Celestia-R1---OverlayTitleSD.png PSYb4020 Psychodiagnostika dospělých Přednáška 4 - Testování inteligence Celestia-R1---OverlayContentSD.png OUVERVJŮ •Testování IQ bychom mohli brát jako měření g, popřípadě jiných faktorů inteligence (ve smyslu předchozí přednášky) •Role inteligenčních testů je však prominentní •Historické důvody – spojeny s rozvojem psychologie a jejího (zne)užití •Nevyjasněnost teorie inteligence dala vzniknout velkým bateriím (=mnoho subtestů, časová náročnost) a ty zase umožnily vznik know-how, jak interpretovat veškeré chování, které jako standardizovaná podnětová situace produkují •Intelligence, mental ability, aptitude Celestia-R1---OverlayContentSD.png CO JE INTELIGENCE? •Míra vrozenosti a heritability? (h2 = 0,4-0,8 s věkem stoupající) •Vztah k úspěchu v životě? … k výkonnosti? • •Různé názory, různé teorie – nutnost explicitní reflexe teorie Celestia-R1---OverlayContentSD.png ÚČELY TESTOVÁNÍ INTELIGENCE •Identifikace potenciálu (g, Gxx) •Ve škole, v práci, v životě, ve výzkumu •Identifikace deficitů •Vrozených, časně získaných – mentální retardace •Specifických •V důsledku onemocnění, traumatu •Posouzení vnímání a interpretování podnětů, řešení problémů, zvládání stresu (int-ext), sociální interakce •Pro zábavu a výdělek •specificky Mensa, Scientologie IQ pod normou Deficit adaptivních schopností < 18 let Adaptivní schopnosti (dříve sociální zralost) Jak dobře osoba zvládá nároky života (ve svém prostředí) – konceptuálně, sociálně, prakticky Vinelandská škála, NÚV MKN10: http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2010/en#/F70-F79: Celestia-R1---OverlayContentSD.png •© Vlado Marček Celestia-R1---OverlayContentSD.png TEORIE INTELIGENCE • Celestia-R1---OverlayContentSD.png THE RELATIONSHIP BETWEEN THEORIES OF INTELLIGENCE AND INTELLIGENCE TESTS JOEL SCHNEIDER & DAWN FLANAGAN •„Their relationship is complicated: Research can be particularly cruel to theory, theory makes impossible demands of practice, and practice can go for long stretches acting as if research is not even in the room.“ s. 317 In S. Goldstein et al. (eds.), Handbook of Intelligence: Evolutionary Theory, Historical Perspective, and Current Concepts, Springer 2015 Celestia-R1---OverlayContentSD.png THE RELATIONSHIP BETWEEN THEORIES OF INTELLIGENCE AND INTELLIGENCE TESTS JOEL SCHNEIDER & DAWN FLANAGAN •Historie: •Od 1904 měříme g pro mnoho účelů a i přes mnoho vln (oprávněné) kritiky tato praxe stále žije, jsa podpořena hromadou výzkumu („High IQ is not only predictive of degrees and grades but also wealth and health (Gottfredson 1997 )“). •Od 1940 klinická analýza profilu (subtestových skórů). „ Practitioners were trained to evaluate ability profiles in what today is known to be a psychometrically naïve manner, without fully accounting for score reliability and stability.“ •Od 1970 psychometrická analýza profilu – „retrofitting“ old methods with new theoretical models. •Od 1980 použití teorie pro interpretaci a vývoj nových metod. In S. Goldstein et al. (eds.), Handbook of Intelligence: Evolutionary Theory, Historical Perspective, and Current Concepts, Springer 2015 Celestia-R1---OverlayContentSD.png STRUKTURNÍ/FAKTOROVÉ TEORIE OD SPEARMANA K CHC •„Katalogizace“ různých dobře ohraničených kognitivních výkonů •Inteligence je obecná schopnost, která stojí za/ovlivňuje veškeré kognitivní procesy člověka. •Ovlivňuje je dost na to, aby nám stálo za to ji měřit (Spearmanova dvoufaktorová teorie g-s) •Ovlivňuje je jen málo, a tak se ji měřit nevyplatí, ale vyplatí se měřit několik málo „primárních“ mentálních schopností, které stojí za většinou kognitivních výkonů •9 (Thurstone), 120 (Guilford), 2-3 (Cattell) •Velmi abstraktní g – matematický průnik Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png CARROLL •II vrstva – široké schopnosti •Gc – krystalizovaná inteligence •Gf – fluidní inteligence •Gq – kvantitativní usuzování (někdy chápáno jako součást Gf) •Gv – vizuálně-prostorové myšlení •Ga – auditivní zpracování •Glr – dlouhodobá paměť •Gt – rychlost zpracování informací •Gs – pozornostní fluence •Gsm – pracovní paměť • Celestia-R1---OverlayContentSD.png OTCOVÉ CHC RAYMOND CATTELL (1905-1998), JOHN L. HORN (1929-2006), JOHN B. CARROLL (1916-2003) • •R Cattell: rozlišení tzv. fluidní (Gf) a krystalizované (Gc) inteligence •J. L. Horn: hierarchie širších faktorů sytících Gf a Gc •J. Carroll: hierarchie jako Horn, ale „teorie 3 vrstvy“ s (relativně nedůležitým) g na vrcholu („three stratum theory“) • •faktorové zpracování velkého množství dílčích studií realizovaných převážně ve druhé polovině 20. stolení v USA •celkově přes 130 000 probandů v cca 460 souborech dat •výsledkem je hierarchický model, složený ze třech vrstev sledovaných faktorů • • •+ slajdy Jiřího Lacigy o CHC (extra bio Carrola) Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2012). The Cattell-Horn-Carroll model of intelligence. In D. P. Flanagan & P. L. Harrison (Eds.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (pp. 99-144). New York: Guilford Press. Celestia-R1---OverlayContentSD.png CHC TŘÍVRSTVÁ HIERARCHICKÁ TEORIE •I. vrstva – úzké (narrow) schopnosti – větší a přesně nespecifikované (proměnlivé) množství, orientačně 80 •II. vrstva - široké (broad) schopnosti – aktuálně 16 (Schneider & McGrew, 2012) •III. vrstva – všeobecná intelektová schopnost, určitá analogie tradičního „g-faktoru“ • Celestia-R1---OverlayContentSD.png CHC JAKO MODERNÍ TEORETICKÁ PLATFORMA •Moderní CHC teorie není přesně teorií ani jednoho z otců zakladatelů •Je to teoretická platforma diskutovaná a vylepšovaná mnoha badateli ve spolupráci s tvůrci testů a praktiky •Referenční plán kognitivních schopností •Aktuální verze Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2012). The Cattell-Horn-Carroll model of intelligence. In D. P. Flanagan & P. L. Harrison (Eds.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (pp. 99-144). New York: Guilford Press. • • Celestia-R1---OverlayContentSD.png http://www.iapsych.com/articles/schneider2012.pdf Celestia-R1---OverlayContentSD.png CHCTheory Joel Schneider http://assessingpsyche.wordpress.com/2013/12/29/cattell-horn-carroll-chc-theory-of-cognitive-abilit ies-in-3d/ Celestia-R1---OverlayContentSD.png http://themindhub.com/images/chc1.jpg Celestia-R1---OverlayContentSD.png http://themindhub.com/images/chc2.jpg http://themindhub.com/special-projects/intelligence-theory Celestia-R1---OverlayContentSD.png PASS JA NAGLIERI, JP DAS •Funkční teorie vycházející z neuropsychologických výzkumů Lurii •Odolává dotazům na faktorovou strukturu •3 funkční jednotky ---->>> •Testy CAS, CAS-2 (česká verze) •Zatím míří primárně na děti Celestia-R1---OverlayContentSD.png DALŠÍ TEORIE •Sternbergova triarchická teorie inteligence •Gardnerovy multiple intelligences •Teorie (pl.) emoční a sociální inteligence •Piagetova vývojová teorie inteligence Celestia-R1---OverlayContentSD.png SHRNUTÍ TEORIÍ A JEJICH VZTAHU K TESTŮM •Testy tradičně za teorií zaostávaly i v řádu dekád. Předmětem diagnostického výzkumu byla často empirická prediktivní validita jevů pozorovaných při administraci testu (skóry, profily, chování) bez přihlédnutí k teorii •Propojení testování a teorie pohání především rozvoj CHC teorie. •Většina moderních testů se snaží strukturovat podle CHC •Významnou výjimkou je CAS(2) konstruovaný podle PASS •„Liberální“ teorie zatím do mainstreamové diagnostiky moc nevstoupily. •Pomíjím zde vývojové teorie inteligence a raný vývoj dítěte. Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png OBSERVAČNÍ A ANAMNESTICKÉ ZJIŠŤOVÁNÍ INTELIGENCE •Účel •Triangulace k testu - tady a teď vs. jinde a dřív •Ekologická validita, férovost •Stanovení premorbidního intelektu • Kaufman – Intelligent testing Celestia-R1---OverlayContentSD.png •Školní úspěšnost •Pracovní úspěšnost •Zájmy a koníčky •Adaptivní chování •Intelekt rodičů •Ranné zdravotní problémy •Testování v minulosti • •Pro zužitkování anamnestických informací nutná teorie Celestia-R1---OverlayContentSD.png KOMPLEXNÍ TESTY INTELIGENCE •Baterie většího množství výkonových (sub)testů •Umožňují „triangulaci“ výkonů napříč různými úkoly měřícími tytéž faktory •Rozsáhlost (2 hodiny interakce i víc) umožňuje pozorovat nejen výkon samotný, ale i motivaci, zvládání, self-efficacy, strategie řešení problémů, reakce na časový stres, interpersonální chování, reagování na autority Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png SPECIFIKA ADMINISTRACE VELKÝCH BATERIÍ •Trénink dlouhého sledu kroků – instrukce, záznam, ukončování, přechod na další •Normy jsou spočítány pro skóry vzniklé právě jedním způsobem administrace • •Trénink interakce •standardizace zpětné vazby, •znalost vyhodnocování umožňující relevantní vyjasňování odpovědí •udržování raportu • •Zvládnutí pravidel zajišťujících flexibilitu použití •pořadí subtestů, nahrazování subtestů • •Pozorování nad rámec správných/špatných odpovědí • •„Vychytávky“ – manuál jako zástěna, „logistika“ podnětových materiálů, technika stopování •Množství všeho dává více prostoru pro chyby skórování a vyhodncoení Celestia-R1---OverlayContentSD.png VÝZNAMNÉ KOMPLEXNÍ TESTY INTELIGENCE POUŽÍVANÉ V TUZEMSKU (DOSPĚLÍ) •WAIS-III •W-J II IE CZ •IST 2000 R Celestia-R1---OverlayContentSD.png WAIS-III •Zástupce Wechslerovské rodiny (v ČR, WAIS-R, WMS-III, WISC-III) •V originálu WAIS-IV (WAIS 5 plánovaný na 2019), WISC 5, WMS-IV •V kabinetu WAIS-IV, WMS-IV •Individuálně administrovaný test skládající se z těch „nejtradičnějších“ subtestů •Znalost subtestů je důležitá – jsou často využívány jako reference •Etalon v klinické psychologii wechsler Celestia-R1---OverlayContentSD.png SUBTESTY WAIS-III •Doplňování obrázků (Gv/Gc) •Slovník (Gc) •Symboly (Gs) •Podobnosti (Gc) •Kostky (Gv) •Počty (Gq) •Mat(r)ice (Gf) •Opakování čísel (Gsm) •Informace (Gc) •Řazení obrázků (Gv/Gc) •Porozumění (Gc) •Hledání symbolů (Gs) •Řazení písmen a čísel (Gsm) •Skládání objektů (Gv) Flanagan, D. P. (2000). Wechsler-based CHC cross-battery assessment and reading achievement: Strengthening the validity of interpretations drawn from Wechsler test scores. School Psychology Quarterly, 15(3), 295. Celestia-R1---OverlayContentSD.png SKÓRY, JEŽ WAIS-III SKÝTÁ •CIQ, VIQ, PIQ – celkové, verbální a performační (názorové) IQ •Indexy – širší oblasti schopností •IVP – index verbálního porozumění (Gc) •IPU – index percepčního uspořádání (usuzování) (Gv/Gc/Gf) •IPP – index pracovní paměti (Gsm/Gq) •IRZ - index rychlosti zpracování (Gs) • • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png WOODCOCK-JOHNSON (IE II CZ) RICHARD WOODCOCK, KEVIN MCGREW, NANCY MATHER (CZ SK ANTON FURMAN) •Aktuální verze WJ IV http://www.hmhco.com/hmh-assessments/clinical-and-special-needs-assessment/wj-iv. V KDM W-J III NU (Mládek approves). •Téměř od počátku vytvářen s ohledem na soudobou podobu CHC – snaha o pokrytí všech širokých schopností unidimenzionálními subtesty •Stojí na IRT a pokročilé psychometrice •Snaha vycházet potřebám diagnostické praxe specializovanými psychometricky podpořenými subtesty a indexy •Originál WJ-IV •COG – Test kognitivních schopností (20 subtestů) •ACH - Test znalostí (20 subtestů) •OL – Test orálního jazyka (9 subtestů) Dr. Richard W. Woodcock Pěkný rozhovor na https://www.twu.edu/woodcock-institute/about/ http://www.hmhco.com/~/media/sites/home/hmh-assessments/clinical/woodcock-johnson/pdf/wjiv/wf132008 _wj%20brochure_hr.pdf Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png WJ IE II CZ •České normy zpracovávané u Woodcocka propojením tuzemských a amerických dat •Český standardizační vzorek od 2-3 do 50+ •Cca hodinová administrace •Široká paleta standardizovaných skórů pro různá použití (W, RPI, SS(IQ), věkové a ročníkové ekvivalenty…) • •Propsyco pracuje na převodu W-J IV Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png IST 2000 R RUDOLF AMTHAUER BROCKE, LIEPMANN, BEAUDUCEL •Skupinově administrovaný test inteligence německé provenience s dlouhou minulostí •Určen pro identifikaci potenciálu - Amthauer pracoval léta pro Hoechst •Ve verzi 2000R explicitně naroubován na Gf-Gc teorii s platonickým zohledněním Vernonova a Carrollova hierarchického modelu. •Přidány paměťové subtesty (Gsm) a test znalostí (Gc) •Vše mimo znalosti a paměť označováno jako Gf (i kostky a obrazce…) •Papír-tužka i HTS • https://www.industriepark-hoechst.com/media/standortportal/bilder/content/presse/14-19-strassenname n-amthauer_contentportrait.jpg Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • CFA Gf na českých datech dle manuálu IST 2000R Model obsahující Gf i Gc celkem podporuje jejich rozlišení (r=0,7) Celestia-R1---OverlayContentSD.png INTERPRETACE IST 2000 R •Gf, Gc, Gsm •Verbální, numerická a figurální inteligence (byť korelují 0,6-0,8) •Explicitně zamítá analýzu subtestových profilů doporučovanou u minulých verzí • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png KRÁTKÉ INTELIGENČNÍ ŠKÁLY BRIEF INTELLIGENCE TESTS •Snaha měřit g, obvykle co nejnezávisleji na kultuře. •Obvykle ne unidimenzionální •Časová úspora. •V řadě situací se více než g nežádá, popř. není přidaná hodnota širokých schopností tak velká, aby se vyplatilo použití velké baterie • Celestia-R1---OverlayContentSD.png RAVENOVY MATICE •Prototypem figurálního měřítka induktivně-deduktivního usuzování (Gf) •Gf „kontaminováno“ Gv •Očekávání kulturní nezávislosti nepříliš podpořeno •„Provařené“ •V ČR i ve světě množství norem různé kvality a stáří •Detaily viz Svoboda John C. Raven.jpg Celestia-R1---OverlayContentSD.png BOMAT – BOCHUMSKÝ MATICOVÝ TEST ADVANCED HOSSIEP, T URCK, HASELLA (JAN SRNEC) •Stejný princip jako Raven •Férovější testování – 10 zácvičných úloh s vysvětlením principu •40 položek kombinujících 13 principů vztahů mezi buňkami •Český standardizační vzorek – studenti VŠ Celestia-R1---OverlayContentSD.png CFT 20-R CATTELLŮV TEST FLUIDNÍ INTELIGENCE R. B. CATTELL, R. H. WEISS •Česky 2015 – aktuální tuzemské normy pro děti 8-15 •„podnětový materiál je figurální povahy, částečně eliminující kulturní a vzdělávací vlivy při jeho řešení“ (z webu Hogrefe Testcentrum) •Subtesty •Série: dítě vybírá z pěti obrázků ten, který nejlépe doplňuje řadu; •Klasifikace: dítě vybírá z pěti obrázků ten, který nepatří k ostatním; •Matice: dítě vybírá z pěti obrázků ten, který správně doplňuje matici; •Topologie: dítě vybírá z pěti obrázků ten, který odpovídá pravidlům uplatněným v předloze. Celestia-R1---OverlayContentSD.png KRÁTKÝ INTELIGENČNÍ TEST KIT PAVEL ŘÍČAN, JIŘÍ LACIGA •Určen ke skríningovému hodnocení intelektových schopností. •4 subtesty: •Říčanovy TIP – Test intelektového potenciálu a Číselné řady – dříve jako samostatné testy •Lacigovy Synonyma a Třídění pojmů •g měřené pomocí Gf, Gv, (Gc) •Normy od 12 do 59 let a 11 měsíců. •Vyhodnocení on line. •U dětí a dospívajících může být KIT využit v práci školních psychologů (např. v kariérovém poradenství). U dospělých jako skríningový nástroj v personálních výběrech nebo v praxi dopravních psychologů. •Faktorová jasnost – možnost XBA využití. http://shop.propsyco.cz/product.php?id_product=23 Celestia-R1---OverlayContentSD.png 4 ETAPY INTERPRETACE INTELIGENČNÍCH TESTŮ • Celestia-R1---OverlayContentSD.png PRVNÍ ETAPA •Cíl: Zjistit celkové IQ a zařadit správně do „pásma“ •Kvantifikace obecné úrovně •Interpretace IQ: Míra mentální energie, obecný faktor g (Spearman,1927) • •Binet (1905); Standford-Binet (1916) •Army Alpha / Army Beta (1917-1918) •Wechsler Bellevue (1939) Celestia-R1---OverlayContentSD.png PRVNÍ ETAPA – KLASIFIKAČNÍ SYSTÉM MARKSE A LEVINA (1928) Idiots 0-24 Imbeciles 25-49 Morons 50-74 Borderline 75-84 Dull 85-94 Average 95-104 Bright 105-114 Very bright 115-124 Superior 125-149 Very superior 150-174 Precocious over 175 Celestia-R1---OverlayContentSD.png PRVNÍ ETAPA – KLASIFIKAČNÍ SCHÉMA D. WECHSLERA Defective 65 and bellow Borderline 66-79 Dull normal 80-90 Average 90-110 Bright normal 111-119 Superior 120-127 Very superior 128 and over Celestia-R1---OverlayContentSD.png PRVNÍ ETAPA – OPRAVDU SKONČILA?? •Ukázka z části zprávy z psychologického vyšetření v PPP, škol. rok 2009/2010: • •„Struktura intelektu je celkově nevyrovnaná: názorová složka se nachází ve středním pásmu průměru, verbální složka v pásmu lehké mentální retardace, globálně jde o intelekt ve spodním pásmu průměru.“ Celestia-R1---OverlayContentSD.png DRUHÁ ETAPA •Klinická analýza profilu W-B; D. Rapaport (kolem roku 1945) • •1. Analýza odpovědí na jednotlivé položky •2. Analýza jednotlivého subtestu (např. Informace-místní versus obecné znalosti) •3. Komparace a analýza mezisubtestových rozdílů jedince •4. Interpretace rozdílů mezi VIQ a PIQ(ve vztahu k psychiatrické diagnóze) •5. Srovnání výsledků W-B s jinými metodami (např.ROR) • Celestia-R1---OverlayContentSD.png DRUHÁ ETAPA •Předpoklad existence scatteru (nápadných rozdílů mezi jednotlivými subtesty bez specifikace konkrétních párů vykazujících zvýšení/snížení) a diskrepancí mezi VIQ a PIQ u některých poruch (např. psychózy, kognitivní poruchy u alkoholismu aj.) •Obecně nepotvrzeno, diskrepance VIQ a PIQ v čase nestabilní a tedy nereliabilní Celestia-R1---OverlayContentSD.png DRUHÁ ETAPA – SUBTESTOVÉ PROFILY •ACID – Arithmetic (Počty) – Coding (Kódování) – Information (Vědomosti) – Digit Span (Opakování čísel) • •SCAD – Symbol Search – Coding – Arithmetic – Digit Span (WISC – III) •SCALD – Symbol Search – Coding – Arithmetic – Letter-number sequencing – Digit Span (WAIS III) Celestia-R1---OverlayContentSD.png DRUHÁ ETAPA – SUBTESTOVÉ PROFILY Fotografie (15) Celestia-R1---OverlayContentSD.png SUBTESTOVÉ PROFILY - KRITIKA •Zvýšený výskyt určitého profilu ve specifických populacích se nepotvrdil (typicky: ACID a dyslexie) •Jednotlivé subtesty jsou pro samostatnou interpretaci nedostatečně reliabilní a reliabilita jejich rozdílů je vždy zákonitě ještě nižší •Problém tzv. subtestové specificity: neplatí 1 subtest = jedna specifická schopnost !!! Celestia-R1---OverlayContentSD.png TŘETÍ ETAPA •Interpretace Wechslerových škál s využitím faktorové analýzy. •J. Cohen (1959): zpočátku nejednoznačné výsledky, identifikoval 5 faktorů: •Faktor A – verbální porozumění •Faktor B – percepční organizace •Faktor C – odolnost vůči distraktabilitě •Faktor D – verbální faktor II •Faktor E – kvazispecifický faktor Celestia-R1---OverlayContentSD.png TŘETÍ ETAPA •Cohenovy závěry: 1.Položil důraz na interpretaci CIQ (návrat do I.etapy) a dalších faktorů druhého řádu, vyplývajících z faktorové analýzy 2.Provedl rekonfiguraci Wechslerových škál, navrhl třífaktorové řešení (WISC), jako alternativy k VIQ a PIQ interpretaci 3.Snížil význam interpretace individuálních subtestových rozdílů, protože nenašel dostatek specifického rozptylu • • KAUFMANŮV PSYCHOMETRICKÝ PŘÍSTUP •Kaufman (1979): Intelligent testing with WISC-R • Zdroj Definice Reliabilita Validita Celkový skór IQ Dobrá Dobrá Kombinované subtestové skóry Dva nebo více subtestů, z nichž se vyvozují závěry Dobrá Uspokojivá, až nedostatečná Skóry z jednotlivých subtestů Skóry z jednotlivých subtestů Uspokojivá Nedostatečná Celestia-R1---OverlayContentSD.png 5 ZÁSAD INTELIGENTNÍHO TESTOVÁNÍ (INTELLIGENT TESTING – KAUFMANN) •Subtesty měří to, co se člověk naučil •Subtesty jsou vzorky chování, které nejsou vyčerpávající •Standardizované, individuálně administrované testy posuzují fungování za pevně daných experimentálních podmínek •Testové baterie jsou optimálně užitečné, když jsou interpretovány podle teoretického modelu •Hypotézy generované z testového profilu by měly být podpořeny daty z vícero zdrojů Celestia-R1---OverlayContentSD.png ČTVRTÁ ETAPA •Interpretace je založena na teoretickém základě • •Na základě konkrétní teorie je vytvořen a standardizován určitý test • •V rámci určité teorie jsou interpretovány výsledky starších testů (typicky Wechslerovy škály) a) • Celestia-R1---OverlayContentSD.png •1. Používá se více testových baterií •2. Je používán cross-battery přístup •3. Používané testy musí mít psychometrickou robustnost (adekvátní standardizace, nezastaralé normy atd.) •4. Testují se hypotézy •5. Klinická interpretace vychází z více zdrojů Celestia-R1---OverlayContentSD.png XBA CROSS-BATTERY APPROACH DAWN FLANAGAN, KEVIN MCGREW http://wileyactual.com/cross-battery/wp-content/uploads/2015/06/dawn.jpg Related image •Nespokojenost s propastí mezi teorií (CHC) a podobou baterií kognitivních schopností •Snaha nahradit teoreticky nepodložené indikátory měřením racionálně zvolené palety kognitivních schopností •Výzkumný program identifikující (a katalogizující) faktorové složení subtestů a indexů všech rozšířených baterií (v angličtině) •Identifikované problémy: •Z baterií publikovaných před rokem 2000 jen W-J R pokrývá alespoň 7 z širokých schopností, mnohé (např. WAIS) nepokrývají Gf •construct-irrelevant variance – subtesty i indexy jsou syceny více širokými schopnostmi – nadhodnocená reliabilita, omezená interpretace (př. VIQ, PIQ) •construct underrepresentation – index měřící širokou schopnost je složen jen z jedné úzké schopnosti Celestia-R1---OverlayContentSD.png XBA CROSS-BATTERY APPROACH DAWN FLANAGAN, KEVIN MCGREW http://wileyactual.com/cross-battery/wp-content/uploads/2015/06/dawn.jpg Related image Úspěšná snaha •Hlavní baterie publikované po roce 2000 až na výjimky založené na CHC, s přibývajícími léty více a více explicitně: WAIS-IV (5), KABC-II, SB5, W-J III (IV) •Tytéž pokrývají více širokých schopností a pokrývají je subtesty měřícími různé úzké schopnosti. Indexy mají jasně zdůvodněné faktorové složení. • •Bez ohledu na rozvoj testů může praktik využívat katalogů McGrewa a Flanaganové, které uvádějí jak využít subtestů různých baterií k racionálnímu měření vybraných širokých schopností – XBA per se Celestia-R1---OverlayContentSD.png XBA CROSS-BATTERY APPROACH DAWN FLANAGAN, KEVIN MCGREW http://wileyactual.com/cross-battery/wp-content/uploads/2015/06/dawn.jpg Related image Principy XBA •Vybrat si jádrovou/výchozí baterii měřící co nejlépe co nejširší paletu širokých schopností. Tu používat co nejvíce. •Široké schopnosti nepokryté výchozí baterií doplnit z jiných. •Volit subtesty, které jsou relativně čistými měřítky širokých CHC schopností, a •kombinovat subtesty měřící různé úzké schopnosti pro dobré pokrytí konstruktu •Preferovat subtesty s prokázanou ekologickou validitou •Kombinovat subtesty z baterií normovaných v rozmezí jen několika let do sebe •Minimalizovat počet použitých baterií Good luck in the Czech Republic! Celestia-R1---OverlayContentSD.png XBA CROSS-BATTERY APPROACH DAWN FLANAGAN, KEVIN MCGREW http://wileyactual.com/cross-battery/wp-content/uploads/2015/06/dawn.jpg Related image Další rozšíření XBA Mapa schopností – subtestů se rozšiřuje i o achievementové testy a testy používané v neuropsychologii Celestia-R1---OverlayContentSD.png SHRNUTÍ •Mnoho teorií inteligence/kognitivních schopností. V diagnostice aktuálně vede CHC a jako referenci je potřeba ji znát. •Je třeba reflektovat účel a dobře jej komunikovat. Mnoho implicitních významů a konotací inteligence. •Referenční inteligenční baterií je stále WAIS-III. Mimo klinickou psychologii je řada konkurentů a lze se těšit na to, že i my budeme mít k dispozici nové testy. •Referenční Ravenovy krátké testy již si žádají náhradu – kandidáti jsou. •Komplikovanost spojená s převodem velkých baterií může činit zajímavým XBA přístup … ale k tomu je ještě docela daleko. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ČTENÍ NA SEMINÁŘ •Bude konkretizováno mailem •Předběžné seznámení se subtesty WAIS-III a W-J IE II rozhodně dobrým krokem Celestia-R1---OverlayContentSD.png •