Veřejné rozpočty Rozpočet jako nástroj veřejné politiky ● slouží k uskutečňování takové politiky, jakou chce dělat vládnoucí politická reprezentace – veřejné priority Čím je rozpočet? ● pěněžním fondem (kumulace veřejných peněz) finanční bilancí (příjmy vs výdaje) finančním plánem (predikce očekávání příjmů – zdrojů, očekávání výdajů – veřejných potřeb) nástrojem veřejné politiky ● ● ● Centrální vs regionální rozpočty ● Centrální (státní) rozpočet – vytváří vláda, schvaluje poslanecká sněmovna, má charakter zákona K centrálním rozpočtům patří také: rozpočty státních fondů, organizačních složek státu a příspěvkových organizací – jde o jednotlivé kapitoly rozpočtu Rozpočty územních samospráv – v ČR rozpočty krajů a obcí (též mohou vytvářet fondy s vlastními rozpočty) ● ● Státní fondy ● ● Jsou tzv. mimorozpočtové Státní fondy – SF dopravní infrastruktury, SF životního prostředí, SF na podporu kinematografie, Státní zemědělský intervenční fond, SF kultury, SF rozovje bydlení → jedná se o dotační fondy, jejichž pomocí stát dotuje různé oblasti veřejného života Patří sem i rozpočty veřejných zdravotních pojišťoven a účelové vládní agentury (ČEB, Podpůrný lesnický a rolnický garanční fond) ● Organizační složky státu ● Mají vlastní rozpočet, nejsou však samostatnými právnickými osobami, v určité oblasti veřejné správy zastupují stát. Soudy, Úřad vlády, Kancelář prezidenta republiky, Akademie věd ČR, Kancelář veřejného ochránce práv, hasičské záchranné sbory, Drážní inspece či Státní zemědělská a potravinářská inspekce Příspěvkové organizace jsou právnickými osobami. ● ● Státní rozpočet – příjmy a výdaje ● Příjmy – zhruba polovinu tvoří výnos z daní, třetin odvody ze sociálního pojištění, dále různé poplatky, dotační příjmy z EU, výnosy spojené s majetkem státu Výdaje – zhruba třetina důchody, sociální dávky, platy státních zaměstnanců, převody do rozpočtů samospráv, investice, obsluha státního dluhu Přes 75 procent výdajů bylo loni mandatorních, tj. Povinných a kvazimandatorních (nutných). ● ● Typy rozpočtů Přebytkový ● Vyrovnaný ● Schodkový (deficitní) – na něj si vláda půjčuje zpravidla vydáváním státních dluhopisů, samospráva jej řeší bankovními úvěry, řídce půjčkou od Evr. investiční banky ● Tři principy veřejných rozpočtů ● nenávratnosti – co do rozpočtu prostřednictvím daní vložím, nedostávám zpět neekvivalence – pokud něco dostávám, není to ekvivalentní mému příspěvku nedobrovolnosti – každý přispívá do rozpočtu nedobrovolně ● ● Charakteristiky státního rozpočtu ● Česko hospodaří s deficitním rozpočtem od roku 1997 (výjimka 2016) – od té doby činí vládní (veřejný) dluh 1752 miliard korun, přes 36 procent HDP Maastrichtská kritéria povolují roční deficit do tří procent HDP a kumulovaný deficit nemá být vyšší než 60 procent HDP Vládní vs státní dluh – státní včetně mimorozpočtových fondů, samospráv a veřejných pojišťoven (89 pct tvoří státní dluh) ● ● Porovnání s evropskými státy ● ● http://1url.cz/ahVR Řada států si s tříprocentní hranicí neláme hlavu 2013 – Řecko -12,4% (-3,6%), Slovinsko -15% (-5%), Španělsko -6,9% (-5,9%) Od začátku hospodářské krize 2008 hospodaří s deficitem téměř všechny země EU. Loni většinou deficit klesal díky rostoucí ekonomice. ● ● Parametry rozpočtu ● Správný odhad příjmů – především daňových výnosů, neplatí, že o kolik navýším daně, o tolik přiteče do státní pokladny více Adekvátní stanovení výdajů – odhad potřeby po veřejných statcích a službách Adekvátní mandatorní výdaje – nyní až 75%, dané zákonem – potřeba jejich revize Rozpočtové střednědobé plány – potřeba s nimi pracovat, aby se nestalo, že v polovině investičního období dojdou peníze ● ● ● Parametry rozpočtu - pokračování ● Střednědobé plány obcím dokonce nařizuje zákon – musí být na 2-5 let, avšak neurčuje jejich podobu, pokud je nemají, dopustí se správního deliktu s pokutou až 1 mil. Kč Míra rizika – je potřeba počítat s kurzovými výkyvy v celostátním rozpočtu (různé strategie omezení míry rizika), u obecních například výše příspěvku z rozdělení daní (2013 změna, obce očekávaly preventivně méně) ● Vyrovnanost rozpočtu ● Stát i samospráva by měly hospodařit vyrovnaně – čím více si napůjčují, tím větší procento výdajů jde pouze na splácení úroků Dluhová past – dostává se do ní správa či samospráva ve chvíli, kdy nemá na splácení úroků a musí si na ně znovu půjčovat – Řecko či Royktnice nad Jizerou – následuje bankrot, resp. exekuce, obstavení majetku Navíc čím více se dluží, tím dražší jsou půjčky ● ● Rozpočty krajů a obcí - příjmy ● Příjmy daňové - přerozdělování centrálních daní – zhruba dvě třetiny, místní daně, tj. poplatky (psi, odvoz odpadu, ubytování turistů), dotace ze státního rozpočtu a státních fondů, dotace z EU, v obcích dotace z krajů Příjmy nedaňové – vlastní podnikání, výnos z dividend, úroky Příjmy kapitálové – prodej majetku ● ● Rozpočty krajů a obcí - výdaje ● Běžné – denní provoz obce (platy úředníků a zaměstnanců, správa budov, čištění ulic...) výdaje, z nichž nemá obec v budoucnu užitek Kapitálové – investice do staveb a služeb, z nich má obec v budoucnu užitek Výdaje na samostatnou a přenesenou působnost – některé činnosti vykonává obec za stát (územní a stavební řízení) ● ● Bilance obecního rozpočtu ● Rozdíl mezi příjmy a výdaji – neříká však nic o špatném či dobrém hospodaření obce (kraje) a jeho majetku – je potřeba znát celkovou bilanci a obce a hodnotu a stav majetku Jednoroční deficit – může značit velkou investici s prospěchem do budoucna (kanalizace, dopravní stavby), jednoroční přebytek – může značit podfinancování údržby majetku a tedy prodražení budoucí údržby Lze sledovat na webu www.rozpocetobce.cz ● ● Konsolidovaný vs nekonsolidovaný rozpočet ● Nekonsolidovaný – zahrnuje i účetní operace v rámci městských fondů – například z fondu kultury do fondu na opravy památek Konsolidovaný – očištěný od finančních operací výše zmíněných Vysvětluje případný rozdíl ve zprávách o rozpočtech obcí, kdy jsou k dispozici odlišná čísla, v konsolidovaném částky nižší ● ● Podobně jako stát mají i kraje a města příspěvkové organizace – mají vlastní rozpočty dotované z rozpočtů samospráv. ● Stejně tak mají fondy – nejčastěji to bývá fond bydlení – míří tam peníze z pronájmů a privatizace bytů – z nich pak opravy obecních bytů, ale výnos z privatizace i na jiné účely. ● Rozpočty obchodních společností – mohou jimi téct nekontrolovaně peníze, společnosti často spravují majetek velmi vysoké hodnoty – Brno příklady? ● Rozpočtové provizorium ● Nastává ve chvíli, kdy zastupitelstvo (i sněmovna) neschválí rozpočet na další rok. Končí ve chvíli, kdy naopak schválí. Obec může čerpat kadžý měsíc 1/12 na loňského rozpočtu na neinvestiční účely, tj. na chod obce. Nelze investovat, tedy stavět. Rizika – zůstávají rozestavěné stavby, tudíž se prodražují. Větším rizikem je krácení evropských dotací pro neplnění podmínek. ● ● Hrozba dluhové pasti pro obce ● Obec není schopná poskytovat služby, která má v samostatné působnosti. Hrozí nefunkčnost chodu obce – osvětlení, údržba komunikací, sečení trávy, svoz komunálního odpadu Nezájem kandidovat do obecního zastupitelstva Hrozba exekuce majetku – chystá se nový zákon. ● ● ● Případ obce Prameny ● ● Přes 100 obyvatel, každý „dlužil“ milion. V 90. letech nedotáhla obří investici do minerálních vrtů. Nedokázala splácet úroky. Soud zabavil majetek, exekutoři jej prodali v dražbě včetně budovy obecního úřadu. Snaha Sobotkovy vlády, aby obce mohly vyhlásit osobní bankrot jako fyzické osoby – ochrana před věřiteli. (http://1url.cz/bhVU) ● ● ● Ratingové agentury ● Agentury, které pravidelně ohodnocují schopnost států či samospráv dostát finančním závazkům. Přihlížejí k aktuální bilanci a perspektivě vývoje. Čím vyšší hodnocení a tedy vyšší důvěryhodnost, tím levněji lze sehnat peníze. Nejznámější je velká trojka: Moody´s, Standard&Poor´s a Fitch Ratings. Rating začal před první světovou válkou. ● ● ● ●