Otto Eibl (eibl@fss.muni.cz) Stručné uvedení do (politického) marketingu eibl@fss.muni.cz Produkt Cokoliv, co slouží k uspokojení lidských potřeb. Činnost organizace a soubor procesů pro vytváření, komunikaci a poskytnutí hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahů se zákazníky takovým způsobem, že z něj mají prospěch organizace i její klíčové veřejnosti. Marketing ...slouží ke zjišťování a hodnotnému uspokojování lidských potřeb prostřednictvím směny. - definice trhu - kvantifikace potřeby - určení hodnoty nabídky - komunikace (vnitřní/vnější) - doručení produktu - monitoring uspokojení Marketing: funkce - směny se účastní aspoň dva aktéři - každý z nich disponuje něčím cenným - směna musí být dobrovolná - aktéři mezi sebou udržují kontakt Marketing: podmínky směny (Henneberg 2002) Trh Poznávat Přízpůsobovat se Uspokojovat Podněcovat Ovlivňovat Naplnění dlouhodobých cílů Zdroje firmy a jejich rozvoj Naplnění sociálních cílů Spokojený zákazník, který se bude vracet. Spokojenost ovlivňuje celkové chování společnosti, nejen vlastní produkt. Záleží i na kultuře prodeje, poprodejních aktivitách i kultuře organizace obecně. Cíl: Marketingový výzkum Marketingový informační systém Slouží ke sběru, třídění, analýze, vyhodnocování a prezentaci dat potřebných pro přesné, včasné a kvalifikované marketingové rozhodování. Klíčová je: - dostupnost - relevance - přesnost a aktuálnost - dostatek. Výhody musí převýšit náklady na pořízení. Vnitřní marketingový systém interní informace o prodeji produktů, o objednávkách a platbách, nabídce dodavatelů... Vnější marketingový systém informace o konkurenci, její nabídce, jejích dodavatelích a odběratelích, o jejich zákaznících, situaci na trhu... Marketingový výzkum zvláštní, jinak nedostupné informace - nákladné primární vs. sekundární Marketingový plán “Cestovní plán” - říká nám, kde se nacházíme a kam se chceme dostat. S ohledem na cíl nabízí několik možných cest. Cíle: - Jednoznačně formulované. - Sladěné. - Hierarchicky definované - nižší jsou odvozovány od vyšších. - reálné a dosažitelné, zároveň ale mobilizační. Strategie vs. taktika. Situační analýza 5C - společnost / company - spolupracovníci / collaborators - zákazníci / customers - konkurence / competitors - prostředí / context (climate) SWOT analýza eibl@fss.muni.cz KDE JSME KAM SE CHCEME DOSTAT CO PRO TO MUSÍME UDĚLAT ANALÝZA ZÁKAZNÍKA PLÁNOVÁNÍ PRODUKTU STANOVENÍ CENY PLÁNOVÁNÍ DISTRIBUCE PLÁNOVÁNÍ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE eibl@fss.muni.cz UNIVERZÁLNÍ SDĚLENÍ NEEXISTUJE! JE TŘEBA SEGMENTOVAT! eibl@fss.muni.cz SEGMENT MUSÍ BÝT: MĚŘITELNÝ DOSTUPNÝ TRVALÝ VÝZNAMNÝ/PODSTATNÝ AKCESCHOPNÝ SEGMENTAČNÍ KRITÉRIA: GEOGRAFICKÁ DEMOGRAFICKÁ PSYCHOGRAFICKÁ* BEHAVIORÁLNÍ... (*sociologická) eibl@fss.muni.cz hvězdy otazník dojné krávy hladoví psi tržní podíl temporůstutrhu zavedení růst zralost úpadek