Tělo odborného textu, závěr práce Seminář v předmětu Úvod do problematiky psaní odborného textu Struktura odborného textu •Makrostruktura a mikrostruktura • •IMRD = Introduction + Methods + Results + Discussion (Conclusion) •Logická návaznost – vymezení textu + popis postupu (a dat) + představení výsledků + shrnutí •Jasné směřování textu v návaznosti na stanovený výzkumný problém/výzkumnou otázku vs „plevelné“ kapitoly •Každá věta vztažena k cíli práce • • • Tělo textu – od věty k odstavci •Co je to odstavec? • •Jaká je běžná délka odstavce? • •Existuje standardní struktura odstavce? • •Co činí odstavec koherentní? Tělo textu – od věty k odstavci • •Co je to odstavec? •Skupina vět týkajících se jednoho tématu/argumentu • •Jaká je běžná délka odstavce? •Různá, ale zpravidla ne delší než pět vět • •Existuje standardní struktura odstavce? •Většinou se jedná o uvedení tématu/argumentu, jeho rozvedení a shrnutí dílčího argumentu • •Co činí odstavec koherentní? •Návaznost jednotlivých vět (např. prostřednictvím spojek, zájmen apod.) „Tělo“ textu – od věty k odstavci •Typy vět: •významové věty (topic sentences) – spíše obecnější, určují obsah odstavce •Ne každý odstavec musí mít významovou větu •Rozvíjející věty (supporting sentences) – navazují na významovou větu (důvod, fakta, detaily, příklady…) •Shrnující věty (concluding sentences) – většinou na konci odstavce. Návaznost na významovou větu, a/nebo uvedení dalšího odstavce. •Spojující věty (linking sentences) Příklad •The political outcomes of Slovakia and the Czech Republic after the end of Czecho-Slovakia are very different. Although it is becoming increasingly popular to express skepticism about the Czech ‘miracle’, the Czech political institutions did at least operate according to basic democratic principles. Slovakia’s political institutions, by contrast, did not play by democratic rules (Leff, 1996; Krause, 1998a). Whereas the Czech Republic’s governing coalition made only rare and indirect use of its power for political advantage, Slovakia’s governing coalition intervened in the political contest at a more fundamental level, undercutting accountability mechanisms and making direct assaults on rival political institutions. Although Czech problems cannot be dismissed, Slovakia’s problems represented a far more severe threat to the entire democratic system. (Deegan – Krause 2000) Příklad •The political outcomes of Slovakia and the Czech Republic after the end of Czecho-Slovakia are very different. Although it is becoming increasingly popular to express skepticism about the Czech ‘miracle’, the Czech political institutions did at least operate according to basic democratic principles. Slovakia’s political institutions, by contrast, did not play by democratic rules (Leff, 1996; Krause, 1998a). Whereas the Czech Republic’s governing coalition made only rare and indirect use of its power for political advantage, Slovakia’s governing coalition intervened in the political contest at a more fundamental level, undercutting accountability mechanisms and making direct assaults on rival political institutions. Although Czech problems cannot be dismissed, Slovakia’s problems represented a far more severe threat to the entire democratic system. (Deegan – Krause 2000) Cvičení 1 • • •Identifikujte v každém odstavci významovou větu. Vysvětlete svoji volbu. • Cvičení 2 • • •Přečtěte si následující odstavce a z uvedených možností vyberte nejlepší významovou větu. Cvičení 3 • •Vymyslete rozvíjející (alespoň 3) a shrnující větu k významovým větám uvedených ve cvičení. Cvičení 4 • •Přečtěte si následující odstavce a ke každému vymyslete vlastní významovou větu. Jak psát odstavce •Logicky sestavené části textu • •Návaznost textu • •Odstavec jako prostor pro rozvíjení hlavní myšlenky • •Relevance každé věty (vztažení k tématu odstavce) • • Typy odstavců • •Úvodní odstavce – kontext, struktura textu, vede k formulování cíle textu • •Odstavce v hlavním textu – rozvíjení hlavní teze • •Shrnující odstavce – v zásadě nikoli nové informace Cvičení 5 • • •Přiřaďte následující věty k typu odstavců. Cvičení 6 • •Přečtěte si následující závěry práce a zamyslete se nad typem informací, které obsahují. •Co je cílem sdělení? • Závěr •Shrnutí postupu práce a především zjištěných poznatků •Klíčovou zásadou je, že v závěru by se neměla objevit nová informace (v kontextu předchozího textu) •Rozsah – cca 10 – 15 % z celkového rozsahu práce Shrnutí •Logická strukturace textu •Odlišné typy vět, odstavců •Provázanost textu – vázanost cílem práce •Relevance textu •Neutrální jazyk •Podložená argumentace