Etika v mediálním výzkumu Hana Macháčková Etika ve výzkumu •Etika ve vědě a výzkumu • •Nikoli v žurnalistické praxi! • •I když hodně principů by mělo být stejných Známé problematické příklady •Milgramův experiment (1963) • •Stanfordský vězeňský experiment (Zimbardo, 1971) Etika ve výzkumu •Týká se celého výzkumného procesu •Definice výzkumného problému, otázky, designu, sběru dat, intepretace, publikace a diseminace •Etika a reliabilita a validita • •A současně i fungování vědy jako takové •Působení institucí (univerzit, výzkumných center) •Jednání jednotlivých aktérů (studentů, vědců, vlastníků časopisů atd.) •Kdo financuje vědu? Kdo o ní rozhoduje? Jak je organizována? •Např. financování farmakologických výzkumů, politická agenda • Kdo ji řeší? • • •Legální a/versus etické otázky oKaždá země (často i Univerzita) to má jinak … oIRB - institutional review board oEtické komise? – úrovně MU, FSS; Etická komise a EKV… ohttps://www.muni.cz/o-univerzite/fakulty-a-pracoviste/rady-a-komise/eticka-komise ohttp://vyzkum.rect.muni.cz/cs/zazemi/etika-vyzkumu/etika-vyzkumu-na-mu ohttp://vyzkum.rect.muni.cz/cs/zazemi/etika-vyzkumu/ekv oDalší komise a kodexy – odborných asociací (APA, EARA), nadnárodní (EU), sdružená ke schématům (ERC, Horizont)… •RRI a open science –RRI is implemented as a package that includes multi-actor and public engagement in research and innovation, enabling easier access to scientific results, the take up of gender and ethics in the research and innovation content and process, and formal and informal science education. –https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/responsible-research-innovation o Proč etika výzkumu? • • • oJak etika a morální principy směřují výzkum? oJak ovlivní výběr výzkumného problému? oJak ovlivní výběr metody a designu výzkumu? oJakou máme zodpovědnost vůči zkoumaným subjektům? oOvlivní náš výzkum zkoumané subjekty? oJaká etická dilemata doprovází publikování výsledků? •The Ethics of Social Research. Hesse-Biber, S. N. (2010). In The Practice of Qualitative Research. Sage. Proč etika výzkumu? • • • oJak etika a morální principy vedou výzkum? oA jak jej ovlivňují? o oZákladní morální principy – odráží se v celém výzkumu oHodně z nich kulturně a historicky specifické oPříklad: děti a new sociology of childhood oJe dítě objekt nebo participant výzkumu? o oReflexe vlastních principů – nakolik ovlivňují výzkum? oNěkteré musíme „potlačit“ o Proč etika výzkumu? • • • oJak ovlivní výběr výzkumného problému? o oCo je „problém“? oCo je a co není potřeba A/NEBO přípustno řešit? o oPříklad: homosexualita a rodičovství Proč etika výzkumu? • • • oJak ovlivní výběr metody a designu výzkumu? oJaký základní přístup? Jaké metody můžeme použít? oDotazník? Rozhovor? Experiment? Pozorování? onapř. intruzivní a neintruzivní oNa jaké otázky se můžeme a nemůžeme ptát? oCitlivá témata, vhodnost pro specifické skupiny (děti) oJak budeme shánět participanty? oKde je hledáme? Koho ne/oslovujeme? Nepřeháníme to s odměnou? oNapř. politické ankety Proč etika výzkumu? • • • oJak ovlivní výběr metody a designu výzkumu? oJak bude probíhat sběr dat? oKde, za jakých podmínek? oDeception a debriefing oMožná ohrožení? oPtát se dětí bez rodičů – výhody a nevýhody o oA co analýza? oNapř. validizace zjištění kvalitativního výzkumu participanty oStatistická analýza – zacházení s daty Problémy specifické pro prostředí internetu: §novost online prostředí, neexistence legislativy §problém zabezpečení komunikace §nutnost zabezpečení techniky, sítí §otázka veřejného přístupu k datům a jejich vlastnictví §nevyžádaná pošta §anonymita na straně zkoumané osoby a výzkumníka (?) §obsahová analýza veřejných dokumentů – je etické dělat na nich výzkum? (názory a výklady se liší) • Specifika etiky online výzkumu §„netiquette“ §The Association of Internet Researchers (AoIR) - vydání „Internet Research Ethics“ http://aoir.org/reports/ethics2.pdf §etický kodex ESOMAR: • - důvěrné zacházení s daty respondentů • • Proč etika výzkumu? • • • oJakou máme zodpovědnost vůči zkoumaným subjektům? oOvlivní náš výzkum zkoumané subjekty? o oVelkou…. oNa více rovinách oV průběhu sběru i po něm Jak jsou dnes zkoumané subjekty chráněny • • oInformovaný souhlas oRespondent musí být informován o povaze výzkumu oRespondent nebo jeho zákonný zástupce musí s výzkumem souhlasit (dobrovolná účast) oOd jakého věku informovaný souhlas? oVysvětluje respondentovi, jakou roli hraje ve výzkumu oInformovat, jak bude nakládáno s výzkumnými daty oDůvěrnost – anonymita dat oRespondent může z účasti na výzkumu odstoupit i v průběhu výzkumu o Informované souhlasy • • • Souhlas zletilého – nezletilého oSouhlas „přepisovačů“ – práce s osobními údaji oV případě výzkumu na školách s nezletilými – souhlasy ředitele – učitele oA v dalších institucích… Ochrana výzkumníka (!) • • oJe výzkumník nějak ohrožen? oPokud ano, jakým způsobem a jaké mohou být potenciální dopady? oJak se výzkumník vypořádává s tímto rizikem? oCo dělá proto, aby riziku předešel, případně se s následky vyrovnal? Proč etika výzkumu? • • oJaká etická dilemata doprovází publikování výsledků? o oA další diseminaci (veřejné přednášky atd.) Etika publikování •Cíl: studie, která je opakovatelná a ověřitelná • •Musí se reportovat všechna data •„nepříjemná data“ (např. odporují hypotéze) •nesignifikantní výsledky •data se nesmí měnit ani prezentovat způsobem, který by zkreslil jejich interpretaci (statistická kouzla) • • •18 Duplikáty a „tříštění“ zjištění •Zjištění se publikuje jen jednou! •(-- co je to „zjištění“ je ovšem individuální rozhodnutí … publikování „menších zjištění“) • •Nepublikujeme, co vyšlo jinde • •Výjimky: •diplomová práce, poster… •ale v jiném formátu! •podepisuje se prohlášení (v časopisech) •19 Plagiarismus a „predátorské časopisy“ •Dodržovat pravidla citování (primární x sekundární citace) •Přímá x nepřímá citace •Pozor na sebe-plagiarismus •Pozor na predátorské časopisy •Jak je poznat: https://knihovna.cvut.cz/cs/podpora-vedy/publikovani/predatorske-casopisy •Kauza FSV UK https://zaetickepublikace.wordpress.com/ •Souhrn zde: https://is.muni.cz/do/rect/metodika/VaV/65890653/Zasady_vedeckeho_publikovani_na_MU_cz.pdf?lang=cs •A navíc analýza predátorských časopisů (a dalších nešvarů): https://idea.cerge-ei.cz/files/PredatoriMistni/ • •20 Výřez obrazovky •The Ethics of Social Research. Hesse-Biber, S. N. (2010). In The Practice of Qualitative Research. Sage. Výřez obrazovky