R101 – Praktický úvod pro používání statistického programu R podzim 2019 VyuČující Mgr. Stanislav Ježek, PhD. – garance kurzu jezek@fss.muni.cz, 549494616, konzultační hodiny: středa 13:00 – 15:00, FSS 2.47 Mgr. Vít Gabrhel – přednášky, semináře vit.gabrhel@mail.muni.cz, konzultace po dohodě emailem Charakteristika kurzu Tento kurz si klade tři hlavní cíle. Tím prvním je snížení míry závislosti (v ideálním případě úplná nezávislost) na placeném statistickém softwaru, který může být z finančních důvodů nedostupný a který uživateli poskytuje relativně omezené možnosti práce. S tím souvisí snaha vzbudit zájem o programovací jazyk s nepřebernými analytickými možnostmi a vitální komunitou globálního charakteru. V neposlední řadě půjde o osvěžení si běžných procedur v rámci statistické analýzy dat, jakož i o prohloubení dosavadních znalostí v této oblasti. Návaznosti kurzu Doporučeným předpokladem tohoto kurzu jsou znalosti statistiky v rozsahu kurzu Statistická analýza dat II. - PSY252 (https://is.muni.cz/el/1423/podzim2015/PSY252/psy252_sylabus_p2015_v1.02.pdf) nebo Statistická analýza dat - SOC108, resp. SOC708 (https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2011/SOC108/op/SOC108-708Statisticka_analyza_dat-sylabus2011 .pdf). Organizace kurzu Počet kreditů: 4 Ukončení kurzu: zápočet Přednášky: 1 vyučovací hodina týdně Semináře: 1 vyučovací hodina týdně InformaČní systém MU V informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY523 umisťujeme podklady k tématům uvedeným v sylabu především v podobě prezentací, odkazů na další zdroje informací a seminárních materiálů. Na stejném místě jsou též k dispozici pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů, popř. doplňky k tomuto sylabu. KOMUNIKACE S VYUČUJÍCMI Preferovaným komunikačním kanálem pro osobní komunikaci týkající se kurzu je email. Používejte prosím „PSY532“ nebo „PSY232“) v předmětu svých emailů. Urychlíte tím jejich vyřízení. V případě dotazů týkajících se látky kurzu, využívejte prosím v maximální možné míře facebookové skupiny „Statistika, metodologie, psychometrika“ (https://www.facebook.com/groups/461796387316423/) a „Kvantitativní kroužek“ (https://www.facebook.com/groups/433938776716307/). Je pravděpodobné, že odpověď na Váš dotaz by mohl zajímat i Vaše spolužáky, a byla by proto škoda uzavřít takovou komunikaci do soukromí emailů. Všichni vyučující kurzu skupinu spravují, pravidelně sledují a přispívají do ní. K důležitým ohlášením používáme hromadný email studentům. Požadavky na UKonČení kurzu Cvičení V průběhu semestru mají studenti jako jednotlivci za úkol zpracovat sadu až 10 cvičení z R vycházejících z látky probrané na hodinách. Cílem cvičení je upevnit nabytou znalost. Cvičení budou k dispozici v rámci virtuální třídy (R101: A practical guide to using R as your everyday statistical tool) na platformě DataCamp (https://www.datacamp.com). Studující, kteří si ponechají kurz zapsaný po konci období změn v zápisu kurzů, obdrží na svoji školní emailovou adresu pozvánku do virtuální třídy. Každý úspěšně odevzdaný skript bude oceněn 10 body. Celkově tak lze za skripty získat až 100 bodů. Nejzazší možný termín pro odevzdání cvičení je nedělní půlnoc v rámci týdne, kdy bylo dané cvičení zadáno. Například pro cvičení k tématu „5. Manipulace s daty“, zadané v pondělí 30. 9. 2019, je to neděle 6. 10. 2019 23:59 (CEST). Prezentace vybraného balíčku Součástí závěrečné hodiny kurzu bude prezentace vybraného balíčku (kupř. pro analýzu v bakalářské či diplomové práci) frekventanty kurzu či týmy frekventantů (bude stanoveno na základě počtu účastníků kurzu). Splnění úkolu je honorováno 10 body. Studenti utvoří dvoučlenné až tříčlenné týmy a do 1. 11. 2019 si v rámci těchto týmů zvolí jeden balíček (package), který v rámci tématu PREZENTACE VYBRANÉHO BALÍČKU představí ostatním. Balíček by se měl v ideálním případě týkat analýzy, kterou studenti zamýšlejí (např. v bakalářské či diplomové práci) využít. Každý balíček může být prezentován pouze jednou. Horní časový limit pro prezentaci jednoho příspěvku je 7 minut. Doporučená struktura je 5 minut na prezentaci balíčku a 2 minuty na diskuzi k příspěvku. Informace o členech týmu a balíčku zamýšlenému k prezentaci vyplňte do 1. 11. 2019 na následujícím odkazu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/10j9u-jscOJol2VlCY5QHFm1yXZ6p10KK0osC2JjMOtw/edit?usp=sharin g Účast na hodinách Účast na hodinách je dobrovolná, docházka proto nebude vyžadovaná. Zápočet Kurz je zakončen zápočtem uděleným za účast na hodinách, vypracované analýzy a prezentace vybraného balíčku. Omluvy Víte-li o tom, že budete mít ze závažných důvodů (kupř. nemoc) problémy s dodržením některého z termínů (např. pro odevzdání skriptů), informujte nás o tom co nejdříve. Celkové hodnocení K udělení zápočtu je třeba získat alespoň 60 % z maximálního počtu bodů, který tvoří součet bodů za vypracované skripty (80 bodů základ a 20 bodů jako bonus) a prezentaci (10 bodů), tj. 54 bodů. Celkové hodnocení se počítá z 90 bodů jako základu a bude používat následující stupnici: Z = 54 a více bodů. N = 53 a méně bodů. ÚČAST NA VÝZKUMU V RÁMCI KURZU V rámci účasti kurzu mohou být studenti požádáni o účast na výzkumech jak pro zlepšení kvality kurzu samotného, tak i pro další účely spojené s výzkumným zaměřením katedry. Účast v těchto výzkumech je ryze dobrovolná a nemá vliv na úspěšné ukončení kurzu či získané hodnocení. Prvním příkladem takového výzkumu je ověření pozornosti při čtení sylabu kurzu. Pošlete prosím do pátku 20. 9. 2019 email s Vámi vybraným memem vyučujícímu kurzu s nejnižším dosaženým stupněm vzdělání na uvedenou emailovou adresu v tomto sylabu. PROBLÉMOVÉ OKRUHY 1. PROGRAMOVACÍ JAZYK R A PRÁCE S NÍM a) Konceptuální představení jazyka R b) Instalace R a Rstudio, orientace v prostředí Rstudio, library and packages c) Základní operace – aritmetika, přiřazování hodnot objektům, zjišťování třídy objektů d) Efektivní psaní kódu Doporučená literatura k tématu: Muenchen, R. A. (2011). R for SAS and SPSS Users. Springer: New York. Norman, M. (2011). The Art of R Programming. No Starch Press: San Francisco. Coding etiquette – https://ourcodingclub.github.io/2017/04/25/etiquette.html Getting started with R and RStudio – https://ourcodingclub.github.io/2016/11/13/intro-to-r.html Google’s R Style Guide – https://google.github.io/styleguide/Rguide.xml R basics, workspace and working directory, RStudio projects – http://stat545.com/block002_hello-r-workspace-wd-project.html RStudio IDE Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2016/01/rstudio-IDE-cheatsheet.pdf Base R Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2016/05/base-r.pdf 2. DATOVÉ OBJEKTY a) Vector b) Matrix c) Factors d) Data Frames e) Lists Doporučená literatura k tématu: Muenchen, R. A. (2011). R for SAS and SPSS Users. Springer: New York. Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Norman, M. (2011). The Art of R Programming. No Starch Press: San Francisco. Cvičení: Introduction to R 3. VKLÁDÁNÍ DAT a) Import dat formátu .csv b) Import dat formátu .txt c) Import dat formátu .xlsx d) Import dat formátu .sav Doporučená literatura k tématu: Muenchen, R. A. (2011). R for SAS and SPSS Users. Springer: New York. Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Data Import : : CHEAT SHEET – https://ugoproto.github.io/ugo_r_doc/data-import.pdf Cvičení: Importing Data in R (Part 1) Importing data from statistical software packages 4. ČIŠTĚNÍ DAT a) Messy data, tidy data b) Práce s časovým formátem dat a s textovými proměnnými c) Missing values, outliers, errors Doporučená literatura k tématu: Muenchen, R. A. (2011). R for SAS and SPSS Users. Springer: New York. Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Norman, M. (2011). The Art of R Programming. No Starch Press: San Francisco. Cvičení: Cleaning Data in R 5. MANIPULACE S DATY a) tbl b) select, mutate c) filter, arrange d) summarise, %>% e) group_by Doporučená literatura k tématu: Data Wrangling with dplyr and tidyr Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2015/02/data-wrangling-cheatsheet.pdf Cvičení: Data Manipulation in R with dplyr 6. EXPLORACE DAT a) Kategorická data b) Numerická data Doporučená literatura k tématu: Muenchen, R. A. (2011). R for SAS and SPSS Users. Springer: New York. Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Norman, M. (2011). The Art of R Programming. No Starch Press: San Francisco. Cvičení: Exploratory Data Analysis 7. ÚVOD DO GRAFIKY a) Bar chart b) Histogram c) Boxplot d) Error bar e) Scatterplot f) Pirate plot Doporučená literatura k tématu: Kabacoff, R. I. (2011). R in Action Data analysis and graphics with R. Manning: Shelter Island. Wickham, H. (2009). ggplot2: Elegant Graphics for Data Analysis. Available online: http://moderngraphics11.pbworks.com/f/ggplot2-Book09hWickham.pdf. Data Visualization with ggplot2 Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2015/03/ggplot2-cheatsheet.pdf Cvičení: Data Visualization with ggplot2 (Part 1) 8. SROVNÁNÍ SKUPIN a) t-test (jednovýběrový, dva nezávislé výběry, opakovaná měření), Studentův a Welchovův t-test b) Analýza rozptylu (ANOVA) Doporučená literatura k tématu: Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. Sage: UK. Lakens, D. (n.d.). The perfect t-test. Staženo dne 8. 10. 2016. Dostupné online na: http://daniellakens.blogspot.cz/2015/05/the-perfect-t-test.html Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Verzani, J. (2014). Using R for Introductory Statistics (2. edice). Chapman & Hall: Boca Raton. Cvičení: Intro to Statistics with R: Student’s T-test Intro to Statististics with R: Analysis of Variance (ANOVA) 9. KORELACE, JEDNODUCHÁ REGRESE a) Korelace (Pearsonovo r, Spearmanovo rhó, Kandallovo tau) b) Jednoduchá lineární regrese Doporučená literatura k tématu: Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. Sage: UK. Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Cvičení: Correlation and Linear Regression 10. VÍCENÁSOBNÁ LINEÁRNÍ REGRESE A LOGISTICKÁ REGRESE a) Vícenásobná lineární regrese b) Logistická regrese Doporučená literatura k tématu: Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. Sage: UK. Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Verzani, J. (2014). Using R for Introductory Statistics (2. edice). Chapman & Hall: Boca Raton. Cvičení: Multiple and Logistic Regression 11. HIERARCHICKÉ A MIXED MODELY a) Úvod do hierarchických a mixed modelů b) Linear mixed-effect models c) Generalized linear mixed-effect models d) Repeated Measures Doporučená literatura k tématu: Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. Sage: UK Cvičení: Hierarchical and Mixed Effect Models 12. PREZENTACE VYBRANÉHO BALÍČKU Krátká prezentace vybraného balíčku (kupř. pro analýzu v bakalářské či diplomové práci) frekventanty kurzu či týmy frekventantů (bude stanoveno na základě počtu účastníků kurzu). ČASOVÁ OSNOVA Termín Téma 9/23/2019 PROGRAMOVACÍ JAZYK R A PRÁCE S NÍM 9/30/2019 DATOVÉ OBJEKTY 10/7/2019 VKLÁDÁNÍ DAT 10/14/2019 ČIŠTĚNÍ DAT 10/21/2019 MANIPULACE S DATY 10/28/2019 EXPLORACE DAT 11/4/2019 ÚVOD DO GRAFIKY 11/11/2019 SROVNÁNÍ SKUPIN 11/18/2019 KORELACE, LINEÁRNÍ REGRESE 11/25/2019 VÍCENÁSOBNÁ LINEÁRNÍ REGRESE, MEDIACE A MODERACE 12/2/2019 HIERARCHICKÉ A MIXED MODELY 12/9/2019 PREZENTACE VYBRANÉHO BALÍČKU LITERATURA Base R Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2016/05/base-r.pdf Coding etiquette – https://ourcodingclub.github.io/2017/04/25/etiquette.html Data Visualization with ggplot2 Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2015/03/ggplot2-cheatsheet.pdf Data Wrangling with dplyr and tidyr Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2015/02/data-wrangling-cheatsheet.pdf Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. Sage: UK. Getting started with R and RStudio – https://ourcodingclub.github.io/2016/11/13/intro-to-r.html Google’s R Style Guide – https://google.github.io/styleguide/Rguide.xml Harrington, D. (2008). Confirmatory Factor Analysis. Oxford University Press. Kabacoff, R. I. (2011). R in Action Data analysis and graphics with R. Manning: Shelter Island. Lakens, D. (n.d.). The perfect t-test. Staženo dne 8. 10. 2016. Dostupné online na: http://daniellakens.blogspot.cz/2015/05/the-perfect-t-test.html Muenchen, R. A. (2011). R for SAS and SPSS Users. Springer: New York. Navarro, D. J. (2014). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. Available online: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/lot2015/Navarro2014.pdf Norman, M. (2011). The Art of R Programming. No Starch Press: San Francisco. R basics, workspace and working directory, RStudio projects – http://stat545.com/block002_hello-r-workspace-wd-project.html RStudio IDE Cheat Sheet – https://www.rstudio.com/wp-content/uploads/2016/01/rstudio-IDE-cheatsheet.pdf Verzani, J. (2014). Using R for Introductory Statistics (2. edice). Chapman & Hall: Boca Raton. Wickham, H. (2009). ggplot2: Elegant Graphics for Data Analysis. Available online: http://moderngraphics11.pbworks.com/f/ggplot2-Book09hWickham.pdf.