Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty ZUR Ing. Martina Nedomová Brno, 16. 10. 2018 •Práce s EIZ • §2 x 50 min. vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v databázích vzadání praktického úkolu – §2 x 50 min. vcitace, plagiátorství vzadání praktického úkolu – §2 x 50 min. vkontrola úkolů + diskuse vEBSCO Discovery Service a další nadstavbové nástroje velektronické knihy • • •Vyhledávání • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 1. Téma a klíčová slova •1) Zamyslete se o čem chcete psát v je nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém v lze využít tzv. myšlenkových map - grafické znázornění – tématu • • Zdroj: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg •Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html • •Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html • •Zdroj: http://www.cvat.org.uk/sites/data.t3sc.org/files/images/Social-Media-Marketing.jpg Téma a klíčová slova II. •3) Vyjádřete téma ve formě v klíčových slov (hesel) •- používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájmena a slovesa pouze pokud jsou opravdu • nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v • cizích jazycích) – př. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace – vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla – př. novináři – Česko – 20.-21. st. • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 2. Další specifikace q Před začátkem vlastního procesu vyhledávání je • třeba si ujasnit: včasové rozmezí vtypy dokumentů (např. odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) vtyp dat (text, audio, video) vjazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) vforma (odborná x populárně naučná) • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 3. Výběr zdrojů qSpecializované odborné databáze qKnihovní katalogy qSpecializované vyhledávače odborných informací qRepozitáře qKnihovny qDalší • Google (Scholar) - tipy pro vyhledávání qVyhledávání na konkrétní stránce • př. burgr site:fss.muni.cz • qDefinice • př. define:cyberbullying • qVyhledávání stránek, které jsou podobné určité adrese URL • př. related:medzur.fss.muni.cz • qTyp dokumentu • př. filetype:pdf • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace Infographic: Get More Out of Google 4. Boolovský model qLogický součin, průnik - operátor AND qLogický součet, sjednocení - operátor OR qLogická negace - operátor NOT qKrácení termínů (truncation) qVyhledávání prostřednictvím fráze • Zdroj: Steinerová qStrategie Boolovského modelu vnejrozšířenější vkombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT • or and not Zdroj: http://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html Operátor AND qLogický součin, průnik vVyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova vVýsledek průzkumu se zužuje vMůžeme jej znázornit jako průnik množin • př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR qLogický součet, sjednocení vVyhledání dokumentů, které obsahují alespoň jeden ze zadaných výrazů vVýsledek průzkumu se rozšiřuje vMůžeme jej znázornit jako sjednocení množin • př. mediální pedagogika OR mediální výchova or mediální pedagogika mediální výchova Operátor NOT qLogická negace vVyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo vZáleží na pořadí klíčových slov vVýsledek průzkumu se zužuje • př. reklama NOT "sociální sítě" not reklama "sociální sítě" Krácení termínů (truncation) qHledaný termín je zkrácen na kořen slova v Systém dohledá všechny možné tvary podle tohoto – kořenu v Přípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným – znakem v Výsledek vyhledávání se rozšiřuje v Pozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé – symboly –př. žurnalis* - vyhledá žurnalisté, žurnalistika, žurnalistický atd. • Vyhledávání prostřednictvím fráze qBližší specifikace dotazu vSlovní spojení vVšechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru vNejčastěji se využívají uvozovky vVýsledek vyhledávání se zužuje – –Př. "mediální komunikace" • Příklady •Trump AND Clinton AND election • •Složitý dotaz s využitím booleovských operátorů • •Trump OR Clinton AND "american presidential election" AND campaign - špatně zadaný dotaz • •(Trump OR Clinton) AND "american presidential election" AND campaign - dobře zadaný dotaz • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 5. Technika vyhledávání qProhlížení (browsing) • q Vyhledávání (searching) vjednoduché vpokročilé • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 6. Vlastní vyhledávací proces qMálokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání • qVždy je třeba rešeršní dotaz ladit q qKaždý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz • Máte-li málo výsledků vyhledávání: qRozšiřte dotaz vpřidejte další klíčová slova • q Zrušte omezení vnapř. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. • Máte-li mnoho výsledků vyhledávání: qZužte dotaz vkonkretizujte vlépe definujte klíčová slova vzaměřte se pouze na nějakou oblast apod. • qPřidejte omezení vnapř. jenom slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 7. Hodnocení vyhledaných záznamů qrelevance qdůvěryhodnost zdroje vjména autorů, instituce, kontakty na správce… qpravidelná aktualizace qodbornost • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 8. Další operace qtisk quložení qexport do citačního manageru (např. EndNote Web, Zotero, Citace.com) • Praktické vyhledávání v databázích a citační software EndNote Web qAnopress Monitoring Online qPressReader qSage Journals Online qTaylor&Francis q(ProQuest) • • • • • • • v •Praktické ukázky vyhledávání v databázích •Anopress - pokročilé vyhledávání • • • • • • v •Vyhledávací dotaz •Vyhledávací parametry •Anopress – seznam výsledků • • • • • • v •Plný text článku •Anopress – uložení do profilu • • • • • • v •Anopress – otevřený profil • • • • • • v •vybraný profil •články v daném profilu 1)Vytvoření účtu v EndNote Web 2) 2)Vyhledání záznamů v databázi Sage a jejich ("Download selected citations" nahoře pod záznamy). 3) 3)Poté zvolit "Format" - EndNote a kliknout na "Download Citation". 4) 4)Objeví se další stránka s hláškou "Otevíráte soubor" – např. sage_dsna9.enw. Zvolte "uložit " (soubor se uloží mezi stažené soubory v PC). •Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web • • •5) Otevřete si citační manager EndNote Web a přihlaste se • pomocí zvolených přihlašovacích údajů. • •6) V hlavním menu zvolte "Collect – Import References ". Vyberte • v polích: "File" (např. sage_dsna9.enw), "Import Option - • EndNote Import ", "To" zvolte složku, do které chcete záznamy • přidat, případně si vytvořte novou (Organize – Manage My • Group). • •7) Objeví se hláška sdělující, kolik záznamů bylo naimportováno • (např. " references were imported into "Political Science" • group). • •Pozn. U databáze ProQuest je proces obdobný s tím rozdílem, že je zapotřebí záznamy pomocí funkce "…Další" uložit do formátu RIS. Poté je do EndNote Webu nahrajete pomocí záložky "Collect" – „Import References“ (zvolíte soubor s příponou .ris a jako "Import Option" zadáte " "ProQuest"). • • Zadání 2. praktického úkolu •STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. • Literatura •Děkujeme Vám za pozornost • • • •Ing. Martina Nedomová •nedomova@fss.muni.cz • •infozdroje@fss.muni.cz • • • •