07.11.2019 1 ekopsychologie Vztah k přírodě a životnímu prostředí Jan Krajhanzl 7. listopadu 2018 problémy životního prostředí – jak je lidé vnímají? 1 2 07.11.2019 2 jaká jsou specifika env. problémů? › průběžné / pomalé a dlouhodobé + časově a geograficky vzdálené › globální (často mají velký rozsah) › vysoká komplexita (spletité příčiny a mnohočetné důsledky) › ... s tím související vysoká nejistota › způsobené člověkem nebo nejednoznačného původu / agregované chování – změna vyžaduje aktivitu mnoha lidí › ti, kteří využívají výhod, jsou ne vždy obětí dopadů › náklady teď, rizika později › zprostředkované / rámované médi / sociálně konstruované + zpolitizované New Ecological Paradigm (NEP) › Dunlap, R.E. a Van Liere, K.D. (1978) The New Environmental Paradigm: A Proposed Measuring Instrument and Preliminary Results. Journal of Environmental Education,9,10-19. › Dunlap, R. E., Van Liere, K.D., Mertig, A.G. a Jones, R.E. (2000) Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: a Revised NEP Scale. The Journal of Social Issues, 56,3, 425-42. 3 4 07.11.2019 3 Nyní bychom se vás rádi zeptali na váš názor na různá environmentální témata. U každého tvrzení prosím uveďte, do jaké míry s uvedeným souhlasíte či nesouhlasíte. Silně souhlasím (1) - silně nesouhlasím (5). 1. Počet obyvatel se blíží limitu, který může země uživit. 2. Lidé mají právo upravovat přírodní prostředí tak, aby vyhovovalo jejich potřebám. 3. Když lidé zasahují do přírody, často to vede ke katastrofálním následkům. 4. Lidská vynalézavost zabezpečí, že neuděláme zemi neobyvatelnou. 5. Lidé vážně zneužívají přírodní prostředí. 6. Země má množství přírodních zdrojů, musíme se jen naučit, jak je využívat. 7. Rostliny a zvířata mají stejné právo na existenci jako člověk. 8. Přírodní rovnováha je tak silná, že může zvládnout dopady činností moderních industriálních společností. 9. Lidé - i přes své speciální schopnosti a dovednosti - podléhají stále zákonům přírody. 10. Důsledky tzv. „ekologické krize“ se silně přehání. 11. Země má pouze omezený prostor a omezené zdroje. 12. Lidé jsou určeni k tomu, aby vládli ostatní přírodě. 13. Přírodní rovnováha je velice křehká a může být velice snadno porušená. 14. Lidé nakonec pochopí, jak svět přírody funguje a budou ho schopni mít pod kontrolou. 15. Pokud vše bude pokračovat současným směrem, brzy se dočkáme velké ekologické katastrofy. The Reality of Limits to Growth / The Antianthropocentricism / The Fragility of Nature’s Balance / The Rejection of Exemptionalism / The Possibility of Ecocrisis New Ecological Paradigm (NEP) informace znalosti vědomosti chování 5 6 07.11.2019 4 DYNAMICKY ORIENTOVANÉ PŘÍSTUPY (emoce a obrany) 7 8 07.11.2019 5 environmentální strach environmentální úzkost environmentální deprese environmentální žal environmentální stres pocity viny pocity bezmoci zelená únava / zelená vyhoření 9 10 07.11.2019 6 11 12 07.11.2019 7 13 14 07.11.2019 8 „Žádné ničení planety nevidím, nikdy v životě jsem neviděl a nemyslím, že nějaký vážný a rozumný člověk by to mohl říci.“ obranné mechanismy ega obrany ega Anna Freudová (1895 - 1982) 15 16 07.11.2019 9 17 18 07.11.2019 10 „Oč vyšší podíl naší energie spotřebujeme na obranné mechanismy, o to méně jí zbude na tvořivost, spontaneitu a na realistické řešení problémů.“ D. Winter, S. Koger (2009) ohrožující emoce 19 20 07.11.2019 11 ohrožující emoce popření, vytěsnění bagatelizace racionalizace intelektualizace projekce sublimace útok na nositele zpráv „imunizace“ propojení emocí a myšlenek snaha být objektivní logická analýza situace domýšlení důsledků dívání se na věc z různých úhlů tolerance k nejistotě / dvojznačnosti soustředění empatie útěcha a přijetí 21 22 07.11.2019 12 Co rozhoduje, zda člověk zareaguje pasivním řešením zaměřeným na emoce nebo aktivním řešením zaměřeným na problém? ohrožující emoce snadnost a dostupnost zvládnutí ohrožení přesvědčení o vlastních možnostech a schopnostech 23 24 07.11.2019 13 pocity ohrožení strach pocity viny nejisté řešení náročné obtížně dostupné neznámé ? obrana útěk před problémem „Já mám zvířata rád, tak jako já to beru fakt jako práci. Tam já to beru tak, že ten potkan, nikdy nechci, aby umřel zbytečně. Myslím si, že každý zvíře, který umře zbytečně, že je to špatně, to jako za tím si stojím, to tak je, ale jakoby ve chvíli, když je ten pokus smysluplnej a je to dobrá věc a potřebujeme to k tomu, abysme se v tý vědě nějakým způsobem posunuli dál, tak ten potkan prostě položil svůj život za to, aby my jsme něco věděli.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 25 26 07.11.2019 14 „Ze začátku mi dělalo problém zabít a rozpitvat zvíře - tak půl roku. Pak jsem se s tím vyrovnala. Ale jsou tu lidi, kterým to dělá problémy dodnes. Jsou citlivější, neumí si to zdůvodnit. Člověk otupí, když něco dělá dlouhodobě. Šéf viděl, jak na tom jsem a snažil se mi to vysvětlit, abych se s tím dokázala srovnat.“ „Dělám to nerada, naštěstí většinou jsem na tkáňových kulturách. Je potřeba to udělat. Nepříjemné pocity mám - nejenom při studiích, stále to přetrvává. Jako rutinu to zatím neberu. Není mi to milé a příjemné, je to tak, jak to je. Člověk nad tím nesmí moc přemýšlet.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) „Ze začátku mi to připadalo šílené, používat zvířata na pokusy, ale oni se s tím v podstatě narodí - oni by se ani nenarodili. Nějak jsem si to v té hlavě srovnala...“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 27 28 07.11.2019 15 „My jako nejsme zrůdy, jakože ‚jo hurá, budem moct vraždit, bude zabijačka‘ [smích] tak my se k tomu taky vždycky chováme jako k živému tvoru, kterej má svůj život, no ale ten život holt měl tu smůlu, že ho neprožije v kanále, ale že bude krmenej a bude mu dobře a pak za to, že jsme ho krmili a že mu bylo nějakou dobu dobře, tak on nám pak zase poslouží tím, že odpoví na nějaké otázky [smích].“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) „Samozřejmě nedělá mi to úplně potěšení ty myši zabíjet, ale někdo to holt dělat musí.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 29 30 07.11.2019 16 „Řekl sem si předem, že nechci jako chovat žádnou krysu doma, jako potkana domácího nějakýho. Mě se to líbí, když to maj kamarádi a tak aj bych si to možná pořídil, ale právě proto že s nima tady pracuju, tak to nechcu, protože by se mi to křížilo jako ty emoce v sobě, a to by nebylo dobrý.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) „Moje sestra chová bígly - ta se mohla zbláznit, když jsme je dřív používali. Nedochází jí, že se na nich zkoušely kloubní náhrady, a že kdyby její pes měl problémy, tak tady to bude už otestované, že to funguje a toho psa zachrání.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 31 32 07.11.2019 17 „Jako často lidi předpokládaj, že už je ze mě nějakej studenej cynik, kterýmu je to všechno jedno, tak bych prostě jenom chtěl říct, že mi to jedno není, že někdy někdy je to fakt náročný prostě psychicky nebo emocionálně nebo jak to mám říct, jako většinou vo tom s lidma nemluvim nebo to nedávám najevo a, protože už ty ruce to všecko umí, tak nad tim nemusím ani přemejšlet a prostě du a udělám to, ale někdy je mi to skutečně nepříjemný jako že...“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) „My ho uspíme (...) otevře se mu peritoneum a odkrejou se játra. (...) Když je zavedena ta kanyla, v tu chvíli už je tam moc velká díra a v tu chvíli už nám ten potkan většinou vykrvácí, to už nám nevadí, my už stejně tu dutou žílu přestřihneme, ona nám vykrvácí a tím vlastně zemře a my propláchnem ty játra.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 33 34 07.11.2019 18 „Zkoumáme LD50, což je dávka, při které umře 50 % těch zvířat, takže to spočívá v tom, že se vypěstuje ta příslušná bakterie a pak se uspí myši a nechá se jim vdechnout tu bakterii v médiu, takže v tekutém roztoku jakoby se vdechne. Takže první se ta myš uspí a pomalu se jí to dává do nosu, ona to vdechuje, sledujeme jestli dejchá, jak se jí to vdechuje, a když vidím, že v klidu dejchá, že jí to nic neudělalo, tak jí v klidu položím, takhle k ní pokladu zbytek myší a přikreju je, aby jim nebyla zima, než se probuděj [smích] a tak a zase je uložím do toho akvárka.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) „No laboratorní potkan je takovej široce standardní model, jako že na něm pracuje já nevim 90 procent populace těch fyziologů prostě je to široce používaný model a pro nás není nevhodný, proto ho používáme taky. (...) jsou snadný na práci jakože prostě, rychle se množí, jsou nenáročný, jsou skladný a tak dál a pořizovat si jakejkoliv jinej model by bylo náročnější i třeba finančně a na know-how a tak dál.“ citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 35 36 07.11.2019 19 ztráta / loss Rosemary Randall: Loss and Climate Change (2009) tip KOGNITIVISTICKY ORIENTOVANÉ PŘÍSTUPY (sběr a zpracování informací) 37 38 07.11.2019 20 39 40 07.11.2019 21 Flying 1000 miles (1609 km) by jet (accident) Travelling 6 minutes by canoe (accident) Travelling 230 miles (370 km) by car (accident) Travelling 6000 miles (9656 km) by train (accident) Smoking 1.4 cigarettes (cancer, heart disease) Drinking 0.5 liter of wine (cirrhosis of the liver) Spending 1 hour in a coal mine (black lung disease) Living 2 days in New York or Boston (air pollution) Living 5 years at the boundary of a nuclear power plant (cancer from radiation) Living 15 years within 20 miles of a nuclear power plant (cancer from radiation) Eating 40 tablespoons of peanut butter (liver cancer from Aflatoxin B) One chest X-ray in a good hospital (cancer from radiation) 41 42 07.11.2019 22 Leon Festinger Daniel Kahneman 43 44 07.11.2019 23 heuristiky zkusmé řešení problémů, pro něž neznáme algoritmus nebo přesnější metodu systém 1 (automatický) systém 2 (analytický) 45 46 07.11.2019 24 vizuální závislost kvantitativní negramotnost selektivní pozornost smyslová adaptace proximální kognice priming porozumění komplexním systémům sběr informací četba na příště › důkladně si nastudovat dvě kapitoly z učebnice Environmental Psychology: An Introduction (Steg et al., 2013): Measuring environmental behavior a Values and proenvironmental behaviour 47 48 07.11.2019 25 zážitek/sebeexperiment na příště Můžete si vybrat ze dvou variant: A. Žít jeden den (od ranního probuzení do večerního usnutí) ENVIRONMENTÁLNĚ DOKONALE, tedy dělat ten den úplně všechno úplně nejvíce environmentálně šetrným způsobem. Poznámka: smyslem není přestat ten den jíst a pít (otázka je co jíst a pít), nebo se nemýt (otázka je jak a čím) apod. Jsou k tomu v dotazníku otázky: • Popište, prosím, konkrétně, co všechno jste ten den dělali jinak než obyčejně. • Jaký pro vás byl takový den? Jak jste ho vnímali, jaké jste měli během dne pocity a myšlenky? • V čem (v jakých ohledech) byl pro vás takový "environmentálně dokonalý" den nejtěžší? Jaké největší překážky jste museli překonávat? B. Žít jeden den (od ranního probuzení do večerního usnutí) jako obyčejně (dělat všechno jako normálně), avšak „s očima dokořán“ (od ranního probuzení do večerního usnutí) a VŠÍMAT SI VŠECH VAŠICH CHOVÁNÍ, KTERÁ JSOU NEPŘÍZNIVÁ K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ. Otázky v dotazníku budou: • Vypište si, prosím, v čem konkrétně se chováte během toho dne nepříznivě k životnímu prostředí. • Co vám konkrétně brání (v jednotlivých případech) chovat se jinak, tedy šetrněji k životnímu prostředí? (min 800 znaků) • Jaký pro vás byl takový den? Jak jste ho vnímali, jaké jste měli během dne pocity a myšlenky? Opět jsem vytvořil dotazník pro sdílení zážitků. Vyplňte ho prosím nejpozději do pondělí 18. listopadu do 15:00, ať si to pak zase můžeme nasdílet (minimální rozsah odpovědí celkem 900 znaků): https://forms.gle/VcJ94Xsj13WR65NQ8 Opět budu všechny zážitky anonymizovat. 49