Petra Horváthova, Jiří Bláha, Andrea Čopíková RIZENI LIDSKÝCH ZDROJŮ Nové trendy MANAGEMENT PRESS, PRAHA 2016 OBSAH LIDE GENERACE Y 3.1 Úvod 3.2 Obecné charakteristické znaky generace X 3.3 Obecné charakteristické znaky generace Y 3.4 Odlišnosti generací X a Y 3.5 Doporučení v oblasti personálních činností Příloha 3.1 Test: Do jaké generace patříte? Příloha 3.2 Dotazník: Očekávání od práce 3.6 Zdroje 132 132 135 143 153 155 160 162 164 DIVERZITY MANAGEMENT 166 4.1 Úvod 166 4.2 Vymezení základních pojmů 1/0 4.2.1 Definice pojmu diverzita 171 4.2.2 Definice pojmu diverzity management 177 4.3 Zavádění diverzity managementu 179 4.3.1 Postup implementace diverzity managementu 179 4.3.2 Diverzity audit 184 4.4 Age management 188 4.4.1 Obsah, implementace a hodnocení realizace age managementu 191 4.4.2 Pracovníci věkové skupiny 50+ 198 4.4.3 Pracovní schopnost 206 Příloha 4.1 Test: Profil řízení diverzity 213 Príloha 4.2 Příklad časového harmonogramu diverzity auditu pro organizaci s 200 až 300 pracovníky 218 Příloha 4.3 Příklad dotazníku využitelného při diverzity auditu 219 Příloha 4.4 Hodnocení realizace age managementu 221 Příloha 4.5 Sebehodnotící dotazník pro zaměstnavatele: Jak pracujete se staršími pracovníky? 225 4.5 Zdroje 228 KOMPETENCE A KOMPETENČNÍ MODELY 5.1 Úvod 5.2 Pojetí kompetence 5.2.1 Vymezení pojmu kompetence 5.2.2 Členění kompetencí 5.3 Kompetenční modely 5.3.1 Kdy použít kompetenční modely 5.3.2 členění kompetenčních modelů 5.3.3 Kritéria funkčního kompetenčního modelu 231 231 232 233 236 243 243 244 246 7 C OBSAH 5.3.4 Přínosy funkčního kompetenčního modelu 247 5.3.5 Přístupy k tvorbě kompetenčních modelů 248 5.3.6 Modely manažerských kompetencí 250 5.4 Tvorba kompetenčních modelů 257 5.4.1 Proces tvorby kompetenčních modelů 257 5.4.2 Ukázka tvorby kompetenčního modelu 263 5.4.3 Nejčastější chyby při zavádění kompetenčních modelů 264 5.5 Měření úrovně kompetencí 266 5.5.1 Analogové metody 266 5.5.2 Analytické metody 267 5.5.3 Další metody 269 5.6 Řízení podle kompetencí 274 5.6.1 Oblasti využití kompetenčního přístupu 275 5.6.2 Implementace a fungování řízení podle kompetencí 280 Příloha 5.1 Kompetenční model pro pozici obchodního manažera 284 Příloha 5.2 Dotazník pro 360° zpětnou vazbu 289 5.7 Zdroje 294 6 VYUŽITÍ SOCIÁLNÍCH SÍTI V ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 296 6.1 Úvod 296 6.2 Definice a členění sociálních sítí 298 6.3 Sociální sítě a jejich využití při náboru pracovníků 300 6.3.1 Linkedln 302 6.3.2 Facebook 307 6.3.3 Twitter 308 6.4 Výhody a nevýhody sociálních sítí 312 6.5 Podnikové sociální sítě 314 6.5.1 Co přináší podniková sociální síť 316 6.5.2 Firemní sítě bývalých pracovníků 318 6.5.3 Jak začít využívat podnikovou sociální síť 319 6.6 Zdroje 322 7 PERSONÁLNÍ CONTROLLING A REPORTING, PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM 324 7.1 Úvod 324 7.2 Personální controlling- 325 7.2.1 Nástroje personálního controllingu 331 7.2.7 Personální ukazatele obecně 335 7.2.3 Kvantitativní personální ukazatele 342 7.2.4 Kvalitativní personální ukazatele 349 OBSAH 5.3.4 Přínosy funkčního kompetenčního modelu 247 5.3.5 Přístupy k tvorbě kompetenčních modelů 248 5.3.6 Modely manažerských kompetencí 250 5.4 Tvorba kompetenčních modelů 257 5.4.1 Proces tvorby kompetenčních modelů 257 5.4.2 Ukázka tvorby kompetenčního modelu 263 5.4.3 Nejčastější chyby při zavádění kompetenčních modelů 264 5.5 Měření úrovně kompetencí 266 5.5.1 Analogové metody 266 5.5.2 Analytické metody 267 5.5.3 Další metody 269 5.6 Řízení podle kompetencí 274 5.6.1 Oblasti využití kompetenčního přístupu 275 5.6.2 Implementace a fungování řízení podle kompetencí 280 Příloha 5.1 Kompetenční model pro pozici obchodního manažera 284 Příloha 5.2 Dotazník pro 360° zpětnou vazbu 289 5.7 Zdroje 294 VYUŽITÍ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 296 6.1 Úvod 296 6.2 Definice a členění sociálních sítí 298 6.3 Sociální sítě a jejich využití při náboru pracovníků 300 6.3.1 Linkedln 302 6.3.2 Facebook 307 6.3.3 Twitter 308 6.4 Výhody a nevýhody sociálních sítí 312 6.5 Podnikové sociální sítě 314 6.5.1 Co přináší podniková sociální síť 316 6.5.2 Firemní sítě bývalých pracovníků 318 6.5.3 Jak začít využívat podnikovou sociální síť 319 6.6 Zdroje 322 PERSONÁLNÍ CONTROLLING A REPORTING, PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM 324 7.1 Úvod 324 7.2 Personálnícontrolling- 325 7.2.1 Nástroje personálního controllingu 331 7.2.2 Personální ukazatele obecně 335 7.2.3 Kvantitativní personální ukazatele 342 7.2.4 Kvalitativní personální ukazatele 349