ČESKÝ NEZISKOVÝ SEKTOR (NEJEN) V ČÍSLECH Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Vladimír Hyánek Hyánek hyanek@econ.muni.cz cvns.econ.muni.cz Obsah obrázku jídlo, tkanina, květina Popis byl vytvořen automaticky KUDY KAM NNO v číslech a obrázcích s akcentem na veřejné finance NNO ve sportu NNO v sociálních službách NNO advokační (case study) Výzkumy (a proč nikoho nezajímají) Pár problémů na závěr VŠECHNY NNO V ČR/HTTP://WWW.MAPANEZISKOVEK.CZ Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky 100 METRŮ OD VÁS Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku pták, hejno, displej Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky POČET NNO DLE ÚČELU ČINNOSTI Obsah obrázku kreslení, zařízení Popis byl vytvořen automaticky K FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÉMU RECOMMENDED_HTTPS://1URL.CZ/IMCDO Maximum 554 mil. Kč/rok Fotbalová asociace ČR Čerpané dotace 2017 (CEDR) K FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÉMU 2017 V roce 2017 bylo ze státního rozpočtu poskytnuto 14 473 dotací ve výši 8 731,7 mil. Kč nadačním subjektům, spolkům a pobočným spolkům, obecně prospěšným společnostem, ústavům, účelovým zařízením církví, školským právnickým osobám a zájmovým sdružením právnických osob. K FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÉMU 2017 Vývoj objemu dotací poskytnutých NNO ze státního rozpočtu v letech 2011 až 2017 dle rozpočtu (v tis. Kč) Rozpočet Součet dotací 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 304 Úřad vlády ČR 127 279 117 298 125 317 123 083 130 255 153 954 167 332 306 Ministerstvo zahraničních věcí 229 580 210 092 255 901 274 434 302 974 317 276 243 492 307 Ministerstvo obrany 18 082 16 831 11 888 22 562 26 249 28 664 27 621 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí 2 209 135 2 612 951 2 465 694 3 085 831 3 510 341 4 050 215 597 232 314 Ministerstvo vnitra 39 058 49 432 62 117 64 508 69 832 105 918 126 395 315 Ministerstvo životního prostředí 48 987 23 179 19 367 59 275 69 621 46 701 76 643 317 Ministerstvo pro místní rozvoj 174 669 172 376 161 460 206 412 210 793 199 865 347 927 321 Grantová agentura ČR 25 112 14 728 17 332 13 550 20 510 9 880 14 377 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu 48 493 41 404 60 450 43 104 26 676 48 929 21 751 327 Ministerstvo dopravy 7 941 6 790 7 098 6 612 9 206 7 778 0 329 Ministerstvo zemědělství 53 368 51 248 63 050 65 837 103 649 209 724 328 717 333 Ministerstvo školství, ml. a tělových. 2 119 639 3 024 845 3 379 035 4 862 634 4 697 988 5 164 943 6 149 965 334 Ministerstvo kultury 250 500 178 152 177 845 267 057 299 886 334 126 420 265 335 Ministerstvo zdravotnictví 67 929 74 414 81 572 81 079 89 033 104 333 106 794 336 Ministerstvo spravedlnosti 1 994 2 111 4 466 10 505 12 328 13 814 21 356 361 Akademie věd ČR 5 776 5 600 6 301 6 650 6 500 8 060 8 328 377 Technologická agentura ČR 4 144 9 497 84 999 118 441 45 981 34 375 398 Všeobecná pokladní správa 313 285 74 637 102 717 44 197 60 995 23 205 39 150 Celkem 5 740 827 6 680 231 7 011 107 9 322 329 9 765 275 10 873 366 8 731 721 K FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÉMU 2017 Vývoj objemu dotací pro NNO ze státního rozpočtu (v tis. Kč) Zdroj: Rozbor 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017: CEDR III, 5/2019, upraveno DOTACE NNO NA PODPORU ZAMĚSTNANOSTI Dotace dle CEDR 2017 Úřady práce Dotace pro NNO Aktivní podpora zaměstnanosti PODPORA NNO OBCE VS. STÁT Výdaje v Kč na obyvatele Kompenzují dotace od státu pro NNO výdaje obcí do NNO v periferních oblastech? Koncentrace je patrná u center (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Olomouc apod.) Zajímavá je nízká absorpční schopnost v kraji Vysočina, JMK a ZLK s výjimkou aglomerace Brna Krkonoše jako maximální extrém? Ano, sídlo Horské služby PODPORA NNO OBCE VS. STÁT Výdaje v Kč na jednu organizaci Opět je zřejmá koncentrace u větších měst FUNKCE ZÁJMOVÁ sport VYBRANÉ OBLASTI_SPORT Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku sport, exteriér, kurt, stopa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Dle MŠMT je v ČR aktuálně registrovaných 3 533 997 sportovců a 172 075 trenérů. Některé organizace mají zastřešující charakter např. v rámci jednotlivých sportů, existuje tedy i možnost určitého překryvu uváděného množství sportovců. 40 000 NNO - ne všechny sportovní organizace mají v RES jako hlavní činnost sport uveden (práces mládeží, zájmová činnost, „ostatní aktivity“) NNO ve sportu - zápis v rejstříku MŠMT: SPORT_NA POMEZÍ Obsah obrázku sport, exteriér, kurt, stopa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Sport jako hlavní nebo vedlejší činnost: - Junák (602 organizací) - Pionýr (347 organizací) - Skaut (53 organizací) - Klub českých turistů (360 organizací) - Klub cestovatelů (47 organizací) Specifické postavení hasičů. Zajímavost: "Sport" jako svoji hlavní činnost v rejstříku ekonomických subjektů (RES) v neposlední řadě uvádí i organizace, které se věnují např. modelářství (239 organizací) či indiánským aktivitám (36 organizací), což jsou opět aktivity na pomezí zájmové činnosti a turistiky. Infrastruktura •zařízení (16 371 organizací) •klub/aktivity (15 766 organizací) •zájmový klub (6 744 organizací) •mládežnický klub (1 242 organizací) 86 samostatných fanklubů SPORTOVCI_TRENÉŘI_DOTACE FUNKCE SERVISNÍ sociální služby SOCIÁLNÍ SLUŽBY Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky SOCIÁLNÍ SLUŽBY Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky SOCIÁLNÍ SLUŽBY_POSKYTOVATELÉ & KAPACITY Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky POSKYTOVATELÉ V JEDNOTLIVÝCH SLUŽBÁCH Soukromý sektor hraje většinovou roli pouze v oblasti „sociálních služeb poskytovaných ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče“ (58,57 %). Veřejný sektor má klíčovou úlohu (nad 50 %) u následujících služeb: domovy pro osoby se zdravotním postižením (90,60 %) domovy pro seniory (66,28 %) domovy se zvláštním režimem (57,86 %) intervenční centra (57,08 %) pečovatelská služba (58,35 %) týdenní stacionáře (62,86 %) POSKYTOVATELÉ A CÍLOVÉ SKUPINY Klíčovou roli při obsluze téměř všech cílových skupiny dle problémové oblasti hraje opět nestátní neziskový sektor. Veřejný sektor dosahuje alespoň třetinového podílu v provozu zařízení pro pouze tři cílové skupiny dle problémové oblasti. Jedná se přitom o „mentálně postižené“ (48,13 %), „seniory“ (43,93 %) a „kombinovaně postižené“ (39,06 %). Naopak kriticky nízký podíl veřejného sektoru v provozu zařízeních sociálních služeb (nižší než 10 %) je u následujících cílových skupin: „oběti trestné činnosti“ (8,43 %), „děti po ústavní péči“ (8,67 %), „pachatelé“ (8,78 %), „etnické menšiny“ (8,49 %) Adobe Systems 29 PŘÍKLAD CÍLOVÉ SKUPINY – SENIOŘI ČR – 9086 ZAŘÍZENÍ Adobe Systems 30 PŘÍKLAD CÍLOVÉ SKUPINY – SENIOŘI DOMOVY PRO SENIORY (273) PROSAZOVÁNÍ ZÁJMŮ ADVOKAČNÍ NNO_CASE STUDY Jeden z možných zdrojů dnešních problémů Has Our Dream Come True? Comparative Research of Central and Eastern European Civil Societies, supported by the Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe (Grant Number CBI_2009_11) Advokacie: klíčový ukazatel „vyspělosti“ české občanské sféry, a to i vzhledem ke komunistické historii https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/20 CO JE A NENÍ DŮLEŽITÉ? Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky PROČ SE NEZAPOJUJI DO ADVOKAČNÍCH AKTIVIT? VĚŘÍM, NEVĚŘÍM Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky V NOUZI POZNÁŠ… Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky CASE STUDY_ZÁVĚRY The tendency of advocacy CSOs to largely ignore the citizens and to rely more on technical expertise and their employees in fulfilling their missions. Generally, a large majority of CSOs see citizens as a social group that may benefit from their advocacy activities, but they do not respect them as a source of these activities: sometimes, citizens are perceived as patients that have to be cured but are not consulted about the disease. CASE STUDY_ZÁVĚRY CSO representatives share four main types of excuse for this attitude: 1.they doubt that Czech citizens are interested in civic activism at all; 2.they argue that CSOs represent expert knowledge that simply cannot be generated from people’s opinions; 3.they claim to represent much wider or long-term goals than the immediate interests of the community; 4.and, in order to achieve their goals, CSOs must rely more on their contacts with authorities and institutions for adequate economic resources for their action. POUČENÍ J Nepodceňujme výzkumy (dokonce ani ty české). Pavel Bachmann (transparentnost NNO) Pavol Frič (profesionalizace NNO) Navrátil & Popíšil (advokační organizace) Centrum pro výzkum neziskového sektoru (cvns.econ.muni.cz) mapaneziskovek.cz každý výzkum ukáže nějaká pochybení 2018 Edelman Trust Barometer Global Report PŘÍKLAD_REPORTOVÁNÍ_NADACE 589 nadací - právní forma dle číselníku RES 117 (jejich soupis k březnu 2019) podklady z veřejného rejstříku, resp. z webů organizací (web má 307 nadací - tj.52,46 % subjektů) 1.časová řada od počátku existence - pro perspektivu kontinuální řady vykázaných výročních zpráv 2.časová řada od roku 2003 do roku 2017 (tj. 15 let) - pro perspektivu podílu naplnění zákonné povinnosti zveřejňovat účetní závěrku v rámci výroční zprávy 3.časová řada od roku 2014 do roku 2017 (tj. 4 roky) - pro perspektivu úplnosti výroční zprávy PŘÍKLAD_REPORTOVÁNÍ_NADACE Výsledky Kontinuální řada výročních zpráv od doby zahájení činnosti (resp. u organizací, které vznikly před rokem 1997 byl zahájením činnosti určen rok 1997, kdy vznikl zákon o nadacích, který ukládal povinnost zveřejňovat výroční zprávy v rámci veřejného rejstříku) do roku 2017 (resp. do ukončení činnosti): Zákonnou povinnost soustavně plnilo 83 nadací (jen z těch, které fungovaly v roce 2019). Mezi tyto patří především zavedené a obecně známé nadace: Vzdělávací nadace Jana Husa; Nadace Charty 77; Nadace Open Society Fund Praha; Nadace české architektury; Nadace O2; Nadace ČEZ... Posledních 15 let: zákonnou povinnost (zveřejnit v rámci výroční zprávu také kompletní účetní závěrku) v průběhu této doby (resp. své existence) nedodržovalo takřka 50 % organizací (průměr 47,96 %, za posledních 3 roky je průměr dokonce na hladině 57,50 %) , které v současnosti existují (tj. organizací existujících k březnu 2019 - do podílu nejsou zahrnuty organizace, které v průběhu doby zanikly - podíl by se jistě zvýšil). Při zahrnutí jen organizací s webem nedodržovalo povinnost v průměru 29,36 % organizací (průměr 38,13% za poslední 3 roky) Valná většina organizací (které zveřejní výroční zprávu s účetní závěrkou) zveřejňuje kompletní účetní závěrky (průměr za 4 roky sledování jest na hladině 94,77 %). Pouze zlomek organizací (v průměru 5,23 % za 4 roky) zveřejnil jen část účetní závěrky - jen rozvahu či jen výkaz zisku a ztráty. KDE (VŠUDE) JE CHYBA? Vnitřní problémy NNO – selhávání NNO (děláme, co se od nás čeká?, odchýlení se od poslání, byznys, atd.) Prostředí (legislativa) Nové „umělé“ (?) problémy Dezinterpretace dat ROLE NNO V OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ/MOŽNOSTI (DEZ)INTERPRETACE Jsou tam, kde je jich třeba? DĚKUJI ZA POZORNOST Obsah obrázku text, noviny, podepsat Popis byl vytvořen automaticky https://1url.cz/kMcdt