1. Co jste si z navržených možností vybrali? 2. Jaké pocity jste vnímali, jaké si dokážete uvědomit (v případě filmu, exkurze; jaké byly ty tři nepříjemné pocity z poslední doby, které jste si vybavily v rámci sebereflexe)? Případně jaké pocity jste vnímali u respondenta (v případě rozhovoru)? 2. Jaké myšlenky Vám běžely hlavou (v případě četby nebo exkurze; v případě exkurze prosím zmiňte, jaké byly ty spouštěče těch tří nepříjemných pocitů a co jste s nimi dělali)? Případně jaké myšlenky Vám sděloval respondent (v případě rozhovoru)? 4. Když jste přečetli oba texty z knihy od Winter a Koger (2009), vraťte se prosím zpátky k Vašim zápiskům myšlenek a pocitů spojených s Vaší aktivitou. Co nového v těch myšlenkách a pocitech vidíte? Zkuste svoje myšlenky a pocity interpretovat prostřednictvím teoretických konceptů, o kterých jste četli. ČETBA - nechce se mi do toho, necítím se vůbec dobře, plnit tenhle úkol je blbý nápad - fotka hořícího auta a stromů vypadá dost psycho, ještě jsem žádný požár nezažila, ale vypadá to fakt děsivě a vyvolává bezmoc - 40 tisíc let stará hlava vlka nalezená v permafrostu mě fascinuje, jak moc je čas jen jedna z proměnných, třeba za milión let, až se po vzoru Vonnegutových Galapágů z posledních několika lidí evolučně vyvinou lidé s malými mozky a ploutvemi místo rukou, bude ta hypotetická představa lidí 20. století taky nějakým způsobem fascinující - že tento článek můžeme brát jako pozvánku na Klimakemp mě trochu dojalo, jako mě dojme asi cokoliv, co naznačuje, že Klimakemp je legitimní mnohem větším množstvím lidí než před dvěma lety - všichni spolubydlící mě odrazují od plnění tohoto úkolu, takže bych se na jeho obsah asi neměla moc soustředit, i když předpokládám, že se v něm nedozvím nic nového - tající permafrost mě nervuje už od jednoho asi rok starého článku na DR, ale minulý týden říkal Hollan, že to tání a uvolňování metanu zase tak rychle nepůjde - v Kanadě už roztálo více permafrostu, než vědci odhadovali pro rok 2090 – co to ale ve skutečnosti znamená? Že měli moc naivní odhady? Nebo kdy takové odhady prováděli? A jak si vůbec představit množství, které by hypoteticky v roce 2090 vypustila kanadská část světového permafrostu do atmosféry? Nic mi to neříká. - za předpokladu, že bude dál fungovat kapitalismus, jakoby se nechumelilo, tak ať už bude úroda jakákoliv, někde se něco urodí a do Evropy za hodně peněz doveze a pak nepochybně taky skončí v popelnici, takže tento zdroj obživy možná ani nepřijde ke kdovíjaké úhoně obranný mechanismus potlačení – vědomá snaha o to, nesoustředit se moc na obsah článku a uhýbat myšlenkami jinam, třeba na představování si dumpstrování za deset let, aby na mě obsah článku tolik nedoléhal kvantitativní negramotnost – to přesně vysvětluje moje nechápání informace o tom, kolik už roztálo kanadského permafrostu a jaké množství metanu se vypustilo do atmosféry, taková čísla (a navíc v tak vzdáleném roce (proximální kognice)) si neumím představit a tak tuto informaci nemám jak zpracovat ČETBA Dříve jsem mívala hodně strach, úzkost až paniku, a cítila jsem také hojně zmar, naštvání a frustraci - stejné pocity se objevily i nyní při čtení. V současnosti se mi k tématu klimatické krize spíše pojí přijetí, akceptace a orientace na přítomnost. Dříve jsem hodně přemýšlela, co k přehlížení lidi vede, proč lidé nic nedělají, proč se nebouří, jak je přesvědčit, aby začali jednat. Možná jsem i přemýšlela jak to tady důstojně zabalit, kdyby došlo na ty nejhorší scénáře. Dneska už mám větší náhled na to - proč, kdo, jak, z psychologickýho, politickýho, ekonomickýho hlediska a přijde mi, že to celé je takový velký balík věcí a vztahů, které jsou na to pochopení fakt těžké a tak jsem se rozhodla to minimalizovat na protesty, rozšiřování povědomí a soustředění se na přítomnost - nehodlám se topit v těch negativních pocitech a nechat je mne okrást o klid duše, ani bych pak nemohla udělat nic pozitivního pro změnu. Taky jsem měla nad to ještě zajímavý rozhovor s bratrem. Podle něj jsou teď největší problém lesy a kácení pralesa, neboť jsou to přirozené cesty jak z ovzduší dostávat CO2. Také si myslí, že individuální změny nestačí. Asi také vidí jedinou cestu v hlubší socio-ekonomické změně a myslí si, že protesty jsou tou cestou. Naznal ale, že jeho život se teď točí kolem jiných věcí, než aby v pátky protestoval s Fridays for Future a nebo se mnou jel s Extinction Rebellion na blokádu. Někdo s tím musí (?) něco udělat, ale on to teď nebude, zatím (?) ne. U sebe dokážu identifikovat z obranných mechanizmů asi částěčně intelektualizaci - v podstatě se snažím o emoční odstup od problému, volím odpovídající vědecký slovník... Rozhodně pak potlačení, to bude můj převažující obranný mechanismus, vyhodnotila jsem, že nad rámec toho, co už dělám, s tím víc dělat nemůžu, jinak už by mi z toho hráblo, tak to ignoruju. Jinak co se týče heuristik, nemyslím, že se to k mému postoji k problémům životního prostředí nějak zvlášť vztahuje. V té oblasti mám docela načteno a neskončila jsem u nějakých zkratkovitých úsudků. ČETBA zrejme obvyklé emócie environmentálneho žalu - bezmocnosť, smútok, vztek, úzkosť, strach ..ktoré sa stále umocňovali aj keď vedci už veľa rokov publikujú o klimatickej zmene, začína to byť len teraz /a pomaly/ téma - napriek tomu, že čas konať sa stále kráti - prečo sme my ľudia takí egoistickí? aj keď vnímame tieto informácie, ale ďalej si žijeme svoj pohodlný život; že v najlepšom možnom prípade by sme mali "všetko zahodiť" a naozaj sa sústrediť len na to aby sa táto zem dala dokopy, a prestať len stále zvyšovať konzumerizmus; že po prečítaní takýchto článkov sa bojím aký bude môj život a mojich blízkych o pár rokov, ak všetci rýchlo nezmenia svoje konanie oba texty presne vyjadrili moje pocity a myšlienky z četby. veľa ľudí, a to je už dokonca ten lepší prípad, vníma síce všetky nástrahy klimatickej krízy, desí ich to, prijmu to ako realitu. ten horší prípad sú ľudia, ktoré vôbec týchto vedcov hovoriacich o klíme neuznávajú, reagujú vtipmi, sarkazmom a dokonca zosmiešňujú ľudí, ktorí sa o to zaujímajú, resp. sa s tým snažia niečo robiť (Trump a Greta Thumberg?) čo môže často viesť až ku ich znechuteniu a pocitu, že je to len ich patologický syndróm, a tým pádom sa vracajú znova ku svojmu bežnému životu, čo nás konieckoncov chráni pred týmto nepohodlím, a s pocitom, že oni sú tí čudní, tj, vytvárame si obranné mechanizmy. je otázne ako sa staviať k tejto situácii, pretože kto nemá žiadne obrany, môže sa chovať agresívne (napr. pripútanie sa k stromu, ktorý chcú spíliť) čo je síce pekná myšlienka, ale je otázne, či to má mienený efekt na daného človeka. je lepšie pripustiť si, že mi na tom čo sa deje záleží, mám z toho strach, zároveň chcem proti tomu bojovať, ale neurobím ani jeden extrém - neprerastie mi to cez hlavu, a ani to nezačnem ignorovať (príklad - nerecyklovať, ani sa nezamýšľať nad vytvoreným odpadom vs. chcem byť zo dňa na deň zero waste) príp. si náš strach prenesieme do spoločensky pozitívneho konania - napr. dobrovoľníctvo. ďalšia vec je aj nespočet informácii o tom ako sa chovať spoločensky zodpovedne v literatúre, ale hlavne na internete, ktoré môžu mýliť a zavádzať (marketingový "green washing" firiem, CSR) a ľudia v bezmocnosti, čo vlastne môžu robiť, a čo je reálne prínosné, to majú akurát tak chuť celé zabaliť (napr. nekonečné diskusie ktoré slamky sú najudržatelnejšie, ako keby slamky boli najväčší problém na tomto svete; alebo predražené a zbytočné zero waste pomôcky v bezobalových obchodoch - i keď tu by mohol platiť racionálne ekonomický model). ČETBA Najvýraznejší pocit vynorujúci sa počas celého članku bola beznádej (na rôznych úrovniach, beznádej nad absurditou, beznádej nad tým, že sa ľahko nechám manipulovať ...) Striedavo ju nasledoval hnev nad rôznymi témami. Prvně pocit hnevu, že sa nezačalo dopredu s dostatočnými krokmi na zmiernenie ťažkých dopadov zmeny klímy. Tento hnev striedalo určité pochopenie z neuskutočneného veľkého kroku (pretože veľké kroky sú desivé). Ďalej určitý hnev zdržanlivým prístupom vedeckej spoločnosti, ktorá opatrnými tvrdeniami necháva priestor nečinnosti. Na pocit beznádeje bezprostredne nadväzovala myšlienka o tom, aký je vlastne účel daného článku, keď čitateľovi podsúva primárne tento pocit. Druhá výrazná myšlienka sa týkala množstva "katastrof" popísaných za sebou v neuveriteľnom slede, každá nová bezútešná informácia zmazala moje vnímanie predošlej, po ktorej mi zostal opäť iba pocit beznádeje, bez konkrétnej nálepky. Opakovane som ďalej premýšlala nad individuálnou zodpovednosťou, o tom, že článok predstavuje druhý extrémny protipól agende, ktorá sa všetku zodpovednosť snaží hodiť na jednotlivca a o tom, či sama robím dosť, alebo by som vôbec mohla robiť dosť aby som prispela k potrebnej zmene na odvrátenie katastrofy popísanej z všetkých uhlov. Tiež som premýšlala, že je pre mňa (a predpokladám pre väčšinu ľudí) náročné premýšľať v časovom horizonte sto rokov dopredu. Keď sa spätne pozerám na svoje pocity, myslím si, že na utíšenie emocií používam často mechanizmy potlačenia a vytesnenia a tiež premiestnenia, v prípade, že sa moja úzkosť vystupňuje, následne sublimáciu (po splnení úlohy som sa celý víkend realizovala rôznymi činnosťami, ktoré mám zapísané ako "tie čo pomáhajú") V prípade hnevu nad nečinnosťou a určitého pochopenia, ktoré ho nasleduje, si myslím, že ide o intelektualizáciu situácie, ktorá mi pomôže túto emóciu zvládnuť. Intelektualizáciu často vnímam i v prostredí školy v mojom prístupe k problémom. Na ateliéroch som často zažila prvotný šok a úzkosť, keď som sa s novou krajinou/novým problémom zoznamovala a postupné vyhasínanie emócií na moju vlastnú obranu pri hľadaní schodného riešenia komplexnej situácie. V prípade hnevu spojenom s opatrnosťou vedeckej komunity, si myslím, že ide o pocit nedostatočnej činnosti, ktorý je projekciou mojich vlastných pochýb o tom či sama vo svojom živote "robím dosť". Článok o kognitívnej psychológií bol odpoveďou na moju prvotnú myšlienku o článku Pohled do propasti - obsahoval príliž veľa ťažkych informácií za sebou, kde jedna zmazávala váhu predošlej. Hoci možno informácie, ktoré za sebou nasledovali nepovažujem za irelevantné (ako ich nazýva kognitívna psychológia) rozhodne tento sled ovplyvňoval môj celkový názor na prečítaný článok. Každá veta v článku viedla boj o moju pozornosť a nechávala vo mne už len neurčité zúfalstvo, ktoré som nemohla priradiť ku konkrétnej informácií. ČETBA Strach, bezmoc, hněv a frustrace, tíha, úzkost a zároveň velké odhodlání být součástí snah o změnu. Po přečtení článku cítim velký kontrast mezi tím, že krize už je opravdu tady a každodenně ovlivňuje (někdy doslova zabíjí) obrovské množství lidí a já si tady sedím v knihovně, chodím do školy, a i když jsem součástí ruzných skupin a inciativ, které bojují proti klimatické změně, nemám pocit, že moje vlastní reakce na tento stav je dostačující. Tenhle pocit nedostatečného úsilí už ale znám z minulosti. Vím, že mému mentálnímu zdraví rozhodně nepomáhá. Vím, že každý z nás muže udělat pro změnu jen jistý kus. Vím, že bych měl oceňovat jakoukoliv snahu, svojí nebo jiných, i přesto, že je někdy minimální. No při pomyšlení na katastrofu, která už probíhá a ještě větší, která nás čeká je to pro mě náročné a cítím, že na sebe dávám tlak dělat víc a víc. Napadají mě ruzné otázky, mnohé z nich jsem už v sobě řešil, pak se je radši přestal ptát a občas se vrací, pořád bez jasnějších odpovědí: Jestli mám všechny tyto informace o katastrofálních scénářích budoucnosti, jak je možné, že do jisté míry pořád žiju svuj život (i když dalo by se říci ekologický) jako by nás tahle budoucnost nečekala? Co by to pro mě znamenalo, kdybych tyto fakta po většinu času nevytěsňoval a řídil se podle nich -> teda se tomu snažil zabránit všemi silami? Jak by pak vypadal muj život? Být celým svým bytím aktivistou a věnovat celý svuj život boji proti klimatické změně by byla asi ta „nejlogičtější varianta“. Ale byl bych tak šťastný? Nevyhořel bych pod tíhou toho, že většina lidí si tyto problémy nikdy stejně nepřizná a nezačne se mobilizovat? Bojování proti klimatické změně beru do jisté míry jako svoji povinnost. Otázné je, jak moc času bych tomu měl věnovat? Kdybych tomu ale věnoval opravdu věškerý čas, asi bych cítil, že se obětuju a to mi z osobního hlediska nepřipadá dlouhodobě udržitelné. Teď když reflektuju nad tím, co jsem právě napsal, uvědomuju si, že tyto globální problémy mají pro mě obrovskou osobní úroveň. K otázkám co chci dělat v budoucnu, co mě baví a na co mám nějaké vlohy se přidává obrovská dimenze toho, co by bylo nejužitečnější v boji proti klimatické změně. Pořád hledám rovnováhu mezi tím, co mě baví a to, co je potřebné. Všiml jsem si, že o dusledcích klimatické krize v hlavě nepřemýšlím tolik. Vyhýbám se tomu. Měl jsem dokonce i životní období, kdy jsem podvědomě na tyto problémy zapoměl úplně a řešil úplně jiné věci. Vytěsnění je teda rozhodně jednou ze strategií, které používám. Druhou strategií jak se vyspořádat s touto situací je pro mě konat - být součástí změny a věnovat do toho značné množství moji energie. I když jsem v tomto módu, tak až tak moc nepřemýšlím nad všemi dusledky, které mužou nastat, spíše se zaměřuju na tady a teď a co mužu udělat. Strategie, kterých popisuju výše byly popsané i v textu. Jedná se především o sublimaci, tedy o proměnu podvědomé úzkosti do společensky prospěšného chování bez hloubkového prožití úzkosti samotné. Dále pak strategie potlačení tedy aktivní přesměrování vlastních myšlenek pryč od myšlenek, které vytváří úzkost z dnešního stavu světa. Dále mě zaujala citace: „A tak, z freudovského hlediska, svým obranám musíme postupně čelit a pomalu je uvolňovat, abychom se z nich mohli osvobodit, aniž bychom však byli přemoženi úzkostí, kterou pomáhají zvládat. Abychom to mohli uskuteč- nit, musíme být ochotni zakoušet postupně se prohlubující stavy neklidu (disconfort). Tak například nemůžeme začít řešit obtížný problém čištění životního prostředí, dříve než prožijeme pocity hněvu, zhnusení či viny, které konfrontace s našimi „smetišti“ může vyvolat.“ (str. 56)“ Díky ní jsem si uvědomil, že jedna ze strategií hnutí Extinction Rebellion do hloubky procítit environmentální žal, vhloubit se do reality, že několik stovek druhu už vyhynulo, dělat pohřby pro lesy, které mizí, atd. - není jen náhodná, ale má promyšlený psychologický kontext. Někteří environmentální vzdělavatelé, hlavně představitelé hlubinné ekologie se pokouší facilitovat podobné zážitky a prožití negativních emocí i v environmentálním, hlavně zážitkovém vzdělávání. Otázkou je, i jak pak účastníky podobných programu dostat z tohoto stavu a tu energii proměnit na něco kreativního, aby nezustali v depresi, do které je vlastně dostal daný vzdělávácí program. ČETBA uzkost, zloba, straych, smutek, beznaděj, zoufalství, fyzicky zle od žaludku. Sprosté nadávky na politiky, Když to mocnosti ví, proč se nic neděje? Co bude s Brnem? Má smysl tady vůbec mít zahradu? Nevykašlu se na celý Brno a na těch posledních pár let nepůjdu bydlet do Jeseníků, tam kam patřím? Ještě, že mě stejně v nízkým věku zabije můj životní styl...ale co ostatní? Stejně už s tím nic nezmůžem. Proč jde furt jen o prachy? Myslím, že v případě sprostého nadávání na politiky a výrok stejně už s tím nic nezmůžem může souviset s heuristikou. Uvažování nad přestěhováním byych potom zařadila do kategorie přemístění. Těžko se mi myšlenky a poycity interpretovaly, niycméně několik hodin po čtení u mě došlo k vytěsnění myšlenek a pocitů spojených se článkem. Žádnou z dalších interpretací jsem ale nenašla . ČETBA Vybrala jsem si četbu. Věci, které byly v článku uvedeny, si uvědomuji, nicméně pokud vidím všechno takhle před sebou, mám hodně nepříjemný pocit v žaludku. Jako by mi bylo špatně. Pociťuji nervozitu. Mám pocit, že nenávidím lidi. Ne všechny lidi, ale ty lidi, kterým je příroda, zvířata a změna klimatu jedno. Jsem na ně naštvaná. Jsou podle mě hloupí a sobečtí. Tyhle pocity mám už dlouho, jsou myslím pořád ve mně, jen pokaždé, když čtu něco takového, vidím nějaké příspěvky, obrázky a videa, vidím, co lidé sdílejí na sociálních sítích, tak se zase probudí. Byla bych raději, kdyby to tak nebylo, nechci nenávidět lidi a být naštvaná, ale nemůžu si pomoct. Se zlostí se mísí smutek, Smutek z toho, co se děje. Jaké katastrofy se dějí a jaké nás teprve čekají. Chci se radovat z každé maličkosti, dokud to ještě jde. Nikdy jsem neměla ráda podzim, ale poslední dobou pokaždé, když vyjdu ven, koukám kolem sebe a zdá se mi to všechno hrozně krásné. A to nemusí být slunečný den plný barevného listí, může být chladný večer, kdy je všude mlha, je mi to jedno. Nechci, aby se toto ničilo. Chci, aby se všechna ta krása zachránila, pro mě, pro nás, pro naše děti, pro planetu. Dostanou někdy lidé rozum? Je mi z nich fakt zle. Proč si neuvědomují, že popírám klimatické krize ta krize nezmizí? Dělají to proto, že se sami bojí, a tím, že to budou popírat, to pro ně nebude tak děsivé? Pomáhá jim dělat si legraci z Grety? Asi je pro ně lepší se jí smát, než si přiznat, že ta „malá holka“ má pravdu. Co budeme dělat za pár let? Situace bude čím dál horší. Cítím se nejistě ohledně budoucnosti. Říkám si, jestli to má všechno smysl. Chodit do školy, honit se za kapitálem, za domečkem se zahradou. Neskončí to všechno? Není lepší se na tyhle věci vykašlat a bojovat? Aby nám tu vůbec zbylo nějaké místo, kde ten domeček můžeme mít. A našim potomkům. Rok 2050 není tak daleko. To, jak se chová část naší společnosti, o které jsem mluvila – ti, ke kterým pociťuji nenávist, odpovídají Freudovskému konceptu „Obrany“, kdy popíráním klimatické krize neopouští svoje pohodlí, na které jsou zvyklí – nemusí se vzdávat, aut, letadel, uhlí, masa, domů plných zbytečných značkových krámů, ničeho. Neuznávají realitu. Nepřipouští si důsledky svého jednání – intelektualizují. Seděl by na to i koncept limitované racionality. Ještě mě k tomu napadá, jak vždycky všichni říkají „já sám/sama nic nezměním.“ Pěkná výmluva. Líbil se mi příklad s tříděním odpadu – ale to, že tříděním všechno zachráním, je přece irelevantní informace, ale stejně se lidé cítí líp, když toto dělají. Funguje asi i regrese k průměru u klimatické změny. Sama myslím, se někdy snažím potlačovat. Většinou mi to moc nejde nebo to nedělám, ale někdy si potřebuji oddechnout od těch nepříjemných pocitů, nemyslet na věci, které mě trápí. Netýká se to vlastně pouze klimatické krize, ale i dalších věcí. Zamýšlela jsem se i nad tím, jestli moje nenávistné pocity nesouvisí s projekcí – snažím se žít nějakým způsobem udržitelně, být občansky aktivní, ale dělám dost? Nemohla bych „být lepší?“ Co mě trošku vyděsilo je, že mi došlo, že často kritizuji kapitalismus, zároveň se však nedokážu zcela vymanit z toho, v čem jsem vyrostla. Asi ve mně dřímá pořád malý kapitalista. Sublimace možná odpovídá mé snaze „být občansky aktivní.“ ČETBA Celé téma aktuálního klimatického i environmentálního stavu u mě vyvolává úzkost z něčeho, co se pomalu blíží a my si ani nedokážeme představit, do jaké míry ještě poroste a jaké konkrétní to bude mít následky. Stejně tak jako se nafukují současné problémy, ve mě se stejnou měrou nafukuje balón strachu z té budoucí nejistoty. V rámci tohoto tématu mám často hodně proměnlivé pocity, které se převalují mezi optimismem, že určitě se vše v dobré obrátí a musí zde být ještě cesta, jak alespoň minimálně zabránit katastrofálnímu zhoršení současného stavu, rezignací, kdy "planeta bude jednou v pohodě, to jenom my vymřem", naštváním na to, že stále nikdo nedokázal přijít s řešením, na kterém by se mohla alepoň většina firem dohodnout a omezit tak negativní dopady vlastní produkce a následné zklamání, že tou osobou, která by aktivně něco vymyslela, nejsem já a jenom se ve výsledku tedy vztekám a nic sama netvořím. Přemýšlela jsem především nad tím, jak člověk vnímá mnohem více (a někdy pouze) to, co doopravdy vidí či na vlastní kůži cítí, než abstrakci 1,5°C, což si nikdo nedokáže pořádně představit. Já konkrétně na vlastní oči vidím změnu a v podstatě i zánik smrkových lesů napadených lýkožroutem na Šumavě, kde od mládí často pobývám, stejně tak další lidé. Ti se třeba o toto téma i aktivně zajímají, mají pocit, že tím pomáhají současným globálním klimatickým problémům, přesto na zahradě pálí petflašky, protože emise CO2 nevidí, však jenom kouř, to se rozfouká. Nejhorší však tento přístup je u zástupců státu, kteří mají jako jedni z mála možnost zcela změnit současný přístup firem a obměnit/vytvořit zákony, které by budoucí krizi zabránili. Bohužel máme i takové nejmenované zástupce, kteří místo toho volí přístup klapek na očích: "Proč máme řešit teď, 31 let dopředu, rok padesát, jenom proto, že je tu teď taková klima atmosféra" či "Byl jsem tam a tam a byla mi zima, tak jaképak oteplování." Co se týče obranných mechanismů, sama se s nimi skoro denně vídám, i když jsem mnoho z toho nenapsala přímo do předchozích dvou zápisků. Přestože cítím určitý typ "environmentální úzkosti" v lehčí formě i přesto hodně jednotlivé problémy štěpím, ať už to je přesunutím viny na jiné skupiny lidí, i když i mé ekologické svědomí není zcela čisté - pak se uchyluji především k racionalizaci svých činů, popřípadě sublimaci. Kdybych měla každý den prožít s vědomím zcela všech světových environmentálních problémů, k čemuž by se samozřejmě připojily i problémy mé vlastní, nevím, jestli bych dokázala aktivně fungovat, takže i v rámci mé duševní hygieny selektuji to, co bych ještě zvládla - potlačením i vytěsněním. ČETBA Na začiatku, pri čítaní článku som najviac pociťovala hnev, spolu s pocitmi zhnusenia, či akéhosi opovrhnutia voči nám všetkým, sme takúto situáciu mohli dopustiť. Najvýraznejším pocitom bol asi strach, či až zdesenie nad veľkosťou a komplexitou tohto problému, z predstavy koncu sveta ako ho poznáme, z nedostatku predstavivosti a nádeje, že by sa situácia mohla zlepšiť. S tým súvisel aj pocit akejsi ‚malosti‘ a bezmocnosti, tvárou v tvár tak obrovskému problému. V polovici článku už som bola tak smutná, že som ho musela prestať čítať a otvorila som ho až ďalší deň, čo mi poskytlo dostatok priestoru svoje pocity trochu spracovať. Ako je možné, že aj napriek všetkým informáciám pokračujeme vo všetkých deštruktívnych činnostiach? Všetky javy a procesy na Zemi spolu navzájom súvisia, problém klimatickej krízy je hrozne komplexný a neviem, ako sa to dá všetko obsiahnuť a pochopiť. Aj keď sa téme zmeny klímy venujem už niekoľko rokov, vlastne o tom viem veľmi málo. A vlastne naozaj netušíme, čo sa môže stať a všetky dostupné prognózy vyzerajú horšie ako zle. Potrebujeme transformáciu ekonomického a politického systému, ale väčšinu ľudí to vôbec nezaujíma. Ako je možné, že to tých ľudí nezaujíma? Ako je možné, že nechajú pár ľuďom a spoločnostiam ničiť našu planétu a naše životy? Čo všetci tí ľudia, ktorí už teraz trpia dopadmi klimatickej krízy? Môžeme s tým vlastne ešte niečo spraviť? A hlavne, vieme s tým niečo spraviť dostatočne rýchlo? Rozhodne tam vidím použitie obranných mechanizmov, o ktoré píše Frued ako o nástrojoch vlastného „štiepenia“. Dlhodobo na sebe pozorujem snahy o intelektualizáciu, kedy si od celého problému vytváram emočný odstup, aby ma neprevalcoval. Myslím, že jeden z dôvodov, prečo som článok čítala na dvakrát bola práve nejaká snaha o rozkľúčovanie pocitov, ich spracovanie do možnej miery a následné potlačenie svojej úzkosti, avšak rozhodne nešlo o vytesnenie, pretože moja snaha bola vedomá. Skrz globálny spôsob akým sa v článku píše o klimatickej kríze som skoro vôbec nerozmýšľala nad mojimi aktivitami v rámci klimatického hnutia. Napadlo mi to, až keď som čítala o obrannom mechanizme sublimácie, pri ktorom sa píše o prevedení úzkosti do „spoločensky pozitívne prijímaného počínania“ a teda napríklad činnosť v environmentálnej organizácii. Pri snahách o predstavenie a vytvorenie si nového a lepšie sveta často narážam na zásadný odpor, reči o rozvrate spoločnosti a jej tradičných hodnôt, takže si myslím že tento obranný mechanizmus sa v mojom prípade míňa účinku. Z poznatkov kognitívnej psychológie sa určite vidím v občasnom skratkovitom usudzovaní a najmä heuristike reprezentatívnosti. EXKURZE Cez víkend 18-20.10. som sa zúčastnil zabíjačky 5 býčkov. Týchto 5 býkov som pred rokom hladkal a maznal sa s nimi. Teraz na to už nebol čas. Dvaja mäsiari sa postarali o ich usmrtenie, stiahnutie z kože a následne rozporcovanie. Moje pocity boli zmiešané, na jednej strane som cítil pocit viny, že aj kvôli mne (mäsožravec) musí toto úbohé zviera zomrieť. Taktiež som cítil odpor voči mäsiarom ktorý býkov zabíjali, napriek tomu že to robili veľmi citlivo a čo najmenej bolestne pre to zviera. A ďaľší pocit alebo bola ľútosť, bolo mi ľúto ich vidieť "padať". Najsilnejšia myšlienka bola, že by som to nezvládol, nemohol by som zobrať ten nástroj ktorým strelili býkovy do mozgu a zabiť ho vlastnými rukami, z toho my vyplynulo že si nezaslúžim byť mäsožravec. Taký vlk si musí uloviť ovcu a usmrtiť ju, on si to "zaslúži" pretože je dosť silný na to preniesť sa nad ten pocit (ľútosť) ktorý by mňa nepustil, aby sa najedol. To som si uvedomil pri otázke mäsiara "či si to niekto chce skúsiť?" Spúšťače všetkých troch pocitov v bode 1. boli priamo usmrtenie, to veľké zviera pevne stálo a po jednom výstreli zrazu padlo na zem a iskra v očiach zhasla. Myslím si že ani po prečítaní oboch textov sa moje pocity nezmenili, skôr iba prístup. Možno to je zapríčinené zlým výberom "exkurze". Nešiel som na klasické jatka ale bol som iba na súkromnej zabíjačke. Súkromná zabíjačka je pre mňa akceptovateľná forma ako sa dostať k mäsu. Človek sa musí starať a vychovať zviera ktoré následne skonzumuje. Je to fér. Zatiaľ čo veľko výroba až tak fér nie je, farmár dopredu nevie koľko sa skonzumuje a či nechová a nezabíja zvieratá zbytočne. Aby viac zarobil tak radšej investuje do reklamy a miesto menšej produkcie, zvýši predaje. Takže pre mňa je cesta súkromnej zabíjačky "lepšia" ako iná forma nadobudnutia potravy a preto ostávam pri tých pocitoch ktoré som mal na začiatku. Je mi ľúto že kvôli našej potrave musí zomrieť zviera a to bez ohladu na to či verím alebo neverím na globálne otepľovanie. EXKURZE Pro splnění dalšího úkolu jsem si vybrala exkurzi. Strávila jsem asi hodinu blízko továrny DEZA u Valašského Meziříčí. Moje pocity byly především negativní - hněv, že se vůbec dovolilo něco takového v tomto místě postavit, smutek nad lidmi a zvířaty, kteří tady musejí žít a obavy ze zdravotních důsledků takového provozu. Procházka byla pěkná, ale při pohledu na továrnu byly moje pocity většinou nepříjemné. První myšlenka byla na velikost tohoto továrního kolosu. Uvědomovala jsem si, jak je taková továrna obrovská a kolik zabere místa. Pak jsem si říkala, jak je možné, že takový projekt mohl vzniknout v krajině blízko Chráněné krajinné oblasti Beskydy, kde by v rámci možností České republiky měla být příroda ještě relativně zachovalá. Také jsem si říkala, jak je dobře, že tovární komíny zrovna nekouří, protože se často, když jsem dříve kolem továrny občas projela autem, z komínů silně kouřilo. Pak jsem si také říkala, jak v takovém místě může někdo bydlet a jaké všechny špatné zdravotní důsledky to může mít. Jestli kolem továrny může žít vůbec něco živého, zvláště když blízko bylo větší kukuřičné (jistě) chemizované pole. Když přemýšlím o lidech, kteří bydlí v blízkosti továrny, domnívám se, že si musí pro život v tomto prostředí vytvářet určité obrané mechanismy. Podle Freuda nás mají chránit před plným uvědoměním. Lidé si tak neuvědomují plně důsledky života v blízkosti zněčišťujícího zdroje a racionalizují si jej například tím, že si řeknou, že pozemky jsou zde levné a nemusí vydat tolik peněz, aby si mohli postavit dům, případně, že dražší pozemky si nemohou dovolit narozdíl od těch v blízkosti továrny. Tento problém mohou lidé také potlačovat a myslet primárně na něco jiného nebo jej zlehčovat. Při četbě druhého textu jsem uvažovala nad tím, na co jsem si přímo při exkurzi nevzpomněla - nad problémem irelevantních a matoucích informací, které samotná továrna uvádí, aby zlehčila dopady svého provozu a vytvořila dojem, že důsledky pro životní prostředí nejsou tak velké, jak se zdají. Tak například továrna dělá dny otevřených dveří, aby ukázala zájemcům svůj provoz nebo pořádá Běh kolem DEZY, aby bylo vidět, že se lze dá normálně aktivně žít bez toho, aby komunikovala s veřejností o dopadech svého provozu. Celé jednání této továrny se podle mne tedy vyznačuje prvky limitované racionality, která uvažuje zkratkovitě a zjednodušuje složitější problematiku. SEBEREFLEXE Bolo pre mňa ťažké nájsť nejaké momenty, pretože mám veľmi selektívnu pamäť. Resp. som si istá, že tie veci tam možno ešte niekde sú, ale ja sa snažím neskladovať spomienky negatívnych emócii a je pre mňa takmer nemožné ich nájsť. Veci, na ktoré som si postupne spomenula, nie sú preto zaručene tým, kedy som sa cítila najhoršie, ale skôr momentami, keď som naozaj musela kognitívne zasiahnuť, aby som svoj šok či nepríjemné pocity prekonala. Jedným z tých momentov bolo nakupovanie v konvenčnom supermarkete asi mesiac či dva po tom, čo som začala pracovať v Bezobale. Všetky svoje potraviny, ktoré som potrebovala, som kupovala buďto tam alebo v Pražskej tržnici, kam som si nosila vlastné plátené tašky. Ďalším z podobných momentov bolo, keď som sa toto leto snažila pozitívne ovplyvniť to, ako moji mladší súrodenci vnímajú plastový odpad a zerowaste nakupovanie. Potom však naša mama išla do obchodu, zabalila všetko (aj trs banánov) do samostatného sáčku a ešte priniesla tri extra, v ktorých bolo maslo a tvaroh (lebo “kvapkali”). Podobným momentom pre mňa bol toto leto výlet v Nízkych Tatrách, keď som videla veľkoplošne vysekané kusy lesa. U prvých dvoch momentov, ktoré sa týkali plastov a obalov ako takých, bolo pre mňa spúšťačom vidieť ľudí bez rozmyslu tieto obaly prijímať a používať. Ja osobne som nevidela produkty, ktoré sa v nich skrývali, ale hlavne tie obaly, ktoré po použití len tak nezmiznú, ale kopia sa a sedia v skládkach. Snažila som sa tieto nepríjemné pocity, šok a pohoršenie, kognitívne balancovať tým, že som si pripomenula čosi v zmysle “odpusť im, pretože nevedia, čo činia” (nie som kresťanka). Taktiež som si pripomenula, že ani ja som ešte pred pár rokmi nekonala inak a že vlastne nemôžem byť naštvaná na ľudí ako takých, resp. prečo by som vôbec mala v sebe prechovávať hnev. Môj postoj k týmto veciam je vcelku budhistický. Čo sa týka rozsiahlych rúbanísk, tam je to pre mňa ťažšie, keďže lesy a životné prostredie ako také považujem za jednu z najlepších vecí na Slovensku a za niečo, čo mi pomáha utvárať moju identitu slovenky. Pocit smútku a znepokojenia sa teda neviazal iba na to, že ťažbou ničíme ekosystémy a kŕmime kapitalistickú príšeru, ale aj na to, že som narušenie/zmenu v krajine vnímala ako zásah do svojej identity. Myslím si ale, že čo sa týka ekologických problémov, tak to beriem skôr z morálneho hľadiska, než z potreby prežitia. Niekomu to môže pripadať cynické, no ja si myslím, že zániku ľudskej rasy alebo minimálne jej drastickému zmenšeniu sa nevyhneme, no akékoľvek pro-environmentálne aktivity, na ktorých sa podieľam, robím preto, lebo to pokladám za správne. Ako prvý z obranných mechanizmov, ktorý vo mne zarezonoval, bolo vytesnenie/repression, pretože ilustráciou tohto mechanizmu som vlastne začala celý popis hľadania troch momentov, ktoré vo mne vyvolali nepokoj. Moja tzv. selektívna pamäť je pravdepodobne dôsledkom toho, že “informácie vyvolávajúce úzkosť” mi samé z mysle vyprchajú, práve, aby som ich nemusela prežívať. V určitej forme pociťujem vo svojom postoji aj projekciu, najmä v prvotných momentoch, keď som “zhrozená” z toho, ako ľudia nepremýšľajú nad svojou tvorbou odpadu. Viem, že mi to asi do značnej miery vadí preto, lebo ja sama som ešte donedávna konala rovnako. Samotné moje odôvodnenie “odpusť im, lebo nevedia, čo činia” mi čiastočne pripadá ako potlačenie/suppression, pretože tým, že niekoho zbavím vo vlastnej mysli zlého zámeru, sa podvedome vo mne celá situácia amelioruje a problém zmizne. Tento mechanizmus je možno nápomocný aj preto, lebo sa nepriamo dokážem presvedčiť, že ich čas ešte len príde, keďže ja som tiež potrebovala ten správny čas a impulz na to, aby som “precitla”. SEBEREFLEXE Převažoval smutek, nepochopení, marnost a rozčarování. Nejhůř mi letos kvůli přírodě bylo, když jsem byla v lese. V lese, kde jsem jako malá sbírala borůvky a viděla prvního divočáka a naučila se milovat přírodu. Teď už to není les, ale uschlý hřbitov. Přemýšlela jsem, jak destruktivní my lidé jsme. Umíme zabít les bez toho, aniž bychom se ho dotkli. Aniž bychom ho kdy viděli. A i když se snažím nebýt, stejně jsem součástí té destrukce. Možná, že kdyby každý viděl kousek "svého" lesa umřít, začali by se lidi chovat jinak. Anebo třeba taky ne. Spouštěčem mého žalu bylo tam být - a vidět ty mrtvé stromy, v pokácené části jejich pahýly... S pocity jsem se nevyrovnala. Utekla jsem zpátky na vlak. Další smutná zkušenost byl výlet v Podkrušnohoří. Takto má vypadat svět po apokalypse. Ne v demokratické zemi co hlásá rádoby západní hodnoty a přitom své obyvatele pomalu dusí. A tahle tmavá díra, co kdysi bývala živá, dýchající krajina, ta straší lidem doslova za barákem a vláda žvatlající o závažnosti klimatické změny se chystá prodat Tykačovi Počerady? A přitom my jsme ekoteroristi, co škodí lidem? Přemýšlím, kolik lidí z mého okolí, kteří odsuzují "ekologii", někdy na vlastní oči vidělo povrchový důl. A jestli viděli a stejně to s nimi nic neudělalo, tak je náš boj asi ztracený. No a k další, ač menší environmentální mizérii stačí jít po Brně. Město je ucpané šílenci v osobních autech, kteří se v odpolední špičce s nadšením vrhají do kolon, aby v nich mohli strávit pár hodin svého volného času a ještě víc si pocuchali své prací unavené nervy. A tak jen bezmocně koukám na tu nekonečnou kolonu aut. Jsou jich stovky, popojíždí metr minutu po minutě, čoudí emise, a já pořád marně přemýšlím, jak tohle může být lepší - rozumnější? způsob dopravy. Nejsem si jistá, jak interpretovat můj zážitek s lesem. Zřejmě u mě došlo k potlačení? Než jsem začala dělat tento úkol, na tenhle les jsem si vzpomněla párkrát, když jsem šla kolem jiných mrtvých stromů, ale aktivně jsem se snažila na něj nemyslet, protože mi pak bylo smutno. Hnědouhelnou problematiku jsem si trochu intelektualizovala, neb jsem v té chvíli neřešila, že doma máme elektrospotřebiče, svítíme si žárovkami a nabíjíme notebooky, aniž bychom řešili, odkud energie pochází. Že za tu zničenou krajinu může vláda a uhlobaroni, a ne my, i když berem elektřinu od e-onu a ne z vlastního soláru. Co se týče dopravy v Brně, též si nejsem jistá. Vzhledem k množství mé nelibosti vůči motoristům bych hádala reaktivní formaci, ale nemyslím si, že bych ve skrytu duše toužila jezdit po městě autem. Spíše to chování samo mi přijde jako ukázka limitované racionality, kdy by člověk ušetřil čas v koloně, peníze za benzín (a životní prostředí), ale stejně radši jede autem. A tohle myšlení je možná ukázka zkratkovitého uvažování, protože někdo z těch řidičů třeba auto vážně potřebuje a veze nemocnou babičku... ale určitě ne všichni. SEBEREFLEXE První dva zážitky jsem si vybavila téměř okamžitě, co jsem se jen trochu zamyslela. První byl, když jsem zmokla. V ne příliš teplém dni jsem udělala tu chybu, že jsem si oblékla šaty a ještě větší chybu že jsem neměla deštník. Už cestou domů mě všechno oblečení studilo a ledové se lepilo na mojí kůži. Bála jsem se, že dostanu zánět močáku, nebo ještě lépe zánět ledvin. Poté, co jsem se dostala domů jsem strávila půlku večera ve vařící vaně a druhou půlku srkáním urologického čaje. Byla jsem naštvaná sama na sebe a na svou hloupost, stejně jako jsem proklínala počasí. Druhým zážitkem byl smrad odpadků v parku, který přebyl vše, co mohlo být okolo. Bylo mi líto, jak se lidé v parku chovali a co všechno za sebou zanechali bez sebemenšího zamyšlení. Nad třetím zážitkem jsem přemýšlela nejdéle, ale nakonec se mi v paměti živě vybavil. Nedaleko pečovatelského domu kde bydlí má babička je nádherný les. Bohužel hned vedle něj kontrastuje stále se rozrůstající skládka. Tento výhled mě vždycky donutí cítit se alespoň určitou dobu provinile a přemýšlet nad tím, co s námi asi bude za 50 let. V prvním případě jsem nebyla nutně naštvaná na sebe ale na přírodu jako takovou že se zrovna rozhodla spustit šílený déšť, který se mi nehodil. V dalších případech jsem byla naštvaná na lidi okolo sebe ale když jsem nad tm zpětně uvažovala zjistila jsem že jsem nad tím také pokrčila rameny a řekla si "No co, lidé jsou holt takový" a např. odpadky v parku jsem do konce dne vypustila. Naopak skládku jsem vnímala až teprve když jsem se na ní zaměřila a věnovala veškeré své úsilí její prohlídce. Sama sebe velmi vidím v racionalizaci, racionalizuji například právě extrémní konzum v oblasti oblečení i když jsem následně nešťastná z celkového znečištění. Nadále se potýkám s potlačením jak „špatných“ informací tak emocí, které prožívám při pohledu např. na skládku/špínu ve městě atd. a v podstatě je cíleně ignoruji a nevnímám, byť vím že tím problém znečištění spíše podporuji. Jistě jsem podlehla i konfirmačního zkreslení, jelikož se často přistihuji že vyhledávám k tématu pouze informace s výsledky, které pouze podporují moje hypotézy bez sebemenší myšlenky na možný opak. Také předpokládám že na mě zapůsobila heuristika dostupnosti, kdy měla tak intenzivní zážitek v ohledu lidí ničících životní prostředí, že jsem ani nepředpokládá že by za něj mohli i jiní bojovat. SEBEREFLEXE Mezi ty tři nepříjemné pocity patřil obrovský smutek (tíha na hrudníku, knedlík v krku), nervozita (neklid po celém těle) a pocit lítosti (slzy v očích). Napadá mě hned zážitek z minulého týdne, kdy jsem projížděla Technologickým parkem v Ostravě a dívala jsem se na všechny ty prosklené budovy a výrobní haly. Vedle jedné haly se nacházel velký prostor, který byl celý zavezen štěrkem a zrovna se tam stavěla další hala. Můj zrak padl na to místo, kde kdysi byla tráva a orná půda, nyní pouze šedá hmota složená ze štěrku, suti a kolejí od bagru. V tu chvíli jsem pocítila nával smutku. Původně zde byly louky a nyní se ten život v půdě i na povrchu změnil do téhle pustiny. Nicméně, já ho po chvíli zatlačila, abych unikla nepříjemným pocitům. Otočila jsem zrak na konec této zastavěné zóny, kde už se rozprostírala pole a řekla si v duchu: Svět je obrovský a skládá se z veselých i smutnějších míst. Tím jsem těžkost zatlačila a po chvilce jsem myšlenkami přešla jinam. V druhém případě mě zasáhly požáry v Brazílii a na Sibiři. Obě tyto katastrofy se staly v podobnou dobu, ale každá měla jiné kořeny, které ve mě vzbudily emoce. Brazílii jsem minulý rok navštívila a nahlédla do několika osudů různých lidí. Vyslechla jsem si od různých místních, jak se momentální politická situace odráží na životě lidí. Při představě požárů v Brazílii jsem si představovala, ne jen jak hoří stromy, zvířata, život, ale také životní prostředí původních obyvatel. negativní pocity se objevovaly při představě, jak je příroda zranitelná, jak nestojí nic v cestě, aby se lesy vypalovaly kvůli zemědělství a průmyslu. Uvědomovala jsem si to odtržení lidí od toho kousku země. Naopak Sibiř pro mě je symbolem „divoké přírody“, nedotknutelného prostoru, kde když už nic, tak tam příroda a život v ní má stále velký prostor pro sebe. Tyhle oba požáry, každý na opačném konci zeměkoule, mě vždy při zmínce nebo vzpomínce přivádí opakovaně do smutku, který mě dokázal držet i několik hodin, než jsem začala myslet na něco jiného. I teď, když na tyto situace myslím, tak se mi svírá hrudník a mravenčí v břiše. Zároveň jsem se snažila pocity přijímat, protože tento smutek ze stavu planety tu prostě je a je na místě truchlit. Poslední situace probíhala při procházce na Ondřejníku, kde kůrovec zasáhl velkou část kopce a nyní hora pokrytá lesem se změnila na holoseč. Moc toho nahoře neroste, příjemné prostředí vystřídal obrovský studený vítr, který člověku nepříjemně foukal do čí. Znovu jsem se snažila pocity procítit, ale nevydržela jsem to moc dlouho a nakonec je odsunula, krajina se cestou i změnila a já myslela na něco jiného. Vidím, jaké obranné reakce jsem vybrala podle Freuda. Bylo to zejména potlačení (snažila jsem se v tu chvíli už dále na spouštěč nemyslet), racionalizace (řekla jsem si v hlavě nějakou větu, která mě měla uklidnit) a v jednom případě také sublimace.(snažila jsem se pocit procítit a přijmout) Co se týče například ohňů na Sibiři, šla by na tuto situaci aplikovat regrese k průměru, tedy k přírodnímu jevu vztahujeme vliv člověka. I když požáry na Sibiři měly původ přírodní, přemýšlela jsem nad nimi tak, že je také původce člověk. Heuristiku dostupnosti jsem využila tak, že má romantická představa o Sibiři je taková, že je člověkem nedotknutá, ač i tam jsou velké oblasti, které jsou člověkem ovlivněné, jako například doly, města, deforestace a podobně. SEBEREFLEXE Nevím, jestli budou tyto momenty správné, které popíšu níže. Jedním z nejnepříjemnějších okamžiků pro mě bylo asi před dvěma týdny, kdy bylo na začátku hezké počasí a pak se stalo deštivé a větrné. V tuto chvíli jsem onemocněl a vzpomněl jsem si, že jsem se soustředil na skutečnost, že když se počasí dramaticky změní, začnu se cítit horší pro sebe. Možná to byla náhoda a počasí na mě vůbec neovlivnilo, jen jsem onemocněl, pak jsem jen onemocněl, ale v této situaci jsem z nějakého důvodu našel vinu, která se změnila díky svým přirozeným procesům. Další situace souvisí s šedou oblohou (budu to nazývat šedým dnem), která trvala několik dní po nemoci (pro mě jsou šedé dny na podzim jako den (dny), který se opakuje a každé ráno to začíná znovu), už ne Byl jsem nemocný, ale cítil jsem se depresivně, ano, možná to byl následek po nemoci, ale z nějakého důvodu jsou šedé dny spojeny s depresí a možná se podvědomě začnu cítit depresi. Spouštěče byly s největší pravděpodobností předsudky, které se vyvinuly v mé hlavě na základě toho, jak jsem si zvykl na převládající povětrnostní podmínky, které formovaly mé myšlenky. A následně, pocity, které jsem zažil díky přírodě, a snad jednoduše kvůli náhodně se vyskytujícím situacím, které ovlivňovaly mé pocity v těchto konkrétních okamžicích. Na základě materiálu, který jsem četl, mohou být mé závěry mylné, ale v závislosti na tom, jak jsem popsal své situace a které z minulých situací jsem si vybral. Myslím, že mohu využít depresivní situace, které se v mém životě dějí, s výhodou, například v kreativitě (v mém případě v hudbě, když píšu elektronickou hudbu) nebo při hledání způsobů, jak se vypořádat s depresí v interakci s přírodou. Nedívej se na šedé dny jako na negativní jev, ale nacházej pozitivní a způsob, jak být produktivní za každého počasí. A také využívejte jakékoli zkušenosti při zlepšování svých dovedností. SEBEREFLEXE Vybral jsem si sebereflexi. Momentů, kdy si uvědomuji zhoršující stav životního prostředí, případně klimatu, je mnoho. Někdy je to přímý kontakt s jevem, značící onen stav životního prostředí či klimatu jindy je to přečtení nějaké zprávy o dopadech lidské činnosti na životní prostředí. Jednou to také bylo nahlédnutí do logistiky kapitálu, což byl pro mne asi nejsilnější okamžik v negativním slova smyslu. Tím bych začal. Stalo se to jen jednou, ale dopad to na mne mělo veliký. Je to asi rok zpět, kdy jsem vzal brigádu v „nákladní“ přepravě – vydržel jsem tam den. V momentě, kdy jsem vezl paletu jablek z Prahy do Brna, jsem si uvědomil, z jak nesmyslných dílčích činností se skládá náš ekonomický systém. Cítil jsem zhnusení nad takovou činností, zároveň jsem si ale uvědomoval, že ačkoliv já takovou činnost mohu opustit a již ji nedělat, spousta lidí takovou možnost nemá. Přitom musí být každému jasné, že rozpohybovat tunový kolos pro převoz pár jablek, které navíc u nás rostou všude, je nesmysl. Bylo to uvědomění spíše ekonomicko-společenské, nicméně s jablky v koloně na dálnici si člověk poměrně rychle začal spojovat souvislosti s dopady na životním prostředí. Dalším momentem pro mne byl nedávný kontakt s uschlými lesy při cestě vlakem. Cítil jsem smutek, zároveň však jakýsi pocit zadostiučinění, aneb lepší studená sprcha pro naši společnost teď, než rychlé peklo později. Snad se naše společnost probudí, říkal jsem si. Velkou frustraci a strach z ekofašismu jsem cítil, když jsem asi měsíc zpět četl o suchu v Indii. Tamější podnebí a jeho dopady na zemědělství začíná vyhánět lidi z jejich přirozeného habitatu do měst a roste tak napětí mezí různými společenskými vrstvami a také mezi lidem a vládou. Podobná věc se děje například v Mongolsku. Sociální dopady environmentálních problémů jsou tu a já mám vážné obavy o reakce… mám strach, že ekologická opatření bez humánních základů budou nabírat na síle. 1) nahlédnutí do logistiky kapitálu - znechucení, frustrace ... pocit osobní malosti a problematičnost systémových příčin krize - tuším, že jsem se ten večer dost opil a do té práce nikdy více nešel. Reakce to asi nebyla správná, ale nejsem si jist, jakou akcí bych mohl lépe reagovat na bezvýchodnost kapitalismu 2 a 3) uschlé lesy a informace o suchu v Indii - viz odpověď výše. V obou případech jsem svoje pocity upozadil. Během reflexe jsem zjistil, že s nimi neumím toliko pracovat. Moje reakce na veškeré vědomí o klimatické krizi a zhoršujícím se stavu životního prostředí je v rovině drobných individuálních změn plus jakéhosi nadhledu. Je mi smutno nad mizejícími ekosystémy, nicméně člověk přírodu nezahubí a možná prostě jen máme zmizet a znovu dát prostor bujení přírody, možná za jiných podmínek, pro člověka nevhodných. Věřím ve velikost božího stvoření. Výjimečně u sebe pozoruji racionalizaci, častěji pak intelektualizaci - a to vzhledem k tomu, jakým způsobem vnímám roli individuální spotřeby v kapitalistickém způsobu výroby. Zároveň jsem v současném dostatku/nadbytku stále od problému odpojen, nevnímám je toliko na vlastní kůži. Dále na sobě pozoruji sublimaci - bez nějaké aktivity v rámci klimatického hnutí či osvěty bych si připadal špatně. Mám potřebu se někde angažovat, přináší mi to pocit důležitosti a pomáhá mi to zvládat vědomí ekologické krize. SEBEREFLEXE Mé pocity určitě vycházejí z myšlenek, které se většinou ubírají negativním směrem. Frustrace, beznaděj a bezmoc, potom nějaká naděje, sobecky dobrý pocit z vlastního konání. Pýcha na můj dobrý vliv na okolí, po hodně dlouhé době pocit, že to, co dělám, dělat chci a že je to to správné a baví mě to a konečně mám směr. Podobně jako při meditaci, či nějaké podobné aktivitě, při které se snažím uklidnit a vyčistit hlavu mi trvalo déle, než bych chtěla, myšlenky utišit a směřovat je potřebným směrem. Klid od okolí problémem být neměl, ale má vlastní hlava se vždy buď zasekla na myšlence jedné, či naopak míchala všechno dohromady, společně s povinnostmi, jak studijními, tak běžnými, jelikož vlastně často s tématem životního prostředí souvisely, ať už šlo o časový press z dokončení prací, či neúplné plány s kamarády. První se mi začaly vybavovat zážitky nejčerstvější, ale věděla jsem, že ty silnější a intenzivnější se staly spíše pár měsíců zpět. Jedno z hlavních uvědomění, které mi téměř nedává spát je karbonová stopa, kterou jsem již za své dosavadní cestování za sebou stihla zanechat. Když opominu rodinné dovolené, na které jsme létali i dvakrát ročně od mých ani ne dvou let, jsem i jedním z těch nadšenců, kteří si pět let zpátky neuvědomovali, že nízkonákladové lety opravdu nejsou nejlepší věc na světě a o perspektivě a nadhledu, které mi výhledy z letadla umožňoval, jsem možná napsala i báseň. Když jsem si svůj dopad uvědomovat začala, čekalo mě téměř rok dlouhé studium v Indonésii a přestože jeden můj spolužák se rozhodl vyjet na místo o tři měsíce dříve loděmi + vlaky, to už jsem úplně nestíhala. Nejen, že jsem doletěla do Indonésie, ale abych tam v rámci svého seberozvoje přežila a obohacovala se, létala jsem po okolí dál, kromě Austrálie, kam to je teda ještě pár hodin zase nízkonákladově v rámci Jihovýchodní Asie. Potlačení, vytěsnění. A to bolí. Po návratu mě ještě kamarádka překvapila letenkami do Kodaně. Opět, zbytečné. A tak jsem seděla v letadle na cestě zpět z Dánska a počítala na prstech, kolikrát jsem letěla jen za ten jeden rok. A to bolelo a pořád bolí a rozhodla jsem se, že minimálně rok nepoletím. Ale v Asii se mi moc líbilo a chtěla bych tam zase no. A nejlepší kamarádka studuje ve Skotsku a tam to autobusem trvá fakt dlouho a za víkend to nestihnu. Racionalizace – létání je levnější a méně časově náročné, je to jen „jeden“ let, nemám jinou možnost. Intelektualizace – jednou jsem přece jela lodí, autem nejezdím Další momenty nevím, jestli dokážu popsat konkrétně, ale začaly vlastně i se studii tady na Enviru, protože nejsem moc dobrý samouk a přestože jsem si všechny ty informace o tom, kam se svět řítí, často někde četla a hledala, čísla jsem pořád v hlavě neměla a argumenty taky ne. Nejspíš confirmation bias a heuristika. A teď najednou ano a můžu o tom poslouchat každý den, v téhle naší bublině vzdělanosti. Jenže pak stejně přijdu na rodinnou sešlost a raději odejdu z místnosti, než abych po sto osmdesáté vysvětlovala, proč nejím maso a že to není jen proto, že mi nechutná a že bych radši koupila pivo a víno ve skle. Vytěsnění u ostatních kromě mě. Propojují se mi v hlavě také pár měsíců staré vzpomínky na státnice z Indonéštiny a vlastně i psaní bakalářky, kdy jsem jakékoli téma byla schopná stočit směrem k environmentální krizi, přestože otázka se ptala na něco jiného. Má vedoucí ze mě byla už téměř zoufalá, protože jsem to tlačila všude a připadalo mi, že přece všechno se vším souvisí, což si vlastně myslím stále. A tak jsem od státnic odcházela s tím, že bych se měla dát do pořádku a co že se mi to v té Indonésii stalo, že jsem jediná, co svůj pobyt tam vnímá negativně, protože praskla bublina, která mě do té doby (a teď zase) obklopovala a já viděla, že mé kroky tady jsou naprosto zanedbatelné oproti situaci v Asii. A nedokážu přijít na okamžité řešení a fakt moc bych na něj přijít chtěla. Sbírala jsem odpadky na pláži, nosila svou láhev a odmítala plastové tašky, ale co z toho. Přemístění – sbírání odpadu, třízení. Trocha naděje přišla, když na Bali od nového roku zakázali používání jednorázového plastu. To mi bylo fakt krásně. A v mekáči přestali dávat brčka. Greenwashing. Ale na trhu stejně člověku přede mnou i za mnou dali sáčky klidně tři do sebe, ať něco nevyteče a vlastně jsem z toho všeho cítila, že to dělají spíš proto, že je to trendy na západě a oni chtějí být jako běloši ze západu a taky to přiláká víc turistů do jejich podniků, když uvidí, že jídlo servírují v rozložitelných materiálech. Protože jinak večer kolem silnice všude hoří ohýnky spalující odpad a plast je tam taky a odpadky se hážou na zem a na plážích jsou hinduistické obětinky, které jsou sice upletené z větviček a kytiček, ale dovnitř se pak dá sušenka v plastovém obalu a dávají se jich tisíce několikrát denně přímo na pláž. A přesně takhle probíhají mé dvacetiminutové monology, když se mě na toto téma někdo zeptá a já jsem pak frustrovaná a nedokážu přestat. =projekce Interpretaci jsem již předem zakomponovala do předchozích otázek. Projekcí a nejspíš hlavně sublimací jsem vinna asi dennodenně. To by bylo asi na dlouhou debatu. Heuristikou je podle mě vinen úplně každý (reprezentativnosti i dostupnosti). Ještě se mi vybavil moment, když jsem se vrátila zpátky do Česka a protože byla zrovna správná roční doba, všude byla řepka. Jakože jenom řepka a taky holé kopce bez lesů. O tom jsem jen slyšela a v ten moment jsem to přímo uviděla a došlo mi, že ten problém nebyl jen v té Asii, ale je všude a to zase bolelo. Ale zase když se ohlédnu, začala jsem díky tomu všemu alespoň dělat víc, aktivněji, častěji, vzdělávat se a nebát se mluvit, i když občas útočím možná až zbytečně moc. Tím, že jsem byla v Indonésii zrovna v době podávání přihlášek, jsem se určitě na Enviro přihlásila díky tomu. S redukcí mé produkce odpadu se občas uchyluju k jakési sebedestrukci – např. nemám lahev, ale plastovou si nechci koupit, tak raději nebudu pít a s jídlem totéž a občas mám tendenci někoho radikálněji přesvědčovat, házet zlé pohledy na někoho, kdo si v obchodě dává ovoce a zeleninu zvlášť po jednom do sáčků – reaktivní formace – jsem zlá na někoho, kdo nedělá, co by dle mého měl, jí maso, kupuje jednorázové obaly a netřídí, přestože jindy to udělám sama, anebo pak letím tím letadlem –i projekce  razantnější - ale zároveň je pak krásné prohodit pár slov se starší paní, co si donese vlastní síťovku, anebo si někdo nechá dát jídlo málem do ruky i s omáčkou, než aby použil nevratný obal. Irelevance – v práci používáme recyklovatelný plast…Všichni máme vlastní způsoby. Intelektualizace – jeden sáček, jedna lahev, jsou lidi, co dělají méně než já Projekcí a nejspíš hlavně sublimací jsem vinna asi dennodenně. To by bylo asi na dlouhou debatu. Heuristikou je podle mě vinen úplně každý (reprezentativnosti i dostupnosti).