\ŕ\ Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií obrany cbvss.unob.cz f „Plánováni je důležité, ale plány jsou nepotřebné/' Planning is everything, plan is worthless/' Dwight David Eisenhower Ing. Josef Procházka, Ph.D. Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií V obrany cbvss.unob.cz ZAČLEŇOVANÍ cr do nato A r r OBRANNE PLÁNOVANÍ Procházka J. Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 CÍLE r r 1. VYMEZIT OBRANNE PLÁNOVANÍ ♦ Účel Teoretické přístupy - CBP; Ends, Ways and Means Nejistota a její zmírňování 2. PŘEDSTAVIT VÝVOJ PRÍSTUPU K OBRANNÉMU PLÁNOVÁNÍ V NATO A ČR 1 Procházka J. Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 ÚVOD Má smysl plánovat? Proč je obtížné plánovat? Jaké jsou naše možnosti? Obranné a operační plánování? Procházka J. S T R AT EGY & DEFENCE PLANNING I Lf III III II U Meeting thecbaliengo ofuncBrtainty C0L1N S. GRAY Smysl plánování: vypořádání se s nejistou budoucností. Přiznání limitů lidského poznání: mlha nad budoucností se nerozplyne. Plánování: věčné, všudypřítomné v lidském činění. Plánování vyžaduje kontext. Efektivní plánování: strategie, politika, historie, analýza. Piáno vÄnŕmnie j istoty Scénáře -1- Válečná hru 1 Fazoduvicy na schopnosti ■ ij xo schopnost i - -1 Nedostatky ve schopnostech Josef Procházka Josef Melichar František Mičánek Zdeněk Petrás Fabian Baxa Dalibor Procházka Schopností k zachováni Tvůrci činnost CBVSS UO Hodnocení přístupů k plánování za nejistoty: • teorie • nejlepší praxe Doporučení k posílení plánování rozvoje ozbrojených sil České republiky: • plánování podle schopností • analytická podpora plánování Architecture Capabilities-Based Planning, Mission-System Analysis, 9 nd Transformation Paul K. Davis RAND National Defense Research IniEilute SOUČASNOST Plánování podle schopností: • Schopností • Funkcionalita • Účinky • Schopnosti pro řešení portfolia plánovacích situací (scénářů) MINULOST Plánování podle hrozeb • Plánování sil • Struktura sil • Bojový potenciál převyšující potenciál protivníka 43 LT) O U Z) O Q Z) GO >- > CO O or CL < \ŕ\ Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií obrany cbvss.unob.cz Budoucnost jako množina příležitostí; procesy nastaveny tak, aby podporovaly nepřetržitý proces experimentování, jakožto nástroje pro vytváření budoucnosti. Proaktivní přístup k budoucnosti; celá organizace je zapojena do sledování vývojových trendů a jejich implikací. VYTVÁŘET budoucnost PŘEDVÍDAT budoucí potřeby RESIT akutní problém problems ZVLÁDAT současné problémy Identifikace a eliminace příčin problémů, hodnocení zkušeností a učení se Řešení akutních problémů a jejich projevů ze dne na den; podceňování rizik. HORIZONT Lindgren M., Bandhold H., Scenario Planning, The link between future and strategy. Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 UCEL PLÁNOVANÍ Proč plánovat? Co to je plánování? Procházka J. \ŕ\ Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií obrany cbvss.unob.cz f OBRANYSCHOPNOST EKONOMICKY POTENCIÁL Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 UCEL OBRANNÉHO PLÁNOVANÍ • Dlouhodobá adaptace systému obrany státu a ozbrojených sil na výzvy prostředí. • Udržení vojenské relevantnosti ozbrojených sil. • Dlouhodobá zdrojová udržitelnost ozbrojených sil. • Výzvy? Předvídání budoucího vývoje a jeho implikací!! • Komplexní přístup k zajišťování obrany (vojenské i nevojenské nástroje). • Rovnováha mezi úkoly, způsoby jejich dosažení a zdroji. Ing. Josef Procházka, Ph.D. 21.05.2019 Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 plánovaní jako funkce řízeni • Plánování = základní funkce řízení. • Manažerská aktivita zaměřená na budoucí vývoj organizace určující, čeho (cíle) a jak se má dosáhnout (akce). • Výstupem jsou plány. • Plány přispívají k dosažení záměrů a cílů organizace. • Plánování = rozhodovací proces o cílech, způsobech a prostředcích k jejich dosažení. • Plánování = dosažení cílů ve stanoveném čase a v rámci dostupných zdrojů. • Stanovení priorit (operační rizika). Alokace prostředků na nejvyšší priority. • Variantní opatření k dosažení cílů (materiální, nemateriálni) • Zahrnuje krátkodobý, střednědobý a dlouhodobý horizont. Ing. Josef Procházka, Ph.D. 21.05.2019 Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 PROČ PLÁNOVAT ROZVOJ OZBROJENÝCH SIL? Zajištění obrany státu. Úspěšné vedení válečného (ozbrojeného) konfliktu. Jaký bude mít tento konflikt charakter? V jakých operacích budou ozbrojené síly působit a jaké úkoly budou plnit? Realizace opatření k rozvoji ozbrojených sil má zpravidla dlouhodobý charakter? Příprava na válku budoucí, nikoli minulou! Ing. Josef Procházka, Ph.D. 8 ZÁKLADNÍHO RÁMEC STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ Proč existujeme? Co chceme? Strategie Jak sem tam dostaneme? Dílčí strategie í rocesy a projekty Jaké oblasti rozvíjet? Které projekty a procesy realizovat? Obrázek -Základní rámec strategického řízení (upraveno podle GRASSEOVA. Monika. DUBEC. Radek a HORÁK. Roman. In Procesní řízení ve veřejném i soukromém sektoru. Brno. 2008. s. 16} Relative Amount of Emphasis Placed on Each Function of Management Management Level Function Planning Organizing Staffing Leading Camelling; Top Management / Middle Management Supervisory Management From MANAGEMENT: Skills and Application by Leslie W. Rue M Lloyd L. Dyan.lih Edition. Copynshi (c) Richard D. Irwin. Reproduced by fMnmisiiür. öf Richard D. Irwin, Inc. Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 r r PLÁNOVANÍ PODLE SCHOPNOSTI (CAPABILITY BASED PLANNING - CBP) i Procházka J. Zpravodajství, strát* studie, zkušenosti Identifikace hodnověrných problémů Scénáře (generické a specifické) TVorba potřeb a potenciálních schopností Analytický rámec Rozhodnutí o cílech, a požadavcích Model plánování podle schopností Plánováni a doktrínálnf rozhodnutí Cíle, specifikace, testovánf, měření: - úroveň misí - Integrované Rozvoj schopností Výběr Hodnocení Tvorba varianty variant variant schopností schopností schopností Operační schopnosti Analytické hodnocení nejistoty Možnosti HkmraMcUpntcy O DO (tetntst^M Univerzita obrany Centrum bezpečnostních a vojenskoÄtratejgickýph studií .L Obľasfl popsaneno rizika cbvss.unob.cz Strategická analýza T Politické zadání i Typy operací t Generické plánovací situace (generický scénář) Specifické plánovací situace Specifické plánovací —> situace Bezpečnostní prostředí - bezpečnostní hrozby a rizika Operační prostředí a vývoj ve vojenství Technologický vývoj Politika, Ekonomika a Demografie Strategická východiska a předpoklady Strategické a bezpečnostní zájmy státu Politicko - vojenské ambice Mezinárodní závazky Disponibilní zdroje Kolektivní obrana a operace podle článku 5 Ochrana vzdušného prostoru Operace krizového řízení (operace mimo článek 5) Operace pod národním vedením Operace na podporu Integrovaného záchranného systému Situace (protivník, politika, ekonomika, infrastruktura) Politický a vojenský cílový stav Strategické cíle a efekty Operační cíle a efekty Hlavní úkoly Generická plánovací situace do konkrétního geografického prostoru: - specifikace protivníka - specifikace operačního prostředí Generická plánovací situace do konkrétního geografického prostoru: - specifikace protivníka - specifikace operačního prostředí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 KONCEPT ENDS - WAYS - MEANS Procházka J. Elements of National Security Strategy Unreslrlcled Global Commons National security of US and allies Open/free International economic system National Values Freedom Dfcnnu DŮSLEDKY Omezená schopnost predikovat vznik budoucích konfliktů, jejich charakter a způsob řešení. Obtížné vymezení ambicí a cílů obranné politiky; rolí a úkolů ozbrojených sil. Problematické stanovení požadavků na rozvoj schopností ozbrojených sil. Nejednoznačné zdůvodnění struktury ozbrojených sil, jejich rozsahu a modernizace. Ing. Josef Procházka, Ph.D. 21.05.2019 \ŕ\ Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií obrany cbvss.unob.cz f HODNOCENI VNEJSIHO PROSTREDÍ I Centrum bezpečnostních a vojenskostrateoickícií studií Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií UNIVERZITA OBRANY BEZPEČNOSTNÍ prostr IMPLIKACE PRO OBRANNOU POLITIKU A OZBROJÍ richard stojar a kol. OPERAČNÍ PROSTREDÍ 2018 IMPLIKACE PRO POUŽITÍ A ROZVOJ OZBROJENÝCH SIL ČR jan spisak, j05ef procházka 1 Cíle Schopnosti Zdroje Ing. Josef Procházka, Ph.D. Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 SYSTEMOW A PROCESNÍ PRISTÚP K OBRANNÉMU PLÁNOVANÍ i Procházka J. Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 VÝVOJ PŘÍSTUPŮ K PLÁNOVÁNÍ • 1999: Vstup ČR do NATO • ČR neměla funkční systém plánování. Krátkodobé plánování činnosti a řízení rozpočtem. 1998 - BRS!! • 2004: Vydán RMO č.33 • První pokus o opětovné systémové nastavení plánování do podmínek rezortu obrany. Norma nebyla dodržována. Nestabilita zdrojových rámců znemožňovala plánování v delším časovém horizontu. Nezájem managementu. • 2010: Vydání RMO č.24 • Aplikace metody řízení podle cílů a plánování schopností (funkční oblasti). Změny v odpovědnosti za plánování - nebyly k dispozici požadované výstupy - SdP) • 2011: Bílá kniha o obraně • Zřízení Rady MO pro plánování a zavedení soustavy cílů jednotné pro plánování i rozpočtování • 2012: Vydání RMO č. 66 Demokratizac e Integrace Reformy Transformace Připravenost Cíle obranné politiky Vznik AČR Vstup do NATO Zánik vojenské základní služby Profesionalizace CRO, expediční schopnosti Plnění závazků NATO, obrana ■v CR Vojenská strategie Obrana státu ze všech směrů proti neznámém nepříteli Orientace na vojensko-strategické cíle NATO 4xM, kolektivní obrana, operace Výstavba organizačních struktur v souladu s NATO Vyvážené schopnosti, příprava pro operaci dle či. 5 Plánování Krátkodobé (max. střednědobé) SPPR Plánování cílů výstavby podle schopností CBP, cílově orientované plánování LTP, renesance plánování obrany HRM Odpolitizování armády Příprava personálu pro NATO Nová legislativa pro službu v OS ■v CR Odřezání sádla i s částí mozku Pozice-Hodnost-Plat, zavedení KŘ Ekonomické nzeni Ukončení centralizovanéh o plánování, řízení rozpočtem Implementace principu tržního hospodaření, 2% HDP Postupný nesoulad mezi cíli a zdroji Omezování výdajů, důraz na 3E, Politická vůle k zvyšování výdajů, Vyzbrojovaní Rozpad Přechod na zbrojního normy NATO orůmyslu v ČR titul, jméno,příjmení, funkce Útlum vyzbrojovaní z post sovětského trhu SMART akvizice jen na papíře Pomalý akviziční proces, bezpečnost dodávek SYSTÉM ŘÍZENÍ REZORTU MO VYTVÁŘENI A ROZVOJ SYSTÉMU OBRANY STATU POLITICKO-STRATEGICKÉ A VOJENSKO-STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ FINANČNÍ ŘÍZENÍ SPRAVA MAJETKU PERSONÁLNI ŘÍZENÍ STATNI SPRÁVA VOJENSKÉ ZPRAVODAJSTVÍ SYSTEM OBRANNÉHO PLÁNOVANÍ MEZINÁRODNI SPOLUPRÁCE, OBRANNÉ PLÁNOVAÍ NATO A EU STANOVENI CILU ROZPRACOVANÍ CILU DO OPATŘENI A ÚKOLU HODNOCENI POŽADAVKU BALANCOVÁNÍ VE VAZBĚ NA PRIORITY VYHODNOCENÍ RIZIK ROZHODNUTI - PLAN KONTROLA -ZPĚTNÁ VAZBA JAK BUDE PLÁNOVÁNÍ PROBÍHAT? A Příprava KDE SE NACHÁZÍME? KAM MŮŽEME SMĚŘOVAT? B » r Strategická analýza 4 KDE CHCEME BÝT? JAK SE TAM DOSTANEME? CO PRO TO DĚLÁME? POSTUPUJEME SPRÁVNĚ? Stanovení strategického zaměření D Formulace strategie Implementace strategie Monitorování a hodnocení ' 9 Nápravná opatření V ČEM A JAK ODSTRANIT ZJIŠTĚNÉ NEDOSTATKY? Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 POŽADAVKY NA PLÁNOVÁNÍ (1) • Orientace na výstupy - dosahování očekávaných cílů a efektů (měřítka výkonnosti, hodnocení realizace) • Provázání věcného a finančního plánování • Plánování zdola nahoru (bottom - up) • Plánování shora dolů (top - down) • Pružnost (řízení rizik a prioritizace). • Efektivnost (optimální řešení z pohledu nákladů a předpokládaných přínosů, variantní řešení) • Proveditelnost (technologická, časová a zdrojová) I Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 POŽADAVKY NA PLÁNOVÁNÍ (2) Dlouhodobost a stabilita (cílů a úkolů, zdrojová stabilita). Provázaní s plánovacími procesy mezinárodních organizací (NATO, EU) Jasné vymezení odpovědností Transparentnost (věcná i zdrojová, objektivní nezkreslená zpětná vazba) Cykličnost, krátkodobý, střednědobý a dlouhodobý plánovací horizont Exaktnost (informační a analytická podpora, metody) Přidaná hodnota v procesu řízení 1 Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 HODNOCENI VNITRNÍHO PROSTREDÍ Včasná dostupnost sil Velení, řízení a spojení Nasaditelnost Zasaditelnost Udržitelnost Odolnost a ochrana Zpravodajská činnost Doktríny Organizace Výcvik Materiál Velení Personál Infrastruktura Interoperabilita Ing. Josef Procházka, Ph.D. Hlavní oblasti schopností: Funkční oblasti popisu schopností: DOTMLPFI Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 OBRANNÉ PLÁNOVANÍ NATO A ČR Procházka J. Krok: 1 INT PS PG LoA Minimum Capabilities Requirements (MCR) NATO and National Existing and Planned Capabilities Compare Fulfilment Exercise Capabilities to be Maintained National Targets Multi-National Targets NATO Targets Develop Targets - apportion Associated Risk Agree Targets Monitor/ Facilitate Jl National / Multi-National Implementation 1 Pol - Mil Analysis Future Trends Lessons Learned Surplus Capability Capability Shortfalls Priority Shortfall Areas Note Synopsis of MCR including PSA Determine Capability Shortfall Solutions Fair Burden sharing Reasonable Challenge NATO Implementation NATO Capability Survey Support Capability Report Operations RISK Analysis Annual Capabilities Report PLÁNOVÁNÍ OBRANY ČR Zákon 222 Nástroj realizace obranné politiky státu Gestor: MO ČR; Výstup: Ústřední plán obrany ČR. RMO 66/2012 Politická úroveň Zákony, bezpečnostní o obranné strategie, mezinárodní závazky Politicko - vojenská úroveň Dlouhodobý výhled, Koncepce výstavby AČR Systémové nastavení plánování činnosti a rozvoje rezortu obrany (RMO 66/2012) Vojensko-politické dokumenty Strategické a koncepční dokumenty Plánovací Hodnotící dokumenty dokumenty BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE DLOUHODOBÝ VÝHLED SMERNICE MO Zpětná vazba OBRANNÁ STRATEGIE DOKUMENTY NATO DILCI KONCEPCE VÝSTAVBY AČR STŘEDNĚDOBÝ PLÁN v r ROCNI PLAN A ROZPOČET 1 ROČNÍ PLÁNY SOUČÁSTI ZPRAVA O ZAJIŠTĚNÍ OBRANY v CR VYHODNOCENI ROČNÍHO PLÁNU Návrh optimalizace - přístupy [ S hierarchická tvorba dokumentů - (top-down); ] _!_!_ '-> S postup od obecného, komplexního ke specifickému a užšímu; _!_!_ ' S časový rozpad strategických a koncepčních záměrů ' v dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé časové perspektivě; _!_!_ f S komplexní pojetí strategického a koncepčního rozvoje a ' plánování obrany státu;_, _!_!_ t-N S respektování dílčích oblastí a průřezových oblastí;_ _!_!_ S zpracování strategických a koncepčních dokumentů vycházející ^ z relevantních analýz a prognóz (analytická podpora);_; S zohlednění následné realizace a možnosti hodnocení. Návrh optimalizace strategických dokumentů v_) Návrh optimalizace Vize Globální cíle U to Politika (vládní a resortní) to > O u E > N *f0 Strategické cíle I Koncepce Strategický rámec Strategický plán Specifické cíle opatření a úkoly ▼ Imlementační plán I_ Bezpečnostní strategie ČR MZVCR Obranná strategie ČR (nové pojetí) UVCR plánování obrany Strategická koncepce obrany státu Dílčí koncepce Operační koncepce Plán obrany MOCR Programové prohlášení vlády ČR (na volební období) Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR (2014-2020) Bílá kniha o obraně UV CR MV ČR MO ČR obranné plánování MO Dlouhodobý záměr rozvoje resortu Dílčí strategie Průřezové strategie ~1~ Implementační plány rozvoje schopností jednotlivých druhů vojs a služeb Dlb,SdP, KtPplán MOCR MOCR MOCR MO CR OJ E o 4-» O Dokumenty NATO StratE^k Cone ep-t P c-1 iti c al G u id an ca FFAO. SFA... Legislativa EU Strategické analýzy PESTLE Bezpečno st n i st r ate g i e C R Obranná strategie CR OJ DV 2Q3Q | j Dlouhodobý zámě^zroje rezortu MO | | KPoŠ""| Průřezové koncepce: Koncepce KIS Koncepce logistické podpory Koncepce řízení lidských zdrojů Koncepce vyzbroj ování Koncepce strategické komunikace Koncepce VaV dle potřeby rezortu rvi O »| KV SpŠ p- Akční plány druhu vojsk a služeb PozS -»| Akční plány druhů vojsk a služeb VzgT" Uvedený dokument doposud není zpracován nebo aktua llzován Plánovací domény, po kterých se zpracovává Ustředníplán ohranvdleiákona č. 222/1999. podílísevšechna ministerstvř 55 73705^ Univerzita obrany Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií cbvss.unob.cz RIZIKA ÚSPEŠNÉHO PLÁNOVANÍ Neschopnost stanovit realistické potřeby po výstupech organizace. Neadekvátní reflexe vývoje vnějšího prostředí, jeho příležitostí a hrozeb pro dlouhodobý rozvoj organizace. Přecenění či nedocenění vlastních schopností a dostupných zdrojů (lidé, materiál, infrastruktura, finance, informace). Neschopnost zabezpečit přípravu a rozvoj lidských zdrojů. Neschopnost účelného, hospodárného a efektivního řízení a tvůrčí implementace strategie. Neschopnost koordinovat aktivity (nepružná organizační struktura). Nedostatečná motivace manažerů a zaměstnanců plány realizovat. Omezené možnosti komunikace uvnitř organizace (byrokratické prekážky). Podcenění časových nároků na implementaci plánů. Neschopnost monitorovat plnění plánů v čase (chybějící zpětnovazební mechanismy a kritéria). Tí Univerzita Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií r obrany cbvss.unob.cz 9 ZÁVĚR Procházka J.