PSY438 – PSYCHODIAGNOSTICKÉ PRAKTIKUM Michal Jabůrek Ondřej Straka ZÁKLADNÍ TEORETICKÉ PŘÍSTUPY Ne ke všem významným teoriím existuje použitelný a rozšířený diagnostický nástroj !!! §Teoretické přístupy založené na g-faktoru §Guilfordův model §PASS teorie §Sternbergův triarchický model §Gardnerova teorie mnohočetných inteligencí §CHC teorie „G-FAKTOR“ §Stanford-Binetův test (5. revize od roku 2003) §Wechslerovy škály (pro děti: WISC – aktuálně 5. revize od podzimu 2014, WISC-IV. od roku 2003; pro dospělé WAIS – aktuálně 4. revize od roku 2008) §IDS + řada skupinově administrovaných testů (BOMAT, ISA, I-S-T 2000 R apod.) CHC TEORIE Raymond Cattell (1905-1998) John L. Horn (1929-2006) John B. Carrol (1916-2003) R. Cattell: rozlišení tzv. fluidní (Gf) a krystalizované (Gc) inteligence J. Carrol: rozpracování konceptu, formulace tzv. „teorie 3 vrstev“ („three stratum theory“) CHC TEORIE §faktorové zpracování velkého množství dílčích studií realizovaných převážně ve druhé polovině 20. stolení v USA §celkově přes 130 000 probandů v cca 460 souborech dat §výsledkem je hierarchický model, složený ze třech vrstev sledovaných faktorů § CHC TEORIE §I. vrstva – úzké (narrow) schopnosti – větší a přesně nespecifikované (proměnlivé) množství, orientačně cca 70 §II. vrstva - široké (broad) schopnosti (pro praxi nejdůležitější, podrobněji viz dále) §III. vrstva – všeobecné intelektové schopnosti, určitá analogie tradičního „g-faktoru“ CHC TEORIE II vrstva – široké schopnosti – přehled nejčastěji měřených širokých schopností Gc – krystalizovaná inteligence Gf – fluidní inteligence Gq – kvantitativní usuzování (někdy chápáno jako součást Gf) Gv – vizuálně-prostorové myšlení Ga – auditivní zpracování Glr – dlouhodobá paměť – v aktuální revizi (2018) děleno na Gl a Gr! Gs – rychlost zpracování informací Gsm – pracovní paměť Aktuální (2018) komplexní podoba CHC: - Grafický přehled – https://bit.ly/2NjXgdE - Definice – http://www.iapsych.com/chcdefs.pdf GV – VIZUÁLNĚ-PROSTOROVÉ MYŠLENÍ §Vizualizace prostorových vztahů §Vizuální paměť §Prostorové skenování §Rychlost uzavření (closure speed) WECHSLER Z HLEDISKA CHC (PODLE LICHTENBERGOVÉ & KAUFMANA) Subtest Fluidní i. (Gf) Krystal. i. (Gc) Viz.prost. i. (Gv) Dlouh. p. (Glr) Rychlost (Gs) Vědomosti X Slovník X Podobnosti X X Doplňování obrázků X Kostky X X Skládání př. X X X Kódování X PRAKTICKÉ INTERMEZZO NEJZNÁMĚJŠÍ KOMPLEXNÍ INTELIGENČNÍ TESTY Název Verze v zahraničí Verze u nás Poznámky WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children) WISC-V – 2014 WISC-III – 2002 Prý se chystá adaptace V. edice v Testcentru WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) WAIS-IV – 2008 WAIS-III – 2010 CAS (Cognitive Assessment System) CAS2 – 2014 CAS2 – 2017 SB (Stanford-Binet Intelligence Scales) SB-5 – 2003 SB-4 – 1995 SB v ČR nemá lokální normy K-ABC (Kaufman Assessment Battery for Children) KABC-II – 2004 KABC-II NU – 2018 KABC-I – 2000 WJ (Woodcock–Johnson Tests of Cognitive Abilities) WJ IV COG – 2014 WJ IE II COG – 2010 Právě vyšel WJ IV COG – 2019 Možná přidat ještě KAIT – Kaufmana pro dospěláky, ale asi není moc známý. DALŠÍ DŮLEŽITÉ V ČR Pro mrňouse Verze v zahraničí Verze u nás Věkové vymezení IDS (The Intelligence and Development Scales) 2009 2013 od 5 do 10;11 let IDS-P (Intelligence and Development Scales – Preschool) 2013 2019 od 3 do 5;11 let ACFS (Dynamická diagnostika kognitivních funkcí u dětí) 2007 2014 od 3 do 6 let SON–R 2½ – 7 2007 2008 od 2,5 do 7 let Skupinově administrované Verze v zahraničí Verze u nás Věkové vymezení KIT (Krátký Inteligenční Test) Česká metoda 2017 od 12 do 59 let a 11 měsíců IST 2000-R (Intelligence structure test) 2007 2015 od 14 do 33 let CFT 20-R (Cattell’s Fluid Intelligence Test) 2017 2015 7;6–14;11 let IDS (THE INTELLIGENCE AND DEVELOPMENT SCALES) §Poměrně nový test (2009), první revize §5-10 let (nově dostupný také IDS-P od 3 do 5;11 let) §Zaměření – nejen kognitivní funkce, ale obecný vývoj (např. psychomotorika, socio-emoční schopnosti či řeč) §Původ – Švýcarsko ve spolupráci s Německem a Rakouskem (jeden z mála testů z Evropy) §Východiska dle autorů §Teoretická – Alfred Binet a Jean Piaget §Testy – Binet-Simon (1905)/Stanford-Binet a KIT (Kramer, 1972) §Česká adaptace §normy – 1461 dětí §prodává Testcentrum § § VYDAVATELÉ PSYCHODIAGNOSTICKÝCH NÁSTROJŮ 1.Psychodiagnostika s.r.o. - http://www.psychodiagnostika-sro.cz Např. Stanford-Binet, KABC 2.Testcentrum: Hogrefe - http://www.testcentrum.com/ Např. I-S-T 2000 R, IDS, CFT 20-R, WISC, WAIS 3.Propsyco - http://shop.propsyco.cz/ Např. CAS, KIT, WJ 4.Menší (specificky zaměřená) vydavatelství, např. Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) - https://objednavky.nuv.cz/diag Centrum rozvoje nadaných dětí – www.nadanedeti.cz a www.testy-schopnosti.cz Teiresiás - https://www.teiresias.muni.cz/dystest/ ZDROJE K TÉMATU INTELIGENCE: KNIHY Earl Hunt •Human Intelligence • Dawn P. Flanagan •Contemporary Intellectual Assessment • Série Essentials •Buď zaměřené na oblast nebo na konkrétní test Výsledek obrázku pro essentials diagnostic series Výsledek obrázku pro Contemporary Intellectual Assessment ZDROJE K TÉMATU INTELIGENCE: BLOGY/TWITTER Kevin McGrew •http://www.iqscorner.com/ •@iqmobile ‏ • Scott Barry Kaufman •https://www.scottbarrykaufman.com/blog/ •@sbkaufman BUDOUCNOST TESTOVÁNÍ INTELIGENCE •Počítačové testování – např. Invenio (již brzy J) §WWW - http://www.testy-schopnosti.cz/system-invenio-zakladni-informace §Facebook - https://www.facebook.com/testyschopnosti/ •Tablety – např. Q-interactive - https://www.youtube.com/watch?v=IdnKg0cW4rE Výsledek obrázku pro future is now Na obrázku může být: text INVENIO – FLUIDNÍ INTELIGENCE (GF) – INDUKCE INVENIO – FLUIDNÍ INTELIGENCE (GF) – DEDUKCE INVENIO – GF – KVANTITATIVNÍ USUZOVÁNÍ INVENIO – EFEKTIVITA UČENÍ – ASOCIAČNÍ PAMĚŤ