POSTOJE A NEPOSTOJE VE VEŘEJNÉM MÍNĚNÍ 26. 9. 2019 POLn4102 CO JSOU POSTOJE?? •Psychologie jako nauka o postojích •kognitivní, afektivní, motivační a behaviorální prvek •Allport 1935: „Postoj je mentální stav připravenosti organizovaný skrze zkušenost, který přímo ovlivňuje reakce na všechny předměty a situace, se kterými souvisí“ •Krech and Crutchfield 1948: „ Postoj je trvalá organizace motivačních, emočních, percepčních a kognitivních procesů, jež souvisí s některými aspekty světa jednotlivce“ (p. 152) •Eagly and Chaiken 1993: „a psychological tendency that is expressed by evaluating a particular entity with some degree of favor or disfavor" •Afektivní povaha, hodnocení objektu: asociace mezi objektem postoje a hodnotící kategorií dobrý vs. špatný •Předmětem může být konkrétní cíl, chování, abstraktní kategorie, osobam událost.. •Terminologie: Attitude – Belief – Opinion • SÍLA POSTOJE •Důležitá charakteristika •Jak moc postoj ovlivňuje chování •Silné postoje jsou to, co bylo dřívě považováno za všechny postoje •Slabé postoje jsou nestálé, můžeou být ovlivňovány •Silné postoje jsou vice rezistentní ke změně SILNÉ POSTOJE •1) rezistence ke změně •2) stabilita v čase •3) ovlivňuje kognici •4) ovlivňuje jednání •(Krosnick and Petty 1995) Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky POSTOJE A VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ •Jak jsou ve veřejnosti distribuovány postoje k veřejným záležitostem •Má veřejnost schopnost vytvořit si významný postoj? •Jak jsou postoje organizovány??? • •Philip Converse: teorie nepostojů a black-and-white modelu! POSTOJE A NEPOSTOJE •Postoje a postojové systémy se špatně pozorují, měří a kvantifikují •Měření “subjektivních stavů” – mohou se značně lišit ve své povaze a komplexnosti •Světy idejí se liší (mezi elitou a zbytkem) •Zajímá nás veřejnost (ve volbách se počítá) •Jak jsou ale jejich postoje meaningful?? POSTOJE A NEPOSTOJE •Belief system – system postojů •Omezení postojů (ideálně do ucelené ideologie) •- Nemusí být logické, omezení spíše u elity -Omezení principy (spravedlnost, sociální změna) -Sociální cues (některé postoje se tradičně pojí se zájmy skupin) •Dynamický model – změny na sebe navazují •Centralita postojů (ideových elementů) •Rozsah postojů •Elity – největší omezení, největší rozsah, směrem dolů se komplexita postojových systémů zmenšuje • POSTOJE A NEPOSTOJE: 5 SKUPIN SOFISTIKOVANOSTI •1. Abstraktní konceptuální dimenze politických postojů •2. Near-ideologues •3. Nedokáží použít tu dimenzi, ale rozumí rozdílu mezi stranami a zájmy •4. Reziduální kategorie (nature of the time a zájem o jedno téma) •5. žádný systém ani význam posotjů: No issue contnet POSTOJE A NEPOSTOJE Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky POSTOJE A NEPOSTOJE •Pozor na intepretaci událostí skrze abstraktiní koncepty a ideologie a očekávání o chování lidí •Proč vítězí Esienhower? Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky SOCIOSTRUKTURNÍ VZORCE, OPINION LEADER MODEL STABILITA V ČASE •Co když méně sofistikovaní lidé mají prostě jen jiné vzorce toho postojového omezení? •Jiné vzorce organizace belief systému? •Nutná stabilita v čase •Měření ve třech vlnách ukazuje nestabilitu Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky BLACK-AND-WHITE MODEL •Dvě skupiny •Hard-core opinions •Random responses (nonatttitudes) •“third force” příliš malá skupina (meaningful change) BISHOP, OLDENDICK, TUCHFARBER A BENNETT 1980 •Pseudo-opinions •Lidé udávají pseudo názory, když se jich nezeptáme přímo, zda mají názor •Experiment: vliv filtrovacích otázek na názor na neexistující politiku •“Some people say that the 1975 Public Affairs Act should be repealed“ Obsah obrázku snímek obrazovky, text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky V ČEM JE CHYBA? •Ch. Achen: Mass Political Attitudes and the Survey Response •Úroveň informovanosti ve společnosti je nízká (do jaké míry je to racionální?) •Ale něco jiného je říkat, že postoje neexistují vůbec •Nestabilita je odrazem chyby měření ne respondentů •Není jeden finální postoj ale pravděpodobnost odpovědi •Preference je INTERVAL s nějaou centrální tendency (nestabilita respondenta) •Chyba měření (nestabilita vyplývá z dotazování/výzkumníka) •Změna postojů není náhodná •Problém ilustrují na otázce o návštěvě kostela (pouze r= 0.6 ) •Velmi malý zlomek respondent neměl postoj vevšech třech vlnách • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky STŘEDNÍ CESTA? •Zaller a Feldman 1992 •Nestabilita odpovědí odhaluje pravou povahu PO •Otazka v dotazníku pouze neměří PO •Otázka utváří PO •Schemata jako zpusob oranizace myšlení •Dostupnost vice schemat •Postoj není fixní entita, závisí na dostupných schématech •Více souběžných úvah o světě • ZALLER A FELDMAN •AXIOM 1: Ambivalence: Lidé mají vice úvah o jedné věci, přikloní se k jedné. •AXIOM 2: Response. Lidé dělají průměr z těch úvach, které jsou v daný moment v jejich paměti dostupné. •AXIOM 3: Accessibility/dostupnost. Dostupnost schémat je výběr založený na tom, o kterých úvahách/schématech bylo v poslední době naposledy přemýšleno • Obsah obrázku text, účtenka Popis byl vytvořen automaticky • • Obsah obrázku snímek obrazovky, text Popis byl vytvořen automaticky AMBIVALENCE A NEJEDNOZNAČNOST •Vjednu věc hodnotíme různě •Hodnotíme pozitivně a zároveň negativně •Jak měřit? •Subjektivní vs. objektivní • Obsah obrázku objekt Popis byl vytvořen automaticky