Specifika rozhlasového vyjadřování •Informace pouze zvukem •V reálném čase, bez možnosti návratu •Chybějící vizuální složka (handicap i výhoda) •Přesnost, stručnost, eliminace nadbytečných slov •Práce se zvukem – střih, obsluha techniky •Práce s vlastním hlasem • Rozhlasový zpravodajský zvuk •Jakýkoli zvuk lze zkrátit, dlouhý zvuk lze rozdělit •Už při natáčení mít hrubou představu, co chci v nahrávce mít a podle toho klást otázky •Zásada recyklovatelnosti: je lépe, když člověk hovoří o smyslu akce, cílové skupině, motivech pořádání apod. než o výčtu programu •Využití ohlášky, mnohdy třeba jediným slovem věc, kterou respondent rozvíjí na ploše několika vteřin • Hlasový projev rozhlasového žurnalisty •Řečové vady a zvláštnosti vynikají více než v TV •Hlasová cvičení, rozmluvení •Spisovný, ale ne vyumělkovaný projev •Pozor na výplňové výrazy, komplikované formulace •Korekce respondentova projevu Obecné zásady při práci s textem •Mluvíme spisovnou češtinou, dodržujeme základní pravidla jazyka - ne „je to o komunikaci“, „konzert“, „děvčata šly“. Když to jen trochu lze, počešťujeme. •Vyhýbáme se klišé, snažíme se o nápaditost, ale ne za každou cenu, prostá ohláška obvykle lepší než slovní kotrmelce. •Pracujeme se synonymy, dáváme si pozor, aby se neopakovala slovesa apod. •Vše, co lze vyjádřit v činném rodě, v něm vyjádříme (např. „přijal svěcení“ namísto „byl vysvěcen“ apod.) •Vše, co můžeme vynechat, vynecháme, namísto dlouhých (cizích) slov používáme krátká (česká), namísto dlouhých spletitých souvětí používáme více krátkých vět. •Osoby, o nichž (s nimiž) hovoříme, označujeme tituly souvisejícími s jejich funkcí (tedy předseda, mluvčí, biskup, organizátor). Jen výjimečně užíváme akademické tituly, a to jen vyšší (docent, profesor) a tehdy, pokud hovoří jako odborníci v daném tématu (tedy žádné „starosta magistr Jouda“). •Používáme jen obecně známé zkratky, např. OSN, ODS, USA, i zde se ale spíše (je-li to v daném kontextu vhodné) snažíme o nahrazení – „Spojené národy, občanští demokraté, Spojené státy“ atd. •Snažíme se zprávy nepřeplácat čísly, složitá čísla zjednodušujeme (přes tisíc, bezmála dvě stě, asi čtvrt miliónu, kolem sto dvaceti atd.) •Přímé citace spíše ne (výjimky typu „ich bin Berliner“, musí být zřetelné, kde citace začíná a končí). • Převod textu do rozhlasové řeči •U příležitosti 15. výročí od založení Centra pro integraci handicapovaných v Kotěhůlkách (okr. Trhové Sviny) byla sloužena mše na prostranství před hlavní budovou centra. Setkali se při ní desítky současných i bývalých klientů z celkem 584 lidí, kteří centrem od roku 2000 prošli.Díky špatnému počasí ale nebylo možno uskutečnit celý doprovodný program, například ukázku, jak se jezdí na automatickém invalidním vozíku Bosch A47 s akumulátorovým pohonem nebo vystoupení mažoretek. I tak byla podle koordinátora integračních projektů a manažera pro fundraising, mgr. T. Procházky veřejnost s touto nevšední oslavou spokojena. • •Zemřela španělská sopranistka Caballéová známá i písní Barcelona •Barcelona 6. října (ČTK) - Ve věku 85 let dnes zemřela španělská operní pěvkyně Montserrat Caballéová, kterou vedle desítek operních rolí proslavil i popový duet Barcelona s Freddiem Mercurym. Podle španělských médií o tom informovala barcelonská nemocnice, kde byla světová sopranistka hospitalizována od poloviny září. Diva, která na operních pódiích zářila více než půl století, několikrát vystoupila i v Česku, naposledy v roce 2010. •Caballéová, která zahájila svou kariéru čítající přes 4000 vystoupení v 50. letech minulého století, byla podle odborníků výjimečná především nebývalým rozsahem svého hlasu. Pěvkyně označovaná španělským tiskem za vůbec poslední klasickou operní primadonu byla často srovnávána se svou slavnou předchůdkyní Marií Callasovou, sama však podobná slova odmítala. "Nepovažuji se za operní legendu...Každá doba má své hvězdy a já jsem jen dobře dělala svou práci, nejlépe, jak to šlo," řekla v rozhovoru s listem El País před čtyřmi lety. •Zatímco operní znalci oceňovali především její interpretaci oper Belliniho a Donizettiho, široká veřejnost si zapamatovala hlavně její popový duet se zpěvákem skupiny Queen, který se v roce 1992 stal neoficiální hymnou olympiády v Barceloně. •Caballéová se několikrát představila i českým divákům, naposledy před osmi lety na Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. V posledních letech už kvůli křehkému zdraví vystupovala jen sporadicky. •Pohřeb slavné pěvkyně by se měl podle zdrojů listu El País konat v pondělí. •kpc hej • Rozhlasový rozhovor •Příprava, znalost tématu i respondenta •Otázky předem jen na vyžádání, nejsou dogma •Rozmluvení hosta, rozlišení výpovědí off record •Reagovat v průběhu rozhovoru na nejasnosti •Doplňovací, ne zjišťovací otázky •Vyčkávavé mlčení (Martin Veselovský) Domácí úkol – zpráva o komunálních volbách •Struktura: Ohlášení pro hlasatele (moderátora) – max. 4 řádky, text pro redaktora – 8-10 řádků • •Výsledky – rozdělení mandátů – volební účast – porovnání s rokem 2014 – osobnosti voleb – celkový trend – porovnání s dalšími místy regionu – zajímavosti. • •