Celestia-R1---OverlayTitleSD.png PSY402 Psychodiagnostika dospělých Seminář 2 - Zpráva z vyšetření Stanislav Ježek & Dana Juhová Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA (NÁLEZ) •Účelem zprávy je •Vytvořit záznam (někdy i právně relevantní dokument) •Lépe interpretovat - psaní vyjasňuje myšlení, omezuje percepční zkreslení, vede ke generování hypotéz •Komunikovat výsledky vyšetření •Odpovědět na otázky zadavatele, poskytnout relevantní doplňující informace, navrhnout další postup, pomoci • •Hlavním adresátem je zadavatel vyšetření (referrer) •Zohlednění potřeb adresáta – účel, vzdělání, odbornost •Zohlednění dalších adresátů může/nemusí vést k různým verzím zprávy •V naší seminárce je adresátem klient Celestia-R1---OverlayContentSD.png K STYLU PSANÍ • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • https://assessingpsyche.wordpress.com/2014/11/13/john-willis-comments-on-reports-newsletter-makes-m e-happy/ Celestia-R1---OverlayContentSD.png DRUHY ZPRÁV •G-M, Davis (2014) – kognitivní, neuropsy, osobnost, forenzní, kariérní •Svoboda – n. klinický, testový, exploračně testový, narativní, osobnost •Komplexní zprávy vs. omezené, automaticky generované •Každá organizace/praktik si postupně vytvoří své „šablony“ zpráv, které zahrnují vše, co si zainteresované strany potřebují sdělit. •Obecné návody k psaní zpráv – sdílí logiku, liší se v detailech: •Edward Zuckerman (2010) •Elizabeth Lichtenberger et al. (2004) – česky ProPsyCo, 2. v. 2018 •Report Comments Johna Willise •Gary Groth-Marnat, Ari Davis (2014) •Karen Goldfinger, Andrew Pomerantz (2014) •Pavel Říčan (1979) Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA ORGANIZOVANÁ PODLE PROCESU VYŠETŘENÍ •Obecné schéma pro konstruování zprávy •(Hlavička – identifikační údaje atd) •Úvod – staré informace, kontext vyšetření, anamnéza •Osoba ve vyšetření – nové informace ze vstupního rozhovoru a pozorování při vyšetření, fungování ve vyšetření •Testové informace z vyšetření •Osoba v sociálním prostředí – fungování v životě •Závěry, dojmy, doporučení Celestia-R1---OverlayContentSD.png HLAVIČKA •Titulek, např. Zpráva z vyšetření •Jméno, datum/rok narození, věk vyšetřované osoby •Datum/data vyšetření a datum sepsání zprávy •Jméno vyšetřujícího (vyšetřujících) •+ další informace dle zvyklostí daného kontextu, instituce… • • • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA ÚVODNÍ INFORMACE •Základní informace •Data (kdy, co), zdroje informací, kdo a jak dorazil, informace o informování a souhlasu s vyšetřením, deklarace důvěrnosti •Zakázka a cíl vyšetření (reasons for referral) •Dle klienta, dle toho, kdo ho doporučil, popř. dle dalších zainteresovaných •Stanovené cíle vyšetření a jejich vztah k zakázce •Historie - anamnestická data (relevant background information) •Relevantní údaje z dokumentace (zdravotní, školní, právní…) •Historie problému/zakázky •Anamnéza – zdravotní, rodinná, sociální, pracovně-vzdělávací. •Vše není z dokumentace, něco z rozhovorů s různými lidmi, vč. klienta. Důraz na uvádění zdroje informace – sourcing/attributing. Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA 1. ÚVODNÍ INFORMACE (STARÉ) •Základní informace •Data (kdy, co), zdroje informací, kdo a jak dorazil, informace o informování a souhlasu s vyšetřením, deklarace důvěrnosti •Zakázka a cíl vyšetření (reasons for referral) •Dle klienta, dle toho, kdo ho doporučil, popř. dle dalších zainteresovaných •Stanovené cíle vyšetření a jejich vztah k zakázce •Historie - anamnestická data (relevant background information) •Relevantní údaje z dokumentace (zdravotní, školní, právní…) •Historie problému/zakázky •Anamnéza – zdravotní, rodinná, sociální, pracovně-vzdělávací. •Vše není z dokumentace, něco z rozhovorů s různými lidmi, vč. klienta. Důraz na uvádění zdroje informace – sourcing/attributing. Celestia-R1---OverlayContentSD.png USPOŘÁDÁNÍ HISTORIE PROBLÉMU (ANAMNÉZY) – ANI ČISTĚ PO TÉMATECH ANI ONTOLOGICKY – PODLE VÝVOJE PROBLÉMU • Celestia-R1---OverlayContentSD.png Do zprávy nepíšeme všechny důvěrné informace, které klient v kontextu dobrého raportu sdělil. Jen, co je pro logiku a adresáty zprávy důležité. • Do zprávy uvážlivě zařazujeme i méně důležité detaily, které dodávají vyšetřované osobě individualitu. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA 2. OSOBA VE VYŠETŘENÍ •Popisuje aktuální fungování klienta – v kontaktu s vámi. • •Výsledky pozorování při rozhovoru i testech, v průběhu celého vyšetření •Reagování na předkládané otázky a úkoly •Vystupování, chování, sebeprezentace •Emoce •Myšlení •Symptomy, psychopatologie •Osobnost • Celestia-R1---OverlayContentSD.png RADY Z LICHTENBERGOVÉ •Popisy charakteristických způsobů chování dodávají individualitu •Je dobré zahrnout pozorování toho, co měříme testem. •Popisy chování pomáhají porozumět tomu, co se skrývá za psychologickými rysy, poruchami… Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA VÝSLEDKY TESTŮ •Poskytuje výsledky testů, které specificky doplňují předchozí informace. • •Představení testů a administrovaných částí (implicitně/explicitně zdůvodňující) •Relevantní skóry – standardní skóry, intervaly spolehlivosti, percentily a jejich vysvětlení. Volba norem (je-li). (Tabulky se skóry, mohou být příloho una konci.) •Informace důležité pro zhodnocení validity a použitelnosti dat •Elementární interpretace • •Obecně nepředpokládáme, že čtenář použité testy zná. •Pozor na uvádění testových materiálů! • Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA 3. OSOBA V SOCIÁLNÍM PROSTŘEDÍ •Jak klient (s tím, co už o něm víme) funguje v každodenním životě. • •Sebeobsluha, každodenní fungování i plánování •Sociální fungování – stabilní kontakty s lidmi mimo rodinu – práce, komunita •Partnerské a rodinné vztahy •Akademické/pracovní fungování – dovednosti, kompetence, problémy •Volnočasové fungování • •Příležitost konstatovat bezproblémovost, zdroje zvládání i možná rizika. •Mimo klinický kontext to nemusí být rozsáhlý text. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPRÁVA PODLE ZUCKERMANA 4. ZÁVĚRY, DOPORUČENÍ •Formulace odpovědí na otázky a návrh dalšího postupu •Formulování závěrů s vícezdrojovou podporou. Vyřešení rozporů mezi různými zdroji informací. •Úvaha o validitě, reliabilitě závěrů •Srozumitelný jazyk s ilustracemi •Odpověď na otázku/y, cíle vyšetření •Etiologické dojmy, diagnóza, „diagnostická rozvaha“, jsou-li na místě •Doporučení •Potřeba další informace, vyšetření, pozornosti •Způsoby intervence, úpravy podmínek/úlev, terapie (zohlednění klientovy historie) •Závěr •Poděkování. Jsem/nejsem k dispozici pro další Někdy přímo součástí interpretace testových výsledků Diagnostic impressions. Celestia-R1---OverlayContentSD.png SOURCING - MĚLO BY BÝT ZŘEJMÉ, Z JAKÝCH INFORMACÍ JE DĚLÁN TEN KTERÝ ZÁVĚR, ALE POZOR NA DEFENZIVNÍ FORMALISMUS ČI ALIBISMUS Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZPĚTNÁ VAZBA •Často se odehraje zasláním, předáním zprávy •Podle APA povinnost vysvětlit výsledky - = alespoň projít •PATI – psychological assessment as therapeutic intervention •Poskytnutí podpory při sdělování špatných zpráv •Možnost přechodu k psychoeduakci, intervenci Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZADÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE ZPRÁVA Z VYŠETŘENÍ •Smysluplně a eticky provést vyšetření •Stanovit se zvoleným klientem co nejreálněji diagnostickou otázku/cíl i potřebné informace. •Samozřejmé využití rozhovoru a pozorování jako základních zdrojů informací. •U obou dopředu naplánovat důležité otázky a cíle pozorování. •Využít alespoň 1 standardizovanou psdg metodu. •Struktura nálezu dle Zuckerman (2010). •Pište to reálně, se zohledněním limitů situace (žádné „kdyby“). Zadavatel je vyšetřovaná osoba či odborník, člen týmu, s nímž byste se pak rozhodovali o tom, zda a jakou péči/službu nabídnout. Zpráva natolik kompletní, aby umožňovala přezkum. •Zkuste výsledek prezentovat i svému klientovi •Důvěrnost - anonymita •0 až 25 bodů Termíny: 20.10. a 28.11. 2019 Celestia-R1---OverlayContentSD.png PLÁNOVÁNÍ VYŠETŘENÍ (V PSYN4020) •Získání klienta a zakázky (něco, čím si není jistý, co by o sobě rád věděl) •Úvaha o možných způsobech naplnění zakázky -> nabídka cílů vyšetření •Vyjednání cíle vyšetření …… Termín 1 •Úvaha o potřebných informacích •Jak se je dozvím v rozhovoru (současné + anamnéza) •Co k tomu mohu získat pozorováním v situaci vyšetření •Co se dozvím použitím standardizovaných testů? •Dohodnutí termínu vyšetření •Získání informovaného souhlasu •…. •Zpráva ….. Termín 2 • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ETICKÉ ASPEKTY SEMINÁRNÍ PRÁCE •Vyhýbání se závažným problémům, patologii •Pokud se při vyjednávání zakázky zdá, že by mohlo jít o vážný problém, doporučíme odbornou péči a vyhledáme jiného klienta pro tuto práci. •Nevstupujeme do již řešených problémů •Není dobré přijmout zakázku na doplnění informací či „jiného úhlu pohledu“ do problému, který je(byl) řešen jinými odborníky (bez jejich souhlasu či supervize) •Např. rodinné spory, pracovně-psychologické spory •Nepřijímáme zakázky zahrnující explicitně více aktérů – děti, rodiny… •Nepřijímáme zakázky na změření zvolenou metodou •Hrozba překvapení v důsledku nedostatečného vyjednání zakázky Celestia-R1---OverlayContentSD.png INFORMOVANÝ SOUHLAS •Informování směřující k získání souhlasu s… •…s cílem vyšetření, •…s provedením vyšetření zamýšleným způsobem, •(zajistíme patřičnou úroveň informovanosti o plánovaných metodách) •…s možnými konsekvencemi (různých výsledků) vyšetření, •…s možnými riziky, •…se způsobem nakládání s osobními údaji (zprávou z vyšetření), zejm. informování dalších osob, institucí a … •Zahrnuje také informování o právech a povinnostech klienta/vyšetřované osoby. • •IS shrnuje vše, co předpokládáme, že klient o průběhu vyšetření ví. Řadu věcí ví jen implicitně a jen možná a proto je v souhlasu explicitně uvádíme. Jeho účelem je nejen naše ochrana. Klientova představa o vyšetření má na úspěch vyšetření vliv – mylná, zkreslená představa může vyšetření zkomplikovat i zhatit. Přesná představa je základem důvěry v psychologa a mj. umožňuje psychologovi klást otázky, které by v jiném kontextu byly nepřípustně intimní. Absence nebo nejasnost souhlasu může psychologa brzdit, zvlášť začínajícího. MANDÁT >> RAPORT Souhlasí s …. Je si vědom, že… NE „Byl informován…“ Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayTitleSD.png NEJČASTĚJŠÍ CHYBY VE STUDENTSKÝCH ZPRÁVÁCH Z DIAGNOSTICKÉHO VYŠETŘENÍ DANA JUHOVÁ Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZAKÁZKA •Musí být ve zprávě explicitně uvedena. •Ze zprávy by mělo být zřejmé, že se vyšetřující s klientem na zakázce domluvil. •Ve zprávě můžete „přiznat“, že jste za klientem s nabídkou na vyšetření přišli vy sami. •Nezapomínejte, že zakázka by měla vzniknout na základě toho, že student sice něco nabízí, ale současně by použití nabízené metody mělo být klientovi užitečné. •Častou chybou je, že studenta zaujme nějaká metoda a chce si ji vyzkoušet, ale už moc nepřemýšlí nad tím, zdali výsledky vyšetření mohou být klientovi užitečné. •Vyhýbejte se zakázkám, které jsou z etického hlediska problematické (např. posouzení míry depresivity, posouzení, zdali jsou některé vlastnosti klienta mimo normu) nebo jsou nesplnitelné (např. stanovení přesné hodnoty IQ). •Bývá výhodnější rozdělit vyšetření do více setkání, abyste měli dostatek času vybrat vhodnou metodu a připravit si otázky do rozhovoru (na základě zakázky by vás měly napadat různé hypotézy, které byste si během rozhovoru měli prověřovat). •V případě, že klienta znáte, je vhodné se zamyslet nad tím, zdali může váš vztah ovlivnit vyšetření. Celestia-R1---OverlayContentSD.png INFORMOVANÝ SOUHLAS A PRŮBĚH VYŠETŘENÍ •Ve zprávě by mělo být explicitně napsáno, že klient byl s průběhem vyšetření a se svými právy seznámen, stejně tak s omezeními vyšetření a jeho riziky. Měl by vědět, co od vyšetření může očekávat a co mu výsledky mohou přinést. •Ve zprávě by mělo zaznít, jak vyšetření probíhalo, kde, jak dlouho apod. – může to mít význam při hodnocení validity. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ANAMNÉZA •Dopředu si otázky přichystejte, abyste se během anamnézy opravdu ptali na věci, které úzce se zakázkou souvisí. •Do zprávy pište jen relevantní informace •není potřeba zmínit vše, na co jste se zeptali. •není potřeba psát, co konkrétně klient řekl. •Častou chybou je, že na ty nejdůležitější věci se student nezeptá. Např. pokud se zakázka týká problému s pozorností, měl by se student zaměřovat především na ni a mapovat, ve kterých oblastech se problémy objevují a ve kterých ne a s čím to může souviset. Celestia-R1---OverlayContentSD.png POZOROVÁNÍ •Je potřeba odlišit domněnky od pozorování. •Věty typu: „klientka byla v dobré náladě“, „působila uvolněně a sebevědomě“, „chovala se přívětivě“ atd. nepopisují pozorování, ale jedná se o intepretace toho, co bylo pozorováno (někdo jiný by stejné projevy mohl interpretovat jinak). •Pozor na vyjádření typu, že nějaké projevy jsou „v normě“ – k tomu nemáte dostatek zkušeností a kompetencí. •V celé zprávě je potřeba zdrojovat, aby bylo jasné, odkud daná informace pochází – od klienta, z pozorování, je to interpretace pozorování, je to výsledek testu atd. • Celestia-R1---OverlayContentSD.png METODA •Metodu je potřeba dobře vybrat a ještě před její administrací se s ní seznámit, vč. jejích psychometrických charakteristik. Podívejte se, jaké výsledky vlastně může poskytnout. •Často se stává, že kvůli nízkým hodnotám reliability jsou intervaly spolehlivosti tak široké, že je velmi pravděpodobné, že budou zasahovat do pásma průměru. To může komplikovat naplnění některých typů zakázek. •Je potřeba si zkontrolovat, zdali výsledky mohu opravdu interpretovat tak, jak je to v manuálu. Častý problém u osobnostních dotazníků je, že data nepodporují existenci všech škál. Např. PSSI - Inventář stylů osobnosti a poruch osobnosti manuál popisuje 14 škál, FA naznačila existenci pouze čtyř faktorů… •Ve zprávě je potřeba zmínit, proč jste danou metodu vybrali a krátce ji představit. Neměl by chybět komentář k adekvátnosti norem. •Nezapomeňte spočítat intervaly spolehlivosti. V případě, že doposud neexistuje česká standardizace, využijte dostupné hodnoty reliability – opět je potřeba to okomentovat. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZÁVĚR •Závěr je potřeba formulovat na základě souběhu informací z rozhovoru, pozorování a výsledku metody. Jsou dané informace v souladu? •Častou chybou je, že studenti závěr vystaví jen na výsledku metody a informace z pozorování a rozhovoru již neberou v potaz. •Je potřeba se také zamyslet nad limity vyšetření, které mohly být na vaší straně nebo na straně metody, a jak mohly ovlivnit výsledek vyšetření. •Tam, kde je to vhodné, formulujte konkrétní doporučení přímo navazující na zakázku.