VÝZKUMNÉ OTÁZKY SEMINÁŘ 18.-19.11.2019 PATRICIE SUŠOVSKÁ PROČ JE VÝZKUMNÁ OTÁZKA DŮLEŽITÁ? • My vlastně můžeme celý tenhle seminář začít tím, že je pokud chcete vytvořit dobrý výzkum, je potřeba začít s dobrou otázkou - ta totiž bude alfou a omegou celého procesu - a hlavně, všem hned na úvod vaší práce řekne, jestli chápete zákadní principy výzkumu, jestli rozumíte metodologii a jestli jste nad tématem přemýšleli PROČ JE VÝZKUMNÁ OTÁZKA DŮLEŽITÁ? •udává směřování výzkumu (všechny fáze) •ukazuje jaká data sbírat •vede k výběru metody (otázka CO předchází otázku JAK) •kvantitativní x kvalitativní - rozhoduje o tom VO, ne téma! •Většinu témat můžeme zkoumat obě způsoby, rozhoduje tedy to, co přesně nás bude zajímat •před formulací VO třeba vědět, jaký přístup použiji (případně v průběhu reformuluji VO) PLÁNOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROCESU •výzkumná oblast → výzkumné téma → specifické téma → výzkumná otázka PLÁNOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROCESU •• výzkumná oblast → výzkumné téma → specifické téma → výzkumná otázka •• výzkumný problém x výzkumná otázka •výzkumná oblast → výzkumné téma → specifické téma → výzkumná otázka •výzkumný problém x výzkumná otázka •praktický (nežádoucí důsledky) x výzkumný problém (něco nevíme, něčemu nerozumíme) •základní otázky vedoucí výzkum: üCO? (jakou otázku/y výzkum zodpoví) üJAK? (jak výzkum otázku/y zodpoví) üPROČ? (za jakým účelem provádíme výzkum) HIERARCHIE KONCEPTŮ •5 úrovní konceptů a otázek §výzkumná oblast §výzkumné téma §obecné výzkumné otázky §specifické výzkumné otázky §otázky při sběru dat Abstraktní Konkrétní Table 1 Advice on how to construct a research puzzle Towards a recipe for constructing research puzzles 1. Make distinctions to narrow down your interest from a topic to an approximation of a research puzzle 2. Explicate the motives and preconceptions underlying your interest in an issue 3. Approach your topic as a political science puzzle, rather than just a political problem 4. Since knowledge is necessary for constructing a research puzzle, read broadly in fields related to your problem area 5. Make sure your research aims to produce new knowledge 6. If the empirical record can be interpreted as conforming to existing assumptions, it is not clear why further research is necessary 7. A gap in previous research is a necessary, but insufficient, argument for new research 8. Problematize the often commonsensical assumptions on which previous knowledge is based 9. The bigger the target, the greater the potential contribution, so determine whether your observation is a case of a wider phenomenon 10. Clari$' to what theory, explanation, or interpretation your own thesis would be counterintuitive 11. Construct a clear research puzzle using the puzzle formula 'why x despite y' 12. Pinpoint a research puzzle early in the research process, but be prepared to find other potentially more significant problems — possibly at higher levels of abstraction — as your knowledge expands Příklad! TYPY VÝZKUMNÝCH OTÁZEK •obecná výzkumná otázka (max. 3-4) •obsáhlejší, abstraktnější •může být potřebné ji rozložit na více specifických otázek (možné až v průběhu rešerše tématu) •specifická výzkumná otázka •lze ji přímo zodpovědět •ukazuje na data potřebná k jejich zodpovězení •integrace odpovědí na stanovené specifické VO → odpověď na obecnou VO • otázka při sběru dat (např. otázky v dotazníku) •Jak / Jaký? (většinou cílem deskripce, ale může být i vysvětlení - např. jaký je vztah mezi proměnnými) •Proč? (cílem vysvětlení, kauzální vztah - tvorba/testování teorie) • • •kvalitativní VO - prozkoumaní fenoménu x kvantitativní - vztah mezi proměnnými •Výzkumná otázka vs. hypotéza Why questions are usually too open to serve as good research questions. There are often so many possible causes that a research project cannot give a thorough answer. Try asking what or how questions instead. Why does X occur? What are the main factors contributing to X? How is X influenced by Y? JAK NAPSAT DOBROU VÝZKUMNOU OTÁZKU? •3 kroky k vytvoření výzkumné otázky 1.o čem píšete (pojmenování projektu) - Píšu o tématu xxx... 2.co o něm nevíte - ... protože chci zjistit xxx 3.co chcete, aby čtenář věděl a zajímalo ho to (motivace - „So What?“ otázka) - „abych pomohl čtenáři lépe pochopit...“ •otázka vysvětlující, proč se ptáme na otázku č. 2 1.Píšu o džihádistické video propagandě v zemích Západu, 2.protože mě zajímá jaké ideje potenciálním rekrutům nabízí, 3.abych pomohl/a čtenáři lépe pochopit, proč se mladí muži v západním světě radikalizují. • • •Jaké typy argumentů jsou využívány v džihádistické video propagandě za účelem rekrutace v západních zemích? JAK NAPSAT DOBROU VÝZKUMNOU OTÁZKU: KRITÉRIA qJe zajímaví a důležitá – pro vás, akademiky, veřejnost… qsplňuje empirické kritérium - je jasné, jaká data jsou potřeba k jejímu zodpovězení (jednoznačná a zaměřená) qkrátká (obvykle jedna věta, pokud víc, pak pravděpodobně bude třeba více otázek) qptá se přesně na to, co chce zodpovědět (ani méně, ani více) qnení normativní (Má se... / Je dobré... / Je spravedlivé... ?) qnedá se na ni odpovědět ANO / NE (výjimky – explorativní výzkum) qodpověď na ni není dopředu známá / banální qje zakotvená v existující literatuře (výzkumu) qobstojí „So What?“ kritérieum Obsah obrázku snímek obrazovky, pták Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky CVIČENÍ CVIČENÍ •cíle semináře: •naučit se definovat výzkumnou otázku vzhledem k tématu / cíli •posoudit vhodnost / kvalitu výzkumné otázky •redefinovat nevhodně položenou výzkumnou otázku •stanovit základní linii výzkumu v souladu s výzkumnou otázkou (jaký design, typ dat... ) CVIČENÍ •téma: motivace osob pro vstup armády •výzkumná otázka: ? •metoda: ? CVIČENÍ •téma: podpora krajní pravice v kontextu migrační krize •výzkumná otázka: ? •metoda: ? • CVIČENÍ •téma: foreign fighters •výzkumná otázka: ? •metoda: ? • CVIČENÍ •Co by měly politické strany dělat s nízkou volební účastí regionu X? • CVIČENÍ •Co by měly politické strany dělat s nízkou volební účastí regionu X? • •Jaké jsou nejefektivnější komunikační strategie vedoucí ke zvýšení volební účasti u voličů ve věku 18 až 30 let v regionu X? • It is generally not feasible for academic research to answer broad questions about “what should be done”. The second question is more specific, and aims to gain an understanding of possible solutions in order to make informed recommendations. CVIČENÍ •„Je liberální demokracie nejlepší režim k nastolení světového míru?“ CVIČENÍ •„Jaké jsou stěžejní krajně pravicové politické strany v Belgii?“ CVIČENÍ •„Měli bychom znovu zavést plošné odvody do armády?“ CVIČENÍ •„Jakého výsledku dosáhla SPD v posledních parlamentních volbách?“ CVIČENÍ •„Je Ruská federace hrozba?“ CVIČENÍ •„Jak se liší reakce veřejnosti v různých státech na terorismus?“ CVIČENÍ •„Liší se protiteroristické politiky jednotlivých západních států ve svých výsledcích?“ CVIČENÍ •„Narušují nová opatření spojená s terorismem lidská práva aneb je společnost ochotná vzdát se části své svobody pro bezpečnost?“ CVIČENÍ •„Ovlivňuje minulost teroristů negativním způsobem získání nové práce po propuštění z vězení?“ CVIČENÍ •„Jaký vliv mají bývalí teroristé na boj proti terorismu?“ CVIČENÍ •„Jak se bránit proti šíření extremistických ideologii na internetu?“ CVIČENÍ •„Jaké jsou současné trendy v oblasti terorismu a jaký vývoj můžeme očekávat v budoucnu?“ CVIČENÍ •„Na cíle jakého charakteru směřují teroristické útoky?“ CVIČENÍ •„Na jaký typ cílů teroristé v Evropě útočí v 21. století nejčastěji?“ DOMÁCÍ ÚKOL •(1) Vyberete si jedno z témat na následujícím odkazu: •(http://www.terrorismanalysts.com/pt/index.php/pot/article/view/schmid-under-researched-topics/htm l). •Pokud by se vám vybrané téma zdálo jako takové ještě nezkoumatelné, můžete ho případně i lehce •upravit/zúžit. (téma uvedete na začátku textu) • •(2) Dále uvedete, do jaké výzkumné oblasti spadá, to znamená, v jaké oblasti výzkumu byste •prováděli prvotní rešerši (tu na tento úkol dělat nemusíte, ale může vás to navést, jak o daném tématu •metodologicky přemýšlet). • •(3) Definujete výzkumnou otázku, stačí obecnou výzkumnou otázku. Pokud bude třeba, můžete klidně •uvést i otázky specifické. •Právě definice výzkumné otázky bude stěžejní část hodnocení. VO by měla být jednoznačná a mělo •by z ní být jasně patrné, co chcete zkoumat. Výběr VO nemusíte nijak vysvětlovat. Stačí ji uvést •krátkým komentářem, co je cílem vašeho hypotetického výzkumu na jedno z vybraných témat. • •(4) Na závěr uvedete, jaký design výzkumu (případovou studii / komparativní studii / experiment / •statistické šetření) byste použili pro zodpovězení dané VO a stručně objasníte proč (zda vám jde o •hledání/testování kauzálního vztahu/hluboké porozumění fenoménu atp.). Nemusíte zacházet do •dalších podrobností ohledně metody, ani sběru a analýzy dat. Důležité je, aby zvolený design byl v •souladu s výzkumnou otázkou, a abyste uměli zachovat logickou návaznost mezi těmito počátečními •fázemi výzkumného návrhu.