File:Suricata suricatta SD Zoo 2008.jpg S -> R A dost? Burrhus Frederic Skinner (1904 – 1990) Proč poznávat nepoznatelné? Výsledek obrázku pro Burrhus Frederic Skinner Východiska: Klasické podmiňování •I. P. Pavlov (1849 – 1936) • •Nepodmíněný podnět •Nepodmíněný reflex •Podmíněný podnět je posílením podmíněného reflexu • •… a hrozné věci, které dělal psům i lidem • Ivan Pavlov nobel.jpg Klasický behaviorismus (1. pol. 20. století, USA) •J. Watson: „Dejte mi tucet zdravých dětí…“ •E. L. Thorndike: Operační, instrumentální podmiňování. •B. F. Skinner: •posilňující prvek je spojen s odpovědí, je operační – „operant“. •Respodent je vyvolaný. • •Pokud pes sliní, neb vidí a cítí maso, jde o respondent. Pokud jej anticipuje (vidí světlo), jde též o respondent. • •Pokud holub mačká páčku, jde o operant. • Funkční rozvrhy podmiňování Psycholog, básník a vynálezce •Operant conditioning chamber (vulgo „Skinner‘s box“) •https://www.youtube.com/watch?v=MOgowRy2WC0 • •Holubí ping-pong •https://youtu.be/vGazyH6fQQ4 • •Learning machine -> • • Proč nepoznávat nepoznatelné? •K predikci, kontrole a modifikaci chování není zapotřebí není zapotřebí mysteriozních pojmů, jako je Id, Ego, SuperEgo, libido, vůle, motivace či emoce. •Jsou to jen zkratky pro naše nedokonalé pochopení procesů, které se v nás odehrávají. •Více nás matou, než by přinášely porozumění – „člověk nyní rozumí sám sobě stejně, jako před dvěma tisíci let“. • •Chování •je zákonité. •je predikovatelné •Je kontrolovatelné • •Funkční analýza chování •Většina chování má své antecedenty pozorovatelné v prostředí • •Zkoumejme tedy proměnné prostředí •K čemu se ptát na hlad, když stačí vědět, kdy dítě naposledy jedlo? Paradigmata psychologie osobnosti Sociální chování a společenské rituály •Lidé jsou přeci jen poněkud složitější než holubi… •Primární posilování (přímá odměna - voda, jídlo) nepostačuje k vysvětlení chování •Sekundární podmíněné posilování – nepřímé odměny, které jsou prostředkem (peníze, přízeň druhé osoby…) •Jak to může fungovat ve složitějším prostředí? •Podnětová generalizace •Podnětová diskriminace •Neschopnost adekvátně uplatnit obé vede k maladaptaci •Posílení nežádoucího chování •‚Rys‘ je v tomto smyslu celek dlouhodobě posilovaného chování •‚Rituály‘ jsou chování spojená s neadekvátním očekáváním • Kargo kult – nefunkční rituál https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/1*e4LbvQ_88RersYSzAikepA.png Ten commandments J Další vývoj behaviorálních přístupů – některé linie •N. Miller a J. Dollard – integrace dynamické psychologie a vědy o chování •Teorie sociálního učení etc. •Behaviorální terapie a kognitivně-behaviorální terapie •A. Beck – kognice + chování - •N. přesvědčení o sobě -> o světě -> o budoucnosti •V ČSSR ‚RET‘ – Kratochvíl a spol. •Averzivní terapie, zaplavení etc. •Problematické praxe i ‚nejůspěšnější terapie‘