Týden 9
Přednáška 5
- Vývojové teorie III. (Emocionální vývoj, teorie socio-emocionální selektivity, teorie celoživotního vývoje aj.)
- Stárnutí a stáří
Teorie
socio-emocionální selektivity (L.
Carstensenová), psychologie celoživotního utváření, pojem
"životní cesty", biodromální přístup, life-span psychology (P. Baltes).
Seminář 5
Stárnutí a stáří
- Změny ve stáří (sebezkušenostní cvičení)
Povinná literatura:
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II.
Praha: Karolinum. – prostudujte strany 299 - 429.
Upton, P. (2012). Psychology Express. Developmental Psychology. Harlow: Pearson Education Limited. - prostudujte strany 203 - 224.
Doporučená literatura:
Stuart-Hamilton, I. (1999). Psychologie stárnutí. Praha: Portál.
Erikson, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství LN.
Arnett,
J. J. (2014). Human Development: A
Cultural Approach. Pearson New International Edition. Pearson.
The ancient history of wisdom (s. 609 –
610)
Newman,
B. M. & Newman, P. R. (2012). Life-Span
Development: A Psychosocial Approach. 11th Edition. International Edition.
Wadsworth Cengage Learning.
- The psychosocial crisis: Integrity versus Despair (s. 575 – 576)
- Coping with the physical changes of aging (s. 591-599)
Haškovcová, M. (1990). Fenomén stáří. Praha: Pyramida.
Hayflick, L. (1997). Jak a proč stárneme. Praha: Knižní klub. – prostudujte strany 27-33, 64-70, 207-230, 274-288
Sheehyová, G. (1999). Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál.
Švancara, J. (1973). Psychologie stárnutí a stáří. Praha: SPN.