Testy intelektových schopností Administrace – Skórování – Interpretace Monika Víchová Psychiatrická nemocnice Jihlava PSY402 Psychodiagnostika dospělých Podzim 2019 Různé metody… Různé metody… Wechslerova inteligenční škála – klinická psych. pro dospělé (nejaktuálnější v ČR WAIS-III) po děti (WISC-III) Woodcock-Johnson Test – poradenská psych., PPP (v září 2019 vydána IV. revize) Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5-10 let (IDS) Test struktury inteligence (IST 2000 R) – poradenská, pracovní psych. SON-R (neverbální test, pro děti od 2 a půl do 7 let) … v praxi volíme podle zakázky vyšetření, okolností vyšetření (individuální vs. skupinové testování), věku či jazykové vybavenosti probanda Testování inteligence Obecné zásady: - výkonové testy = existuje správná odpověď X osobnostní testy, projektivní metody… - nutné dodržet zásady administrace a skórování - u probanda vyžadujeme co nejpřesnější vyjádření (přidat vs. zpomalit) - nutné dodržet doslovné znění položky (Na jaké světové straně vychází slunce?) - položky řazeny podle obtížnosti – znění položky mohlo během standardizace mít na obtížnost vliv - těžší položky hodnotíme spíše přísněji (plagiát – kopie) - v ideálním případě vědět, co se tolerovalo při tvorbě norem - někdy dává klient více hraničních odpovědí s nejednoznačným skórováním - když někde uberu, jinde přidám Testujeme klienta, ne sebe! Wechsler vs. Woodcock WAIS (WISC) WJ nestaví na žádné ucelené teorii inteligence teorie CHC nepříliš reflektuje současné poznatky vyvíjí se v reakci na neurokognitivní výzkum závislejší na formálním vzdělání probanda více orientován na „čisté“ schopnosti (tj. potenciál) do urč. míry intuitivnější skórování snaha o co nejúplnější výčet správných odp. české normy již zastarávají aktuální české normy → Wechslerův test je v ČR známější a používanější. WAIS-III povinné vs. volitelné subtesty jedná se o baterii (X Woodcock-Johnson Test) - nutné administrovat všechny subtesty v daném pořadí bez přerušení (X praxe) Způsob hodnocení: - kvantitativní (vidíme, že proband chybuje; 0 bodů) - kvalitativní (zjišťujeme, proč chybuje) - je dobré zaznamenávat obojí, ale vzájemně nemíchat (X mísení klinického dojmu) začátek testování - všechny neadministrované položky před začátkem testování jsou automaticky za plný počet bodů a sčítají se do závěrečného součtu zpětný postup - při selhání v prvních položkách – administrují se položky před začátkem testování ve zpětném pořadí, dokud nejsou získány dva po sobě jdoucí plné skóry ukončení - předčasné: při opakovaném selhání v položkách jdoucích za sebou (pro každý subtest přesně určen počet) - nejsme-li si jistí bodovým hodnocením, radši v administraci pokračujeme a pak případně nezapočteme Společné všem subtestům z WAIS Skórování – co ovlivňuje výsledný skór? osoba examinátora! ➢ nedostatečná obeznámenost - s pravidly administrace - s pravidly skórování ➢ klinický dojem - hypotéza, kterou si snažíme potvrdit ➢ osobnostní nastavení examinátora - sympatie či antipatie vůči testované osobě - „domýšlení“ odpovědi za probanda - trpělivost (četnost doplňujících dotazů) - soucit s testovanou osobou (nechceme dávat skór 0) ➢ numerické chyby ➢ okolnosti testování - časová tíseň, únava probanda či examinátora → předčasné ukončení v jednotlivých subtestech 1. Doplňování obrázků Všechny položky 0 nebo 1 bod neverbální subtest – netřeba nutně pojmenovat, stačí ukázat časový limit: 20 s na položku 3 doplňující dotazy – každý maximálně 1x dobré u některých typů klientů upozornit na „banálnost“ úvodních položek běžná odpověď – za plný počet bodů - položka 14: zrcadlo – odpověď telefon – zde uznat za 1 bod 2. Slovník Všechny položky 0, 1 nebo 2 body - někdy nutné položit dodatečné dotazy (D) nestačí, že proband ví, co daný výraz znamená, musí to umět i adekvátně vyjádřit (deskripce, vyzdvižení důležitých charakteristik, znát synonyma…) konkrétní odpověď – za 1 bod (evoluce: vývoj v čase X vývoj člověka) zmařená odpověď – za 0 bodů (zdráhavý: někdo se brání něco udělat…je líný) 3. Symboly – kódování Hrubý skór: součet všech správně vyplněných položek časový limit: 120 s má i část zaměřující se na paměť - pokud ji zadáváme, proband musí v úloze vyplnit min 4 řádky! kvalitativně: nízký výkon kvůli pomalému tempu, nebo častému chybování? 4. Podobnosti Položky 1-5 0 nebo 1 bod Položky 6-19 0, 1 nebo 2 body - někdy nutné položit dodatečné dotazy (D) obecné (2 bod) vs. konkrétní (1 bod) židle – stůl: nábytek vs. kuchyňský nábytek kvalitativně: proband chybuje, protože říká rozdíly, popisuje jednotlivé pojmy z položky (hibernace je spánek a migrace je stěhování) 5. Kostky Skórování: Položky 1 – 6 0, 1 nebo 2 body – dle počtu pokusů Položky 7 – 14 0, 4, 5, 6 nebo 7 bodů – dle času řešení měříme čas – proband začíná pracovat na naše ‚teď‘, sám řekne ‚stop‘ - může se libovolně spontánně opravovat, než řekne ‚stop‘ - skórujeme finální výsledek – oprava na špatný = 0 bodů nutné dodržet rotaci (ne více než 30°) a časový limit (jinak za 0 bodů) ale i: kvalitativně si všímáme: strategie, korekce s předlohou, spontánní opravení 6. Počty Položky 1-18 0 nebo 1 bod Položky 19-20 0, 1 nebo 2 body – dle času řešení počítání pouze z hlavy (není možné používat tužku a papír) hodnotíme správnost výsledku, včetně jednotky! (numerická chyba = 0 bodů; zvláštní postup, ale správný výsledek = 1 bod) každou položku můžeme maximálně 1x celou zopakovat (měření času během opakování zadání nepřerušujeme) kvalitativně: proč proband chybuje? (nepamatuje vstupní údaje, nezná postup, dělá numerické chyby?) 7. Matrice Všechny položky 0 nebo 1 bod (neskórujeme A, B, C) ukončení: 4 po sobě jdoucí skóry 0 nebo 4 skóry 0 v pěti po sobě jdoucích položkách oficiálně bez časového limitu (v praxi někdy nutné časově omezit – odpověď do 1–3 minut) kvalitativně: proč proband selhává? 8. Opakování čísel Každý pokus 0 nebo 1 bod Skór položky: Pokus 1 + Pokus 2 žádnou z položek neopakovat každá položka sestává ze 2 pokusů (pokus 1, pokus 2) - ukončení: skór 0 v obou pokusech položky kvalitativně: zapomíná proband čísla, nebo chybuje v jejich pořadí? 9. Informace Všechny položky 0 nebo 1 bod nutná bezpečná znalost, jinak 0 bodů ad kontinenty: vše správně + uvedení Arktidy = 0 bodů ad světová populace: vycházet ze současného stavu (20 % tolerance dle manuálu) kvalitativně: čtení knih 10. Řazení obrázků Položka 1: 0, 1 nebo 2 body - dle počtu pokusů Položky 2, 3, 4, 10 a 11: 0 nebo 2 body Položky 5 – 9 mají možnost 1bodových odpovědí - ustálené pořadí obrázků při administraci - měříme čas (při překročení časového limitu za 0 bodů) - u některých položek varianty přijatelných odpovědí (za 1 bod) - je možné nechat probanda příběh přeříkat – bodově nehodnotíme, ale kvalitativně cenné kvalitativně: přeříkání příběhu – porozumění dějové linii, všímání si detailů, adekvátnost přisouzených myšlenek a pocitů, někdy možná projekce 11. Porozumění Položky 1-3 0 nebo 1 bod Položky 4-18 0, 1 nebo 2 body - u některých položek vyžadujeme více myšlenek (za 2 body) - dotazujeme se celým zněním položky: „Uveďte další důvod, proč je důležité studovat historii.“ - uvedení pouze jedné myšlenky (kontextu) = 1 bod zmařená odpověď (za 0 bodů) někdy popis kruhem (práce dětí: protože jsou nezletilí… D1: no protože jim ještě nebylo osumnáct… D2: no jsou to děti, takže nemůžou pracovat…) – hodnotíme 0 body konkrétní příklady jsou hodnoceny hůře než obecné (např. daně – platí se z toho důchody je za 1 bod) 12. Hledání symbolů výpočet hrubého skóru: počet správných odpovědí mínus počet nesprávných časový limit 120 s nutné naprosto stejné (reverzní obrázky považovány za odlišné) - na každém řádku vždy buď 1 stejný nebo 0 stejných zaškrtnuté ANO i NE = nesprávná odpověď kvalitativně: pomalé pracovní tempo, nebo velká chybovost? 13. Řazení písmen a čísel Každý pokus 0 nebo 1 bod Skór položky: Pokus 1 + Pokus 2 + Pokus 3 žádnou z položek neopakovat každá položka sestává ze 3 pokusů (pokus 1, pokus 2, pokus 3) - ukončení: skór 0 ve všech třech pokusech položky správně: nejprve čísla, poté písmena - ale! „Jedinec získá bodové ohodnocení, i když uvede písmena před číslicemi, ale musejí být ve správném pořadí.“ v praxi: výjimečně lze uznat foneticky podobně znějící písmeno (vé za bé) kvalitativně: zapomíná proband čísla, nebo chybuje v jejich pořadí? 14. Skládání objektů volitelný subtest Skórování: počet správných spojů se násobí číslem (*1 nebo *0,5) + body za čas řešení ustálené pořadí dílků při administraci kvalitativně: strategie skládání, ví proband, co má vzniknout? Výpočet skóru IQ 1. hrubé skóry → vážené skóry pro jednotlivé subtesty 2. suma vážených skórů pro: všechny verbální subtesty (mimo ŘPČ) všechny performační subtesty (mimo Hledání symbolů a Skládání objektů) celkový vážený skór (verb.+perf.) index verbálního porozumění (Slovník + Podobnosti + Informace) index percepčního uspořádání (Doplňování obrázků + Kostky + Matrice) index pracovní paměti (Počty + Opakování čísel + ŘPČ) index rychlosti zpracování (Symboly–kódování + Hledání symbolů) 3. ∑VS → hodnoty IQ (percentil, konfidenční interval) 4. diskrepanční analýza (porovnání z hlediska statistické významnosti a obvyklosti v populaci) 5. silné a slabé stránky (nejlepší výkony, nejslabší výkony) Význam měření intelektových schopností v praxi: zjištění stavu rozumových schopností - v poradenské psych. zejména pro predikci výkonnosti - v klinické psych. často posouzení oproti odhadovanému premorbidnímu intelektu - deteriorace = pokles výkonu - je do pásma defektu? - nízký výkon v testu intelektových schopností neznamená trvalý pokles rozumových schopností (vliv akutního stavu, pomalého pracovního tempa, narušené koncentrace pozornosti…) - do závěrečné zprávy uvádíme kvantifikaci + zároveň ale popíšeme, proč docházelo k selhávání/uspění (např. vysoký skór v Řazení obrázků je výsledkem náhodného skládání) (např. nízký skór v Kostkách je důsledkem pomalého pracovního tempa, ne neznalosti postupu) Efekt nácviku = zapamatování si obsahu, osvojení si strategie řešení, obeznámenost s testem (snižuje nebo zvyšuje testovou úzkost) retest zhruba po 35 dnech nárůst: IVP: +3 b. IPU: +5 b. RZ: +4 b. PP: +2 b. - opakované testování se doporučuje minimálně po 6 měsících - alternativní formy neminimalizují efekt nácviku! (je sice jiné zadání, tím se odstraní obsahová složka, ale nemohou kontrolovat učení ani transfery strategií) dále také Flynnův efekt (cca +3 body za 10 let) – nutné znát aktuálnost norem (např. WISC-III) Doporučená literatura Kaufman, A. S. (2011). Základy WAIS-III. Otrokovice: Propsyco. Neisser, U., et al. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51(2), 77-100.