Přehled literatury BSS104, 11.-12.11. 2019 Proč ho psát •zasazení výzkumu do širšího kontextu •demonstrace vlastního přehledu •návaznost na předchozí výzkumy z hlediska obsahu a témat •návaznost na předchozí výzkumy z hlediska metod • •píšete jej pro „odborníky i laiky“! •není to seznam! • Aneb odpovídáte na otázky: •co už o tomto tématu bylo napsánu? •jak se k předešlým pracím stavíte? •a orientujete se v něm vůbec? •jaké jsou hlavní teorie a empirické studie? •navazujete? testujete? replikujete? popíráte? •zaplňujete nějakou mezeru? •jaké jsou časté metody a jaké nesou výsledky? •je váš přístup zavedený nebo zkoušíte něco nového? •musí navazovat na cíle práce •logicky, ne nutně na papíře •demonstrovat/podpořit relevanci a smysluplnost toho, co děláte •měl by propojovat existující teorie s empirií •dedukce <> indukce • •alegorie: - seznam zdrojů je výčet stromů a jejich souřadnic • - přehled literatury je popis tvaru lesa a života v něm • • • Jaké části by neměly chybět •přehled publikovaných prací •které jsou pro výzkumné pole důležité •na které nějak navazujete, reagujete, atp. •interpretace, kritika, syntéza •jaký celkový obraz vytvářejí •existuje konsensus? nezodpovězené/nepoložené otázky? •vlastní přínos •kam v tomto obraze vaše práce zapadá? Možné strukturování •chronologicky •vývojově •oborově •ideologicky •metodologicky •geograficky • •v různých pracích bude dávat smysl různé členění, není žádné jedno správné nebo špatné • Časté chyby • •uděláte vlastně jen druhý seznam zdrojů •opomenete klíčové autory/publikace •mylně tvrdíte, že o tématu ještě nebylo nic napsáno •literatura není relevantní k vaší výzkumné otázce •váš výplod neobohacuje obor • Tipy • •neomezujte se jen na místní rybník •„literature reviews“ v pracích, ze kterých čerpáte, Vás navedou na dalších důležité zdroje •může být narativní, ale opatrně • protipól seznamu, oba extrémy špatné •nesklouzněte k záplavě citací •