Psychologické testování a diagnostika dospělých

Týden 5 a 6 - Výkonové testy

4. Výkonové testy - P 14.10. , S 21.10.

Testy pozornosti a psychomotorického tempa, paměti, kreativity, motoriky, prostorové percepce, jazyka. Testy znalostí (achievement) a předpokladů (aptitude). Neuropsychologická diagnostika.

Škrtací testy, číselný čtverec, PTU(RAVLT), ROCF, WMS III, IIIa a IV, Bentonův test, Grassiho test, Ravenovy matice, Woodcock-Johnson Ach, Wiesenův test, Torranceho testy, Urbanův test tvořivého myšlení, MMSE, ACE-R, fluence, WCST.

Náplň semináře: WMS


Literatura:    Schneider J. & McGrew K. (2012)

                  Hogan kap. 10, 11

                  GM kapitola 6 ze starého vydání o WMS III  + pasáž o novinkách WMS IV v GM6(s. 219-222 a 225-226) 

Svoboda s. 142 – 214

Prvním krokem je rekapitulace toho, co všechno jsou lidské kognitivní schopnosti, které bychom chtěli měřit. Nejucelenějším přehledem je teorie CHC, o které budeme mluvit i v kontextu testování inteligence. Pěkně ji popisuje kapitola jedněch z tvůrců a současných vývojářů CHC Schneidera a McGrewa z Flanaganové Handbooku. Není třeba ji zde část celou; první část se věnuje hlavě vzniku teorie. Pro tuto část kurzu je dobré přečíst pasáž od s. 111-134 a podívat se na vizualizace na následujících stranách. Ve zkratce je to i v Hoganovi na s. 261.

Testování jednotlivých kognitivních schopností je v Hoganovi v kapitole 10 zarámováno do kontextu neuropsychologického vyšetření. Není zde při čtení cílem zaměřit se na klinickou neuropsychologickou problematiku, ale spíše na to, na jakém principu fungují zkoušky/testy jednotlivých schopností.  Čtete 375 - 395.

Kapitola 11 v Hoganovi předkládá testy znalostí (achievementové testy). Lokální kontext je jiný, principy zůstávají. Nemiňte, co se píše o W-J Ach, protože zakrátko bude u nás dostupný tuzemský achievementový test konstruovaný podle stejného principu (BAch).

V kontextu tohoto tématu je dobré se podívat do Svobody na popis tuzemských dostupných testů. 

Na testy uvedené výše je dobré se jít do KDM podívat, pokud je tam máme.

Co byste si měli z tohoto tématu odnést, je, jaké kognitivní a další schopnosti v praxi vyšetřujeme a jakými testy. Pro testy je především důležité znát princip fungování. Ten umožňuje usuzovat na validitu vyšetření výkonu - obecné faktory i jejich konkrétní situační podoby.