEDOUCÍ PRACOVNÍK – HODNOTITEL (přímý nadřízený): §provádí hodnocení §průběžně pracuje s výsledky hodnocení § ÚINTERNÍ X EXTERNÍ SPECIALISTA: §poradenská a konzultační činnost §zajištění tréninku hodnotitelů Ú ctc ‹#› ETAPY ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU HODNOCENÍ • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ Rozhodnutí, stanovení filosofie, účelu, smyslu … Informační a komunikační kampaň v celé organizaci Ověřovací fáze a její vyhodnocení Školení hodnotitelů a hodnocených Finanční a materiální zajištění Příprava metodiky a její ověření Zavedení systému hodnocení • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ MODEL PRACOVNÍHO HODNOCENÍ •1. •ZÍSKÁNÍ JASNÉ •PŘEDSTAVY O PRÁCI, •KTEROU JE •TŘEBA VYKONAT •2. •STANOVENÍ CÍLŮ •5. •VLASTNÍ DISKUSE •O VÝKONU •3. •KONTROLA VÝKONU •PŘI DANÉ ČINNOSTI •4. •PŘÍPRAVA NA • DISKUSI O VÝKONU • • • • • •Frank Scott-Lennon: Hodnocení; Portál 2007; str.10 ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ JASNÁ PŘEDSTAVA O PRÁCI •1. • • • • • • • • • • • •MISE/POSLÁNÍ = PROČ? • •VIZE/CÍLE = CO? • • •HODNOTY = ZA JAKÝCH PODMÍNEK? • •PRACOVNÍ •ZÁMĚR •KLÍČOVÉ •VÝSLEDNÉ •OBLASTI • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ PŘÍKLAD •1. • • • • • • • • • • •Pracovní záměr: • •Zajistit pro organizaci •kvalitní přípravu •talentů pro pozice •projektových leadrů •s působností v rámci •celého koncernu • • •Klíčové výsledné oblasti: • üVýběr talentů üRozvoj odborných • kompetencí v oblasti PM üRozvoj manažerských • kompetencí se zaměřením • na vedení projektových týmů üJazyková příprava üInterkulturní management üKariérní růst ü ü • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ JASNÁ PŘEDSTAVA O PRÁCI •1. • • • • • • • • • • •PRACOVNÍ •ZÁMĚR •KLÍČOVÉ •VÝSLEDNÉ •OBLASTI • •Popis pracovní pozice •Náplň práce •Kompetenční model •Platový výměr + benefity •Individuální plán rozvoje ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ STANOVENÍ CÍLŮ • •2. • • • • • • • • •PRACOVNÍ ZÁMĚR • •PROČ se má daná práce vykonat • •KLÍČOVÉ VÝSLEDNÉ OBLASTI • •KDE - které oblasti •důležité pro úspěch organizace •vyžadují důkladnou pozornost GOAL • > •STANOVENÍ CÍLŮ • •CO se musí udělat • •(JAK, DO KDY, S KÝM, KDE, •se to musí udělat ...) •Cíl je kriterium, • na jehož základě se vyhodnotí •pracovní výkon. ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ PŘÍKLAD – HLAVNÍ CÍLE • • •Pracovní záměr: • •Zajistit pro organizaci •kvalitní přípravu talentů •pro pozice projektových leadrů •s působností v rámci •celého koncernu • • • • •Klíčové výsledné oblasti: • üVýběr zaměstnanců - talentů üRozvoj odborných • kompetencí v oblasti PM üRozvoj manažerských • kompetencí se zaměřením • na vedení projektových týmů üJazyková příprava üInterkulturní management üKariérní růst ü • •HLAVNÍ CÍLE: • •1. Vybrat do konce 1. kvartálu 2017 tři vhodné kandidáty z řad • zaměstnanců organizace – talenty pro pozice vedoucích • projektových týmů. • •2. Talenty kompletně podle jejich individuálních potřeb připravit • do konce roku 2018 tak, aby mohli od začátku roku 2019 • vykonávat pozici vedoucího mezinárodního projektového týmu • pro oblast střední a východní Evropy. • •2. • • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ PŘÍKLAD – DÍLČÍ CÍLE • •2. • • • • • • • • • •1. HLAVNÍ CÍL: • •Vybrat do konce 1. kvartálu 2017 tři vhodné kandidáty z řad zaměstnanců •organizace (talenty) pro pozice vedoucích projektových týmů. • Č. ÚKOL TERMÍN SPOLUPRÁCE 1. Výběrové řízení na dodavatele pro realizaci Development Centre do .15. 1. 2017 HR, nákup 2. Vyhlášení projektu v rámci organizace, zveřejnění podmínek k účasti v projektu do 15.1. GŘ 3. Realizace Development Centre do 15.3. HR, HR koncern 4. Zveřejnění výsledků do 31.3. ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ KONTROLA VÝKONU PRACOVNÍKA PŘI DANÉ ČINNOSTI Ú Ú Újako průběžný regulátor směru Újako průběžná motivace Újako prostor pro případnou úpravu/změnu cílů Újako prostor pro případnou optimalizaci procesů Újako zdroj pro průběžné budování: §zpětnovazební kultury §kultury úspěchu • • • •3. • • • • • • MP900422116 •Pracovní hodnocení - průběžné: ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ PŘÍPRAVA NA DISKUSI O VÝKONU MP900422122 • • • • •4. • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ INDIVIDUÁLNÍ PŘÍPRAVA NA ROZHOVOR • • • • •4. • • • • • MP900442176 •PŘÍPRAVA •HODNOCENÉHO •PŘÍPRAVA •HODNOTITELE ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ PŘÍPRAVA HODNOCENÉHO ÚSdělit hodnocené osobě před rozhovorem: §kdo bude hodnotit §kdy bude hodnocena (den, hodina, jak dlouho bude rozhovor trvat) §co bude hodnoceno, podle jakých kritérií v rámci metodiky hodnocení §kde rozhovor proběhne § § ÚVolit vhodný termín a čas vzhledem k hodnotiteli i k hodnocené osobě. Ú ÚHodnocená osoba by si měla vést pro potřebu hodnocení záznamy (o svém výkonu, úspěších, problémech apod.). Ú ÚDoporučit hodnocené osobě písemnou přípravu. • • • • •4. • • • • • MP900422389 ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ PŘÍPRAVA HODNOTITELE Ú Ú ÚStanovit cíl rozhovoru. ÚUjasnit si strukturu rozhovoru. ÚPřipravit si otázky!!! ÚDefinovat přesně silné a slabé stránky hodnoceného, včetně věcných argumentů, příkladů. ÚPřipravit si návrhy řešení, argumenty. ÚPřipravit si záznamové archy. ÚProstudovat materiály hodnoceného (pracovní popis, kompetenční model, mzdový list, záznam předešlého hodnotícího rozhovoru, záznam o pracovních úspěších, změny v osobní dokumentaci apod.). ÚDůkladná, včasná písemná příprava. ÚPosoudit celé hodnocené období, ne pouze poslední dny, týdny. • • • • •4. • • • • • MP900422405 ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ VLASTNÍ DISKUSE O VÝKONU • • •5. • • • • • • • MM900300595 •Základní pravidlo pro hodnotící rozhovor: ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ TŘI DĚJSTVÍ HODNOTÍCÍHO ROZHOVORU • • •5. • • • • • • • MC900231746 MM900300595 MC900295311 HLAVNÍ ČÁST ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO HODNOTIT - PŘÍKLAD Ú ÚPracovní výkon, plnění úkolů: §kvalita §kvantita §včasnost plnění §rozvoj inovační aktivity §odpovědnost §efektivita §využití pracovní doby § ÚVztah k ostatním: §práce v týmu §komunikační schopnosti §vztah k ostatním zaměstnanců §vztah k vedoucím zaměstnancům §vztah k zákazníkům §schopnost řešit spory. Ú ÚChování v průběhu pracovního procesu i mimo něj: §obětavost §iniciativa §absence §zájem o práci §zájem o profesní růst §flexibilita §pracovní kázeň § ÚOsobní a charakterové rysy a vlastnosti související s prací: §čestnost §svědomitost §způsob jednání a vystupování §samostatná práce §schopnost si zadávat úkoly §kreativita §loajalita • • •5. • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ CO HODNOTIT - PŘÍKLAD Ú ÚPlnění požadavků popisů pracovního místa Ú(kvalifikační předpoklady, délka praxe a její kvalita, odbornévědomosti, rozsah Úpravomoci a odpovědnosti). Ú ÚKvalita práce a pracovní výkon Ú(plnění konkrétních úkolů, kvalita práce a dosahování výsledků , organizace vlastní Úpráce a sebeřízení, strategický a koncepční přístup,hospodárnost a efektivnost, Údůkladnost a důslednost, přesnost a spolehlivost, kázeň, rychlost a množství práce, Úochota k práci nad rámec, pracovní nasazení). Ú ÚOsobní vlastnosti Ú( vystupování a prezentace, iniciativa a vynalézavost, stabilita osobnosti a odolnost Úproti zátěži, komunikativnost a týmovost, vztah a loajalita k firmě). Ú ÚRůstový potenciál Ú(přejímání náročnějších úkolů, zvyšování kvalifikace a zájem o vlastní růst, všestranná Úvyužitelnost). Ú Ú • • •5. • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ SCÉNÁŘ ROZHOVORU • • •5. • • • • • • • MP900442494 MP900424406 •POZITIVNÍ •PŘIJETÍ, ÚVOD •OTÁZKA NA „PLUSY“ •POTVZENÍ •OTÁZKA NA „MÍNUSY“ •POTVRZENÍ •OTÁZKA NA „PLUSY“ •POTVRZENÍ •ODPOVĚĎ •ODPOVĚĎ •ODPOVĚĎ •POZITIVNÍ •ZÁVĚR • •SPOLEČNÁ DOHODA •O CÍLECH A DALŠÍM •ROZVOJI ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ZÁSADY HODNOTÍCÍHO ROZHOVORU Ú ÚVytvořit partnerskou, přátelskou atmosféru. Ú ÚRozhovor vést zásadně mezi čtyřma očima. Ú ÚPracovat s otázkami, vést s jejich pomocí hodnocenou osobu k výpovědím. Hodnocená osoba se hodnotí sama. Sebehodnocení na základě otázek hodnotitele je nejúčinnější. Ú ÚNechat hodnocenou osobu, aby mluvila především ona! Ú ÚDát hodnocené osobě čas na odpovědi. Ú ÚProjevit upřímný zájem příp. i o osobní problémy. Ú ÚDobře naslouchat (i očima). Ú ÚVnímat atmosféru, být empatický. • • •5. • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ZÁSADY HODNOTÍCÍHO ROZHOVORU Ú ÚŘešit stav MÁ BÝT = JE. Ú ÚBýt konkrétní, věcný; posuzovat fakta, nikoliv dojmy. Diskutovat o výkonu, ne o osobnosti. Ú ÚZdůrazňovat společné cíle. Ú ÚDodržet pořadí kritérií tak, jak je uvádí hodnotící formulář / metodika hodnocení – žádná překvapení. Ú ÚChválit konkrétně za dobrou práci, gratulovat. Úspěch motivuje! Ú ÚZachovat klid, působit vyrovnaně. Nebýt osobní. Ú ÚDělat si poznámky v průběhu rozhovoru. • • •5. • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ NA CO SI DÁT POZOR!!! Ú ÚNeptat se hodnocené osoby na její názory na ostatní kolegy. Ú ÚNeřešit s hodnocenou osobou problémy jiných podřízených. Ú ÚNebýt příliš neformální. Ú ÚVěnovat dostatek času celému rozhovoru tak, aby nepůsobil dojmem uspěchanosti. Ú ÚNepřipustit, aby se „obrátily“ role. Ú ÚNesdělovat informace získané při hodnotícím rozhovoru jiným. Ú • • •5. • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ZAHÁJENÍ ROZHOVORU Ú ÚZahájit rozhovor vždy pozitivně. Ú ÚVytvořit klidnou, pracovní atmosféru. Ú ÚPopsat scénář rozhovoru – „o čem to bude“. Ú ÚVysvětlit cíle rozhovoru. Ú ÚZjistit, do jaké míry se hodnocená osoba připravovala. Ú • • •5. • • • • • • • MC900231746 ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ HLAVNÍ ČÁST ROZHOVORU ÚVšeobecná diskuse o uplynulém roce: Celkové cíle. ÚKlíčové výsledné oblasti: Výkon hodnocené osoby v každé z nich. ÚSilné stránky hodnocené osoby: její názor a názor hodnotitele. ÚOblasti výkonu, které by bylo možno zlepšit: názor hodnocené osoby a hodnotitele. ÚÚvaha o cílech v uplynulém období a stanovení nových cílů pro období nadcházející. ÚKam bude směřovat kariéra a rozvoj hodnocené osoby? Potřeby rozvoje a výcviku. ÚOtázky na zkušenosti hodnocené osoby, její přání, potřeby. ÚVšeobecné problémy, s nimiž se v organizaci setkávají oba účastníci rozhovoru. ÚRole hodnotitele v práci hodnocené osoby. • • •5. • • • • • • • MM900300595 ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ZÁVĚR ROZHOVORU ÚStručné shrnutí dosavadního průběhu a výsledku rozhovoru. ÚDát hodnocené osobě prostor pro samostatnou formulaci nových cílů, opatření ke zlepšení práce! ÚStanovit cíle reálné, měřitelné a kontrolovatelné. ÚZávěry rozhovoru formulovat jednoznačně společně s hodnocenou osobou. ÚPoznačit hlavní body rozhovoru, konkrétní opatření a především body, ve kterých nedošlo mezi hodnotitelem a hodnocenou osobou ke shodě. ÚRozhovor zakončit povzbuzením! ÚPodpisy záznamu o rozhovoru. Hodnocená osoba pouze potvrzuje, že se rozhovor konal a záznam o něm že je správný, ne svůj souhlas s výsledkem. ÚPředat hodnocené osobě kopii záznamu o rozhovoru. • • •5. • • • • • • • MC900295311 ctc ‹#› JAKÉ CHYBY PŘI HODNOTÍCÍM ROZHOVORU DĚLÁME? Úneschopnost objektivity Úosobní zaujatost, osobní předsudky Úchyba sociálního vnímání – přihlížení k sociálnímu postavení, pohlaví, etniku, rase atd. Úneschopnost kritiky, chyba mírnosti – vychází z tendence neposuzovat příliš přísně Úsubmisivita – „nechat si vnutit názor“ Úpřemíra negativního jazyka – nezájem, neschopnost, neodbornost, nezodpovědnost, neděláš, nemáš… Úkritika formou monologu Útendence hodnotit všechny průměrně (hodnotit ve středu stupnice hodnot); Úhaló efekt – vede k nepřesným závěrům na základě prvního dojmu Úchyba posledního dojmu – poslední negativní zážitek ovlivní posuzování Ú Ú • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ • • •5. • • • • • • • ctc ‹#› A DALŠÍ CHYBY Ú Úchyba projekce - posuzování ostatních podle sebe („egocentrická“ chyba - „podle sebe soudím tebe“) Útendence hodnotit podle vlastních měřítek (vlastní názor hodnotitel považuje předem za správný – „aroganční“ chyba) Úefekt „svatozáře” Úefekt „nedávnosti” (hodnocení je neúměrně ovlivněno činností pracovníka v posledním období) Úhodnocení výkonu v současnosti na základě výkonu v minulosti Úunáhlené soudy (předčasné závěry) Úpřeceňování dobře známých kolegů Úúmyslné chyby při hodnocení (protežování, podhodnocování) • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ • • •5. • • • • • • • ctc ‹#› • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ • •Hodnotící rozhovor musí pracovníkovi ukázat SMĚR! • •Je to turistická značka, •která ho vede k vytýčenému CÍLI! MP900442343 MP900202185 MC900055157 ctc ‹#› Děkuji za pozornost! • • •21.10.2017 • • •Hodnocení pracovníků/Studio CTC/MŘ ctc •Studio CTC s.r.o. •Olomoucká 19, 796 01 Prostějov •ctc@studioctc.cz •www.studioctc.cz •Mobil: 736 606 682